Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Sockerstinn mat på dagis

2013-09-20 10:45 #0 av: Anits

Igår var jag så upprörd över maten på mitt barns förskola att jag inte kunde sova på kvällen. Jag måste göra något åt detta. Vet bara inte hur. Måste skriva ihop något som förklarar hur det funkar, att man inte kan leva på socker.

Igår serverades soppa till lunch. Det var det inget barn som åt, därför fick de äppelkaka och vaniljsås till efterrätt. När det sedan var mellanmål serverades LÄTTyoghurt. Denna yoghurt har 0,5% fett och 7% tillsatt socker, vilket tillsammans med mjölksockret ger en summa av totalt 11,5% sockerarter. Detta kan jämföras med coca-cola som har 10,6% socker.

Igår kom alltså större delen av mitt barns totala energiintag från socker. Ni kan ju gissa hur den eftermiddagen såg ut hemma hos oss...
Barnet låg på golvet och skrek och grät pga blodsockerfall.

Jag accepterar inte att mitt barn ska äta denna sockerstinna mat och att våra eftermiddagar därför ska bli helt förstörda. Hur ska jag göra? Jag känner mig mycket upprörd. Jag tror inte man kan skicka med dagisbarn matlåda? Kan man ansöka om specialkost hos kommunen? Precis som allergiker eller vegetarianer eller de som inte äter gris eller ko?

Det bästa vore såklart att få dagisets kock att förstå hur det funkar. Hur ska jag lyckas med det?

Har ni några schyssta tips?

Anmäl
2013-09-20 10:48 #1 av: Mooniq

.. att ta med ett gäng sockerbitar och lägga upp framför de livsmedel som serveras... inklusive en tom colaflaska.. 

Eller ta kort hemma och visa dem för personalen.

Skriv ut från kostdoktorn en del material, det är lättläst, (tex kolesterolskolan som ALLA förstår helt plötsligt i min egen omkrets)

Kostdoktorn har nån bra bild/artikel från en vårdcentral i sverige där de tagit tomma förpackningar och lagt upp sockerbitar framför varje. Det är en talande bild!!!

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-09-20 10:48 #2 av: Lchfman

Bra inlägg!

Jag funderar över det samma, men har inte hittat på något sätt att ta upp det, man skulle te sig som galen om man började ta upp detta.
Men det stör mig som bara den, om inte dagligen, så väldigt ofta.

Dom behöver ju inte ge barnen strikt LCHF så klart, men sluta med yoghurt med mer socker än cola, det förbannade brödet hela tiden osv. som TS menar.

Sjukt irriterande alltså.
Skall nog börja skrapa lite på ytan på måndag när jag lämnar på dagis.

Känner en viss uppgivenhet inför det statliga, bakåtsträvande man kommer stöta i dock. "vadå, det är väl inget socker i bröd", "det är farligt att äta mättat fett och eller kolesterol för barn", "Det är nyttigare med lightprodukter" osv.

Anmäl
2013-09-20 10:52 #3 av: Mooniq

.. börja fråga efter proteinkällorna i maten??? proteiner som kroppen behöver för att växa.... Hur mycket proteiner har mitt barn fått idag?

Dom kommer nog att stå med tappad haka.. Glad

kommer inte ihåg om det är på kostdoktorn det finns en filmsnutt om 2 barngrupper, en får sockrad mat den andra gruppen får inte det. Föräldrar tittar på och förfäras över stöket i sockergruppen. de barnen gapar o skriker o slåss, medan den andra gruppen löser olika småproblem tillsammans.. 

Anmäl
2013-09-20 11:25 #4 av: Mooniq

Har letat som en tok efter filmsnutten och hittar den inte. Det är en forskargrupp som delar in barn i 2 grupper, ena gruppen får sockerstinn mat och den andra gruppen får inte det. Efter en stund ska båda grupperna lösa vissa småproblem. Föräldrarna är inbjudna och blir helt ställda. Sockergruppen gapar o skriker, slåss och är ovänner. Den andra gruppen barn sitter lugnt och löser problemen tillsammans.. Mycket talande filmsnutt.. har bara skrivit sökord children sugar på youtube men man kan kanske skriva in mer förfinad -tex forskning.. men nu ger jag upp.. 

Anmäl
2013-09-20 11:36 #5 av: Record

Bra inlägg Mooniq!

Barnens mat måste "avgiftas" det kan inte fortsätta så.

Vi får hoppas SBU-rapporten på måndag ger hopp.

Anmäl
2013-09-20 11:38 #6 av: Angelfish

Mooniq, är det den här du letar efter?

http://www.kostdoktorn.se/ar-det-en-myt-att-barn-blir-speedade-av-socker

Anmäl
2013-09-20 11:41 #7 av: Mooniq

#6 tackar., ja det var det.. detta är part 2, så jag undrar vad första delen handlade om... Men den är talande och dagis/förskole/skolpersonal borde se den.

Anmäl
2013-09-20 13:37 #8 av: Mooniq

..tänker på en annan sak.. tandhälsan..  man kanske ska "tacka" för att barnen måste laga hål redan i tidig ålder pga dålig mat på dagis/skola..

Det blir ju en tankeställare till, liksom.. förklara att om man skippar kolhydraterna så blir det ingen beläggning på tänderna under dagen.

Candidasvamp - skriv ut artiklar om överproduktion av Candidasvamp och hur den lever rövare i kroppen. För mycket Candida är inte bra och tarmen har svårare att suga ut sig näringen i  kosten.

Man kanske kan köra en rövare o säga att barnen går på Candidasvamps-svältkur.... Glad

Anmäl
2013-09-20 13:53 #9 av: Anits

Hittade Livsmedelsverkets kostråd till Kommuner; Bra mat i förskolan.

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_skola/bra_mat_i_forskolan_livsmedelsverket.pdf

Här står klart och tydligt att jag inte har en chans :-(

Bland annat står följande att läsa i broschyren: "För att få ner intaget av mättat fett behöver de byta ut mellan- och standardmjölk mot lättmjölk, och feta ostar och charkuterivaror mot nyckelhålsmärkta."

Det står förvisso att de även ska minska intaget av socker, men det är inte praktiskt genomförbart om man samtidigt ska äta nyckelhålsmärkta lätt-produkter som per definition har bytt ut fett mot socker.

Jag gråter...

... och förbereder mig därefter för ett besök hos kommunens dietist och kostchef. Har bestämt mig för att inte ge upp så lätt. Mina barn har många år kvar i skolan.

Anmäl
2013-09-20 13:58 #10 av: Mooniq

kostdoktorn kommer att ha intressant artikel inom de snaraste från SBU. visserligen om viktnedgång - men fråga då varför barnen först måste gå upp i vikt de första 25 åren, för att sen få äta riktig mat...

Ta ut artiklar om ADHD - kontra socker, intressant läsning. Tar man bort socker o mjölk så kan barnen ofta dra ner på medicineringen. Barn som inte har ADHD blir såklart lugnare oxå....och kan fokusera mera och koncentrera sig bättre...

Robert Lustig är en Lättlyssnad amerikan. Sugar: the bitter truth är otroligt tänkvärd.. och sevärd...fråga om man åtminstone kan gå ner till lågkolhydratkost? Eller skippa lättprodukter och VITT bröd, som inte mättar alls...

Anmäl
2013-09-20 14:01 #11 av: Mooniq

... eller så tar ni en helg och filmar era barn, när de äter bra mat och hur de reagerar på det under em/kväll. Sen filmar ni en em/kväll under veckan med sockermat.. Visa sen personalen.. kan det bli mer tydligt?

Anmäl
2013-09-20 14:02 #12 av: Anits

Tack för bra tips. Jag ska förbereda mig ordentligt innan mitt besök.

Anmäl
2013-09-20 14:32 #13 av: Lchfman

Berätta hur det går Anits!

Får jag fråga vilken del av landet du befinner dig föressten?

Anmäl
2013-09-20 14:46 #14 av: MimLan

Tror du behöver få med dig andra föräldrar om det skall gå att rubba själva dagiset och deras kock. 

Som ett parallellt sidospår, för om du lyckas få till stånd en förändring, kan det ta en hel del tid, kan du efterlysa dagmammor som ger ungarna riktig mat.

Anmäl
2013-09-20 15:02 #15 av: Seglarina

Jag tänker på dagispesonalen, eftermiddagarna borde vara ett rent helvete för dem med all socker. VIll inte dom också ha lugna barn som det går att göra roliga saker med?

Anmäl
2013-09-20 15:49 #16 av: Mooniq

#15 jag tror inte personalen kopplar humör och socker/kolhydrater! Jag har inga egna barn men efter jag började med lchf och började läsa då kopplade JAG och kunde nästan räkna ut exakt på klockan när barnen skulle börja gå överstyr på tex, kalas.... Glad När man sen kunde visa föräldrarna och peka och berätta då fick man en enorm aha-upplevelse. 

Anmäl
2013-09-21 10:42 #17 av: Seglarina

#16 av MooniqExakt Mooniq. Genom att visa dagispersonalen  den länkade filmen så kanske dom förstår varför det blir så stökigt på efttermiddagen och själva blir motiverade att ändra på barnens kost. Det är så jag menar.

Det är alltid smart att hitta argument som är en fördel får den man försöker påverkar tycker jag.

Anmäl
2013-09-21 12:57 #18 av: peoy

#9, det här är också (o)roande läsning:

http://www.regionuppsala.se/documents/d1487_Matgladje_laguppost.pdf

fast det är riktat mot den åldersgruppen som befinner sig i andra änden av livet..

Anmäl
2013-09-21 13:29 #19 av: RobinEH

"Barnet låg på golvet och skrek och grät pga blodsockerfall."

Man bukar ju bli sömnig av kraftiga blodsockerfall. De drabbades inte av hypoglykemi eller? Konstigt att de lägger sig på golvet och skriker samt gråter om blodsockret regleras normalt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-09-21 13:37 #20 av: Bläcket

14,
Jag har jobbat som kock på dagis och det är ingen idé att försöka övertyga dem att ge barnen bättre mat för de har inget att säga till om. Allt som serveras är efter direktiv som kommunen ger, de bestämmer också varifrån man ska beställa maten osv. Nästan allt är hel- eller halvfabrikat.

Kändes jättetråkigt att behöva servera barnen sån mat och det värsta är att de vänjer sig vid den maten och tycker att pulvermos är godare än hemgjort...

Vet inte hur det ser ut i alla delar av landet (detta var i Stockholm) eller på de privata förskolorna.

Jag tror faktiskt att de kommer att bättra sig med sockret, men det tar ju sin tid och är en klen tröst för den som har sina barn i förskolan nu..

Anmäl
2013-09-21 16:16 #21 av: asahars

Är du säker på att det finns en kock på dagiset? Om det inte gör det ska du inte klaga på personalen. Då är det bättre att du vänder dig direkt till den som är kostchef i kommunen.

Anmäl
2013-09-21 16:20 #22 av: Mooniq

Du är inte så van vid barn - trötta barn va?

När jag är på kalas så brukar jag skämtsamt säga att vi har samtalston i 40 -50 minuter. Sen när kråset är smörjt så kan man nästa ställa klockan och så efter en stund så höjs ljudvolymen drastist... och barnen blir mer aktiva, När det sen gått ett par timmar så är de utschasade och då kommer gråten, det dåliga humöret, ilskan och föräldrarna tackar för sig och åker hem...Även om barnen får något mer tilltugg som godis eller glass så blodsockernivån åker upp så är de ändå utschasade/uttröttade och då brister det för många barn... jag har sett det många gånger. 

Anmäl
2013-09-21 17:02 #23 av: Amrit

Det ser ju tyvärr likadant ut i hela Sverige. Vår förskola är lika eländig vilket gör att barnen kommer hem trötta, hungriga och bråkiga. På helgerna när de får ordentlig mat är de helt annorlunda.

Men nu hoppas jag att SBU-rapporten visar faran med för mycket kolhydrater, då KAN de inte blunda längre *hoppas, hoppas* det är trots allt vår högsta instans vad gäller medicinsk forskning. Jag tänker inte ens bemöda mig att prata med förskolan eller den som är kostansvarig för det fungerar inte, de varken lyssnar eller bryr sig. Svaret jag fått på min kritik är en kopis av "Bra mat i förskolan" där det helt seriöst står att Oboy och vitt bröd är en lämplig frukost i förskolan, varför inte ge dem en skål godis direkt!? Nej den rapporten duger ev som tändvirke till majbrasan om de frågar mig. I alla fall tänker jag att om SBU-rapporten är bra så går jag direkt på kommunpolitikerna, de är de som ska värna om vår hälsa och jag hoppas att de kan ta till sig ett nytt budskap.

Anmäl
2013-09-21 19:48 #24 av: Lchfman

Kanske kan vi hjälpas åt att hitta bilder på vanliga rätter med sockerbitar uppställda som jämförelser.

Oboy, rostmackor, och light yoghurt tex. Som en rätt till frukost osv.

Dessa kan man ju sen kanske ha med sig och visa för rätt personer.

Men som sagt, känns helt omöjligt om man inte börjar med politik eller lobbyverksamhet.
Att visa detta på dagis lär ju bara ge en skumma blickar.

Anmäl
2013-09-21 20:22 #25 av: Arlosa80

Jag trodde i min enfald att de flesta kommuner, precis som min egen, Eskilstuna tagit fram riktlinjer mot socker i förskolan och skolan. :O Säga vad man vill om kostriktlinjerna i övrigt, men just på punkten "tomma kalorier" är de bra. 

Så här skriver de "Socker är en ren kolhydrat och ger endast energi utan att tillföra andra näringsämnen som vitaminer och mineraler. Det finns inget näringsmässigt behov för kroppen att få socker. Söta livsmedel har ofta hög energitäthet, det vill säga de innehåller mycket energi i förhållande till sin vikt eller volym. För att barnen ska få i sig tillräckligt med näring så kan inte en alltför stor del av energiintaget kommer från renframställda sockerarter. Därför ska inte söta produkter serveras i förskolan och i skolan. "

Vidare "Barn har stort behov av att få i sig tillräckliga mängder näringsämnen för sin tillväxt och har inte så stort utrymme för livsmedel som endast ger energi utan att bidra med näring, så kallade tomma kalorier. Om barnet äter nyttigt i övrigt finns det plats för ungefär 80-200 tomma kalorier per dag, beroende på barnets ålder. Eftersom det finns så lite utrymme för dessa livsmedel så får föräldrarna ta ansvar för den delen. Förskolan och skolan ska främja en hälsosam livsstil och tar därför avstånd från tomma kalorier. "

Jag gillar särskilt de meningar jag fetat på slutet. Argument du kan använda kanske? Det äts aldrig pannkaka ("Det är ingen riktig mat"), aldrig nåt gott till födelsedagar eller liknande på den förskola där min son gick. Ingen ketchup. Det förekommer pepparkakor på luciafirandet och glass o jordgubbar till midsommar, men that´s it. 

http://www.eskilstuna.se/Global/BUF/Mat%20och%20måltider/Riktlinjer%20mat%20och%20måltider.pdf

Ingenstans i slvs riktlinjer står det väl förövrigt att Oboy och rostmackor skulle vara ok? Att tolka det så är väl som om fan skulle läsa Biblen... Får jag vara fräck och fråga om vilken kommun det gäller eller vill du inte outa dig så mycket?

Anmäl
2013-09-21 23:36 #26 av: Amrit

Ok, detta är ett direkt utdrag ur livsmedelsverkets rapport "Bra mat i förskolan" (den finns som Pdf på nätet för den som vill läsa hela). Tabellen nedan visar alltså hur ofta du under fyra veckor kan servera olika saker (fyra veckor= 20 förskoledagar).

-------------------------------------------------------------------------------
Tabell 1.
Frukost. Frekvenser under fyra veckor
Gröt, lättmjölk, bär/mos/sylt, smörgås med nyckelhålsmärkt
pålägg och grönsak 12 ggr
Lättfil, flingor/müsli, bär/mos/sylt, smörgås med
nyckelhålsmärkt pålägg och grönsak 4 ggr
Drickchoklad/juice, frukt/grönsak, smörgås med nyckelhålsmärkt
pålägg och grönsak 4 ggr
--------------------------------------------------------------------------------

Det står lättprodukter, nyckelhålsmärkt etc och alla vi som är pålästa vet ju hur nyckelhålsmärkta "riktiga" produkter som exv smör blir?! Men enligt Livsmedelsverket är alltså drickchoklad (i lättmjölk) acceptabelt en gång i veckan, och tyvärr för mig serverar vår förskola uteslutande vitt bröd = Oboy och vitt bröd en gång i veckan utan vettigt fett eller annan vettig näring.

Jag har tur som jobbar oregelbundna arbetstider och inte behöver utsätta barnen för frukost på förskolan alla dagar i veckan. Men lunchen är ju ofta lika illa, pannkakor med sylt (givetvis utan grädde men vid festliga tillfällen glass)- kan någon förklara för mig varför man serverar denna näringslösa, sockerstinna dynga till växande individer som behöver maximal näring?

Det känns som att vada i sirap, man får inga svar eftersom personalen inte är intresserade eller pålästa och tycker att man är jobbig, det blir väldigt lätt att gömma sig bakom "vi följer livsmedelsverkets rekommendationer" (som ju är just rekommendationer och inget annat).

Blir så förbannad över att mina barn får näringsfattig dynga istället för den riktiga mat deras växande kroppar behöver!!

Anmäl
2013-09-22 13:25 #27 av: littlealien

Hej Anits och alla som kämpar med maten inom skola/förskola. Visst kan man bli förbannad emellanåt på den mat son serveras och attityd från diverse kostchefer odyl. Samtidigt så finns det föräldrar som har fått igenom att barnen exempelvis enbart ska äta svenskt kött i skolan. Detta då de har tillämpat etiska skäl som uppenbart inte bara kan användas av exempelvis vegetarianer eller av religiösa skäl. Detta är något som både ABC och tidningen ATL har tagit upp nu under sommaren. Så ta er en funderare över det istället och lycka till allihop

Anmäl
2013-09-22 17:35 #28 av: slarvigt

Till er som undrar om inte förskollärarna förstår varför barnen blir trötta och gnälliga på eftermiddagen (för övrigt en sanning med modifikation) vill jag bara säga att det spelar ingen som helst roll vad förskolläraren anser. Förskolechefen/kommunen lyssnar alltid mer på föräldrarna, så driv hemskt gärna den kampen!

På den förskolan där jag praktiserar (pluggar till förskollärare) serveras nästan alltid vitaste pastan, alternativt ris som blir som huvuddelen i rätten eftersom resten är så undermåligt. Lasagnen verkar vara fylld med bara ketchup vilket förutom allt annat gör att den smakar vidrigt. Varje torsdag serveras soppa som utan undantag är till löjlighetens gräns utspädd pulversoppa med bröd till (de barn som äter kött får frikadeller till, de andra får helt enkelt samma mat men utan frikadellerna).

Och detta är en förskola som har sockerstopp... Alltså, de serverar inte sylt och saft...

Kocken på förskolan har ingen möjlighet att påverka detta och inte heller förskollärarna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.