Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4771 ggr
Lilltilda
10/2/13, 10:39 AM

Etiska dilemman vid matköp

Hamnade i en intressant diskussion på jobbet angående mat och etik kring mat. 
Drömkost för de flesta: 
* Ekologiskt
* Närpoducerat
* Så rena produkter (utan konstiga tillsatser) som möjligt. 

Dilemma 1: 
Jag går till butiken för att köpa grädde. Hittar grädden från mitt närmaste mejeri och hittar dessutom ekologisk grädde. Högsta fetthalt mejeriet producerar är 38%. 
NU till själva dilemmat. Jag vet att det i länet INTE finns några ekogårdar som levererar mjölk/grädde till mejeriet så helt uppenbart finns risk att det krävts extra transporter jämfört med transport av mjölk till den den vanliga grädden. Bredvid i hyllan står dessutom Coops egna grädde som finns 40%ig och som dessutom smakar godare än det lokala mejeriets 38%iga, men som varken är ekologisk eller närproducerad. Ska jag då köpa det lokala mejeriets produkt? Jag får en ekologisk produkt, jag sponsrar mitt lokala mejeri, men jag får en sämre smakande produkt med lägre fetthalt och jag vet att även denna produkt har transporterats längre än önskvärt. 

Dilemma 2: 
Jag ska köpa kött. Jag hittar ett importerat ekologiskt gräsbeteskött (som åkt "över halva jorden" för att nå butiken). Det finns inget lokalt ekologiskt alternativ men däremot vanligt kött som slaktats i ett relativt närliggande slakteri. Jag vet att djuren sluppit långa transporter och jag vet att köttet är svenskt och jag har t.o.m. kontakt med ett par bönder som levererar köttdjur till just det slakteriet, men vet också att djuren ätit kraftfoder m.m. Vilket köttalterntiv är då bäst?

Diskussionen kring kaffebordet på jobbet blev riktigt intressant, så nu flyttar jag diskussionen hit och kollar om även Kif-folket har olika åsikter.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
cherra
10/2/13, 5:22 PM
#1

Tja, jag kompromissar. Jag köper inte naturbeteskött som åkt runt halva jordklotet trots att det är bättre än det konventionella från gårdarna häromkring. Jag köper ekologiska mejeriprodukter och ost när det går, undantaget är grädden som bara säljs i #fjuttförpackningar". Jag kan väl säga att jag strävar efter ekologiskt men ser också gärna att det är närproducerat och ibland får det ena och ibland det andra väga över.

KarinJ46
10/2/13, 6:55 PM
#2

Intressant!

Jag hakar på här för att jag är nyfiken. En del val är ganska okomplicerade, t ex att svensk färskpotatis är bättre än ris som åkt över halva jorden. (om man nu ska välja mellan 2 sorters kolhydrater)

Om det skiljer i pengar är det kanske plånboken som får styra många gånger, men om nu det närproducerade eller ekologiska alternativet både är dyrare och smakar sämre, hur gör man då?

hemul
10/2/13, 10:43 PM
#3

Jag tycker inte närproducerat spelar i samma liga som det andra gör. Jag skulle köpa det bästa min ekonomi tillåter, oavsett om det är närproducerat eller ej. Jag tror det sänder signaler. Jag köper frukt- och grönt nästan utestlutande på Willys. Det är nästan alltid ekologiskt och det är sällan närproducerat. Men om många köper eko så får vi ännu mer eko, eller hur? Även i andra butiker. Och en del av det kommer att vara närproducerat. Att köpa skit som är närproducerad tycker jag inte sänder några bra signaler alls.

Jag skulle inte köpa den 38-procentiga grädden. Inte p.g.a. att den innehåller 2 g mindre fett utan för att den innehåller tillsatser jag inte vill äta. Köper jag den signalerar jag att det är OK med karragenan eller vad det nu är.

dufva
10/2/13, 11:08 PM
#4

Jag har slutat vara lokalpatriot

Jag köper det som ger mig bäst kvalitet för pengarna minst tillsatser och gifter och skumma sätt att försämra maten för att tjäna ett par kronor

Är två produkter likvärdiga så lutar jag nog mot det som är lokalproducerat om inte gynnar jag hellre den Argentinska bonden som gör ett bra jobb..

Det är inte alltid heller så att det som är lokalproducerat är mest klimatsmart

En frilandsodlad tomat från spanien kan tex (trots transporten) vara mer miljövänlig än den lokala som stått i ett uppvärmt växthus hela sin livstid.

nyborjare08
10/3/13, 10:26 AM
#5

Transporternas andel av en varas miljöpåverkan är generellt sett ytterst liten eftersom det transporteras så oerhört stora volymer i taget. Det viktiga är hur varan har producerats.

Men.

Det finns ju andra aspekter också, som djurhållning, huruvida man ska stötta lokala, små producenter för att de ska få finnas kvar i konkurrensen som ett alternativ mot "jättarna", rättviseaspekten, med mycket mer.

Så visst kan det vara svårt att välja, helt klart.

 

 

Lurtz
10/3/13, 3:01 PM
#6

Gräsbetat kött från t ex Sydamerika eller Nya Zeeland är klart mer miljövänligt än industrikött från din egen stad, även om man inkluderar transporten… Allra bäst är såklart närproducerat gräsbetat kött, men naturkött från andra sidan jorden är fortfarande bättre för miljön än lokalt industrikött.

Annons:
starhawk
10/3/13, 4:22 PM
#7

Sen kan man ju gå in på aspekten vad ställer transporterna till med? Jo det släpper ut främst koldioxid. Och vad har den höga koldioxidhalten ställt till med? Ja hittills har man konstaterat att öknarna har minskat med mellan 12-15% beroende på den, och det tycker åtminstone inte jag är särskilt skadligt, snarare tvärtom. 

Själv köper jag det som smakar, om det råkar vara ekologiskt eller ej struntar jag i och om det är närproducerat har jag ingen aning om, det finns ingen info på det alls, iofs står det svensktproducerat på förpackningen men det är inte lätt att hitta nåt kött som inte är det där jag handlar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

nyborjare08
10/4/13, 11:26 AM
#8

#7 När det gäller sjötransporter (som är det trafikslag som fraktar mest i matväg) så släpper de ut massor av svaveldioxid pga att fartygen körs på smutsig bunkerolja (spillolja). Sot och andra mer eller mindre otrevliga partiklar släpps också ut i mängd. För att inte tala om den så kallade "skrotningen" som görs, ofta i tredje världen, på mycket ohälsosamt och miljömässigt vidrigt sätt. Med mera…

Men trots allt detta (vet dock inte om skrotningen är inräknad) så utgörs alltså transporternas andel av en varas miljöpåverkan en ytterst liten del…

 

 

Lilltilda
10/4/13, 1:59 PM
#9

Intressanta inlägg som lagts i tråden. 
Jag har själv konstaterat att jag i allra största möjliga mån vill handla så lokala produkter som det bara går, OM de smakar bra. Det går före gräsbeteskött, ekoprodukter osv, MEN bäst är de gånger jag kan kombinera de två. Det ekonomiska får också styra lite när jag väljer, men jag skulle aldrig få för mig att köpa nåt importerat om det går att undvika.
Det finns det flera anledningar till att jag i första hand väljer att vara lokalpatriot. Det handlar om arbetstillfällen, det svenska landskapet, hotet mot de svenska bönderna osv. Jag har mycket större möjlighet att här kontrollera hur djuren har det och jag vet att djuren sluppit långa transporter. 
Jag väljer också svenska grönsaker, svensk frukt (då det finns och vid de få tillfällen jag äter frukt) osv. Försöker hitta bästa alternativen för miljö, hälsa och plånbok. 

När det gäller grädden som det lokala mejeriet här producerar, så ska den enligt innehållsförteckningen INTE innehålla karragenan eller andra tillsatser utan enbart innehålla grädde, även om den bara har 38% fetthalt (det är magra gräddprodukter, 36% och mindre, som behöver stabiliseringsmedel). Jag köper den ibland, men är inte märkestrogen då jag tycker att coops 40%iga smakar betydligt bättre så ska grädden ätas som efterrätt så köper jag den, annars den lokalproducerade

~God loves you, and I´m trying! ~

Upp till toppen
Annons: