Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 22675 ggr
c-milla
10/2/13, 12:18 PM

Ris bra mat?

Många jag talat med om lchf-kost påstår att ris är en kolhydrat som är nyttigt och bra för oss människor. De håller med om att många kolhydrater är till ondo. Som uppenbara saker som godis och fikabröd.

Men de menar att människor i länder som har ris som basföda är slanka, friska och lever länge.

Jag har inte forskat vidare om påståendet då jag ändå inte tycker ris är särskilt gott men är det någon här som vet? Är det bara skitsnack från dessa personer eller ligger det något i det att människor i länder där man äter mycket ris är friskare?

Annons:
OlgaMaria
10/2/13, 12:31 PM
#1

Ptja… i Kina har man ju fler diabetiker än i USA idag.

Jag tror inte det är bra att man äter mer och mer raffinerat ris. Det är nog en hel del kemikalier inblandade i odlingen också. Så jag tvivlar på att vanligt vitt ris är särskilt nyttigt. Däremot kan nog ekologiskt råris/brunt ris innehålla en del nyttiga ämnen, men detta är det färre och färre som äter, även i länder där man traditionellt äter ris.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

CissiLu
10/2/13, 1:04 PM
#2

Jag tror att de flesta av oss har en bild av att kineser äter en massa ris, men det stämmer inte riktigt tycker jag. Ris serveras knappast till varje måltid, man får ofta be om det speciellt. Samma sak i Japan. Grönsaker däremot äts i stora mängder, mycket mer än vad vi i väst traditionellt äter.

goliath
10/2/13, 1:18 PM
#3

Vitt ris innehåller mest bara stärkelse. Det ger en mycket hög glykemisk belastning och väldigt lite näring.

Det folk kan dra fram som en positiv egenskap med ris som kolhydratkälla är kanske att den inte innehåller gluten.

Resten av riskornet är därimot mycket näringsrikare och bidrar till att sänka den glykemiska belastningen. Därför är nog råris ett bättre alternativ.

KarinJ46
10/2/13, 2:03 PM
#4

Ett annat argument som talar mot riset (förutom näringsinnehållet) är att det måste fraktas över hela jordklotet innan det kommer till Sverige.

Svensk färskpotatis däremot….smaskens :D

Zepp
10/2/13, 11:06 PM
#5

Altså.. det handlar väl om de som inte äter LCHF, vilka kolhydratkällor som är att föredra, då är potatis och ris giftfritt.. men det blir hur som helst glukos i magen.

Sen så.. är de nog inte friska och smala i Kina och Japan för att de äter ris.. snarare trots det.

Och så länge de är personer som jobbar hårt i jordbruket och knappt har mat så det räcker så gör de för det första av med allt glukos som kommer i blodet och då spelar det inte så stor roll att deras kost består till stora delar av kolhydrater.

Speciellt i Kina är det/var det andra saker som påverkar hälsan mer tex näringsbrist på grund av ensidig kost.

Och det förefaller inte som om de är särskildt anpassade för en diet med mycket ris heller!

"CONCLUSION:

Higher consumption of white rice is associated with a significantly increased risk of type 2 diabetes, especially in Asian (Chinese and Japanese) populations."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22422870

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

rosevin
10/3/13, 9:10 AM
#6

Men anledningen till att Kina har fler diabetiker än USA idag är ju inte riset. Det är ju för att de har blivit mer och mer influerade av västvärlden och dricker läsk, äter godis, chips mm. Det är anledningen till att fler och fler får diabetes. Tittar man 15-20 år tillbaka när de bara åt sin "egen" kost så var också procenten som hade diabetes lägre. Det är precis samma sak som händer just nu i Indien.

Annons:
Zepp
10/3/13, 12:19 PM
#7

Mnjae.. en sanning med modifikation.. enligt Kineserna själva.. för de som i stort sett bara hade ris att leva på har diabetesen alltid varit högre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
10/3/13, 4:35 PM
#8

Kände för åtskilliga år sedan en kille som i samband med en klassresa vid slutet av sin utbildning stannade kvar och reste runt i "risbältet" i ett år. Hans konklusion var "alla ser likadana ut, stor mage och smala armar och ben, det är en sån kropp ris ger". 

Dom näringsexperter som jag talat med avfärdar ris som värdelöst, bara energi och inga näringsämnen, bara tom energi med andra ord.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Btina
11/20/16, 10:12 PM
#9

Massa bra info om ris!!

hemul
11/20/16, 10:26 PM
#10

Men det var ett jäkla tjat på dig! Tror du alla ska rusa iväg och lajka så tar du nog fel. Och varför kallar du ditt YouTube-konto kostkritik.se, när det inte ens finns en domän med det namnet? Pinsamt med spammer-wannabes.

lizton
11/28/16, 8:40 PM
#11

#0 Ris är inget man ska äta för ofta. Ris innehåller arsenik. Arsenik ökar risken för diabetes typ 2 och olika slags cancrar;  hudcancer, lungcancer  och cancer i njurar, lever och urinblåsa. 

Det vita riset är näringsfattigt och det bruna fullkornsriset har högre nivåer av arsenik så det ska man inte alls äta.  För inte så länge sen fann man höga nivåer arsenik i ekologiskt ris.

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

En studie som visar fler genetiskt skadade celler i urinblåsan hos risätare:

" ..Those who ate about 2½ to 3 cups of cooked rice per day containing more than 200 ppb of total arsenic excreted more genetically damaged cells than those eating rice with less arsenic…"

http://www.consumerreports.org/cro/news/2014/01/fda-data-show-arsenic-in-rice-juice-and-beer/index.htm

hemul
11/29/16, 2:25 PM
#12

Ifall du inte sett det är Inlägget du svarar på 3 år gammalt. 😉

Upp till toppen
Annons: