Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

För mycket fett?

2013-09-15 19:59 #0 av: lisaflisan

Hej!

Jag tränar styrketräning och cirka 2 timmar kondition i någon form 5-6 dagar i veckan. Mitt mål är att tappa fettmassa på kroppen.

Jag har gått ner 25 kilo på 5 månader och tycker allt går bra. MEN.. jag vill skippa så mycket tillsatser som möjligt, och äter istället rent smör än beasås (tex) till maten. Jag är orolig att jag äter för mycket fett. Som gammal fettskrämd så känns det helt sjukt att äta smörklickar till maten.


Såhär kan en dag se ut, med smör:

Morgonträning: Styrketräning cirka 1 h, 30 min cykel, 30 min crosstrainer.

Frukost: 3 ägg med cirka 2 msk majjo, lite gurka och 2 körsbärstomater, kaffe. Eventuellt någon skiva ost med smör mellan.

Promenad med hundarna 1 h.

Lunch: Kött (i någon form), en rejäl klick smör. Cirka 1 msk?
Grönsaker i form av blomkål eller broccoli.

Middag: Lika som lunchen, eller 3 ägg med mycket majo.


Det är ju såååå gott med smör!
Men när jag läser andras matdagböcker så äter folk inte så mycket fett som jag gör. Många har en tsk bea till maten som extra fett. Jag blir inte mätt då. Bör jag hålla nere på mat och fettet för att få en normal kosthållning? Hur mycket fett äter ni?!

Anmäl
2013-09-15 20:24 #1 av: MimLan

Testa att läsa de delar där du berättar om dina framgångar några gånger högt. 

Du har haft rejäla framgångar och börjar nu ifrågasätta ett extremt vinnande recept. Varför då? Vad har andras upplägg med dig och din kropp att göra? Varför tycker du att du äter så mycket fett? Hur kommer det sig att du ser en tsk bea hos någon och får det till något allmängiltigt och "många"? 

Läs inte andras matdagböcker. Det ställer bara till det. 

Anmäl
2013-09-15 20:52 #2 av: lisaflisan

Ja, det här med att läsa andras matdagböcker ställer faktiskt till det.
I och med att jag vill ha bästa resultat är det lätt hänt att jag stirrar mig blind på de som har nått de resultat jag vill ha, medans jag själv inte ser vad jag faktiskt kommit fram själv.

Jag antar att jag är rädd att jag ska börja gå upp nu när jag kommit så långt.


Ni alla är grymma!
Tack för ett toppenforum!

Anmäl
2013-09-15 21:29 #3 av: smurfis

Så länge det funkar för dig behöver du väl inte fundera så mkt.... tycker inte det låter som våldsamma mängder fett. Jag äter 2 msk smör och 2 msk kokosfett i mitt kaffe varje morgon. Jag har förutom det smör på lchf-knäckebröd eller något fett till maten (ost, sås etc) Det är ju det som gör att man blir mätt!

Om du skulle stanna i vikt en längre tid el börja gå upp så får du väl fundera lite men jag tror inte det är fettet du ska vara rädd för i första hand.

Anmäl
2013-09-15 21:40 #4 av: Orakletidelfi

Eftersom du mer eller mindre tagit bort en makronutrient (kolhydraterna) måste du ersätta den borttagna delen med en annan, nämligen fett (eftersom man inte ska överäta protein)  som dessutom är essentiellt vilket inte kolhydraterna är. Då  MÅSTE du äta tillräckligt av fettet. Något annat är bara inte möjligt. Annars blir du undernärd! 

Anmäl
2013-09-15 21:46 #5 av: MimLan

Kan säga att jag inte ser hur du alls skulle kunna tro att du äter för mycket fett. Och det innan jag beaktar att du tränar så mycket som du gör. Du kanske skall se om du kan träna effektivare istället för mycket? Jag skulle gissa att det finns risk för att kroppen slår bakut så småningom.

Ett problem med ditt synsätt är att du riskerar att fokusera på det negativa om du "bara" uppnår 95% istället för allt. Din viktframgång har inte med vågen att göra, det har med kroppen att göra. Hur den mår. Och mest träning är inte bäst. Eller minst, om du ser till fettet.

Anmäl
2013-09-16 10:34 #6 av: OlgaMaria

Grattis till framgångarna och nej, du äter inte för mycket fett! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-09-16 17:12 #7 av: Emma Li

Det låter som helt normalt med fett. Är det andra LCHF:ares matdagböcker du syftar på eller andras? En tesked bea låter nämligen som en extremt fettskrämd portion i mina öron. Grattis till framgångarna förresten! 

Anmäl
2013-09-16 17:47 #8 av: Zepp

Du äter väl snarare för lite om du går ner så snabbt, är det fett eller muskler.. eller vatten du tappar eller alla tre?


Vad vägde du innan.. vad väger du nu?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-16 18:18 #9 av: spirit

Vad du redovisar är sammanlagt mindre än 1 hg fett per dag.

 Som kvinna utan träning behöver du minst 2 hg fett om dagen, med träning kan du behöva åtminstone 1 hg fett till per dag för att undvika undernäring.

Så det behövs nog mer beasås och/eller en god gräddsås per dag

Anmäl
2013-09-17 22:41 #10 av: Emma Li

Intressant Spirit, hur räknar jag totala näringsbehovet utifrån LCHF-perspektiv?

Anmäl
2013-09-17 22:43 #11 av: Orakletidelfi

# 9 Hur kan man behöva bara hälften så mycket fett om man tränar jämfört med om man inte gör det Funderar?

Anmäl
2013-09-17 23:47 #12 av: Zepp

1 hg ytterligare om man tränar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-18 08:24 #13 av: [fass]

#9 spirit: Kan du lägga upp någon källa för ditt råd om antalet gram fett?

Anmäl
2013-09-19 20:04 #14 av: Zepp

1 hg fett.. cirka 100 gram.. cirka 900 Kcal extra vid träning.. tror jag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-19 20:41 #15 av: Orakletidelfi

Åh först NU ser jag att Spirit skrev ett hekto TILL vid träning! Missade tillet , eller så är det redigerat! Då hänger jag med, även om det låter som rätt möe...

Fattade inte ens att det var det Zepp förklarade... Förlägen

Anmäl
2013-09-19 21:15 #16 av: [fass]

Zepp och Spirit: Oj! Undrar var ni stödjer er åsikt på? 900 kcal extra energi för att man tränar. Det beror verkligen på vems goda råd man litar på i såna här sammanhang. Jag som kör 16/8 och tränar ganska mycket ser till att få i mig tillräckligt med protein och näring, men det där med att komma upp i en massa kcal bara för att liksom tror jag inte mkt på.

Anmäl
2013-09-19 21:28 #17 av: Zepp

Jo.. om man ligger på energiunderskott redan från början.. så är fett energikällan att lägga till om man äter LCHF!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-20 07:49 #18 av: eifosenna

Jag har under ca 4 veckor förökt äta strikt LCHF (max 20 g kolh./dag). Jag har även ökat fettintaget (låg på ca 150-190/dag). Ca 2 g protein/kroppskg vilket gav mig 120 g. Jag upplevde under denna period att min kropp hade svårt att återhämta sig, sömnproblem kom tillbaka och jag la på mig fett på kroppen.... Tvärtemot vad jag hade förväntat mig på alla punkter. Så jag drar ned på fettet nu igen och äter mer grönsaker igen. Alla fungerar vi olika och om du äter för mycket fett, kan bara du själv avgöra. :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.