Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

viktnedgång efter förlossning

2013-09-18 09:09 #0 av: Mabrotnosh

Någon som varit gravid och tappat vikt med lchf och som kan ge lite tips och råd på vägen? Har ätit lchf förut och gått ner 42 men gick väl upp allt och lite till under graviditeten. Hur lång tid tog det innan du var av med nästan alla kilo?

Anmäl
2013-09-18 09:11 #1 av: Alenzi

Om du ammar bör du inte förlora vikt för plötsligt, många miljögifter etc. lagras i ditt kroppsfett och frigörs tyvärr rakt ut i bröstmjölken.. Gissa vart det hamnar :( Sikta på 0.5 kg i veckan, max. 

(Jag gick förresten upp 23 kg, gick ner mina kilon under 9-10 månader, ungefär, genom att ta långa barnvagnspromenader och äta "normalt" (inget snask ;) eller jättestora portioner)). 

Anmäl
2013-09-18 09:14 #2 av: Mabrotnosh

Jag ammar inte så det hindrar inte något.

Anmäl
2013-09-18 09:21 #3 av: Alenzi

#2 Ok, tänkte att det var värt att nämna - många som inte tänker på det :) Lycka till!

Anmäl
2013-09-18 12:16 #4 av: arncih101

Hej!

Under min första graviditet gick jag upp ca 22 kg. Efter förlossningen stod jag på ca +16 kg. Jag gick ner allting med LCHF på ca 4 månader. Har även skrivit om min "viktresa" i en tråd här på KiF:
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4fa3df0dd3b4fd7a9e000e5b-arncihs-viktresa

Jag är nu gravid med tvåan och beräknas föda vilken dag som helst. Har hittills gått upp ca 14 kg. Har ätit vääldigt liberal lågkolhydratkost (vissa dagar skulle jag inte ens kalla det lågkolhydrat). Och ska gå tillbaka till "riktig" LCHF när kroppen kommit i balans efter förlossningen igen. Kommer nog ha ett par kg att gå ner den här gången också. Jag kommer nog även då uppdatera i tråden jag länkat till, mest för min egen skull för att ha en bättre överblick. 

Har du frågor kan du gärna ställa dem till mig :) Besvarar dem så gott jag kan.

Anmäl
2013-10-09 15:00 #5 av: Mabrotnosh

Sex veckor gått... Gått ner tio nu händer ingenting... Vatten kvar i kroppen men ändå står jag och stampar. Jag vet att jag äter rätt men varför går det inte.

Anmäl
2013-10-09 15:12 #6 av: Beate

Hormonerna kanske inte är i balans än, störd nattsömn kan göra det svårare att gå ner.. Se över vitamin-och mineralintaget, kan ju vara "urlakad" efter en graviditet...  Träning? Hur äter du, strikt eller mer liberal lchf? Drick mer vatten, det hjälper till att rensa ut om du har mycket vätska i kroppen.

Anmäl
2013-10-09 15:23 #7 av: Mabrotnosh

Jag går mer nu än när jag var gravid. Från vecka 12 fick jag foglossning. Om liberal innebär en eller två rutor 86% choklad en helg och en mandarin någongång i veckan så visst. Vatten borde jag dricka mer är dålig på det med handen på hjärtat. Sover minst 6 per natt.

Anmäl
2013-10-09 19:47 #8 av: Beate

Nä, det där är inte liberal enligt mig. Vissa får bättre fart på viktnedgången om de äter mer liberal, vissa passar bättre med jättestrikt. Om du nu har kört strikt några veckor och inget händer så prova lite liberalare några veckor och se om det funkar bättre. Nackdelen med strikt kan vara att det lätt blir väldigt ensidig mat och man får inte i sig alla micro-och macronutrienter.

Kan ju också vara att det helt enkelt behöver lite mer tid innan det lossnar.

Anmäl
2013-10-09 22:16 #9 av: Mabrotnosh

Äh jag kör på som jag gjort har det inte hänt något efter en månad då får jag börja laborera.

Anmäl
2013-10-10 11:19 #10 av: Beate

Kör på! Glad

Anmäl
2013-10-10 12:57 #11 av: Mabrotnosh

Men magen är bra knepig. Provade byxor igår på lindex och överallt. Det känns som om man stänger byxorna på en bowlingklot. Och så får man öka storlekarna extremt för att kunna stänga dem vid magen och så är de förstora i låren.

Anmäl
2013-10-10 14:36 #12 av: Beate

Din livmoder kanske inte har dragit ihop sig som den ska iom att du inte ammar. Har du varit på nån efterkontroll? Det finns läkemedel man kan få för att stimulera livmoderns sammandragningar. Kan också finnas rester av moderkakan kvar vilket kan göra att man har avslag under längre tid, i vissa fall kan man behöva skrapas. Kolla upp det! När du beskriver det som ett bowlingklot så låter det ju som att det inte dragit ihop sig som det ska inuti. Sen för själva magmusklerna och funktionen så kan jag tipsa om Olga Rönnbergs bok "Träning för nyblivna mammor". 

Anmäl
2013-10-10 14:41 #13 av: Mabrotnosh

Nope ingen efterkontroll ännu ska dit den 21:a. Har slutat blöda igen iallafall men det kanske kommer tillbaka. Men det gör konstigt ont i magen ibland så kanske borde boka in en tid tidigare.

Anmäl
2013-10-10 14:42 #14 av: Valyria

Jag gick ner all min vikt på 11 månader. 40-45 kilo.
Dock så behövde jag träna för att få fart på det då det stannade ett tag.
Gick upp till 115kg och väger nu 71,6 kilo.

Hade 2 tätat graviditeter, så efter jag gått upp till 115 koll 2 ggr blev jag trött på skiten och har kämpat som en tok.

Ha tålamod bara, det tar tid :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.