Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3714 ggr
goliath
2013-09-22 01:44

Vem får flest likes härinne?

Svar: De som ger mest kritik till "etablissemanget" staten och SLV. Om kritiken är saklig och befogad eller helt befängd verkar inte spela någon större roll.

Detta kan vara tokigheter som t.ex att bastant påstå att "fibrer ger tarmcancer!" eller "befolkningen måste äta 15-25g salt om dagen för att inte drabbas av hyponatremi och dö en för tidig död!"

Fler än mig som tycker detta börjar bli aningen tröttsamt (även om det självklart i sig kan vara positivit att ifrågasätta)?

ps. alla förstår nog att det inte är likes i sig detta handlar om, men att många verkar blint sympatisera med åsikter bara för att de strider med det etablerade eller är trendiga.

Annons:
lizzzie86
2013-09-22 06:45
#1

Talar du om för oss vad vi skall like eller?

asahars
2013-09-22 08:02
#2

Jag håller med dig. Förnuftet ska inte försvinna när sockret åker ut.

asahars
2013-09-22 08:29
#3

Förresten det här med att gapa o skrika o peka finger åt etablissemanget istället för att argumentera och föra en saklig debatt får oss bara att framstå som asociala fundamentalister som till slut aldrig blir bjudna på fester och trevliga tillställningar eftersom vi är så besvärliga med maten. En klok person skrev en gång att man inte ska diskutera mat och vikt i lunchrummet för du vet aldrig vad den andre bär med sig i bagaget.

Effie
2013-09-22 09:43
#4

Jag gillar kritik - av etablissemanget, eller LCHF - men det ska vara sakligt och med bra argument. Ja-sägare, oavsett vad det gäller, är farliga. Med kritik kan man lära sig mera, och få en chans att rätta sina fel innan det blir katastrof. För inte kan och vet vi allt.

Sedan kan man nog uppfattas som asociala fundamentalister oavsett hur väl man argumenterar, bara för att man säger något som strider mot samhällets världsbild. Men det är ju inget skäl till att överge lugn och saklig argumentation (om än med glöd och övertygelse). Ja, vad är det jag försöker få fram nu? Att några övertygas av argumenten, och några av ens övertygelse. Tror jag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

goliath
2013-09-22 12:10
#5

Men det är ju så ofta att detta forum uppfattas precis som Effie skriver, som "ja-sägare". Bara att det inte är staten man säger ja till, utan allt som är emot staten. En gapar om mörkläggning och konspiration och plottar ned någon svagt underbyggd teori och resten instämmer i ett rungande JA. Även om argumenten till gaparen är uppenbart felaktiga. 

JAg har tex inte ord för vad jag tycker om en del av utlåtandena till kostdemokratiet och häpnas över det stöd dessa utlåtandena får härinne.

Ibland kan detta forumet uppfattas som ett konsensuforum mer än en faktaforum. Och det är ju precis detta vi avskyr med staten och önskar jobbar emot. Men för mig ser det ut som att vi gör precis samma sak härinne ibland.

En fälla som är otroligt lätt att falla i och som är värd att nämna ofta och fundera över.

När detta är sagt är detta ett av de bästa forumet jag vet om 🏆

goliath
2013-09-22 13:17
#6

#1 gör jag det?

Annons:
LaRose
2013-09-22 13:38
#7

Håller fullständigt med dig, Goliath. Och du är en frisk fläkt härinne. En modig själ.

Den som tror att man med detta kastar ut barnet med badvattnet, får tro det.

hemul
2013-09-22 13:41
#8

Likes är väl alltid tröttsamt.

saraBvB
2013-09-22 14:47
#9

Jag tycker hela grejen med gilla knappar och tävlingar i att gilla och skriva mest är rätt fånig och överflödig. En del likes får man förmodligen också för att folk trycker fel 😉

goliath
2013-09-22 15:01
#10

Den som fått flest likes när de dör vinner!

#8,9

Använde likes blott som en analysparameter för att illustrera min poäng. Håller med er… Men erkänn att ni älskar att få likes! 😉

Ps. gav er en like var..

Effie
2013-09-22 16:54
#11

Men nu är det också så att det här forumet inte är till för kritik och debatt av LCHF-kost (även om jag personligen tycker debatt är intressant). Det är ju avsett som ett ställe där man kan få stöd och hjälp när man vill äta LCHF.

Och visst är det trevligt att få några likes. Det betyder ju (förhoppningsvis) att någon tycker man sagt något vettigt eller intressant. Inte nödvändigtvis håller med, men att det var ett läsvärt inlägg.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

goliath
2013-09-22 17:07
#12

Men ingen har väl sagt nått om kritik av lchf kost?

Och hur ska du kunna undvika att olika aspekter av lchf kost debatteras när du har 20000 lchf intresserade medlemmar samlade på ett och samma forum? Snacka om ogivande forum det hade vart om det inte var för debatterna. Då tycker jag hellre man man borde ändra "stadgarna" än att frånbe debatt.

kaisakavat
2013-09-22 17:13
#13

goliath - Du är ju bra på att sätta 'tummen i ögat'. Vet vi sen tidigare. Tur vi har dig.

Generellt så.. orkar inte klicka 'gilla' på alla som skriver nåt bra, åtminstone inte systematiskt. Det skrivs en hel del bra.. 

Kanske skulle det finnas en ogilla-knapp.. för att trappa upp det hela lite.. 😃 Näe, skojjar.. Men måste säga: jag GILLLAR verkligen allt VETTIGT som skrivs! Knapp, eller inte.😉

Annons:
goliath
2013-09-22 23:30
#14

Jag gillar tanken på ogilla-knapp STARK, kaisakavat! :)

kaisakavat
2013-09-22 23:51
#15

Varför förvånar det inte mig…?  😉

Upp till toppen
Annons: