Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Resultat! Men också funderingar

2013-09-19 23:05 #0 av: GeishaoChick

Jag är väldigt glad att se att det går framåt! Från 104 kilo till 100 på 4 veckor! :) Men är fortfarande orolig.

Ska det gå såhär långsamt?

Har också problem att bli mätt :/ Jag mår illa av tanken att mala i sig en massa majonnäs och bearnaise sås till allting. Magen känns också konstant tom fast jag har ätit en stor biff med grönsaker och bea sås!

Det är liksom ett "sug" i magen. Inte i magsäcken, utan i tarmarna. Det gör mig irriterad och orolig för jag blir aldrig liksom behagligt mätt! Min far sa att han också hade detta symptom när han gick på LCHF. Men är detta normalt?

Som sagt, tycker det är obehagligt med att äta för mycket fett och sånt, speciellt bea och majonnäs. Jag har haft problem med att hålla ett bra matschema för det börjar bli för tjatigt med att äta ägg och bacon eller rysk yoghurt och frysta bär varje dag till frukost! Och de flesta recept som finns har ingredienser som är rätt svåra att få tag på. LCHF är också dyrt när jag inte har en fast inkomst.

Lax, kyckling, kött ÄR dyrt. Det går inte att undvika. Jag har försökt att köpa stor pack av dessa saker så jag har i frysen ett tag men jag har slut på idéer.

Känns tråkigt att laga samma mat varje dag... och känslan av att fett börjar göra mig illamående bekymrar mig oerhört!

Uppskattar tips och råd!

Anmäl
2013-09-19 23:49 #1 av: Vidunderligt

Grattis till dom 4:a kilona, bra jobbat!! :) Kan inte säga så mycket om viktminskningen om den är för långsam eller ej men gällande maten så tycker jag också det är lite tjatigt. Men Jag har köpt två kokböcker med lchf recept som har gett mig mycket bra idéer! Även om jag inte gör rätterna exakt som det står så får jag tips och idéer för hur man kan använda olika varor! :) Så mitt tips är att köpa några kokböcker och kolla i, simpelt tips och kanske väldigt självklart. Men på nåt sätt tyckte jag det kändes fint och lättare med böcker än bara söka massa recept på nätet :)

Anmäl
2013-09-20 07:38 #2 av: Malluppa

Jag lagar nästan samma mat som innan lchf, byter ut kolhydraterna mot vitkål, sallad, broccoli. lasagne med vitkålsblad, köttbullar i gräddsås med broccoli, kyckling i ugn, billigt om man använder kycklinglår/klubbor. Lidl har ofta bra pris, om man har den affären i närheten. En sallad på surkål, lök och creme fresh/grekisk yoghurt till korv är jättegott, även till köttbitar mm. Jag äter mer varierat nu än innan, men det tog ett tag att vänja sig. Äter nästan aldrig beasås, om jag inte gör den själv. Gömmer fettet i maten, i sås, kalla röror. 

Ät en matlåda till frukost ist. Mättar mkt bra. Grattis till viktminskningen :) 

Anmäl
2013-09-20 07:54 #3 av: Orakletidelfi

I går t.ex. stekte jag fläskfärs tillsammans med kinakål, lite soja salt och peppar. Jättegott och  lättlagat. Och billigt. De sålde fläskfärs från värmländska grisar för 49/kg (vilket för mig innebär närproducerat) 

Frukosten blir oftast bara kaffe med grädde. Du kan testa äggmjölk om du vill. Det kan du dricka som choklad, kaffelatte, med kanel, vanilj, saffran, ja vad du gillar. Sök på äggmjölk så finns det massor med varianter.

Anmäl
2013-09-20 08:09 #4 av: MimLan

Av ren nyfikenhet, hur snabbt är det tänkt att du skall gå ner? Vad för förutsättningar har du som gör att det skall gå snabbare? 

Och hur snabbt gick du upp dessa fyra kilon? 

(Jag gissar att du fastnat i att läsa om enskilda individer som går ner snabbare och att det skall gälla för dig också även om du inte är en kopia av dessa individer.)

Anmäl
2013-09-20 08:36 #5 av: nyborjare08

0,5 - 1 kg per vecka är väl en fullt normal och bra viktminskningstakt! Egentligen, ju långsammare det går, desto mer hållbart bör det vara i längden. Tycker jag Glad Så se snarare upp om takten skulle öka!

Anmäl
2013-09-20 08:51 #6 av: Effie

Det är vanligt att vara hungrig i början. Kroppen har inte ställt om sig. Ät. Det brukar gå över.

Och fyra kg på fyra veckor är inte särskilt långsamt. Inte supersnabbt heller - men viktminskning går i olika takt, för olika människor och i olika perioder. Nu nosar du på tvåsiffrigt - det är en trevlig milstolpe! :-)

Recept med konstiga ingredienser kan man ju hoppa över. Titta i affären efter billigt kött (t.ex. sådant som ska koka länge), billig fisk (sill) och billiga grönsaker, och leta inspiration bland recepten. 

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-09-20 08:53 #7 av: Siggebus

1 kg i veckan är ju hur bra som helst - själv har jag gått ner i snitt 0,5 kg i veckan vilket anses helt normalt.
Min övervikt på ca 45 kg kom inte över en dag eller en månad eller ens ett år eller två utan snarare succesivt under MÅNGA år.
Så jag tycker vissa folk har alldeles för brått - låt det ta sin tid - huvudsaken det går neråt och att kroppen hänger med och man mår bra :)

Anmäl
2013-09-20 09:30 #8 av: asahars

1 kilo i veckan låter som en helt normal takt. Heja dig!

Igår kväll gjorde jag pasta carbonara med vitkål istället för pasta.

Strimla vitkålen och förväll den lite lätt typ en minut i en vanlig pasta kastrull. Stek lök och bacon, lägg i vitkålen i stekpannan, i med några äggulor, lite grädde efter behag för att få till krämigheten, färskriven parmesanost och grovmalen svartpeppar. Jättegott! Om du vill kan du också fräsa på lite wokgrönsaker i "pastan". Du behöver inte vräka på så mycket med grädden. Du kan också ta creme fraiche om du vill ha lite mer syrlig smak. Vitkål brukar vara billigt på hösten och tips till dig är att du väljer gränsakerna efter säsong och håll koll på extrapriser.

Lycka till!

Anmäl
2013-09-20 09:36 #9 av: goja

Expressens LCHF tidning har massor av bra recept. Den kom ut förra fredagen

Anmäl
2013-09-20 09:41 #10 av: Orakletidelfi

Och ang. frukost igen, det finns t.ex. ett jättebra recept på mikroLCHF-bröd här, (snabbaste rostbrödet) rätt ny tråd, skrevs nog i den i går eller så, då kan du ta te och mackor till frulle. Som omväxling eller jämt.... med bra pålägg är det bra mat.

Anmäl
2013-09-20 10:23 #11 av: Lillmajsan

4 kg på fyra veckor är ju kanon! Bra jobbat!

Ang maten. Jag gömmer oxå fettet i maten som någon annan sa.

Tex i går hade jag stekt karré, en gräddsås som jag gjorde i pannan med stekfettet, grädde, lite soja och andra kryddor. Låt koka ner så den blir lite tjockare. På så vis få du även med smaken från köttet i såsen och det blir SÅ gott om du frågar mig.SkrattarTill det sauverade jag kokt, smörslungad, saltad broccoli.

Ikväll ska jag ha fläskfilé som jag skivar i lite tjockare skivor, skär ett snitt i mitten på den platta sidan, i med en fetaosttärning, på med en bit parmaskinka, stek först med skinkbiten ner mot pannan så den fäster. Till det kommer jag sauvera tärnad, stekt zucchini med vitlök och lite chili. På slutet häller jag på massor av parmesan och servera med en ört crème fraiche.

Och i morgon ska jag ha Kycklingfilé som jag fyller med hackade soltorkade tomater och mozzarella. En tandpetare håller i hopp det och sedan steker jag den. Jag har dock inte bestämt om jag ska  steka klart den i pannan och ha en kal sås till eller om jag ska göra klart den i ungen och hälla på grädde på slutet till sås. Sallad kommer serveras till i vilket fall. Skrattar   

Maten ska inte vara svår eller konstig/svår att äta. Ta sådant du tycker om och tillsätt bara lite mera fett.

Lycka till!

Anmäl
2013-09-20 10:41 #12 av: Biami1.

Det kan vara dyrt att köpa böcker. Jag lånade vad som fanns på biblioteket och skrev av de recept som verkade intressanta. Har gjort en matplanering som rullar på 2 veckor, med en grundingrediens/dag, tex färs på måndagar, fisk på tisdagar osv. Där har jag också skrivit upp 1-3 exempel på recept att använda de olika dagarna. Lite pyssel att få ihop, men underlättar mathållningen mycket.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.