Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Motrevolution mot fettet

2013-10-06 17:03 #0 av: Torin

Skrota de farliga fettdieterna

För det stora flertalet finns inga belägg för att långsiktig fettrik kost skulle vara hälsosam. Vurmen för fett och protein riskerar att hejda åratal av framsteg i nyttigare matvanor. Vi står upp mot humbug och kvacksalveri i vården, skriver FP-landstingsråden Birgitta Rydberg och Anna Starbrink. 

Hela artikeln finns här

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Anmäl
2013-10-06 17:15 #1 av: kaisakavat

Ååå.. ett par verkliga experter hava gett sig in i debatten.. Oskyldig

Anmäl
2013-10-06 18:26 #2 av: Zepp

Ja nu rasar de sista kolhydratkramarnas sista argument.. iomed SBU rapport nr 2.

Sen så är det lite tråkigt att just landstingspolitiker är så dåligt underättade om kost för hälsa.. och lever kvar i en fantasivärld.

Men hav hopp.. snart är det val och då kan man ersätta dessa med mer kunniga politiker.. det är du som medborgare som har ansvaret.. för din hälsa och vilka politiker som företräder dig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-10-06 19:37 #3 av: Seglarina

Ah, så frågan till politiker inför kommande val är: Vad tycker du vi ska äta nästa mandatperiod.

Och Aftonbladet som tror att vi är intresserade av hur mycket pengar vi får. Bha!

Anmäl
2013-10-06 20:51 #4 av: dufva

Ja, vad är det med folkpartister och avoghet mot just Lchf egentligen?

Sedan tidigare har vi ju haft Eva Kullenberg som en av våra mest rabiata motståndare och nu även dessa opålästa damer alltså.

Tja, ingen röst på folkpartiet från mig nästa gång i allafall.

Anmäl
2013-10-06 21:15 #5 av: goliath

Egentligen har väl Rydberg och Starbrink faktiskt helt rätt i att det inte finns belägg i forskningen för att lågkolis/fettrik kost skulle vara hälsosam för det stora flertalet friska i befolkningen. Man kan ju förståss extrapolera resultaten från tex SBU rapporten till friska normalviktiga och konkludrera med att densatt kosten troligen är bäst för att förebygga övervikt. Plausibelt, ja, med inte vetenskapligt.

MEN, Rydberg och Starbrikg kan nog inte stödja sig på "det stora flertalet" så himla länge till med tanke på att folkhälsoinsitutets siffror för 2012 (2013 finns inte ännu) visar att 49% av bef är överviktig. Vi får se vad siffrorna för 2013 säger om "det stora flertalet" och vilket kost som bör rekommenderas.. Om talen visar över 50% övervikt så blir det faktiskt helt vetenskapligt att föreslå fettrik kost till majoriteten av befolkningen.

Anmäl
2013-10-07 13:50 #6 av: Ruthgun

Politiker skall ägna sej åt det de är bra på (vad det nu är?) och inte lägga näsan i blöt i allt de inte begriper - håll tassarna borta från maten!

Anmäl
2013-10-07 14:02 #7 av: Seglarina

Ja, vad det nu kan vara???

Anmäl
2013-10-07 17:40 #8 av: goliath

Förresten, vilka är slv´s kostråd menade för egentligen? Den generella befolkningen eller den friska befolkningen? Vad händer när och om den friska befolkningen blir en minoritet, låt oss äga 29%?

Anmäl
2013-10-07 17:48 #9 av: kaisakavat

Bra frågor.. 

Anmäl
2013-10-08 19:52 #10 av: goliath

Ingen som har hittat fram nåt litet skriv nånstans om vem SLV´s kostråd egentligen går ut till -den generella befokningen eller den friska befolkningen?

Anmäl
2013-10-08 21:48 #11 av: Zepp

Socialstyrelsen tog över ansvaret för kost vid sjukdom!

Därav de två senaste rapporterna från SBU, 1. kost vid diabetes, 2.kost vid fettma!

Jag tror det är väldigt allmänt hållna råd.. dvs att de själva menar att de är väldigt allmäna?

Och numera har de blivit så luddiga att det mesta går ann.

Anmäl
2013-10-09 00:52 #12 av: goliath

en annan grej jag tänker på... Övervikt är väl inte klassad som sjukdom?

Anmäl
2013-10-09 10:39 #13 av: Zepp

Fettma tror jag är det?

Anmäl
2013-10-09 17:03 #14 av: kaisakavat

Man kan ha fetma som diagnos, en kompis har det sen länge. Borde betyda att det ses som en sjukdom.. Funderar

Anmäl
2013-10-10 12:47 #15 av: nyborjare08

Fetma är väl en sjukdom ja. Men övervikt (dvs stadiet före fetma) är väl inte det?

Anmäl
2013-10-10 13:31 #16 av: maxiq

Steget efter Fetma är Sjuklig fetma på BMI-stegen så fetma i sig klassas nog inte som sjukdom.

Jag retar ständigt upp mig på begreppet "lider av fetma". Som att det vore likhetstecken mellan lidande och fetma. Får man inte vara fet och glad?

Arg

Anmäl
2013-10-10 14:07 #17 av: Zureel

Jo när jag vägde som mest var jag i bmi klassen sjuklig fetma inte var jag det minsta sjuk för det och inte led jag i ordets sanna bemärkelse  visst var jag missnöjd med min vikt men ändå glad för det mesta.

Anmäl
2013-10-10 14:53 #18 av: kaisakavat

#16 Helt säker på att min kompis diagnos är Fetma. Inte Sjuklig fetma. Med ngn klassifikationskod jag inte vet vilken. Och då borde det väl vara klassat som en sjukdom.. kan man tycka. 

Eller finns dessa diagnoser/koder även för sånt som är friskt? Hehe.. det kunde vara kul att se andra friska saker det finns diagnoskoder för. Och ifall man skulle kunna lyckas komma över nån sån själv.. Skrattar

Håller helt med om att den till synes automatiska kopplingen mln sjuklig och fet är irriterande. Kompisens läkare kommenterade det - efter hennes fråga - med att risken för sjukdom är drastiskt ökad och att 'sjukförklarandet' är bra som ett verktyg för att få till förändring.

Detta synsätt kring diagnoser - kan kanske sägas ligga i tiden?? Alltså diagnoser som 'taktik': om en person får diagnosen Fetma så kanske det förmodas motivera denne/a att banta mer än om man är fet utan diagnos. Kanske magkirurgin har många och starka lobbyister.. Kanske finns 'läkemedel' som behöver en marknad.. Eller diagnoser som verktyg när det gäller att dölja ett problem men ändå till synes 'lösa det'..? Till exempel när vissa beteenden/personlighetsdrag tenderar att sjuklighets-/problemförklaras som en väg att häva t ex problemet låg personaltäthet i skola/förskola. Istället för att höja personaltätheten kan man diagnostisera bort 'livliga' barn.. Tystad

Att såna processer pågår vet vi, hur utbrett och systematiserat det är vet åtminstone inte jag.. 

På gott och på ont. Kanske hjälper synsättet många. Vet inte.

Anmäl
2013-10-10 20:05 #19 av: Orakletidelfi

det är du och Pippi Maxiq; Lider ni av fräknar? NEJ! Jag lider inte av fräknar! Me kära barn, du har ju hela ansiktet fullt! Ja men jag LIDEr inte av dem, jag tycker om dom!!

Anmäl
2013-10-10 21:55 #20 av: Effie

#16 Jag skulle väl snarare säga: jag är fet, men jag är glad ändå. För inte kan jag säga att jag trivs med alla kilon, men inte blir det bättre om jag går och deppar också! GalenGapskrattarLyssnar på musikPartajarKramasSover

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-10-10 22:41 #21 av: goliath

om man jämför med diabetes då... Man kan fint ha diabetes t2 och vara hur lycklig som helst.. Diabetesen i sig själv ger inga symptom eller obehag. Det är komplikationerna man dör av även om man "lider av diabetes". Diabetes klassas som sjukdom..

Anmäl
2013-10-11 13:46 #22 av: starhawk

#21: Symtom har dom väl, dålig sårläkningsförmåga och svajigt humör, diabetiker är ju kända inom sjukvården som dom ilsknaste patienterna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2013-10-11 18:16 #23 av: goliath

Jag skulle kalla det för komplikationer. Högt blodsocker i sig ger vanligtvis inga symptom. En diabetiker kan gå med högt blodsocker i 20 år utan synsproblem, dålig läkningsförmåga etc..

Det där med humöret vette fanken hehe. Irritabiliteten låter som en konsekvens av blodsockersvängningar eller lågt blodsocker som kan orsakas av en mis-match mellan intag av blodsockerdrivande mat och insulindoseringen -en komplikation eller biverkning av behandling.. Sjukdomen i sig ger stabilt högt blodsocker, inte svajningar eller lågt blodsocker..

Blodsockret måste väl komma upp i bra höga nivåer innan märkbara negativa symptom börjar märkas.. Och det kan väl ta bra många år innan en T2´s pankreas börjar strejka och blodsockret på allvar börjar bli högt?

Anmäl
2013-10-11 19:17 #24 av: Seglarina

#20 av Effie Du är inte fet, inte enligt mitt sett att se det. Överviktig ja, men inte fet!

Anmäl
2013-10-11 20:19 #25 av: Effie

#24 Jag använder BMI-gränsen 30=fetma. Men vi kanske ska höja den gränsen, så blir vi smalare - eller åtminstone inte feta..Oskyldig

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.