Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1377 ggr
LillTindra
2013-09-12 17:31

Ny här - lite frågor

Jag är en tjej som tänkte börja med lchf. Jag behöver gå ner ganska många kilon i vikt, minst 20. Det är väl främst därför jag vill börja med denna kost eftersom jag hittills inte har några andra hälsoproblem än just övervikt.

Jag har väl gjort något försök med viktväktarna för ett par år sen men var konstant hungrig så det höll inte.

En sak jag undrar är om det kan vara okej att äta ketchup? Jag har hittat en tomatketchup från felix utan socker, sötad med stevia. 8,4 g kolhydrat.

Nu är det ju så att jag inte bara äter lite ketchup utan jag är ett riktigt ketchupfreak. Det låter säkert jättekonstigt men jag äter faktiskt ketchup på allt. Till lax, torsk, allt möjligt kött, i såser och på ost som jag brukar smälta, jättegott med ketchup på. 1 flaska på ett kg går åt på en dryg vecka här hemma och då tar min sambo ytterst lite. Så om jag räknar rätt så äter jag nog ca 100 g ketchup /dag. Men om det är den osockrade steviaketchupen kanske det är okej? Jag har hört att det frigörs något ämne från tomaterna vid upphettning och det ska visst vara väldigt nyttigt. Minns inte vad det hette men det finns visst mycket av det i ketchup.

Annons:
Mooniq
2013-09-12 17:33
#1

hej och välkommen.

Kasta ketchupen direkt för den gör att ditt sockersug är konstant. Lär dig att uppleva smaker som de ska smaka utan extra smaksättning. 🙂 Högst upp i vänstermarginalen finns massa läsvärt, plöj igenom dem! Det gör din start lättare.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
2013-09-12 18:09
#2

Du syftar på lykopen. Visst, det är ett nyttigt ämne, men du kan raskt glömma att det är ett argument du kan använda för kroniskt ketchupätande. Som #1 nämner kommer ketchupen förmodligen vara ivägen.

Zepp
2013-09-12 18:32
#3

Ja du lär knappast gå upp i vikt på 100 gram stevaketchup om man säger som så!

Men.. ketchup har man på mat som inget smakar i övrigt.. gör mat som smakar gott i sig och använd ketchup någon gång där det passar bättre.. tex om du skulle få för dig att grilla en korv på sommaren!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

asahars
2013-09-13 07:10
#4

Ketchup är en ren skitprodukt. Släng den. Det där med att man sötar med Stevia är bara ett försäljningstrick!!!

LillTindra
2013-09-13 08:27
#5

Jag åt älgkött med gräddsås och 2 stekta ägg med smör igår till middag. Men gud vad jag saknade smaken av ketchup till. Trots en massa kryddor i såsen.

#4 Men jag tror ju stevia är bra mycket bättre än socker ändå. Det är väl positivt att det används istället för socker.

Mooniq
2013-09-13 08:32
#6

Ja, det är ju klart att du saknade ketchupen, om du är van att ha den vid din sida varje dag så saknas den ju helt klart.. Men den hjälper dig inte att tappa vikt, tvärtom så blir det såpass mycket sött att den antagligen triggar ditt sötsug och du suger efter annat onödigt.

som nybörjare är det lätt att tänka max 5 gram kolhydrater/100 gram livsmedel. Där faller ketchupen bort.

När det gäller tex mjölk så kan man inte tänka 5 gram kolhydrater/100 gram för ett glas är oftast på 2-3 dl och vips har jag druckit i sig 10 -15 gram kolhydrater. Nu vet jag inte om du dricker mjölk men det var ett exempel.

Om du tar dig en funderare - vad har gjort att du har gått upp i vikt? 

Livsmedel? matvanor? godis/snacks/läsk?

🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
LillTindra
2013-09-13 08:41
#7

#6 oj, en massa har jag gjort för att gå upp i vikt. Pasta pasta och pasta t.ex, Med ketchup förstås😃 Och nu när pastan är ett minne blott så var min förhoppning att kunna ha min kära ketchup kvar iaf. Men jag ska absolut försöka vänja mig av med den och se om jag kan börja lära mig uppskatta andra smaker.

Och visst har jag ätit godis också. Choklad chips kakor och kaksmet. Gud så gott när man bakat en kaka och så har jag gjort lite extra smet som jag ätit som den är ogräddad.

Huvudvärk hade jag igårkväll också när jag slutade tvärt med allt det där

Mooniq
2013-09-13 08:47
#8

då är du medveten om varför - och det är jättebra! för då har du en snitslad bana som du ska låta bli. Ditt sockermonster är kanske lika stort som mitt. 

Har du läst igenom vänsterspalten och de inläggen som rör omställningsbesvären? så du vet hur du ska tackla dem och vad du kan förvänta dig en kort period. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

LillTindra
2013-09-13 08:54
#9

jadå det har jag och jag hade väntat mig att må skit också. Det hade säkert varit lättare att dra ner på kolhydraterna succesivt men jag har några lediga dagar nu så därför väljer jag att sluta tvärt nu. Om jag mår skit så behäver jag iaf inte vara på jobbet och le och se glad ut om jag har bultande huvudvärk. Fast konstigt nog har jag ingen huvudvärk idag. Än iaf

Mooniq
2013-09-13 09:00
#10

Jag slutade tvärt jag med när jag startade för snart 6 år sen. Jag överåt stekt bacon och äggröra till frukost och kvällsmat och sen rejäl middag på det. Jag har tyvärr en förmåga att småäta och det sitter som cement i ryggraden, håller dock på att även förändra mitt beteende i detta men det tog lång tid innan jag blev uppmärksam på det.

Skönt att du inte har nån huvudvärk idag - än 🙂

Om du får myrkrypningar i benen så kör extra tillskott på magnesium eftersom kroppen skickar av en hel del vätska i början.

Om du känner hårda slag i hjärtat så öka på kolhydraterna lite så slipper du dem. Sen är det bara att vara nyfiken och läsa och fråga runt

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Biami1.
2013-09-13 11:36
#11

Jag har hittat ett recept på hemmagjord LCHF-ketchup. Har inte provat den själv ännu, men kanske du vill och kan rapportera om det är värt mödan :) ?

ca 7 dl

1 tsk lökpulver

½ tsk vitlökspulver

1 tsk paprikapulver

1 krm chilipulver

1 krm vitpeppar

½ krm nejlikor

1 msk kallpressad olivolja

1 pkt (500 gr) pressade tomater

2 dl vatten 

2 msk vit balsamvinäger

1-2 msk honung

1 tsk salt

Blanda alla kryddor utom salt. Värm oljan i en vid kastrull med kryddorna. Låt allt frsa under omrörning på medelvärme. Det får inte brännas vid.

Häll på passerade tomater, vatten, vinäger honung och salt. Koka upp, sänk värmen och låt puttra ca 30 min, tills den tjocknat lite. Rör då och då så den inte bränns vid i botten.

Fyll ketchupen på rena flaskor med tratt. Använd gärna en gammal ketchupflaska.

Förvara i kylskåp så håller den i flera månader.

Mooniq
2013-09-13 11:40
#12

Tja, det är bättre än köpt ketchup, men risken är att du inte gillar smaken och konsistensen av den hemmagjorda. Det skiljer nog lite men värt att prova. Men tänker man god tomatsås/tillbehör så är den nog god med den kryddningen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lchfman
2013-09-13 13:23
#13

Inse roten till att du gillar ketchup, jag är helt övertygad om att det är sockerberoende hopkopplat med vana. 
När du inser det kan du lägga det åt sidan och tillslut försvinner fysiska begäret, ett tag efter det försvinner det psykiska begäret.
(som dyker upp igen och ingen dock ibland)

Insikt är ofta det som fixar det mesta. Samt mindset. 

Det är ju helt självklart att ketchup inte är så unikt att du inte kan leva utan det.

Vana och sockerberoende.

Annons:
asahars
2013-09-13 20:54
#14

Jag kollade i affären på vägen hem idag. Den där steviasötade ketchupen kostar ca 25 kronor kilot. Om du då räknar på att du gör av med en flaska i veckan blir det en årskostnad på 1300 kronor. Tänk så mycket nya fina kläder du kan köpa för de pengarna när de där extrakilona har försvunnit:)

Upp till toppen
Annons: