Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Tänker jag rätt? Läs!

2013-10-05 23:50 #0 av: igeln

Hej,

Läser ofta på forum att folk stannat i vikt, folk har fortfarande rädsla för fett (dra ner på mejeri som grädde), ät lagom tills du är mätt, lagom mycket sallad och kött fett ser man över allt tycker jag.

JAG, tycker mer eller nej, MASSA fett & protein.

så nedan lyder min tes om.. LCHF & kost samt träning eller inte träning.


1,socker-insulin binder "skiten(socker)" i fettet man blir fet.

fett-håller koll på hormonerna och gör en mätt.

protein-byggstenar för muskler.

alkohol-oftast väldigt gott men bränns först vid intag.


2,kroppen bildar socker av protein så man ligger stadigt på ca totalt 5g i blodet.


3,överskott av kalorier gör en EJ fet, dock ökad muskelmassa.

http://www.kostdoktorn.se/vad-hander-om-du-ater-5-800-kalorier-lchf-kost-varje-dag


tesen,

-Alltså så kan man äta fett i extrema mängder och gärna med mycket protein.

-det kroppen inte vill ha åker rakt ut.

-kroppen kan ej bilda fet mat till fett på kroppen, bara socker kan göra det vid ökad insulin.

-sallad är värdelöst, får i mig mina vitaminer via ägg (10st per dag) samt lite paprika för c-vitamin.

alltså SKA man äta massa fet mat, folk som inte går ner i vikt vid LCHF äter EJ nog med fet mat samt äter för mycket grönsaker. Ju fetare mat man äter per dag desto smalare midja, mjukare leder och piggare bör man bli. <- Muskler byggs, leder smörjs, hormon nivåer stabiliseras, hjärnan slipper kolisar & får riktig näring.


slutsats,

för folk som vill må bra och bli smala, sluta med sallad, ät mer smör, kokossmör, grädde, kött i extrema mängder så kommer ni känna kroppen bli varm (sköldkörteln) börja arbeta, musklerna (fettet, proteinet) bli större, lederna (fettet) bli mjuka, midjan bli mindre (fettet, hormonerna stabiliseras).


kul karta, se varför man är fet, handlar om hormoner.

http://www.primalscienista.com/ditt-fett-dina-hormoner-fettkarta/


Lejon äter fetaste köttet först sover i 3 dagar men är fortfarande muskulös. Vi är alla lejon!

/Erik

Anmäl
2013-10-06 00:01 #1 av: LinaLj

nej vi är inte alla lejon - tyvärr. Kattdjur har en helt annan ämnesupptagning och ett helt annat näringsbehov än vad människor har. 

Vad gäller grönsaker så finns det en del andra viktiga perspektiv än just näringsmässigt. Till exempel bidrar de med fiber vilket har en positiv effekt på matsmältningen och på tarmfunktioner. Det kan vara väldigt svårt att få i sig bra med fiber om man helt undviker sädesslag och grönsaker. Så för magen så är det nyttigt att man äter lite råa grönsaker lite då och då.

Det är väl det jag direkt tänker på när jag bara skummar igenom din text.

Anmäl
2013-10-06 00:07 #2 av: igeln

#1 Lina, men kroppen gör väl sig av mig det som den ej använder i kroppen tex mat som den tagit upp näring från det som är över/skräp åker ju ut naturligt för det är ju så kroppen är konstruerad, fibrer är ju faktiskt något som bara åker rakt igenom kroppen utan nytta men som "släpar" med sig rester ut därför man bajsar lättare vid fiberrik kost.

vid kolhydratskost så går man ju på muggen ett par ggr per dag vid LCHF extrem kost så blir det ju verkligen mer sällan (2ggr veckan) men samtidigt är man ju aldrig uppsvälld som man var vid kolhydratskost även vid hög fiberkost.

Detta är bara vad jag tror via mina egna erfarenheter. :)


Anmäl
2013-10-06 11:27 #3 av: Suzanne56

Mer fett är nog bra, många härinne är fortfarande lite fettskrämda. Mindre mjölkprodukter och mer smör o kokosolja. Däremot finns det nog ingen som behöver mer protein, snarare tvärtom särskilt om du är en liten inaktiv kvinna i medelåldern!

Anmäl
2013-10-06 13:11 #4 av: hemul

Så du tror att du bajsar ut allt fett och protein som du äter för mycket av? Lycka till med det! Skrattar


Anmäl
2013-10-06 13:52 #5 av: igeln

#4 vart ska det annars ta vägen? :) fett bildas ju av socker som insulinet(hormon) binder i fettet?

fett äter man för att gå bukt på alla skeva hormonförändringar man har skapat med en kolhydrats kost/light kost. alltså försvinner det lagrade fettet pga stabilisering av hormonerna.?



jag äter kopiösa mängder smör och väldigt mycket grädde och ost. jag blir fortfarande bara smalare och smalare i snabbare takt. jag har innan ätit lcLf för jag fortfarande var rädd för fett och då stod jag still. 


Alla har egna teorier om detta ämne, det som är så skoj! :) skulle verkligen behövas lite riktig forskning gällande vad en människa behöver få i sig där verkligen allt testas och med väldigt många människor.


Jag kör stenhårt på min teori, ju mer jag funderar på den så känns det mer och mer rätt :)


Ciao

/Erik

Anmäl
2013-10-06 14:14 #6 av: Lchfman

Zepp?
Vad säger du? :)

Själv har jag stått stilla i ett par månader nu, skall snart börja med styrketräning igen för att se om man kan skulptera lite till.

Jag gick stadigt ner 10-11 kg på 5-6 mån. Sen tog det helt stopp.
Kanske är jag "färdig" tycker min kropp, men det tycker inte jag.

Jag är dock inte fettskrämd, snarare tvärt om.

Anmäl
2013-10-06 14:15 #7 av: MimLan

Teori och teori. Det går iskallt att konstatera att för en del fungerar det utmärkt att fetta på, för andra inte.

Jag är ett mellanting, jag gör numera inte upp av kalorimängd så länge det rör sig kring huvudsakligen fett.

Anmäl
2013-10-06 14:32 #8 av: RobinEH

Du tänker inte rätt.

Insulin finns ständigt cirkulerande i kroppar som inte är drabbade av diabetes typ 1. Insulin är livsviktigt och du dör så småningom utan det. 

Kolhydrater precis som aminosyror resulterar i insulinsekretion för att blodsockret skall normaliseras. Insulinet lagrar kolhydraterna främst som glykogen då omvandlingen till fett måste ske genom de novo lipogenes. Vad som huvudsakligen lagras in i fettvävnaden är dietärt fett, inte dietära kolhydrater. Dessutom finns inte bara insulin utan också ASP som påverkar inlagringen av fett, ASP är inte beroende av kolhydratkonsumtion. 

Överkonsumerar man fett så får man antingen fettdiarréer eller så lagras det in i kroppen som kroppsfett. 

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-06 19:27 #9 av: goliath

Fett lagras av överskottskalorier. Överskottskalorier kan komma både från fett, kolhydrater och proteiner. En matfattig evolution har konstruerat oss så att vi inte kastar bort energi.

Hade det ändå vart så bra som att kroppen blev av med det den inte behövde. Då hade vi inte haft övervikt och fetma i värden.. Fast då hade inte den mänskliga rasen överlevt..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.