Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3825 ggr
LaRose
9/14/13, 5:23 PM

I äppeltider...

Hej!

Äppelträden dignar… Tog ett gammalt säkert recept, gjorde om och satsade på följande, utifrån vad jag hade hemma:

2 ägg

Minst 8 msk sukrin (hade ingen stevia)

1 dl grädde (från att ha varit mjölk, kan nog vara hälften vatten)

50 gram smör

2 dl mandelmjöl

0,5 dl pofiber

2 msk kokosnötsmjöl

1 msk fiberhusk

1,5 tsk bakpulver

0,5 tsk vaniljpulver

2 äpplen

kanel

ev hackad mandel

Jag vispade ägg och sukrin, kokade grädden med smöret och blandade detta, när det svalnat lite. Blandade de torra ingredienserna och rörde ihop. Lät vila lite. Hällde i en 2-litersform, smörad och fröad med sesam. Skar äpplena i bitar, som jag rullade runt i kanel och stoppade ner i smeten. Hade jag haft mandel hemma, hade jag hackat och haft ovanpå. Jag hade spisen på 175 grader och lät kakan stå inne i c:a 25 minuter.

Igår tyckte jag att smaken/konsistensen blev lika dålig som allt annat jag prövat att baka men idag när jag smakade, så var det riktigt GOTT och t o m konsistensen var helt ok och jag är jätteglad att ha hittat något till kaffet! Säkert blir det bra med vispad grädde, ev med vaniljpulver, till. Möjligen ska jag ta lite mindre fiberhusk nästa gång. Hoppas nån mer kan ha glädje av detta!

Annons:
Seglarina
9/15/13, 11:48 AM
#1

Kul, du gör att vi får gissa vad det blir. Jag gissar att det blir någon slags äppel"sockerkaka" eller?

LaRose
9/15/13, 12:59 PM
#2

Nej, det blir en chokladkaka med apelsin i!😉

Malluppa
9/15/13, 5:10 PM
#3

Brukar göra äpplekaka så här:

Klyfta äpplen och lägg dom i en form, ca 2 lager med klyftor. På med kanel och lite stevia.

Smält 150 g smör, blanda ner 2 dl kokosflingor och 2 ägg, vaniljpulver och stevia om man vill. Klicka smeten på äpplena. In i ugnen 150 grader i 20 min brukar räcka. Ät med vispad grädde!

LaRose
9/15/13, 5:14 PM
#4

Tack Malluppa, roligt med fler möjligheter!

Kajak11
9/15/13, 7:54 PM
#5

Ja nu får jag ta ut äpplen från frysen. Dom fick en tesked kanel på vid infrysning. Använder vispad grädde med vanilj pulvar i grädden. Detta lägges på toppen av äpplen. Inget stevia behövs tyckar jag. Om inte äpplen är sura. Äpplen i frysen var skivade och lettkokte.

Upp till toppen
Annons: