Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Insulin, hur många e/dag tar ni på LCHF?

2013-09-14 08:47 #0 av: [Caroline92]

Ni med diabetes, hur många enheter tar ni om dagen? Tänkte det kunde vara intressant att veta hur höga insulindoser man kan ha och fortfarande gå ner i vikt, även om det självklart är olika från person till person :) Själv har jag insulinpump och går bara på basaldos. Kör periodisk fasta också (16:8) när jag började med det så hade jag 33,5 e/dag men fick rätt många känningar så har precis sänkt mina doser ännu mer så ligger på 26.7 e/dag f.o.m. idag,  behöver aldrig ta något måltidsinsulin heller :) Sen jag började med pf förra veckan så har jag ÄNTLIGEN börjat gå ner i vikt, -4,5 kg för att vara exakt! :D

Anmäl
2013-09-14 12:03 #1 av: Cina-y

Jag är typ2 och är rekommenderad långtidsinsulin på kvällen 50E och sedan måltidsinsulin 3 ggr/dag 12E. Äter också Januvia tabletter.

Nu tar jag bara insulin på kvällen. Om jag är sjuk, stressad eller av någon anledning fått i mig för mycket kolhydrater och känner att jag ligger högt så tar jag så mycket måltidsinsulin som testvärdet visar. Tex vid ett värde på 9,8 tar jag 10E, vid 12,3 tar jag 13E osv.

Jag går ner ca 0,5-1 kg i veckan. Skulle vilja att det var mer Skämtar

Anmäl
2013-09-14 12:08 #2 av: Orakletidelfi

Annars brukar ett halvt kilo i veckan räknas som en sund nedgångstakt, mer är inte bra för kroppen i längden.

Anmäl
2013-09-14 12:55 #3 av: Zepp

Ja det brukar ge att det handlar om cirka 500 Kcal energiunderskott per dag.. som då tas från fettdepåerna!

Och anledningen till att mer inte räknas som bra är att man då äter för lite mat.. vilket ofta då innebär att man får i sig för lite av alla andra näringsämnen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-14 13:10 #4 av: goliath

Fast denna rekommendationen på 500g per vecka har tagits fram baserat på normalkostare med kaloribegränsning skulle jag tro?

De har både högre behov av glukos till hjärnan än en på lchf (större glykoneogenes och större muskelsvinn) och ett mindre intag av näringsämnen..

Anmäl
2013-09-14 13:20 #5 av: Zepp

Kan så vara.. men hur som helst.. man bör se till att få i sig alla essentiella näringsämnena.. vilket är svårare om man äter för lite mat!

Vad jag förstår så utgår det från en normalbantande kvinnas normalbehov på cirka 2000 Kcal.. och när man närmar sig 1500 Kcal om dagen ökar risken för att man dels understiger sin basalmetabolism plus aktivitetsbehov samt drar ner på något som tillför näring i övrigt utöver energi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-14 13:31 #6 av: goliath

Ja, så är det nog.

Men för en kraftig överviktig tror jag kanske det blir annorlunda? Ju mer överviktig, desto större viktförlust per vecka kan accepteras eller nått?

Anmäl
2013-09-14 13:35 #7 av: MimLan

Problemet rör sig väl snarare kring hur fantastiskt duktiga kvinnor (vanligtvis) är på att se något positivt som negativt?

Anmäl
2013-09-15 08:35 #8 av: Cina-y

#7 Nja, det beror snarare på mitt dåliga tålamod, jag vill se resultat snabbare Förlägen Fast jag vet att det inte gäller för de flesta i min situation, det kan man läsa om här på forumet 

Man jämför ju med "alla andra" som rasar 30 kg på 3 månader, typ Skämtar

Anmäl
2013-09-15 19:05 #9 av: [myrholingen]

när jag äter lchf har jag en dos på ca 22 i basal (också pump) sen ngn enhet till frukost ändå.

Enligt min sköterska är det bättre att ge ngn enhet måltidsiinsulin även om jag inte äter kolhydrater till frukost

Nu har jag spårat ur så fruktansvärt att inget stämmer framför allt inte blodsockret =O

Anmäl
2013-09-18 08:21 #10 av: [Caroline92]

#9 Okej! Ligger ditt blodsocker bra då? Äter du väldigt strikt? För när jag har som jag har ida (26.7e/dag) så kan jag vakna och ligga lite högt, idag t.ex låg jag på 9.4. Är dock aldrig över 10.

Anmäl
2013-10-04 13:01 #11 av: Maja

Typ 1 sedan 2005. Tar vanliga sprutor (inte pump).

5-8 enheter Novorapid per måltid (2-3 gånger om dagen)

35 enheter Lantus på kvällen.

Anmäl
2013-10-04 13:35 #12 av: [Caroline92]

#11 okej.. det låter rätt mycket tycker jag! Hur mycket kolhydrater äter du?

Anmäl
2013-10-04 17:12 #13 av: Maja

Så lite som möjligt. Måste ta 6-8 E för en burk keso så... ;)

Anmäl
2013-10-04 17:48 #14 av: [Caroline92]

Okej! Det var väldans :P

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.