Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2261 ggr
MimLan
9/15/13, 10:41 AM

Hur länge "håller" ben?

Insåg att det bör vara rätt så fånigt att slänga de märgben jag haft i en gryta, när grytan är klar. De har väl bara puttrat med i 3-5 timmar då och kan inte vara slut som mineralgivare. 

Är det någon som har en susning vad man kan gå på för att utröna dugligheten? 

Tänkte slänga ner senaste märgbenen från 17 portioners-Boeuf bourguignonen jag gjorde igår i lite kokande vatten för att rensa bort köttgrytemustigheten och sedan lägga dem i frysen till nästa kok. Verkar det vettigt?

Annons:
Halvdansken
9/15/13, 5:20 PM
#1

Mjaaa… jag tror nog att de kokat ur det mesta på 5 timmar. Men det beror givetvis på hur stora de är. De jag köper är ca 6-8 cm och alltså delade tvärs av.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MimLan
9/15/13, 5:39 PM
#2

Jag undrar eftersom buljongkok kan hålla på ett halvt dygn, och när jag läser om kycklingbuljongen som pågår en vecka tills benen är spröda, och att det skulle ge bra buljong ändå, så borde fem timmar i en gryta inte ha kört slut på benen.

Lisabet
9/15/13, 5:44 PM
#3

När jag kokar buljong låter jag det koka (på svag värme i en sk crockpot) i 36 tim.

Det finns en beskrivning här på KiF. Här står att man kan koka upp till 72 tim, och att buljongen blir rikare ju längre man håller på.

MimLan
9/15/13, 6:30 PM
#4

#3 Justja! Har du märkt någon förändring i benen som gör att det kan tolkas som att de är "färdiganvända"?

Lisabet
9/16/13, 10:42 AM
#5

Det tror jag inte att jag kan. Jag har inte kollat på dem emellanåt. Tunna ben, typ kycklingben, kan man klämma sönder mellan fingrarna efter 24 timmar (slutade då senaste kycklingkoket).

Har som sagt inte testat, och vet inte hur man skulle kunna se det.

Upp till toppen
Annons: