Annons:
Etikettövrigt
Läst 3627 ggr
Lynxkissen
2013-09-19 11:30

Ni som jobbar inom skola

Jag jobbar som vikarie inom förskola och skola och har med mig matlådor jämt. Däremot verkar det inte alltid vara så positivt från skolornas håll. Nu är jag inom skola med och då ska man äta med barnen i matsalen. Hur gör ni? Känns jättejobbigt…

Annons:
hemul
2013-09-19 12:34
#1

Jobbar inte inom skolan, men jag har många gånger förvånats över hur anställda kan tvingas äta viss mat. Det kan rimligtvis inte vara lagligt. Skolmaten är ju på de flesta håll undermålig och jag förstår inte ens hur föräldrarna kan låta sina ungar äta den. Jag menar oavsett vad man anser om fett och kolhydrater är skolmaten skit. Att det ska vara ett anställningskrav att äta den är högst konstifikt.

Margareta
2013-09-19 12:51
#2

I vår skola kan man sitta med i matsalen och sen äta matlådan under rasten.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lusthan
2013-09-19 17:39
#3

Jag äter det jag kan och säger att jag inte tål det andra om elever frågar. De tycker inte att det är konstigt och ingen har hittills reagerat.

amandanill
2013-09-19 18:20
#4

Det är likadant på gruppboende för dementa. Man ska äta tillsammans med de boende och var och en ska ta för sig ur byttorna med potatis och allt vad det är, och skicka vidare till nästa.

Sitter jag med utan att äta alls så blir det ett himla gnäll, och har jag med mig egen låda så blir det gnälligt då med. Och den andra personalen klagar på mig för det ser inte bra ut mot de boende att jag kommer med egen mat medan alla andra äter samma mat tillsammans. Nån enstaka dag kan man ta med egen mat och säga att man inte tycker om just den rätten. Men varenda dag funkar inte. Jag blir helt enkelt tvungen att äta. Jag tar lite potatis och kött och sås och vad det är, äter det jag kan och rör runt med resten av maten på tallriken.

Jag har gått ner i vikt mer av svält än av nyttig mat då jag aldrig kan äta mig mätt på jobbet. Vi har inte ens en rast då vi FÅR gå ifrån och äta annat. Nej mat, fika, ALLT ska intagas tillsammans med de boende.

Och vi bakar en massa fikabröd tillsammans som sedan skall smakas på till fikat Det har hänt att jag smusslat ner kakor osv i servetter i fickan och sedan slängt

Zepp
2013-09-19 20:01
#5

Det kallas väl för pedagogiska måltider.. och där skall vuxna sitta med och äta så de utövar inflytande över bordsskick och annat gentemot klienterna.

Det är något jag tycker är sympatiskt egentligen.. men kanske inte så lustigt för den som inte äter maten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
2013-09-19 20:50
#6

# 4 Men man undrar hur de som är glutenintoleranta gör då? Eller allergiska, de kan ju knappast tvingas äta det de blir sjuka av? Så vissa avsteg måste väl ändå accepteras? Och vegetarianer tar ju inte av köttet, och  i så fall borde ju andra dieter accepteras. Verkar märkligt tycker jag!

Annons:
sindyant
2013-09-20 08:16
#7

Jag jobbar också i skolan och äter med barnen i matsalen varje dag.Jag,och flera andra, har med egna matlådor som vi värmer i micron.Det accepteras av alla.Jag vill inte betala för något jag inte vill ha.De pedagogiska måltiderna är inte gratis för personalen i vår skola.

AndersAA
2013-09-20 08:46
#8

Det finns inte ett jobb i världen som skulle kunna få mig att äta något jag inte skulle vilja äta. Och det finns inte ett jobb i världen som kan tvinga mig till det. 

Det finns många olika anledningar till att undvika viss mat, allergier och religiös tro är väl de 2 vanligaste. Att man undviker kolhydrater och socker är väl (ännu) inte så "accepterat", men det kan man ju högaktningsfullt strunta i. Hade jag haft det problemet som vissa tycks ha, hade jag bara sagt att jag är allergisk, vilket ju inte är en lögn, för jag mår ju definitivt sämre av för mycket kolhydrater och socker ;-)

Man kan inte tvinga en nötallergiker att äta nötter. Man kan inte tvinga en muslim att äta griskött eller en Hindu att äta nötkött. Varför skall man då kunna tvinga en LCHF'are att äta socker? Det är väl vars och ens individuella val som vuxna människor vad vi skall äta?

jessirene
2013-09-20 09:21
#9

Kan du inte äta din matlåda ihop med barnen? De får väl också äta egen mat om de vill? Det är väl bara så att de äter skolmaten för att den är gratis och bekvämligtvis finns till hands. Alltså, det finns väl inget tvång för någon att äta skolmaten? (visserligen var det tvång när jag var liten, men man tvingar väl inte barn att äta längre?)

Lynxkissen
2013-09-20 16:35
#10

Verkar vara väldigt olika…

På "min" skola får vi inte äta egen matlåda med barnen. Inte heller barnen får äta annat än vad som serveras. Oftast äter jag lite av det jag kan- vilket mestadels är grönsakerna…sedan äter jag min låda på lunchen. Men "man ska ju föregå med gott exempel" heter det ju, och äta det som serveras & självklart äta upp allt på tallriken. Om någon frågar brukar jag svara att jag äter "specialkost" och glutenfritt då jag får magsmärtor av gluten. Jag känner att jag oftast får negativa kommentarer & attityder om jag säger att jag äter LCHF. Vilka reaktioner får ni?

Mooniq
2013-09-20 17:21
#11

.. exakt VEM är det som bestämmer så totalt över er? Chefen över gruppen? nån chef i kommunen?. Verkar helt ofattbart, men jag har heller aldrig jobbat inom vård/omsorg. Det är diktatoriskt och översittarfasoner som ni drabbas av. Jag hade gått till facket eller läkare.. jag hade printat ut drivor av bra information. jag hade bett andra anställda titta på robert lustig sugar: the bitter truth, till att börja med.

På mitt jobb äter några 5:2, nån är rawfood'are, nån kör Atkins, jag kör lchf. Min chef är ett guldkorn. När vi har möten har hon faktiskt stått hemma och bakat sesambröd för att även jag ska kunna äta en smörgås.

Det började med att jag bakade och tog med mig några gånger, sen bad hon om recept och sen bakade hon och tog med sig..alla smakar och tycker att det är ok. vi provar rawfood - men där får jag passa mig då man har en hel del frukt/torkad frukt i kosten. Ingen höjer ett ögonbryn när jag säger - det där låter jag bli, det innehåller torkad frukt, mitt sockermonster kommer att vakna med ett vrål.. Inga kommentarer alls. 

ps. be folk kolla filmen supersize me av Spurlock. Den är riktigt bra, fastän den handlar om mcdonaldsmat…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-09-20 18:25
#12

#10

olika attityder tycker jag. ibland får jag beska kommentarer men då rycker jag på axlarna. sen får jag nyfikna kommentarer och frågar då om ni vill veta så kan jag berätta.

jag brukar säga att jag är sockermissbrukare eller sockerberoende. då skrattar folk och då brukar jag slå vad med dem att de inte vet om att de är det själva.. sen pratar vi mat och de inser helt plötsligt att de äter mycket kolhydrater - de tror att sockermissbruk och godis/läsk hör ihop men när jag berätta om pasta, smörgåsar, juice, frukt, så blir folk intresserade.

På jobbet är det helt ok och jag får nyfikna frågor om vad för gott jag har med mig till middag.., ibland gör jag mycket mat o bjuder, alltid uppskattat.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
2013-09-20 18:43
#13

Problemet tror jag är.. att man skall vara ett vuxet föredömme, vad gäller bordsskick, hur man resonerar kring mat, hur man tar för sig, att man äter upp vad man har tagit för sig osv.. dvs mest vanligt folkvett om hur man uppför sig vid ett matbord.. för allas trevnad!

Men.. som redan sagts vegetarianer äter annan kost, vissa av religiösa gör samma.

Så egentligen så borde det inte vara något problem att ta med sig egen mat.. om det bara finns goda skål för detsamma.

Vi får se när SBUs nya rapport läggs fram.. de  är trots allt bindande vad gäller vetenskapliga studier och vad som gäller "vetenskap och beprövad erfarenhet", vilket alla andra myndigheter har att rätta sig efter!

http://www.kostdoktorn.se/massiv-nyhet-om-fetma-pa-gang

Grejen är.. att vissa kan behöva äta annan kost!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kaisakavat
2013-09-20 18:48
#14

Jag tänker, att om maten i jobbet kostar pengar så kan det väl inte vara problem att motivera - inför barnen eller arbetsgivaren - varför man inte äter? Egenlagad och medtagen mat är ju billigare än det ni får betala på skolan, gissar jag.. och ett argument att ta till som inte behöver bli så laddat. 

Eller har jag fel? Vet inte iofs vad man får betala för en pedagogisk måltid nuförtiden.. 🤔

Margareta
2013-09-21 00:37
#15

Vi betalar ca 20kr på vår skola :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2013-09-21 00:39
#16

Den som inte äter kan gå runt och hjälpa de barn som behöver assistans vid de olika momenten i matsalen. Man behöver inte demonstrera att man inte äter.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kaisakavat
2013-09-21 11:49
#17

#16 Tycker ni verkar väldigt vettiga på er skola.

Lynxkissen
2013-09-21 14:29
#18

Vi vikarier i min kommun behöver aldrig betala för maten..

Orakletidelfi
2013-09-21 15:01
#19

Det var storuppror i min kommun när de skulle införa att man skulle betala för de pedagogiska måltiderna så det drogs tillbaka igen. Självklart ska man inte betala, hur ofta får man sitta i lugn och ro, hur ofta hinner man äta upp sin mat medan den är varm,  ofta är maten mycket snålt tilltaget en halv fiskfilé eller lillschnitzel,  tre falukorvsskivor per person, inkl. personal , grönsakerna finns i små geleskålar näraå etc.  Så är det inte på alla förskolor men rätt ofta inträffar det. Och på förskolan kan du inte gå runt och serva där måste du sitta vid bordet och serva samtidigt som man ska försöka få i sig sin mat. Men för det allra mesta går det iallafall bra att äta det som passar eller ha med sig. Men betala för maten skulle jag aldrig göra om jag arbetar samtidigt. Nu jobbar jag inte på förskola längre men har gjort.

Upp till toppen
Annons: