Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Hur många avokado?

2013-10-07 14:03 #0 av: andersson..

Hur många avokado bör man äta varje dag för att få i sig tillräckligt med kalium?

Jag har tagit prover och kaliumvärdet ligger väl lågt säger läkaren. Han rekommenderar mig att äta mera bananer.

Jag äter en avokado varje dag sedan länge men tydligen räcker det inte för mig, men bananer tänker jag då inte börja äta.

Anmäl
2013-10-07 14:21 #1 av: OlgaMaria

Använd mineralsalt också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-07 14:32 #2 av: OlgaMaria

Avokado innehåller 400mg kalium per 100g. Banan innehåller 360mg.

600 g avokado ger 2400 mg kalium vilket möjligen täcker dagsbehovet (2-4g).

Mineralsalt ger 180mg per gram.

Broccoli, blomkål, vitkål och spenat innehåller ungefär lika mycket kalium som avokado.

Ät mer grönsaker och använd ordentligt med mineralsalt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-07 14:50 #3 av: andersson..

hm.. jag tycker jag äter bra med grönsaker både broccoli och blomkål men ja, måste väl öka på det då. Jag tänkte om det kanske är något speciellt ämne som kroppen behöver för att bättre ta upp kalium?

Anmäl
2013-10-07 14:50 #4 av: Zepp

Loka är det mineralvatten som innehåller mest Kalium.. av de billiga!


Dvs man kan med fördel välja just det märket om man köper sådant.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-10-07 14:54 #5 av: andersson..

#4 Jag bubblar eget vatten Skrattar

Anmäl
2013-10-07 15:59 #6 av: OlgaMaria

Kroppen har lätt att tillgodogöra sig kalium från kosten. Natrium ökar behovet av kalium. Så om man har brist bör man inte använda så mycket vanligt salt. Magnesium driver ut kalium. Tar man magnesiumtillskott kan man få problem med kalium.

Mina kaliumvärden är oftast på gränsen till brist. Två gånger har jag haft brist, bland annat i somras. Efter det var jag ganska liberal med kosten ett tag. Åt mer, åt lite potatis, åt lite knäcke, åt bananer varje dag, och mer grönsaker. Sen blev kaliumvärdet riktigt bra.

Men det är lätt att hamna för lågt i kalium på LCHF, speciellt om man inte äter ordentligt, eller om man tränar hårt.

Vet du vad du hade för kaliumvärde, och, känner du dig dålig på något sätt?

Kalium är också relaterat till syra-bas-balansen. Syra håller kalium i kroppsvätskorna. Bas gör att kalium kommer in i cellerna. Men jag förstår inte om det påverkar kroppens tillgång till kalium och hur det påverkar provresultat. Tänkte nämna det ändå. Om du dricker hemgjort bubbelvatten flera gånger om dagen sänker det pH-balansen en del, men jag vet inte om det påverkar så mycket egentligen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-07 16:42 #7 av: andersson..

#6
ja alltså, jag känner mig muskelsvag i armarna.  Fast inget fel på råstyrkan men mer uthålligheten. Att tex hålla armarna ovanför huvudet i några minuter då får jag jättemycket mjölksyra i musklerna. Om jag ska göra en fläta i håret tex så går inte det. Jag måste hänga ner armarna var 20e sekund och vila för jag får sån MJÖLKSYRA!

Så jag gick och kollade en massa prover. allt var bra sa dom utom kalium som låg på 3,3. Magnesium var inom normala gränsen sa han men på den lägre skalan. Så jag gick och köpte magnesium i brustablettform (vilket antagligen inte var så bra ifall behovet av kalium ökar med högre magnesiumintag?) Anledningen till att jag inte köpte kaliumtillskott också är att jag har svårt att svälja stora tabletter och de fanns bara i tablettform.

Läkaren ville inte skriva ut något då han ansåg att det räckte om jag åt "lite mer bananer"

Anmäl
2013-10-07 19:06 #8 av: OlgaMaria

#7 Du behöver väl kanske magnesium också men dessa brustabletter innehåller också en del natrium vilket ännu mer ökar behovet av kalium. Köp mineralsalt, typ Seltin. Det innehåller också magnesium. Du kan t ex dricka det med ett glas vatten och använda vanligt salt i matlagningen så du inte hamnar för lågt i natrium.

Gränsvärdet för brist är 3,5 så du är inte långt ifrån. Det finns ju åtminstone små mängder kalium i allt, så ät mer ett tag så ordnar det nog upp sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-07 22:52 #9 av: Beate

Här är en lista på kaliumrika livsmedel:

http://matkalkyl.se/naringsamnen57.php

Anmäl
2013-10-08 09:25 #10 av: crikarlshamn

Tack för listan!

Strimlad torkad kelp och torkade tomater över färsk spenat sallad ska jag prova.

Anmäl
2013-10-08 11:06 #11 av: goja

Hur märks det att man har kaliumbrist?

Anmäl
2013-10-08 11:28 #12 av: OlgaMaria

Muskelsvaghet och kramper, stickningar, domningar, trötthet, depression, dålig aptit, förstoppning, glömska, störd hjärtrytm (hjärtrytmi), stroke (hjärtinfarkt, hjärnblödning) samt högt blodtryck. ​ Kan även leda till diarré, kräkningar, njurbesvär och hormonstörningar.

http://www.halsosidorna.se/Kalium.htm

För min del har jag upplevt det som står ovan fram till och med glömska. Typisk känsla är en viss apati inför att ordna mat kombinerat med en oerhörd svaghet när det gått några timmar sen senaste måltiden, och detta lättar lite när man ätit. Har känt akut känsla att få i mig mat, som inte känts kopplat till blodsocker. Har även haft ont i bröstet som lättat då jag druckit mineralsalt med vatten.

Vid ordentlig kaliumbrist stannar även tarmrörelserna av så man kan eventuellt avgöra det lite på om man känner av tarmrörelser eller inte. Om magen fungerar fint och jobbar på bra är det nog ingen betydlig brist.

Kaliumbrist anses som väldigt ovanlig vid normala förhållanden, eftersom kalium finns lite grann i allt. Men vissa viktiga källor som potatis och spannmål ingår ju inte i vår kost, kombinerat med att grönsakerna väl är förhållandevis mineralfattiga i dagens samhälle.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-08 11:39 #13 av: kaisakavat

Jag bubblar eget vatten jag åxå numera. Brukar göra en mineralvariant, med en skvätt mineralsalt, ibland pressa i lite citron (mest för smaken). Funkar bra.

Enklare är att ta en tsk mineralsalt i ett glas, fylla på med vatten ur kranen och bara dra i sig. Salt, men funkar. 

Anmäl
2013-10-08 16:44 #14 av: andersson..

tack för bra tips och den där listan var bra att ha :)

Anmäl
2013-10-08 19:22 #15 av: hemul

http://www.westonaprice.org/food-features/broth-is-beautiful


Anmäl
2013-10-08 22:08 #16 av: hemul

Oops! Postade i fel tråd. Men det är säkert kalium i buljong också. Blinkar


Anmäl
2013-10-09 11:00 #17 av: andersson..


vet nån om hampafrön är nyttigt?

Jag såg att det innehåller en del kalium

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.