Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5862 ggr
Maria Katarina
9/13/13, 3:34 PM

Har gått ner för mycket

Kan ni hjälpa mig snälla? Jag har varit tvungen att ta bort mjölkprodukter tillsvidare, och har samtidigt börjat motionera igen. Nu går jag ner för mycket i vikt… Vad ska jag äta mera av så jag går upp i vikt igen? Äter mycket protein som det är… Fett, men i vilken form?

Annons:
Gerd Fors
9/13/13, 3:36 PM
#1

nötter kanske

Orakletidelfi
9/13/13, 3:37 PM
#2

Rotfrukter brukar kunna fungera, avokado är bra fett.

Maria Katarina
9/13/13, 3:41 PM
#3

Ska lägga till nötter, men vad jag har förstått så ska man vara lite försiktig med dom, inte äta så mycket åt gången?

Avocado äter jag till frukost varje morgon (med tonfisk eller makrill) så det har jag inkluderat!

Rotfrukter kan jag ju prova, känns bara lite riskabelt med tanke på blodsockret..?

perjoh
9/13/13, 4:53 PM
#4

Om du inte redan gör det, blanda tonfisken med mycket majonnäs och mosade kokta ägg.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Orakletidelfi
9/13/13, 4:59 PM
#5

har du problem med blodsockret? Det brukar annars rekommenderas att lägga till lite rotfrukter om man vill bromsa viktnedgången. Kolla i en näringstabell, många rotfrukter har under 10 gram kh/100, kålrot t.ex. har 6,4 och rödbetor 8,5 och borde inte påverka så mycket?

MimLan
9/13/13, 5:02 PM
#6

Vad menar du med att du har gått ner för mycket? 

Och hur påverkas du av rofrukter när du säger att du funderar över blodsockret? Vad har du för bakomliggande problem/sjukdomar?

Annons:
Maria Katarina
9/13/13, 5:18 PM
#7

#6 jag är underviktig nu. Jag har en bakgrund som insulinresistent och är fortfarande känslig, så vill inte hemskt gärna höja insulinet särskilt mycket när jag äter. #5 Nä, det låter ju faktiskt inte som särskilt mycket, skulle ju kunna köra med det. #4: här i Spanien är det svårt att hitta majonnäs som inte har en massa skräp i, men mera ägg kunde ju vara bra.

maria6
9/13/13, 5:53 PM
#8

Stek maten i ister, används mycket här i Spanien och säljs överallt.

Rent  fett frán svarta Iberico grisar, utan tillsatser, jättebilligt och gott och mättande.👍

Maria Katarina
9/13/13, 6:14 PM
#9

Oj, låter intressant! Vad heter det? Tocino?

Orakletidelfi
9/13/13, 6:15 PM
#10

Är det inte bara fötterna som är svarta på de iberiska grisarna?  ELler finns det helsvarta med? Bara nyfiken!

perjoh
9/13/13, 6:16 PM
#11

#7 De gånger jag gör kladdig tonfisksallad gör jag majonnäsen själv, det går ändå åt så mycket på en gång.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Zepp
9/13/13, 6:46 PM
#12

Jag vill nog först be dig om att kolla ditt proteinintag.. för oftast när det handlar om undervikt.. så är det på tok för lite muskler!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

maria6
9/13/13, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10

🙂

Annons:
Maria Katarina
9/13/13, 7:08 PM
#14

Hmmm… Känns som att jag redan äter lite för mycket protein, på kvällarna blir det nästan bara kött och sånt utan något desto mer… Känns som att jag borde få mera fett nånstans ifrån som jag kan förbränna när jag motionerar, men det känns lite besvärligt när jag inte kan äta mejeriprodukter. Jag vill bli riktigt mätt och hållas mätt en bra stund också. Har lärt mig nu att alltid försöka äta fettet på köttet, men det finns ju inte så mycket av den varan i fisk som jag äter varannan dag ungefär.

maria6
9/13/13, 7:19 PM
#15

#9

Manteca de cerdo iberico heter det, kolla bland spanska charkuterivaror.

Zepp
9/13/13, 7:20 PM
#16

Makrill.. cirka 60E% fett!!

Antagligen lika mycket i sardiner?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria Katarina
9/13/13, 7:27 PM
#17

Tack Zepp! Sardiner i olivolja kör jag som frukost nån gång i veckan, ska kanske äta det oftare tillsammans med avokadon. #15: Ja, manteca, det känner jag ju igen! Ska köpa det nästa gång, blir säkert mums!

Zepp
9/13/13, 7:30 PM
#18

Grillade färska sardiner är gott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
9/13/13, 10:43 PM
#19

#15 av maria6 

Men det var ju bra att få lära sig. Hade inte en aning. Måste se till att jag lär mig mer spanska så jag kan prata med spanjorer och lära mig mer om spanska vanor.

Kanske du också vet om det finns cocosfett här? Jag har frågat efter både kokosfett och kokosolja, men inge vet. På hälsokosten finns en svindyr jungfrukokosolja. Det är jobbigt och känns lite löjligt att frakta ner kokosfett.

hemul
9/13/13, 11:17 PM
#20

Ät mer och spring mindre! 😃

Annons:
bluegoose
9/14/13, 7:07 AM
#22

Om du har gått ner i vikt och dessutom rör dig mer så minskar insulinresistensen och du har säkert fått större utrymme för kolhydrater i din kost än förut. Har du någon blodsockermätare? I så fall skulle du ju kunna testa att lägga till lite mer kolhydrater i form av rotfrukter till exempel och se hur blodsockret påverkas.

CasaRamon
9/14/13, 11:44 AM
#23

Jag tar med mej kokosfett när jag reser. Räknar ut hur mycket som går åt per månad och tar då med mej den mängden. Köper Alba Dalby på City Gross 1/2 kg paket. Lätt att packa ner i resväskan. Bor vinterhalvåret på spanska solkusten.

På hemresan har dessa paket bytts ut mot alkohol. Litersflaskor i plast förstås.🍸

maria6
9/14/13, 5:44 PM
#24

#15 

Kokosolja säljs bara pá hälsokosten och dyrt, tror inte det finns nágot större kundunderlag.

Jag handlar pá iHERB, har inte haft nágra som helst problem, det brukar ta mellan 10 och 20 dagar men paketen har alltid kommit fram. ☀️

https://www.iherb.com/Login

Maria Katarina
9/14/13, 6:54 PM
#25

Jag köper det i en asiatisk butik, och då kostar det betydligt mindre än i hälsokostaffären.

maria6
9/14/13, 7:34 PM
#26

Kan tänka mig att det finns större utbud i en storstad🙂

Lilltilda
9/14/13, 9:46 PM
#27

Nu är jag ju inte underviktig på nåt sätt, men jag har haft problem med att stanna på den vikt som jag vill ha. Jar gått ner massor, nått en normalvikt och har ett bmi på ca 23,2 och vill INTE tappa mer även om det kanske finns utrymme för det utan att bli tanig.
Hur som som helst, jag har lagt till rotsaker och potatis i kosten (och ibland frukt, som "godis") och trots löpträning så har vikten stabiliserat sig. Nu tror jag INTE att jag har problem med insulinresistens dock….

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
nyttiga_jag
9/17/13, 8:03 PM
#28

Gör egen majonäs!

Både enkelt och gott!

Du behöver äggulor, vitvinsvinäger, salt, lite senap och olja.

En mixer också så klart!

Jag blev förvånad över hur enkelt det gick.

Bearnaisesås är inte heller så himla svårt att göra själv.

Recept finns på nätet, så det är bara att googla.

Lycka till!

Maria Katarina
9/17/13, 8:41 PM
#29

Det ska jag testa imorgon, tack för tipset!!

Maria Katarina
9/17/13, 10:46 PM
#30

Hur länge håller sig förresten hemlagad majonnäs?

Emma Li
9/17/13, 11:08 PM
#31

Du skulle kunna göra tapenad och pesto med mycket olivolja i. Baba ganouj/ganoush är en rätt olivoljerik aubergineröra. Ät rena oliver. Om du får tag i kokosfett kan du dricka kaffe och/eller te med någon msk kokosfett i. 

Du äter inte mjölkprodukter - hur känslig är du för smör? I skirat smör (ghee) tror jag att man har tagit bort all laktos och även mjölkprotein, skulle du kunna använda det? För det kan också vara gott i kaffe eller te, eller en kombination av kokosfett och smör/ghee. 

Hur funkar det med jordnötssmör, mandelsmör och dylikt? Finns det snacks på svål i Spanien? Ät kyckling med skinnet på. Gör rätter på sidfläsk, bacon och fläskkarré.

Jojo55
9/18/13, 8:01 AM
#32

Försök att vänja dig vid att helt enkelt äta större portioner av det du redan äter?

nyttiga_jag
9/18/13, 11:27 AM
#33

Vet inte hur länge egengjord majo håller, men minst ett par dagar i kylen. Gör inte full sats på en gång, utan börja med halv sats!

Var försiktigt med både senap och salt.Första gången blev det alldeles för salt och senapen tog över.

Detta recept använde jag, från Ica:

http://www.ica.se/recept/majonnas-380188/

Ingredienser

  • 2 äggulor
  • 2 tsk fransk senap
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 2 krm socker
  • 2 dl olja

Så här gör du

Bra att veta när du ändrar antalet portioner

Detta recept är gjort för portioner. När du ändrar antalet portioner så ändras också mängden i ingredienserna. I vissa fall kan detta resultera i att tillagningstiden behöver justeras.

  1. Lägg äggula, senap, vinäger, salt, peppar och socker i en skål.
  2. Blanda ihop allt med en mixerstav eller elvisp. Tillsätt oljan droppvis. Låt gärna stå en stund före serveringen.

Tips

Tips 1! Om du har en stavmixer och inte vill ha äggvitor över kan du göra så här: Ta 1 ägg i stället för 2 äggulor. Lägg alla ingredienser inklusive oljan i en hög och smal behållare/kanna. Sätt ner stavmixern, tryck igång den och för den långsamt rakt upp. Färdigt på ett par sekunder!

Tips 2! Om majonnäsen skär sig, gör så här: Lägg 1-2 msk senap eller 1 äggula i en ren skål. Droppa långsamt i den skurna majonnäsen och vispa tills den går ihop.

Orakletidelfi
9/18/13, 12:13 PM
#34

Jag har en laddning egengjord majonnäs som är minst ett par veckor i kylen, märker ingen förändring i vare sig smak (otroligt mumsig!!) eller lukt eller utseende.

Annons:
Upp till toppen
Annons: