Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3658 ggr
Bellena
9/16/13, 10:15 AM

Erfarenheter från min första lchf-vecka!

Först vill jag säga att jag är fascinerad över att sötsuget försvann så snabbt! Inte trodde jag att jag skulle tycka att osockrade hallon i turkisk yoghurt är sött!

Men omställningsbesvären är lite jobbiga:

- Jag är hungrig.

- Hjärnan verkar skrika efter kolhydrater och är slö. Har huvudvärk.

- Muskelsvaghet (de första dagarna i a f).

Angående hungern: Jag har läst lite vad andra äter och jag tycker verkligen inte att jag äter mindre, jag tänker på att lägga till fett t ex. Så jag utgår ifrån att kroppen måste få tid på sig att ställa om sig. Lite vanligt småhunger är ok men i natt tex var det fråga om något helt annat, en hunger som inte gick att negligera! 

Jag önskar gå ned några få kilo (hade BMI 24,5) och jag har minskat minst en 1 cm i både midja och stuss! Jag vill här lägga till att jag går dagliga promenader i c:a 6 km/h-tempo på minst en halvtimme och att jag försöker tänka på kcal.

En lustig sak som kanske inte alls har med saken att göra är: Jag är på fantastiskt bra humör! Fastän jag inte borde vara det den här tiden i månaden…  ;)  (Det kan ha med andra saker som hänt i mitt liv - eller en kombination?)

Jag ville bara rapportera om en nybörjares erfarenheter!

Annons:
Orakletidelfi
9/16/13, 10:17 AM
#1

Du ska inte behöva vara hungrig, de flesta eller iallafall många, äter som hästar i början. Vräk och ät, bara du håller ner kolisarna och upp fetthalten så ät ät ät tills du är mätt. Det reglerar sig av sig själv när kroppen anpassat sig helt!

kaisakavat
9/16/13, 10:25 AM
#2

Ja, det är vanligt med rejäla hungerdagar i början. Och det bra-iga i kråksången är, att när man käkar LCHF så är det bara att käka. Ät ordentligt och ät mer om du blir sådär vrålhungrig som du beskriver.

Det kommer stilla sig. Snart äter du allt mindre portioner självmant, för du är nöjder.

Roligt att humöret är på topp!! 

Segheten går ju över den också. 

Hejja dig!

Bellena
9/16/13, 3:43 PM
#3

Tack så mycket för svar! Ja, jag ska nog äta lite mer än jag gör. Funderar på om jag då kommer att gå upp i vikt (för jag tycker att jag redan nu äter mycket) men det visar sig. :)

smurfis
9/16/13, 8:55 PM
#4

Jag har upplevt allt det där, men hungrig vet jag inte om jag varit faktiskt. Du kan äta mer i början för det regleras sen som sagt. Snabbare än man kan tro. Och var inte rädd med fettet. Tror inte du kommer gå upp i vikt om du håller nivåerna med kolhydraterna. Jag upplever att man inte kan överäta när man äter fetare mat. Ihop med kolhydrater går det, men inte med LCHF. Jag blir mätt på mycket mindre. Jag håller mig även mätt väldigt mycket längre. Därför äter jag oftast bara tre gånger om dagen och inga mellanmål. Det behövs inte.

Det jag kände i början var illamående så jag kunde inte äta. Det var jobbigt men det har ju gått över.

Orakletidelfi
9/16/13, 9:01 PM
#5

Fast det finns de som rapporterat att de ätit uppemot 3000 kcal i början och ändå gått ner! Bara som sagt man håller ner kolisarna och fokuserar på fettet!

Bellena
9/16/13, 9:09 PM
#6

Tack #4

Jag tror nog inte riktigt på att man kan strunta i energi in - energi ut om man vill gå ned i vikt, men det visar sig. När magen skriker av hunger brukar jag ta en espressokopp grädde (390 kcal c:a) och dricka det. Tänker att ur energisynpunkt är det inte så bra. Jag ska prova mig fram för att hitta nivå som passar.

Annons:
Bellena
9/16/13, 9:12 PM
#7

#5 Bra. Finns hopp 🙂

Zepp
9/16/13, 10:30 PM
#8

Ett tips.. är du hungrig.. ät.. vaknar du mitt i natten och är hungrig.. ät.. men lär dig att äta mer innan du går och lägger dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
9/17/13, 7:38 AM
#9

Jag räknade absolut INGENTING i början förutom kolhydraterna!
Ät riktig mat som ägg, kött etc och glöm inte fettet beroende på hur fett köttet är.
Ät så du verkligen blir mätt utan att för den sakens skull bli övermätt.

Bellena
9/17/13, 11:28 AM
#10

#8 och #9 Ska jag tänka på, absolut!

Mozzarellan
9/17/13, 5:06 PM
#11

I början var jag av och till vrålhungrig. Frågade här och fick till svar ÄT. Det gick sen över, lärde äta mig mätt och det varar ju så länge. Känner skillnad på om det är sug eller riktig hunger. Lyssna på din kropp så lär du dig signalerna och skynda långsamt.

smurfis
9/22/13, 5:49 PM
#12

Glöm kalorierna, du behöver inte tänka på dem! Äter du när du är hungrig och slutar äta när du är mätt så kommer det bli rätt mängd ändå. I början kan det vara svårt att skilja på sug och hunger men det gick ändå förvånansvärt snabbt för mig att lära om.

Man kan inte tro att man kan äta så mycket och ändå gå ner i vikt men det funkar. Jag äter inte enorma mängder, det gör jag inte. Men jag är inte heller hungrig. Aldrig! Ät rätt saker så kommer det funka jätte bra! Gör det inte heller svårare än vad det är…

Bellena
9/22/13, 7:31 PM
#13

Efter två veckor kan jag nu rapportera att hungern verkligen har lugnat ned sig. Jag tänker på kh men inte på kcal och har minskat någon centimeter till. 🙂

Men jag gjorde ett avsteg en kväll, ostbågar, men jag kände inte sug efter mer snabba kolhydrater dagen efter utan har bara fortsatt med lchf.

För mig har det de senaste 25 åren inte varit ett problem att lyssna på kroppen, jag brukar lita på  den och jag har förstått att jag är lyckligt lottad. Jag äter när jag är hungrig, äter sött/salt/fett när kroppen säger åt mig att äta det… Jag vägrar göra dieten till ett problem, det var en av sakerna som gör att jag väljer lchf (just nu iaf) - jag vill inte krångla till det! Det har fungerat bra hittills.

Och jag har ännu inget sötsug. Osockrade hallon är det mest söta jag äter.

Jag fortsätter ett tag till…

Annons:
Upp till toppen
Annons: