Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2316 ggr
Bellena
2013-09-24 11:52

High fat? Jo relativt sett så...

Detta är min tredje vecka. Jag har nu lärt mig att registrera mat i Matdagboken och fått koll på mitt intag. Inser att jag enligt denna äter lite för lite kolhydrater annars ok.

Jag är ju inte överviktig och har inte följt någon diet eller bantat eller så på väldigt länge. Jag har ätit och druckit gott, haft ett bra förhållande till mat och motion; äter bra mat men även godis och håller en stabil vikt.

Dieten low carb high fat gav mig förespeglingen att jag skulle få äta mycket mer fett än jag redan gjorde. Men jag tycker inte det. Jag köper visserligen en 10 % fett yoghurt istället för en 2 % - men det är den stora skillnaden… Jag älskar redan smör och grädde!

Så jag det här med "high fat" är ju relativt.. :)

Annons:
Orakletidelfi
2013-09-24 12:18
#1

Det är en mycket svårutrotad missuppfattning att vi vräker i oss fett. Senast i går sa en bekant: jag skulle kunna tänka mig LCHF men det bär mig emot att dricka så mycket grädde, jag gillar inte det. Och blir det för fett mår jag illa. Fick förklara det där med E%  att det inte är mängden som ska vara hög utan andelen av energinoch att det ofta räcker med att välja fullfeta produkter och inte vara fettskrämd. Att det dessutom sker automatiskt om man håller upp kalorimängden och inte överäter protein.

Bellena
2013-09-25 09:54
#2

Ja, nu har även jag lärt mig detta och kan då vara delaktig i att avliva den myten!

Tänk vad man lär sig!🙂

Upp till toppen
Annons: