Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4914 ggr
Neta86
9/25/13, 8:38 PM

Hur fungerar LCHF egentligen?!

Hej! Har funderat på att börja med LCHF metoden då jag har några graviditetskilon kvar tt gå ner. Har varit övervikt i över 7 år nu och är less på det. Är 158cm och väger 73 kg. Har läst mycket på sidan för att få fram svar men jag förstår fortfarande inte en del saker. 1) Det första frågan är om det är OK att amma och köra lchf? Har en 3 månaders bebis och helammar. 2) Vad menas med att man ska köra 25g per 200gram kolhydrater? 3) Hur ofta och mycket ska man äta? Kalorier? Kan någon dra grunderna för mig samt exempel på hur en lchf dag ser ut? Tack på förhand!

Annons:
Orakletidelfi
9/25/13, 9:03 PM
#1

Har du läst Vanliga frågor och svar, finns en tråd här där många av frågetecknen rätas  ut. http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d712ed6b9cb46221d04501b-vanliga-fragor-svar 

Men din fråga 2 fattar jag inte. Vem säger det?

Hur mycket du ska äta beror på, du får räkna ut ditt basala behov på någon sida, googla på det, och sen lägga till för vad du har för aktiviteter, amningen etc.

Det är såklart ok att äta näringsriktig bra mat när man ammar! Det är LCHF.

Zepp
9/25/13, 9:34 PM
#3

1, Ja fast med förstånd.. dvs så länge du ammar så gör du inga drakoniska kostförändringar typ hardcore LCHF!

Däremot så går det aldeles utmärkt att ta bort socker och mjöl ur kosten, samt öka på fettintaget i motsvarande grad.

2, Det där var lite konstigt.. troligen menar du det som kallas för Atkins induktionsfas, dvs 25 gram kolhydrater per dag.. motsvarar cirka 5E%, men vänta du med sådant, tills amningen är slut!

3, Man skall äta när man är hungrig, men.. finns lixom inget egenintresse med att äta 5-6  gånger per dag, då befinner man sig i postprandialt tillstånd stora delar av sin vakna tid!

Gå du på tre väl avvägda måltider per dag, frukost, lunch, middag, det brukar funka för de flesta och är en bra planeringsgrund!

Sen.. när du blivit omställd och amningen är avslutad så är det inte helt ovanligt att man äter 2 gånger per dag.. och inget däremellan.

Men.. har man andra att ta hänsyn till.. typ barn och gubbe, så funkar oftast 3 gånger om dagen!

Här har du lite tips!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
9/26/13, 12:59 AM
#4

håller med zepp här.. Jag hade inte heller ätit lchf under graviditet eller amning.. inte 20g kolisar per dag varianten i allafall..

OlgaMaria
9/26/13, 8:39 AM
#5

Min amning hur fungerat bäst desto mindre kolhydrater jag ätit. Det finns inget farligt med LCHF när du ammar. Gå efter hur du mår. Du behöver inte lägga om kosten radikalt över en dag utan minska successivt på kolhydraterna och öka på fettet. Se till så att du mår bra så kommer det gå fint. Under min första LCHF-månad för fyra år sen drygt ammade jag. Min dotter var sex månader och jag hade bara gått ner ett kilo sen de där första efter förlossning. Jag var inte särskilt strikt med lchf-kosten. Åt knäckebröd med mycket pålägg och grädde och hallon och mörk choklad ofta. Gick ner sju kilo första månaden, mådde fint och fick mer mjölk i brösten (innan var det hela tiden gränsen på för lite).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

dufva
9/26/13, 3:22 PM
#6

Att äta Lchf under graviditeten eller amning är inget problem

Inuiterna föder som bekant upp fina unga på i princip noll kolhydrater

Däremot tror jag inte man ska göra några snabba kast under pågående grav/amning

Det är dock aldrig fel att ta bort mjöl och socker och äta mer fett 😃

Annons:
Neta86
9/26/13, 4:24 PM
#7

Tack för att ni tog er tiden och svarade på mina frågor! Jag tror att jag ska börja med lchf och se ifall min gosse reagerar på det negativt och beroende på hur amningen blir. Jag har googlat fram recept och ska bara handla varor för att sätta igång, jag måste säga att jag verkligen inte kan vänta en dag till!! Jag hoppas verkligen att jag kan komma in i mina gamla kläder som legat i kartonger uppe på vinden alldeles för länge nu ;) Men så du ZEPP menar att jag ska äta mig lagom mätt och inte gå efter någon tallriksmodell? Tack

goliath
9/26/13, 4:24 PM
#8

Tänka jag skulle utdjupa min post #4 lite..

Anledningen til att jag inte tycker man borde äta ketogen lchf under graviditet och amning är lite luddiga, jag vet.. Och inte precis stenhårt förankrade i tung forskning. Det har med bl.a. fetal programmering, "if it aint broken, don´t fix it" och försiktighetsprincipen att göra. (Fetal programmering innebär att fostret förbereds metabolt för förhållandena utanför mammas mage). 

Att säga med säkerhet att det inte är några problem att äta ketogent under graviditet och amning tycker jag är dristigt. Min lillasyster fick en liten dotter för ett år sen och ville ha råd till vad hon skulle äta under graviditet och amning. Jag tänkte mycket över detta och kunde faktiskt inte ge henne råd om att äta lchf. Inte den strikta ketogena varianten i allafall.

Låt oss ta exemplet med inuiterna. Ja, fostrets metabilism programmeras och optimaliseras för en ketogen kost. "Och detta går ju bra". Men förhållandena utanför mammas mage är oxå ketogena. I västvärlden är förhållandena utanför mammas mage allt annat än ketogen. Är det då förnuftigt att programmera barnets metabolism till ketogen kost? Blir de då sämre rustade att tackla den glykemiska belastningen de utsätts för i vardagen? Vi kan ju inte förvänta oss att våra barn kommer äta ketogent precis.. En parallell till detta är att barn uppväxta i ett uland blir metabolt programmerade till rådande omständigheter (alltså lite tillgång på mat). Dessa vet vi löper en större risk att drabbas av övervikt vid god tillgång på mat.

Min andra grund är att "if it aint broken don´t fix it". Varför äta som en sjuk person (med förstörd kolhydratmetabolism) om man inte är sjuk? Och varför programmera ett (förhoppningsvis) friskt foster till sådana omständigheter? Strikt lchf kan innebära att man inte äter en del matvaror som man faktiskt ätit under evolutionen. Frukt tex. Här tycker jag man borde följa försiktigheteprinsipen och försöka att inte ta ifrån fostret något vi ätit under evolutionen, men självklart anpassa mängd och frekvens till hur vi ätit genom evolutionen. För allt vi vet kan det ju finnas saker i frukt som är mycket viktiga för oss som vi inte känner till ännu. Och det är mycket som tyder på att vi ätit mer än 0-5 E% kolisar i evolution. Om man snubblade över ett bananträd så åt man troligen bananer till man storknade och tog antagligen med sig så många man kunde hem och åt kanske bananer flera dagar efteråt.

En person med ickefungerande kolhydratmetabolism måste självklart äta mycket strikt. Och tyvärr kanske riskera att inte få i sig något de hade behövt. Detta förefaller mig onödig att utsätta en helt frisk individ eller barn för. If it aint broken, don´t fix it…

När detta är sagt håller jag definitivt med om att kosten med fördel kan vara starkt kolhydratbegränsad och givetvis utan tillsatt socker och mjöl. Man borde fokusera på 100% naturliga matvaror och inte vara rädd för fett. Men på samma vis inte heller vara rädd kolhydrater från frukter, grönsaker, baljväxter och kanske även visa kornprodukter då och då..

Zepp
9/26/13, 6:50 PM
#9

Lite onödig oro för vad just ketos kan ställa till med.. med tanke på att barnet befinner sig i ketos stora delar av dygnet under graviditet hur som helst!

Såvida inte moderna är värsta sockermonstret.. men då finns annat att oroa sig för.. tex näringsbrist!

Det man däremot skall varna för är den eventuella hormoniella förändring som sker vid en radikal omläggning av kosten till en ketogen diet.

Det är ju inte utan att vi vuxna upplever olika obehag och hormoner som rusar både upp och ner vid omställningen.. sådant kan störa och kroppen kan reagera som om det vore fara o färde!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
9/26/13, 7:21 PM
#10

Altså, det är inte ketos jag är rädd för.. Det är en eventuell fetal programmering som optimaliserar en metabolism för en miljö med liten tillgång på kolisar när själva verket det är mycket stor tillgång på kolisar..

Eller det att utesluta matvaror man ätit under evolutionen helt i onödan.

Zepp
9/26/13, 7:32 PM
#11

Undrar då vad du menar med fetal programering.. och om det är något vetenskapligt belagt?

Sen så, vad är det som vi skulle missa.. de olika macronutrienterna får vi oss hur som helst, och micronutrienterna hoppas jag man får i sig om man tänker sig för.. skulle det vara E-nummer eller?😮

Ofta tycker jag det blir lite roligt när man tar upp det där med olika matvaror.. det e inte förpackningen vi tillgodogör oss utan de olika macro- och micro-nutrienterna!

För skulle vi äta mer som våra stenåldersgener.. eller tidigare så skall vi äta mer insekter bland annat.. mer tarminnehåll, hjärna, gnagare, ödlor och lite annat smaskigt!

Men.. grejen är att vi slipper det iomed att vi numera äter mer tamboskap.. och vad jag begriper så får vi tillräckligt med näring från den maten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
9/26/13, 8:19 PM
#12

goliath - menar du att fostrets/babyns förmåga att reglera blodsockret skulle försvinna/inte utvecklas om den inte 'tränas' i mammans mage?

Eller övertolkar jag?

Jag tror det är osannolikt.. Är inte den förmågan en för arten specifik överlevnadsmekanism vi har nedärvt, försvinner inte på en generation..?? 

Men förstås intressant tanke.

goliath
9/26/13, 8:36 PM
#13

zepp,

Mikro och makroutrienterna som du pratar om är egentligen bara en lista över ämnen som vi råkar känna till och ha ett litet hum om vilken funktion de har. Det är massa ämnen utöver denna lista vi inte har den blekaste om vilken funktion den har i kroppen.

Jag tycker det känns tryggare att variera kosten så mycket så möjligt inom ramarna för vad som är naturliga matvaror och vad man antagligen ätit under evolutionen, än att snävra in kosten pga en onödig fruktan för kolhydrater och riskera att barnet inte får i sig eventuella viktiga ämnen som vi kanske inte ännu ens vet är viktiga.

Och ja, om man klarar att äta lite ögon, hjärna, tarmar etc så är ju det säkert kanonbra :)

Med fetal programmering menar jag barnet redan under graviditeten förbereds för den miljö som väntar den. Det finns en del forskning på fetal programmering, men nog inte i närheten av tillräckligt för att veta något säkert. Min mening om detta är som sagt absolut inte förankrat i tung forskning utan mer försiktighetsprincip.

Annons:
goliath
9/26/13, 8:45 PM
#14

# kaisakavat

Hypotetiskt, sett, så ja. Fetal programmering.. Om fostret utsätts för lite kolhydrater och mycket fett, så "ställs barnet in på" en miljö med lite kolhydrater och mycket fett. Hypotetiskt sett. Finns säkert inga studier på just det ännu, men det finns studier på andra aspekter av fetal programmering som tex tillgång på mat. Ett barn fött i ett u-land blir "utrustat" för att överleva i en miljö med liten tillgång på mat. Detta kan förklara dessa individer är så mycket mer utsatta för livsstilssjukdomar när kommer till västern och matöverflöd.

Men igen, detta är verkligen inte på stabil vetenskaplig grund…

kaisakavat
9/26/13, 8:47 PM
#15

Hm.. ja. Förstås intressant. 

Försiktighetsprinciper är bra i viktiga lägen.

Tror även Zepp är rätt ute som varnar för alltför radikala förändringar, det blir en stor omställning för både mamma och baby i en känslig tid.

Zepp
9/26/13, 9:19 PM
#16

Mnjae.. tror inte så mycket på det där tjabbet om olika livsviktiga antioxidanter och fytokemikaler o litta annat.. om inte annat så räcker det ganska långt att se till Nordisk befolkning bara för säg fem generationer sedan.. pratat om ensidig kost, men de fick inte de vällevnadssjukdommar som vi får i dag!

Det var väl en kost där rovor var främsta grönsaken, salt sill och havrevälling i hop med en massa rågbröd och en del salt kött!

Det vore en evolutionär sensation om vi helt plötsligt blivit beroende av importerade jordgubbar för vår överlevnad!

Jag tror snarare att all importerad mat ställer till det för oss, i dag kan vi strunta i saltsillen, havrevällingen, surdegsbrödet, och rovorna, och äta oss mätta på sötsaker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

luddet77
9/26/13, 10:45 PM
#17

Men ändras verkligen mjölkens sammansättning av en ketogen kost? kommer den ändå inte att innehålla ungefär samma mängd kolhydrater? Likaså under graviditeten. Är det inte så fostret får av moders blodsocker, oavsett hon är i ketos eller inte?

goliath
9/26/13, 10:50 PM
#18

Du har en poäng där, Zepp. Ja, kanske det är saker i havrevällingen eller rågbrödet vi hade mått bra av att fått i oss idag? Tror vi ska passa oss för att bli för kaxiga och tro att vi har kartlagt allt vi behöver och inte behöver få i oss.. Eventuella näringsämnen är ju ena saken. Sen detta med fetal programmering. Här är första bästa studien som kom upp när jag googlade fetal programming. För den som är nyfiken.. Har bara läst abstracten. Finns säkert mer på pubmed.. "The associations are thought to be consequences of 'programming', whereby a stimulus or insult at a critical, sensitive period of early life has permanent effects on structure, physiology and metabolism. Programming of the fetus may result from adaptations invoked when the materno-placental nutrient supply fails to match the fetal nutrient demand" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11683554

Upp till toppen
Annons: