Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

LCHF och 5:2

2013-09-16 12:49 #0 av: jeko69

Jag har nu kombinerat dess två dieter i tre veckor, har dock ätit LCHF i fyra år.

Jag har noterat att det är svårt att hålla uppe fettmängden på fastedagarna då jag heller väljer livsmedel med större massa och mindre energi. Det blir då en hel del kolhydrater, tyvärr.

Är det fler än jag som hoppat på den nya "trenddieten" som kan dela med sig av "fastemenyer" med mer LCHF-tänk?

Jag också märkt att det är svårt att hålla uppe energimängden de dagar då jag inte fastar så därför att jag börjat registrera mitt matintag igen. Annars riskerar jag att få i mig för lite kalorier (energi) under en vecka = svält. Hoppas på att bara behöva göra detta en kort period annars faller ju konceptet med LCHF som jag annars varit så nöjd med:

Ät när du är hungrig och ät tills du är mätt!

Faran med fastedagarna är att det är lätt att falla in i Viktväktar-tänk, dvs att man är duktig om det suger lite i magen och att man låter bli att äta. Hungrig = viktnedgång. Jag förstår att de med riktigt matmissbruk kan få återfall.

Idag är det i alla fall ingen fasta, så nu ska jag äta Polled Pork....

//Jenny

Anmäl
2013-09-16 13:12 #1 av: Orakletidelfi

Jag skrev vad jag åt en sådan dag med fördelning i en annan tråd, tror den kanske heter periodisk fasta eller 5:2. Visst blir det sug en fastedag, eller halvfastedag det går nog inte att undvika och på grund av att man bara äter så två dagar och normalt resten så anses det inte ställa till det.  Min fördelning den dag jag reggade blev perfekt iallafall. 

Anmäl
2013-09-16 13:24 #2 av: Orakletidelfi

Nej , det var i tråden som heter: äter ni på kvällarna!

Anmäl
2013-09-16 14:29 #3 av: jeko69

Jag såg din kommentar/meny. Ägg är ju bra, så klart. Bra sätt att få i sig lite extra salt också. Behöver detta mot sendrag och huvudvärk. Enklast att äta ca 7 ägg/dag, fast lite tråkigt.
Tack för tipset! Jag tacksamt emot fler tips på vad man kan äta en halvfastedag.

Anmäl
2013-09-16 14:41 #4 av: crikarlshamn

Har hittills positiva erfarenheter och det anses att man gàr inte in i svält även om man gör denna periodiska fasta 2dagar i rad.  Rätt eller fel vet jag inte men min viktnedgàng har inte bromsats, tvärt om.

Var som kännts rätt för mig är att äta mycket fett halvfaste "2" dagarna.  Det som fungerar för mig är kaffe med kakaosmör.  Mixar inte, làter smälta i kaffet.
http://hemgjord.se/product.html/kakaosmor

Obs, jag har ett BMI innom normal vikt, kvinna och närmar mig klimakteriet samt ätit medicin som jag gick upp i vikt utav.

Anmäl
2013-09-16 14:42 #5 av: Orakletidelfi

Idag åt jag ungefär detsamma fast med kassler istället för ägg, får då lägga till lite mer fett.

Anmäl
2013-09-16 15:06 #6 av: nyborjare08

Jag har ätit LCHF i många år och räknar inte. Har dock kollat upp ungefär vad 500 kcal motsvarar. Jag tror att jag håller mig mätt längre genom att välja protein och fett före mer matvolym (och kolhydrater). Men vi är ju alla olika och har olika behov.

Under lågkaloridagarna brukar jag äta ett mål med två kokta ägg, majonnäs och rökt lax eller rökt skinka motsvarande totalt ca 500 kcal. Jag brukar också ofta salta extra på maten när jag väl äter.

Anmäl
2013-09-16 15:09 #7 av: crikarlshamn

#6 äter ungf samma plus en fett kaffe pà morgonen.

Anmäl
2013-09-17 09:31 #8 av: hotlisan

Jag äter Lchf 5 dagar, 5:2 måndag/torsdag, och då en soppa, utan massa kh i. Bong, Findus, WW soppor... 1 ägg, 1 dl naturell yoghurt och kaffe med 1 dl mjölk i, samt massor med vatten under dagen. Fungerar riktigt bra för mig.

Anmäl
2013-09-17 09:34 #9 av: Orakletidelfi

exakt vilka soppor (alltså t.ex. köttsoppa, potatis purjo) har lite kolisar? har inte hittat någon när jag tittat runt? SKulle vara bra att ha något akut att ta till vid behov... vi hade en massa såna allevo eller vad de heter som min man köpt när han fick nåt ryck för ett tag sen, men dem kastade jag när vi renoverade köket för en månad sen eller så! Var mycket kolisar i dem, fast lite kalorier för de var ju helt fettfria förstås!

Anmäl
2013-09-17 12:26 #10 av: Siggebus

Jag kör nästan alltid bara en halvfastedag i veckan men ibland två - passar mig perfekt.
Jag äter bara kokta ägg och dricker ett par koppar kaffe (med smör å visp i) och bryr mig inte så mycket om fördelningen med fett/protein etc den dagen. Funkar bra för min del. Glad

Anmäl
2013-09-17 14:30 #11 av: Orakletidelfi

Nu kollade jag lite närmre när jag var på affären och det finns ju hyfsade soppor! Den lägsta jag hittade hade runt 5 % kh. Sen hade nästa 7 tror jag, det kan ju bli lite mycket om man vill ha 3 dl. jag har svårt att tro att man blir mätt annars förstås, men man kanske inte måste vara så helstrikt med kolisarna de dagarna. 

Anmäl
2013-09-17 22:29 #12 av: crikarlshamn

... att äta 500kcal och vara mätt fàr man nog ge upp. 

Kroppen vänjer sig och man blir mindre rädd för att vara/känna hunger och ört teer kan hjälpa till, men riktigt mätt kan jag inte pàstà att jag är under denna tiden.

Anmäl
2013-09-18 00:05 #13 av: ScarletMajesty

jag kör periodsk fasta dagligen och mitt fastemönster varierar 16-20 timmar, jag har ett ätfönster på ca 4 timmar. Jag har därför lite svårt att förstå varför man bums måste äta fastedagarna i 5:2? Jag ligger dagligen på ca 1200 kalorier (äter tills jag blir mätt och nöjd) och vissa dagar 2.500-3.000 kalorier och max 15 gr kolisar..

Annars rekommenderar jag makrill i tomatsås, ägg, tonfisk och majo röra. Mättande och man får tvinga sig att vänja sig fastan, stå ut och drick vatten, det är inte så farligt lång tid:)

Anmäl
2013-09-18 07:47 #14 av: Trule1

Jag har en bekant som lyckats bli av med all sin psoriasis (samt gått ner 15 kilo sedan i våras) genom att ha två fastedagar i följd, ett tips hon fick från Mosleys bok. 

Någon av er som har erfarenhet av detta?

Personligen tycker jag det är svårt att kombinera lchf med 5:2 eftersom fett innehåller så många, många kalorier.

Anmäl
2013-09-18 09:55 #15 av: crikarlshamn

MIna allergier har blivit bättre samt den lilla psorisisen jag ibland har haft inte har kommit/flärt upp under 5:2 och gör även jag " två fastedagar i följd".

Exempel:

Lunch: Zuccini och ägg som fritatta (i teflon panna med mindre än 1tsk olja)

Kvällsmat: Kokar fänkàlen mjuk, läggs i form med tomatsàs och lax bredvid i 200c i ca 10min

Anmäl
2013-09-19 12:40 #16 av: Suzanne56

För min del så tycker jag 16:8 är ett vettigare alternativ. Då får jag äta mig ordentligt mätt 2 gånger om dagen, dvs jag behöver inte späka mig. Fastan blir ändå rejäl och jag hinner bli ordentligt hungrig till dagens första mål utan att känna mig svag och illamående på köpet. Man behöver inte heller väga och mäta och krångla. Detta sagt så har jag bekanta som kör 5:2 och trivs med det...

Anmäl
2013-09-19 13:11 #17 av: Orakletidelfi

16:8 ger ingen viktnedgång för mig, vilket 5:2 verkar möjligen kunna göra, även om det går väldans långsamt.

Anmäl
2013-09-19 18:31 #18 av: Cessy

#16 Jag har levt 16:8 under hela LCHF-tiden o det är def. inte samma sak som 5:2 Det är ju själva halvfastan som är grejen i 5:2 o den finns ju inte alls i 16:8 Man äter ju i 16:8 vad man normalt ändå skulle ha ätit vilken dag som helst o det gör man inte i 5:2 o det är just det som är poängen med 5:2 

Sedan om man vill testa eler inte vill testa det ena eller det andra är ju upp till var o en, men det är def. inte samma sak för i o med att du inte kaloribegränsar så får du inte heller igång de läkningsprocesserna i kroppen som 5:2 anses göra.

Anmäl
2013-09-19 20:47 #19 av: Orakletidelfi

Just nu LIDER jag... Har fyllt mina 500 för idag... dricker te... dricker vatten, stööön, ska jag lägga mig tro?

I sängen alltså, inte ge upp, det är jag alldeles för envis för!

Anmäl
2013-09-19 21:03 #20 av: Orakletidelfi

#15 lite svårt att se siffrorna där  men står det att det är 7 gram nånting kh i fänkålen? Kan det stämma, enl. Minmat är det 1,2! Eller står det kanske att du åt mer än 100 gram, ser inte riktigt?

Ska minsann köpa fänkål! Det receptet lät jättegott! Hur gör du tomatsåsen, eller är det nån färdig variant?

Anmäl
2013-09-19 21:09 #21 av: [fass]

#18: Jag kör 16/8 och med kalorirestriktion. Eftersom jag skippar frukost så äter jag ca 400 kcal mindre per dag nu. Det funkar alldeles utmärkt att köra 16/8 för att begränsa energimängden. :)

Anmäl
2013-09-19 22:27 #22 av: Cessy

#21 Rent generellt gäller inte LCHF med kalorirestriktion , men självklart kan var o en göra sina egna restiktioner eller varianter. Själv har jag ju frångått strikt LCHF o kallar mer att jag lever på lågkolhydrat o vissa dagar är inom strikt o andra dagar högre. Jag har hela tiden kört 16:8 men utan kalorirestiktion men numera kör jag också 5:2. Alltså en kombo av lågkolhydrat 5 dagar o då 16:8 o så 500 kcal 2 dagar enligt 5:2. Så visst kan man köra olika varianter o vi är många som har våra egna vägar Glad

Anmäl
2013-09-20 11:04 #23 av: Suzanne56

#18 - Ja du kanske äter lika mycket som en vanlig dag men du fastar helt

Anmäl
2013-09-20 11:08 #24 av: Suzanne56

i 16 timmar (för snabb på knapparna där) och t.ex Kostdoktorn menar att hälsofördelarna med 16:8 inte är mindre än 5:2, man behöver bara inte ta till lika drastiska åtgärder när man kan tillämpa den varje dag om man vill. Sen funkar det ju utmärkt att kaloribegränsa även 16:8 om så önskas.

Anmäl
2013-09-20 11:26 #25 av: Cessy

#24 o jag tror inte på det eftersom jag levt på 16:8 i 2,5 år o jag bara mådde sämre allt eftersom tiden gick. De första 6 månaderna mådde jag bra men sedan bara allt sämre.  Lever i o för sig ff. 16:8 de 5 dagarna o sedan 5:2/halvfasta 2 dagar o från att mått ganska dåligt så mår jag numera helt ok. 

Nu vet jag inte om denna effekten håller längre än LCHF som ju gav mig ett väldigt bra mående i 6 månader för jag har bara kört kombon 5:2 o lågkolhydrat i snart 5 veckor, men med tanke på hur bra jag mår nu o hur dåligt jag mådde när jag enbart levde 16:8 så nej det är INTE samma sak - inte för mej i alla fall.

Anmäl
2013-09-20 11:27 #26 av: Ary

#21 "Rent generellt gäller inte LCHF med kalorirestriktion"

Det är väl ingen regel precis, snarare att en del klarar sig utan restriktion. Utan en viss restriktion händer i princip ingenting för mig. Kalorier har trots allt betydelse för mig och en hel del andra.

#24 Du kan redigera ditt inlägg i en timme efter att du postat så man behöver inte nytt inlägg. Man klickar på hantera bara. Glad

Anmäl
2013-09-20 11:32 #27 av: Cessy

#26 Man säger att man ska äta tills man är lagom mätt o utan några restiktioner o mer än en gång har det kommit upp inlägg hos just kostdoktorn att man kan gå ner även om man äter typ 5000 kalorier bara man äter rätt. Så nej den allmänna linjen är inte kalorirestiktion, däremot kan det vara något man behöver ta till precis som vissa måste ta bort mejeriproduktor, men det ingår ju inte heller i den allmänna restriktionen. Sedan behöver var o en hitta sin egen väg o den ser ju olika ut för olika av oss o huvudsaken är ju att det fungerar o att man mår bra Glad

Anmäl
2013-09-20 17:07 #28 av: Trule1

#27 Jag önskar att Kostdoktorn inte var så kategorisk... Det finns SÅ många här som inte går ner i vikt utan kalorirestriktioner, har han ingen läsarkontakt? Eller tittar in på sajten? Vad säger han till dem? Att de har fel, att de fuskar? 

(Detsamma gäller Annika D och SSS för den delen; Att apelsiner innehåller mest socker och en och annan c-vitamin...Eller att av motion mår man bra men inte går man ner i vikt.)

Men tillbaka till ämnet. 16/8 äter nog många utan att följa något medvetet fastemönster, d.v.s. de skippar frukosten därför de alltid gjort det. Och förmodligen har de inte gått ner i vikt för det. Men de som ätit frukost (och fått därmed i sig mer kalorier) och med 16/8-fastan går ner i antalet kalorier, kan viktminskning nog fungera.

Det som bekymrar mig är att ett antal "näringsexperter" uttalat sig om 5:2 och tycker den är toppen ur hälsosynpunkt - men om man väl har börjat bör man hålla den livet ut om det är en hållbar viktminskning det är frågan om. Vänjer man kroppen vid kontinuerlig fasta reagerar den med en massa plus-kilon när man slutar.

Inte så kul.

Jag funderar och tvekar men det lutar nog ändå åt 5:2-fasta - inte så mkt för viktminskningen utan att alltihop verkar mirakulöst hälsosamt.

Anmäl
2013-09-20 17:41 #29 av: crikarlshamn

Fänkàl....

Hm, confused... men nàgon som vet?

Verkar bra mycket mindre än jag har angivit vilket är toppen!

Enligt livsmedelsverkets databas innehåller den bara 1.8 g kolhydrater per 100 g.

.....................................

Fenchel frisch 2,8 g

..................................

Fenouil

Quantité : 100 g (ou ml)

Calories : 20 kCal
Protides : 2 g
Lipides : 0 g
Glucides : 3 g

.....................................

Fennel is a plant species in the genus Foeniculum. It is a member of the family Apiaceae. It is a hardy, perennial, umbelliferous herb, with yellow flowers and feathery leaves. Wikipedia

• Nutrition Facts
    FennelFennel
    Amount Per 1 cup, sliced (87 g)100 grams1 bulb (234 g)100 grams
    Calories 31

% Daily Value*

Total fat 0.2 g0%Cholesterol 0 mg0%Sodium 52 mg2%Potassium 414 mg11%Total Carbohydrate 7 g2%Dietary fiber 3.1 g12%Protein 1.2 g2%Caffeine  

Anmäl
2013-09-20 17:50 #30 av: crikarlshamn

Orakletidelfi

Tomatsàsen - tomat i burk - koka/puttra tills 1/4 eller 1/5 av volymen kvarstàr och lägg dà i strimlad färsk basilika de sista minutrarna.

:o)

Anmäl
2013-09-20 18:00 #31 av: Orakletidelfi

Tackar! Ska verkligen testa detta vid tillfälle!

Anmäl
2013-09-20 18:31 #32 av: kaisakavat

Intressant tråd. 

Jag har nyss börjat testa en egen variant. Inte så radikal som 5:2 för jag är livrädd för att tappa energi och säcka ihop - är väldigt känslig av ohälsoskäl. Men däremot en modell där jag låter ätandet styras av graden arbete/ansträngning. Kör mer mat på jobbdagar (3/vecka) och mindre mat lediga dagar (4 per vecka) och ser till att sluta äta tidigt på aftonen för att få till ett sorts fastefönster kväll-natt. 

Resultat: Det KÄNNS bra, funkar - lite uppstartsproblem då jag rkade bli vrålförkyld efter bara nån vecka och inte orkade annat än överleva pärsen typ. Men de dagar jag varit igång är positiva, jag småäter mycket mindre när jag ska hålla mig till ett kortare ätfönster, t ex. Mycket bra.

Viktmässigt - vet inte, visar sig. 

* *

Vidsidanav trådämnet om tomatsalsa. Jag brukar koka ihop:

• 1 frp krossade tomater
  • 1/2 finhackad lök
  • skvätt vinäger
  • större skvätt olja
  • vitlök
  • salt
  • peppar

Kokar tills det tjocknat. Man kan spara kryddningen till dess, så man får till den rätt för slutmängden. 

Blir smakrik salsa med sting - beroende på kryddningen förstås. Stinget gör att man behöver rätt lite av den för att piffa upp maten. Gott till en massa olika saker. 

Anmäl
2013-09-21 08:11 #33 av: Trule1

Jag brukar koka ihop

* Två burkar krossade tomater

* två vitlöksklyftor

*en nypa salt

* en skvätt vatten

Låter det koka i en timme ungefär på svag värme under lock, då har salsan reducerats med en tredjedel ungefär.

Kryddsätter med timjan, oregano och rosmarin som får puttra i såsen ett par minuter.

Anmäl
2013-09-21 10:22 #34 av: crikarlshamn

Làter som mànga av oss gör liknande sàs, jag brukar göra ett storkok pà bas sàsen och frysa in i separata burkar.  Lägger sedan till olika kryddor och örter beroende pà maten som tillagas.¨

Kommêr ni över ras el hanout.... prova, lite liknande kryddpeppar.  T.o.m. min mamma blev förtjust :)  Fantastiskt till grytor och kyckling.

Till lax och fänkàl blir det endast tomat, basilika och salt för smakens skull.  Kokar man ned sàsen ordentligt kommer en ljuvlig sötma fràn tomaten fram.  Koka tills konsistensen blir som ett löst potatismos.

Nu har sommar värmen kommit tillbaka hit sà jag köper lite mer närproducerade tomater till sàsen :o)

Frukost - tvà löskokta stora bruna ägg fràn en bondgàrd inte làngt här ifràn pà mâche sallad med vinägrett.

Lunch - lax provning pà Caviar House och rädd att bröd kommer att serveras med ... hoppas det löser sig.

Kommer att köpa deras vittryffelsalt, mitt är nästan slut - finns inget bättre till ägg och drygt sà även om det är en sk lyxprodukt blir det inte dyrt i längden.

Anmäl
2013-09-21 12:13 #35 av: crikarlshamn

Kuriosa om 16:8 och frukost eller inte..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medeltidens_mat

Måltider

John, hertigen av

Berry

avnjuter en måltid. Hertigen sitter under en utsmyckad

baldakin

och är uppassad av ett flertal betjänter. På bordet, till vänster om hertigen, står ett utsmyckat saltkar i form av ett skepp, även kallad

nef

; från

Très Riches Heures du Duc de Berry

, ca 1410.

Under medeltiden intogs vanligen två måltider per dag;

middag någon gång mellan 10:00 och 14:00 och kvällsmål sent på eftermiddagen eller kvällen.

Systemet med två måltider förblev stabilt under senmedeltiden. Mindre mellanmål var vanliga (även om även de ansågs opassande av den tidens moralister) och arbetare kunde få tillägg av sina arbetsgivare för att köpa en mindre matbit att äta på raster.

[1]Frukost var något som adel, präster och medlemmar av religiösa ordnar undvek eftersom det ansågs syndigt att bryta nattens fasta för tidigt på dagen.

Av praktiska skäl åt arbetsklassen ett morgonmål och det var även tolererat att barn, kvinnor och äldre gjorde det. Sena måltider (reresoper, av occitanska rèire-sopar "sent kvällsmål") med åtskilliga mängder alkohol ansågs osedliga.

Dessa sena måltider blev ofta förknippade med syndiga förehavanden som hasardspel, grova skämt och oanständigt flörtande.[2]

Anmäl
2013-09-21 13:12 #36 av: Orakletidelfi

Min Tomatsås då. Hackad lök som får mjukna i lite olja, i med en  burk krossade tomater,  pressar i nån klyfta vitlök. Sen pizzakrydda, eller rosmarin samt salt och peppar. Kokar några minuter bara oftast. 

Anmäl
2013-09-21 18:53 #37 av: crikarlshamn

lax provning ... bara lax Coolfilén i tjocka bitar, rökt och marinerad pà olika vis. 

Serverad i tjocka bitar, en marienerad med lite apelsin, en annan i wasabi med nori runt om... intressant andra mindre intressanta, kom hem med laxägg, crème acidulée och mitt kära vita tryffelsalt.

Anmäl
2013-09-22 01:20 #38 av: [Camia7]

vad betyder att man fastar? 

Dricker man bara vatten på hela dagen då?

jag blir fett sur och får suuper ont imagen när jag är hungrig och man ska inte tala om hur tom på energi man blir... Hur gör ni?

lchf och fasta? behövs fastan???

Anmäl
2013-09-22 09:18 #39 av: Orakletidelfi

Om du menar 5:2 får du nog läsa på om vad det innebär? (står ju rätt mycket om hur man äter även i denna tråd)  Det innebär INTE att bara dricka vatten. 16:8 och andra varianter innebär att man inkl. nattvilan fastar 16 timmar och äter alla sina måltider under 8 timmar. Eller fastar de timmar som står först  och äter under de timmar som står sen som  14:10 eller 20:4 eller vad det nu kan vara...

Anmäl
2013-09-22 09:26 #40 av: crikarlshamn

Camia7, som Orakletidelfi skriver, 5:2 är inte en fasta, det är en intermittent fasta - http://en.wikipedia.org/wiki/Intermittent_fasting, även kallad periodisk fasta.

Anmäl
2013-10-09 11:10 #41 av: crikarlshamn

Togs en massa prover härom dagen, och läkaren mycket förvånad - allt blir bättre! Trots att jag varit sjuk i flera veckor.

Äter så varierad kost som möjligt utan mjöl, potatis och socker. Frukt eller en halv som godis. Mycket sallad och lågkolhydrat grönsaker.

Ris och quinoa i mindre mängd.

Mycket vad som generellt kallas bra fetter för magen har svårt för de klöv animaliska fetterna inkl bovin mejeri.

5:2 två dagarna i rad.

Fungerar för mig :-)

Anmäl
2013-10-09 15:03 #42 av: Effie

Ja, det där med hur man reagerar på 16:8 och 5:2 och motion och mycket/lite kalorier - jag är övertygad om att det varierar från person till person.

Jag tillhör dem som alltid ätit frukost, för att det var så himla viktigt att äta frukost. Jag åt mellanmål om jag hann, och var vrålhungrig framåt lunch. Sedan började jag med LCHF. Efter ett tag hörde jag talas om att det kunde vara bra att hoppa över frukosten. Jag vågade inte först, med tanke på hur bottenlös jag brukade känna mig om jag blev för hungrig - men sedan insåg jag att på helgerna blev klockan gärna tolv innan jag ville ha mat. Så nu äter jag lunch och middag. Påverkar inte vikten (men jag har ingen koll på kalorierna; äter efter hunger).

5:2 började jag testa i våras. Under sommaren hamnade jag i ett läge då jag var hungrig konstant och bara tänkte på mat, så jag lade ner det. Kanske testar jag igen efter jul. Och möjligen påverkar det vikten lite - men det är inte värt det om jag måste gå hungrig hela tiden.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-10-09 21:53 #43 av: KarinJ46

Crika tack för massa info om måltidshistoria, det var jätteintressant! Jag gick igång lite på "Reresoper" men det var nog mest det skamlösa flirtandet och hasardspelet som lockade mig! Skrattar

Anmäl
2013-10-09 23:50 #44 av: crikarlshamn

Karin, kul att du uppskattade :-) mycket i förklaringarna förvånade mig.

Jag älskar historia och även mat och recept historia.

Anmäl
2013-10-10 14:39 #45 av: AnSva

hej, jag tänkte bara dela med mig. jag har ätit lchf sen ganska precis två år, och gick ner 9 kilo första halvåret och har sen dess legat på platå. jag har testat alla möjliga versioner, och ätit mejerifritt tre månader och kombinerat med träning. inget har boostat igång viktnedgången.

jag har ätit 5:2 sen i början av augusti och är nu uppe i ca 7 veckor och har rasat 5 kilo på denna tiden.

på min fastedag äter jag 2 kokta ägg och en burk makrill till lunch och inget mer. jag är inte hungrig resten av dan och min aptitreglerering rent allmänt har blivit mycket bättre.

jag tror man får tänka att man ska äta 1/4 av sitt dagliga intag, och strunta i kalorierna. titta vad du äter en dag och tänk så. 5:2 metoden av mosley är ju baserad på ett "vanligt" matintag och då är 500kcl motsvarande en 1/4 av intaget.

försök att tänka matportion istället.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.