Annons:
Etikettövrigt
Läst 1139 ggr
annizan
2013-09-25 21:32

Mellanmjölken plockas bort ur skolorna..

Alltså jag blir alldeles matt. Det känns ju helt absurt!

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7875046

Annons:
annizan
2013-09-25 21:33
Lurtz
2013-09-26 00:03
#2

Så går det när man har statliga pekpinnar. Rektorer (antingen av rädsla eller lathet) gömmer sig bakom att "vi följer bara Livsmedelsverkets rekommendationer." Att föräldrar aktivt förbjuds från att skicka med barnen matlåda om de inte vill att de ska äta den mat som skolan serveras är överförmynderi när det är som värst. Föräldrar ska väl för f-n vara de som bestämmer vad deras barn ska äta…

kaisakavat
2013-09-26 07:53
#3

Det är nog i princip aldrig rektorerna som bestämmer i det här, eller som har ngn expertis. Inte deras jobb. Yttrar de sig, så är det istället deras jobb att bara förmedla den av andra bestämda policyn. 

Jag är inte expert på skolmatsfrågan; budget, inköp, planering mm.. Men kan man misstänka att 'lättmat och nyckelhål' är billigare än bättre alternativ?? Inte säkert.. det är enorma volymer som köps in, kommunerna har specialavtal och specialpriser oavsett.. men vet inte. 🤔

Nytt är ju, att kostchefer numera riskerar hamna i rampljuset vad de än väljer för linje. Fettsnålt eller fullfett - alltid är det någon som protesterar, men väljer de fettsnål-linjen så har de ju SLV att hålla i..

spirit
2013-09-26 11:54
#4

Enligt Livsmedelsverkets egen instruktion till skolmåltidspersonalen står det:

"Föräldrarna bestämmer vad som ska serveras och barnet om, och hur mycket, det vill äta av den mat som serveras."

Då är det helt klart. Vare sig skola eller rektor kan bestämma och de har bara att lyda föräldrarna.

Läs mer här:

http://kostkunskap.blogg.se/2011/november/mer-fran-livsmedelsverkets-blogg.html

dufva
2013-09-26 13:29
#5

Det värsta är att skolorna nog tror att SLV:s regler är lag och böjer sig för rekommendationer från verket

SLV brukar inte heller anstränga sig att vara tydliga på den punkten utan låter gärna kommuner fortsätta tro att deras utlåtanden är bindande regler

Varje gång verket får en förfrågan om deras rekar är lag backar dom direkt och erkänner hur det är

Dessutom är det ju så att verkets regler endast riktar sig till normalviktiga

(Det är ju så dom försöker ducka för SBU-utredningen)

Då blir ju nästa fråga

Är alla skolbarn normalviktiga idag?

Var och en som öppnar ögonen inser nog att så inte alls är fallet

RobinEH
2013-09-26 14:36
#6

Allvarligt? 0,5% fett istället för 1,5% fett. Snacka om att ta till med hårdhandskarna. 😮

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
KarinJ46
2013-09-26 21:17
#7

#6 Eller hur? Ungarna får ju i sig för lite fett redan som det är!

Ge dom Gammaldags Lantmjölk istället!

Det måste väl vara billigare att köpa in en mjölk som är så lite manipulerad som möjligt eller?

hemul
2013-09-26 23:47
#8

Gammaldags mjölk är dyrare. Fast jag tycker inte heller mellanmjölken är mycket att sörja. Det är en lättprodukt det med.

maxiq
2013-09-27 00:45
#9

Om barnet dricker 3 dl lättmjölk istället för 1 dl standardmjölk innan det känner mättnad, hur har det då blivit en besparing? Dessutom får de i sig nästan tre gånger så mycket mjölksocker på köpet.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

hemul
2013-09-27 01:24
#10

Standardmjölk och lättmjölk kostar väl lika mycket. Eller gör de inte?

Upp till toppen
Annons: