Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Illamående och kräkningar

2013-10-03 10:41 #0 av: Maja

Jag slutade äta "vanlig" mat i början av augusti och tänkte prova på LCHF efter påtryckningar från folk runt omkring mig. Vet dock inte riktigt om jag har märkt några större förändringar än, men det kanske kommer...

Hur som helst, jag har läst att man kan bli illamående, ha huvudvärk och så. I början och de första dagarna/veckorna kände jag ingenting, men nu den senaste tiden så har det blivit riktigt jobbigt. Illamåendet har "tagit över" på tok för mycket. Det märks inte när jag äter till exempel sallader eller så, men så fort jag äter någonting som har "en fet konsistens" (läs såser, smör, grädde) så slår illamåendet in på en gång och jag kräks som en tok. Ofta kräks jag upp hela målet tills jag känner mig helt tom i magen och då avtar illamåendet. Problem nummer två kommer ju då till att jag ändå känner mig mätt trots att jag har kräkts, men det känns ju inte så hälsosamt ändå.

Så lite av en "pest eller kolera"-situation: Ju mer fett jag äter, desto mer illamående blir jag och kräks med största sannolikhet. Ju mindre fett jag äter, desto snabbare blir jag hungrig och jag vill ju inte sitta och äta "smala" rätter hela tiden, då tappar ju hela LCHF-saker sin funktion. Men samtidigt kan jag ju inte äta - kräkas - vara nöjd där (eftersom energin tryter så småningom om jag bara kräks, kräks, kräks).

Jag äter inte för mycket (2-3 mål om dagen). Det räcker med en liten, liten klick med vispad grädde eller en liten, liten klick med bearnaisesås. Det räcker i princip med att jag bara känner "fettsmaken" eller konsistensen så vrider det sig i magen och jag börjar bli lite trött av att gå och kräkas både hemma och på jobbet... Jag har googlat, men alla svar jag hittar säger i princip "Håll ut, det går över, så här är det alltid i början", men njae... Jag känner mig inte så sugen på att kräkas näst intill varje dag.

Finns det någon annan som har varit med om samma/liknande problem som kan komma med några bra tips?

Anmäl
2013-10-03 11:13 #1 av: nyborjare08

Usch det låter jobbigt! Och det låter inte som om det så säkert har med kostomställningen att göra, så som det beskrivs i början av den i alla fall. För det ska som sagt gå över efter ett kortare tag.

Har du uteslutit att det kan vara något medicinskt? Jag tänker magkatarr eller bakterieorsakat magsår?

Anmäl
2013-10-03 11:23 #2 av: Maja

Tack för svaret!

Nej, jag känner mig ju lite halvt skeptisk till att det har att göra med omställningen eftersom det var bra första 4-5 veckorna, men nu har det spårat ut rätt så rejält. Det känns ju mest logiskt om omställningsproblemen kommer i början. Jag provade LCHF i våras (jan-april/maj) och då kräktes jag inte, men hade konstant ont i magen, fick gå på toaletten 6-7 gånger om dagen. Testades för både gluten- och laktosintolerans och andra allergier men fick uppmaningen "Det kanske är så att du äter för stora bitar av maten. Prova att skära köttet och grönsakerna i mindre bitar när du äter." Det kändes som ett lite lagom udda svar då, tyckte jag. Skämtar

Magsår har jag inte funderat på alls, det kanske jag borde kolla upp. Men det som känns konstigt är ju att det bara dyker upp när jag äter fett och inte alls när jag äter mindre fet mat.

Anmäl
2013-10-03 12:25 #3 av: Zepp

De problem man får i början.. främst första tre veckorna handlar om glukosbrist, och om ens kost varit riklig på kolhydrater innan så får man främst energibrist.. som kan visa sig på olika sätt.

Altså.. skulle man vräka i sig stora mängder fett så skulle man bli illamående.. men så verkar inte fallet vara för dig?

Skulle kunna vara problem med gallstenar oxå.. när de börjar röra på sig så får man först o främst ont.. sen kan man även spy.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-10-03 13:03 #4 av: Maja

Nej, jag äter inga kopiösa mängder fett alls. Det räcker i princip med att jag äter lite fett i stil med såser eller grädde eller liknande. Även om det inte innehåller laktos (har testats för laktosintollerans som sagt, men nej, jag var inte överkänslig).

Ta som exempel:

* Jag äter en stekt köttbit med sallad - Okej.

* Jag äter en stekt köttbit med sallad och bearnaisesås - Det dröjer inte länge förrän det börjar "trycka på" i halsen.

Kan tillägga att det inte tar lång tid från att jag äter tills att jag börjar må dåligt, ofta tar det bara någon minut. Jag har inte ont i magen eller så.

Till lunch nu så åt jag stekt köttfärs och svamp - inga problem. Till middag häromdagen åt jag en köttfärsbiff med bearnaisesås och lite sallad. Det kom upp rätt så omgående...

Jag vet inte om det kan vara någonting psykiskt heller?

Anmäl
2013-10-03 13:48 #5 av: Beate

Hur är det om du äter lax, avocado, nötter etc som också är fettrikt?

Annars tänkte jag att du kanske är gravid... :)

Anmäl
2013-10-03 14:08 #6 av: Maja

#5 - Det är inga problem med sådana fettrika produkter med "inbyggt fett". Det är när jag tillsätter feta produkter som jag får problem.

Kanske ska jag lägga ner allt vad såser och liknande heter och bara fet fisk, feta grönsaker och nötter och så? Lite torrt och tråkigt, men då kan jag ju ta ett mer fettsnålt tillbehör om fettet i själva maten räcker?

Gravid är jag inte, det vet jag. ;) Men annars hade det ju kunnat vara en anledning!

Anmäl
2013-10-03 14:31 #7 av: Beate

Det går utmärkt att köra lchf utan att tillsätta kladdiga såser så kör på! 

Anmäl
2013-10-03 15:07 #8 av: Maja

Då provar jag att skippa allt vad sås och överdrivet tillsatt fett heter. Man jag ju mosa avocadon om inte annat... :)

Anmäl
2013-10-03 15:10 #9 av: Zureel

Du kan prova magrare såser också bara det inte är för mycket kh så att det inte blir för torrt.

Anmäl
2013-10-03 15:12 #10 av: Zureel

Om du klarar turkisk yoghurt fungerar den både till frukost, mellanmål och att göra goda kalla såser med

Anmäl
2013-10-03 15:17 #11 av: Maja

#10 - Tack, jag kan köpa en liten burk och prova!

Anmäl
2013-10-04 21:24 #12 av: Anneli Carlson

Har du funderat om du är laktosintolerant! Är du intolerant så visar de inte på några prover. Pröva laktos fria mjölk produkter och smör. De är inte alla som får diarre av laktosintolerans utan de kan också bli tvärt om. Blir de bättre efter 14dagar har du svaret. Tar lite tid för tarmen att läka. Du ska inte äta produkter som innehåller mjölkpulver,vassle. Hoppas de löser sig för dig.

Anmäl
2013-10-05 07:40 #13 av: OlgaMaria

Att du mår bra är viktigast. Anpassa kosten så att det fungerar bra för dig. Låt det gå en tid och pröva med fett igen längre fram. Magen verkar ju uppenbart protestera och jag tycker inte du ska pressa den. Lyssna på kroppens signaler.

Hur har du skött din kost tidigare? Har du haft perioder då du svält dig själv/ätit extremt fettsnålt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-05 09:44 #14 av: Zepp

Fundera på mjölkproteinallergi?!

Anmäl
2013-10-05 10:03 #15 av: Maja

#12 - Jag har varit på utredning, bl.a. så fick jag göra just ett prov där jag inte åt något med laktos på över en vecka, sedan drack jag ett stort glas med mjölk. Ingen förändring, tyvärr. Jag har aldrig varit känslig mot laktos, har ingenting sådant i familjen. Men jag kanske kan försöka med det igen. Visst fungerar ändå typ kokosgrädde då? Det kan man ju ha i grytor/såser! Det har jag inte haft några större problem med.

#13 - Innan så åt jag "vanlig" mat. Alltså kött, fisk, potatis, ris, pasta, bröd... Allt sådant där. När jag var liten åt jag väldigt långsamt, kunde ta över en timme att peta i mig lite lunch. Idag har jag tyvärr börjat stressa lite väl mycket när det gäller vissa måltider och äter kanske lite för fort ibland... Speciellt när det är mycket på jobbet. Jag äter ofta lunchen framför datorn på kontoret.

Inga perioder av svält/extremt fettsnålt. Jag har dock alltid haft problem med att äta "överdrivet" mycket fett, att det liksom "tar emot", men då har det ju inte varit så varje dag. Nu äter jag ju feta produkter dagligen, innan var det bara då och då. Förr kräktes jag inte, det har kommit nu.

#14 - Kan sådant uppstå "bara så där"? För jag har inte haft problem med sådant innan, inte förrän nu.

Anmäl
2013-10-05 10:27 #16 av: kaisakavat

Jag undrar om det inte kan vara gallan ändå.

Det är inte alltid man får ont när gallan ska komma igång, illamående och kräkningar är ju väldigt vanligt. Ibland kombinerat med större eller mindre känsla av kramp i övre delen av magen, att kräkningarna blir väldigt 'radikala'.

När man äter fettsnålt är ju gallan nästan inaktiv, gör att det bildas 'grus', som nu när du äter fett igen ska rensas ut ur gallgångarna. Som retar och ger illamående, kramper. Är det så, så håller eländet på et tag men går över på sikt, när systemet kommit igång.

Mot gallkramper kan man få Papaverin, tabletter. Om du kunde få prova såna och se ifall de hjälper..? De är receptbelagda.

Anmäl
2013-10-05 10:35 #17 av: dufva

Man ska inte må illa av sin kost

Omställningarna till Lchf handlar som sagt ovan om glukosbrist och om att byta energikälla

Sen åtföljs kostbytet oftast av mättnadskänslor som kanske är ovana om man varit duktigt kolhydrat driven

Att kräkas efter varje måltid hör definitivt inte till detta

Du har fått en rad möjliga fysiska förslag ovan men det kan ju också vara så att det finns en psykisk komponent i det hela

Du kanske innerst inne känner rädsla eller osäkerhet inför kosten och att det manifesterar sig som dina besvär

Hur som helst ska du inte ha det så här

Sluta med tillsatt fett i de former du mår illa av det..

Anmäl
2013-10-05 12:01 #18 av: Zepp

Jag är ju laktosintollerant och det visar sig på helt annat sätt.. gaser, ont i magen och i värsta fall snabb rush till toa.. speciellt efter mjukglass!

Man får helt enkelt använda uteslutningsmetoden.. dra ner på tillsatt fett, och sen tillsätta en sak åt gången.. sen så håller jag med om att det även kan ligga på ett psykologiskt plan.

Anmäl
2013-10-05 18:10 #19 av: Maja

Åt just en trerätters, bortbjuden på middag. Förrätten gick okej, huvudrätten började bli jobbig och även om jag bara tog en liten, liten smakbit så fick jag illa kvickt rusa till toaletten, kräkas upp efterrätten och halva huvudrätten...

#16 - Tack, jag ska undersöka det där!

#17 - Tack, tanken att det är psykiskt har slagit mig också. Jag får prova att dra ner på fettet, bara äta "naturliga" produkter där fettet redan finns.

#18 - Tack för tipset!

Anmäl
2013-10-06 09:29 #20 av: Gitten

Kan det vara b-vitaminbrist? B-vitaminer behövs för nedbrytning av fett coh proteiner, speciellt B12. Holistics har bra preparat.

Anmäl
2013-10-08 13:18 #21 av: Maja

#20 - Jag tar en multivitamintablett om dagen och den ska innehålla B12. Glad

Så här har jag ätit de senaste dagarna:

Frukost kl. 7-8: Äggmjölk (2 ägg, lite, lite smör (provade med mer innan men det gick inte), varmt vatten, lite vaniljpulver)

Lunch kl. 12: Stekt köttfärs med tacokryddning (gör egen), lite smetana (typ 2 msk) och en avokado

Middag kl. 18: En bit varmrökt lax med ett kokt ägg

Ibland växlar jag lunch och middag och ibland lägger jag till en sallad, byter ut laxen mot lite mer köttfärs etc. Alltså inte så överdrivet mycket "extrafett". Dricker bara vatten alternativt kolsyrat vatten.

Lite småillamående emellanåt, men jag tänkte köra vidare på att äta så här några dagar nu för att se om det ger med sig.

Låter det som en bra dag?

Anmäl
2013-10-08 13:23 #22 av: OlgaMaria

Hmm... undrar om multivitaminen kan ha ställt till det? Jag åt en viss sort ett tag som jag blev illamående och tappade aptiten av. Jag tror att jag kanske fick för mycket av något, i kombination med LCHF-kosten. Symptomen blev värre och värre desto längre jag tog multivitaminen. Du kanske ska testa att vara utan den ett tag? Behöver ju inte vara det men man vill ju utesluta alla möjligheter till vad som ställer till det.

Anmäl
2013-10-08 13:24 #23 av: OlgaMaria

B-12 får man väl i sig ordentligt av på lchf-kosten ändå? Finns ju mycket av det i kött och ägg.

Anmäl
2013-10-09 07:51 #24 av: nyborjare08

Som flera sagt tidigare - kolla gallan om det inte ger med sig.

Anmäl
2013-10-09 10:05 #25 av: Trule

Du skriver att du alltid haft problem att äta mycket fett, och då handlar det förmodligen varken om att du plötsligt fått gallsten eller en ny allergi. Det har alltid tagit emot för dig att äta fett utom i små doser och jag tycker du ska lyssna på din kropp.

High fat kanske inte är din melodi utan en mer modifierad GI-variant då du håller koll på kolhydratintaget och det glykemiska indexet.

Hoppas hur som helst att du mår bättre snart! Det låter hemskt som du har det nu.

Anmäl
2013-10-09 13:35 #26 av: nyborjare08

Stenar eller grus kan ha bildats tidigare (under lågfettkost) och sätts i rörelse när gallproduktionen ökar (=när man äter mer fett).

Oavsett vad det är så tycker jag att det låter som om TS bör konsultera en läkare. Illamående och kräkningar på det viset en längre tid kan inte vara normalt.

Anmäl
2013-10-14 09:21 #27 av: Maja

Nu har jag provat att variera mig mellan dessa rätter i en vecka:
- Äggmjölk till frukost (varje dag)
- Korv (minst 95% kötthalt) med broccoli och senap
- Köttfärs med egengjord tacokrydda och avokado
- Varmrökt lax med ett kokt ägg

Inte lika illamående, men jag sade några fula ord i morse när jag vägde mig. Jag har gått upp 2.3 kg på knappt två veckor. Det var ju inte riktigt vad jag var ute efter... När jag kräktes som värst låg jag i alla fall på en stabil vikt. Nu går jag istället upp och nej, det behövs inte. Jag skulle snarare kunna gå ner några kilon... Och nej, jag äter inga stora portioner. Det är 100 g köttfärs, det är EN avokado, det är ETT ägg, det är en porionsförpackning lax... Jag dricker bara rent kranvatten och högst en kopp kaffe om dagen.

Jag åt LCHF under perioden jan - april utan att gå ner ett enda gram.
Nu går jag upp.

Vad är det för problem nu då?

Lite lagom kul start på veckan...

Anmäl
2013-10-14 10:07 #28 av: SpurtAnne

Men stackare! Det låter ju helt sjukt!!!

Jag vet inte vad jag ska säga, hur sjutton har du kunnat gå upp i vikt när du äter så som du beskriver och dessutom spyr ibland? Det verkar ju vara nåt väldigt konstigt som händer i din kropp...

Anmäl
2013-10-14 10:18 #29 av: Maja

Jag insåg att jag inte har skrivit att jag är diabetiker (typ 1) och tar insulinsprutor dagligen. Alltså tre om dagen (frukost, lunch, middag) och en långtidsverkande på kvällen. Jag tar så höga doser som jag behöver (om jag ökar blir jag låg, om jag sänker ligger jag för högt).

Ja, just nu är jag bara så otroligt trött på det här just nu...

Anmäl
2013-10-14 10:21 #30 av: Stephanie

Börja äta långsammare och mindre tuggor tycker jag. Jag som har magkatarr kan må fruktansvärt illa av att äta för fort och för mycket. När det är som värst är det pyttetuggor som gäller. En i taget och vänta lite mellan varje. 

Sen är det säkert inte svaret på ditt problem förstås! Men jag läste att du äter snabbare nu när du är äldre, gör inte det Glad

Anmäl
2013-10-14 10:30 #31 av: crikarlshamn

Hej, tar du nàgon medicin för övrigt?

Jag gick upp 6kg pà 2 veckor av en antiiflammatorisk medicin. Det var en medicin jag tagit innan utan biverkningar men denna gàngen reagerade kroppen annorlunda.  Och det var inte vatten som jag gick upp.

Anmäl
2013-10-14 10:34 #32 av: Maja

#30 - Tack, nu när jag har dragit ner på fettet så kräks jag inte lika mycket. Lite illamående efter måltiderna, men inte så att jag behöver kräkas. Jag försöker att äta så långsamt jag kan. :)

#31 - Nej, bara mina insulinsprutor. Någon Alvedon ibland och en allerigtablett då och då.

Anmäl
2013-10-14 12:50 #33 av: nyborjare08

Med risk för att vara tjatig - gå till läkaren.

Anmäl
2013-10-14 22:05 #34 av: Manges

Hoppar in lite..

Är du underviktig?

Rättare sagt vad väger du ? Förlägen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.