Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5031 ggr
Ejvor
2013-09-23 12:52

Massa kolhydrater men inget kaffe = viktnedgång?

Nu har jag varit med om något som jag verkligen inte begriper. Jag dricker väldigt mycket kaffe, säkert 15 koppar per dag. 

Har gått ner mycket med LCHF och när det gick trögt fick periodisk fasta hjälpa till.

I förra veckan var jag borta tre dagar och maten var allt annat än LCHF utan jag fick äta mig mätt på sånt som vitt bröd, potatis, bönor och efterrätter bestående av glass och choklad. men det var ju bara tre dagar så jag åt och tyckte det var gott. MEN jag fick inget kaffe, förutom en kopp per dag som jag lyckades ordna. (Tur det finns Alvedon mot huvudvärk).

När jag kom hem och ställde mig på vågen räknade jag med några kilo upp som jag tänkte att jag får försöka ta med hjälp av bara kaffedrickning till frukost och lunch = periodisk fasta. 

Men då har jag gått NER ett halvt kilo???

Jag har nu i ytterligare tre dagar varit avhållsam med kaffe (ej mer än 4 koppar nån dag) och fortsatt unna mig lite mer kolhydrater som potatis, bönor och även glass. Och då har jag gått ner 4 hekto till?

Kan det vara så att jag går ner i vikt av att avstå kaffe eller är det bara nåt konstigt sammanträffande av faktorer som jag inte tänkt på?

Annons:
Zepp
2013-09-23 15:44
#1

Jag tror mer på att det är vätskan du tappat från allt kaffet!

Sen i övrigt säger det väl att du inte är så känslig vid val av föda så länge du äter rimliga mängder?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

evion
2013-09-23 15:53
#2

Några kilon upp eller ned under några dagar eller  någon vecka räknar jag aldrig som varaktig viktförändring. Det behövs längre tid för att kunna konstatera en förändring i vikt. Det kan diffa kilon beroende på vad du ätit och druckit.

hemul
2013-09-23 16:33
#3

Kaffe ska ju vara vätskedrivande så varför skulle man tappa vätska av att INTE dricka det?

Du kanske helt enkelt åt mindre totalt sett än vad du gör på din vanliga kost? Det är väl bra, nu vet du ivf att du inte är "känslig" och går upp i vikt av en potatis! 🙂

Har inga idéer om kaffedrickande skulle kunna påverka varken upp eller ner, men jag är övertygad om att kaffe inte är bra för oss. Jag drack tidigare baljor med thé, minst en liter mjölk gick åt per dag bara i thé. Kaffe gjorde jag aldrig till mig själv, men drack ute, borta, när det var gäster o.s.v. Socialt. När jag började lowcarba gick jag som de flesta andra cold turkey och jag måste ju göra något åt all den där mjölken och svart thé dricker jag inte. Skulle unna mig thé på morgonen och kvällen till en början var tanken, men efter bara ett par dagar  upptäckte jag att jag inte var sugen, så jag slutade helt.

Den effekt en kopp kaffe hade på mig efter ett eller ett par års total avhållsamhet från både kaffe och thé var inte nådig. Drack den på förmiddagen och kunde inte sova på natten. Blir också svettig, darrig, fick hjärtklappning o.s.v. Det har upprepats vid ett par tillfällen, sen har jag inte rört det. Nåt som påverkar en så om man inte är tillvand brukar klassas som en drog och droger ska man inte hålla på med. Det har säkert andra effekter på kroppen än de tydligt märkbara också.

Konstigt nog saknar jag inte mitt livslånga thédrickande. Det är skönt att aldrig bli sugen, att inte behöva släpa med sig en termos på utflykter, att inte bli gnällig för att de bara har äckligt påsthé på fik o.s.v.

Lisabet
2013-09-23 17:42
#4

"Den effekt en kopp kaffe hade på mig efter ett eller ett par års total avhållsamhet från både kaffe och thé var inte nådig. Drack den på förmiddagen och kunde inte sova på natten."

Ahh, kul med någon mer. Precis så upplever jag det. Jag slutade med kaffe för flera år sen när jag upptäckte att det förvärrade min benvärk.

Det värsta är att jag fortfarande tycker att det är gott, och prövar då och då. Men med samma effekt…..😡

goliath
2013-09-23 18:43
#5

ingen aning, men min syrra och hennes snubbe upplever viktminskning och förmågan att koma förbi platåer när de äter mer kolisar än vanligt..

hemul
2013-09-23 20:17
#6

Det är det flera som har gjort. Jag med, men för mig beror det på att jag blir så jäkla hungrig om jag äter för lite kolisar.

@Lisabet Kul att vi är fler! Jag tror jag också skulle tycka thé är gott fortfarande om jag provade, men det har jag inte gjort. Kaffe har aldrig varit min grej, men jag tycker väl det smakar OK.

Annons:
Effie
2013-09-24 10:18
#7

Några hekto hit eller dit är väl inget att dra slutsatser av. Men jag har för mig att det någon gång har diskuterats kaffe och kortisol här på Kif. Jag kan inte minnas att vi kom fram till att det skulle ha någon påverkan, för alla hade olika erfarenheter, men att det kunde vara något att ha i bakhuvudet att testa.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

BlackSwan
2013-09-24 10:21
#8

Det finns en studie från Australien som visar att mycket kaffe försämrar det metabola syndromet och kan hindra viktnedgång. På möss så klart.

http://www.waimr.uwa.edu.au/news/2013.05.26_study-questions-the-effectiveness-of-coffee-for-weight-loss.html

Det har ju skrivits förr att koffein höjer blodsockret och minskar insulinkänsligheten. Så kanske STORA mängder kaffe kan påverka VISSA människor som försöker gå ner i vikt. Men detta kanske man (jag) inte ens vill tänka på.


Ary
2013-09-24 10:52
#9

TS: Det jag har märkt är att om jag får i mig mycket vätska går jag upp i vattenvikt som försvinner när jag slutar dricka mycket. Får en känsla av att kroppen inte hinner filtrera bort och göra sig av med vattnet. Det är det enda jag kan komma att tänka på som förklaring, för mycket kolhydrater när man normalt inte äter det brukar ju göra att man samlar på sig vatten…..

Kaffe har iofs ett visst rykte om sig att sätta käppar i hjulet för viktminskning men många inklusive mig går ju ner ändå. Då dricker jag iofs svagt pulverkaffe mest 4 muggar kanske. Du dricker/drack ju betydligt mer….

Ejvor
2013-09-24 13:04
#10

Ja, jag ska i alla fall försöka fortsätta att hålla kaffekonsumtionen på under 5 koppar per dag fortsättningsvis! 🙂

Zepp
2013-09-24 14:26
#11

Oandra sidan slog SBU fasta att både kaffe och vin var bra både för viktnedgång och blodsocker.. likaså mjölk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: