Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 12736 ggr
eemj
9/21/13, 10:47 AM

Fläsksvålar

Läste runt lite och tydligen ska detta vara väldigt gott att göra eget mjöl på. Dock så finns det inget sånt att köpa på min mataffär.

Någon som vet vart man kan få tag på det, hällst online..
Enda jag hittade var LCHF butiken men deras frakt kostnad är på 59 kr så en produkt som kostar 27 kr blev helt plötsligt 86 kr. Tyckte jag var riktigt dyra priser för att bara köpa en vara.

Någon som vet något bättre ställe?

Kan inte ta mig till någon annan affär än Ica som jag nämnde först.

Annons:
Zureel
9/21/13, 12:09 PM
#1

Du kan alltid fråga om din Ica butik har möjlighet att ta in fläsksvålar.


Lchfman
9/21/13, 2:26 PM
#2

Finns på citygross, netto osv.

eemj
9/21/13, 2:48 PM
#3

som sagt kan inte ta mig till andra mat affärer.. kanske netto max..

MimLan
9/21/13, 2:54 PM
#4

Finns det något hinder för att du gör som i #1 och ber affären ta hem dem? Det är så man får göra om man inte vill köpa i någon webbaffär.

Jojomaja
9/21/13, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Willys har ett märke som heter Mr Chipp's "Flaeske Svaer", och du kan ju höra med din affär om de kan ta in produkten. Var noga med att det ska vara denna blå påse, och inte den gula påsen med baconsnacks från samma leverantör som är en bakad produkt gjord på vete med tillsatt baconsmak. 

Du behöver inte köpa hela lådan, butikerna säljer ju snacksen till andra också. En 200-gramspåse kostar 19:90 på Willy's.

Det står inte på förpackningen vem som är svensk importör men Mr Chipp's tillverkas av OK Snacks A/S
DK-7361 Ejstrupsholm, Danmnark. 

EAN/GS1-kod: 5 701397 346652 (Europeian article number - det man scannar in i butiken för att få fram priset)

eemj
9/21/13, 7:19 PM
#6

om jag skulle prata med våran ica.. hur frågar man efter något sortiment? och måste jag betala för en hel låda?

Annons:
Jojomaja
9/21/13, 9:28 PM
#7

#6 Det borde räcka med att du säger till att du vill att de ska ta in fläsksvålar och att det är en snacksprodukt. (Jag har varit med om att de först trodde det var hundmat, typ torkade grisöron! 😮) Du kan ju nämna de vanligaste märkena (som finns på andra ICA i landet) Mr Chipp's och Lyka. 

Du lär inte behöva betala för hela kartongen eftersom de kan sälja till andra också. Troligen kommer butiken att upptäcka att de säljer slut rätt fort. Jag brukar passa på och köpa många påsar när de fått leverans till Willy's - det säljer slut hela tiden! 

För övrigt kan jag tillägga att just dessa svålar (Mr Chipp's) friteras i grisens eget fett och det finns alltså inga "dåliga oljor" eller tillsatser överhuvudtaget mer än salt.

Jojomaja
9/28/13, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Idag var jag på Willy's och köpte fläsksvålar. De som säljs där heter nu CRISPY, tillverkas av OK Snacks A/S men har ny förpackning. Samma innehåll som tidigare Mr Chipp's.

Nu är de dessutom ännu mer lika den produkt man INTE ska köpa och de står bredvid varandra i hyllan. Förut var fläsksvålarna i mörkblå påse och de "farliga" påsarna med baconsnacks knallgula men nu ser det ut som på bilden. 

Fläsksvålarna till vänster innehåller per 100 g:

Protein 65 g
Kolhydrat 0 g
Fett 31 g
Salt 3 g

Baconsnacksen till höger innehåller per 100 g:

460 kcal
Protein 6 g
Kolhydrat 65 g
Fett 20 g
Salt 3 g

eemj
9/29/13, 9:26 AM
#9

oj 65g skillnad de är en hel del..

Orakletidelfi
9/29/13, 9:43 AM
#10

Det är en helt annan produkt, gjord på majsmjöl (om jag inte minns fel) med baconsmak.

Jojomaja
9/29/13, 9:45 AM
#11

#9

Ja, det är ju en helt annan produkt. Den som heter Bacon är bakad av mjöl och har en massa E-tillsatser. Väldigt lätt att man tar fel påse om man inte vet skillnaden.

Zepp
9/29/13, 10:17 AM
#12

Lätt o märka skillnaden, bacon betyder majsmjöl och fläsksvaer betyder fläsksvål! 😭

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojomaja
9/29/13, 10:31 AM
#13

#12

För dig och mig ja. Du anar inte (eller, jo det gör du visst, du läser också inläggen) hur många människor det finns som TROR att de äter LCHF men egentligen äter helt uppåt väggarna fel. 😮

Annons:
Zepp
9/29/13, 10:42 AM
#14

Javisst.. i början gick jag oxå på vad som stod på förpackningen.. det låter ju så lovande.. men insåg strax att det handlar mer om marknadsföring!

Vad som står på förpackningen är mest strunt, det är innehållsförteckningen som kan tala om något som kan ha betydelse! ☝️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CasaRamon
9/29/13, 10:53 AM
#15

Jag köpte fläsksvålar på City Gross igår. Märket är Lyka, 17:50 för 85 gr.

Lagom stor (liten) förpackning eftersom jag tycker dom blir sega om dom sparas för länge. Otroligt goda. Och förstås 0 kolhydrater.

lisaflisan
9/29/13, 4:35 PM
#16

Bad min pappa köpa fläsksvålar, och han kom hem med baconpåsen.. Kolla noga vilken du tar! :-)

Zepp
9/29/13, 5:23 PM
#17

#16

Jaa.. det e ju det.. "du sa ju att du gillade bacon" det vet jag!🤪

Oså.. kommer han hem med en påse majsmjöl.. och jag antar att din far har alla förståndsgåvorna kvar?

Fattar ni hur lurade folk är i affären.. hur lite koll de har.. hur man utan vidare äter sig sjuka.. de tror att de äter riktig mat.. men kan inte skilja på en påse fläsksvålar mot en med majsmjöl!

Och oftast fattar de inte heller varför de skall lägga märke till det!😮

Den här artikeln är såå bra.. för den pekar på eländet.. orsaken till att vi äter oss sjuka.. och ingen fattar varför! 😭

"Vi är vad vi äter. Underklassen sätter i sig sådant som tidigare generationers husmödrar aldrig skulle kalla mat: vitt bröd, läsk och andra söta drycker, vanebildande snacks och skräpmat som vissa livsmedelsgiganter lurat konsumenterna att tro är billig mat."

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/underklassens-barn-ater-ihjal-sig-utan-att-vi-bryr-oss/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojomaja
10/4/13, 11:25 AM
#19

#18 

Jag har sett att många gjort sig lustiga över den där artikeln igår (inklusive Kostdoktorn). Jag fattar inte det roliga i att någon fått 600 kg över sig och skadats i en arbetsplatsolycka. Alla verkar tycka att det är kul bara för att det är fläskkött i kartongen. Man kan ju undra vad den skadade mannen och hans familj tycker? Respektlöst att folk gör sig lustiga över olyckor där någon skadats. 

Skulle artikeln spridas lika mycket om det var ett halvt ton blomjord i lådan han fick över sig?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: