Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2097 ggr
[MajaWrangstadh]
9/11/13, 5:19 PM

Något som saknas? (studentkäk)

Jag är nybliven ny-utflyttad student och är på en extremt tight budget när det gäller mat. De senaste dagarna har jag främst levt på:

Broccoli, blomkål, lök, ägg, olivolja, salt och peppar.

Såklart varierar det lite grann också, men det här är basfödan liksom.

Är det något jättejättejätteviktigt som saknas? Något näringsämne som jag inte får i mig om jag mestadels håller mig till detta? Och hur kan jag utöka det lite grann utan att öka på kostnaden? Jag bor i England om det har något med saken att göra.

(Är medveten om att olivolja är en av de dyrare oljorna, men det var antingen det eller rapsolja och jag har fått för mig att det inte är speciellt nyttigt. Eller är jag helt ute och cyklar nu?)

HÄR har ni min senaste måltid!

/Maja

http://majaelsas.blogg.se

Annons:
Cajsavarg
9/11/13, 5:31 PM
#1

Gå in hos My, som också är en fattig student, och läs vad hon äter: http://lchfingenjoren.blogg.se/

Smör måste ju vara billigare än olivolja. Vad har du för andra proteiner, förutom ägg?

//Fat makes Me fit//

Mooniq
9/11/13, 5:31 PM
#2

Jag tycker det saknas protein. Kolla efter färs/kött/fisk på extrapris. Om du är osäker så bokför din mat för nån dag o kolla - du bör ligga ungefär på 1 gram protein per kilo av din kroppsvikt. 

www.dumbbell.se är gratis o lätt att använda.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Arlosa80
9/11/13, 8:12 PM
#3

Köttfärs (gärna blandfärs), bacon och tonfisk var basföda när jag var student. Billigt protein!

[MajaWrangstadh]
9/11/13, 11:42 PM
#4

#1 Varför är smör bättre än olivolja?

#2 Så äggen är inte tillräckligt? Det ska väl vara fullproppat med protein?

#3 Jag ska leta efter billig fisk, billigt kött (griskött blir det väl då också) är jag inte helt hundra på i det här landet. Tonfisk äter jag också ibland! Jag tycker tyvärr inte om det så mycket bara… 😛

Sindri
9/12/13, 8:08 AM
#5

Därför att smör är ett naturligt, animaliskt fett, vissa invänder att mejerivaror inte är en del av en ursprunglig, naturlig kost men å andra sidan äter vi inte så mycket av djurets kroppsfett och inälvor som våra förfäder gjorde. Jag ser det som en naturlig kompensation för det.

Smör innehåller omega3 som vi behöver mycket av.

Olivolja är OK som dressing, - när du hettar upp den omvandlas den till sånt som inte är så nyttigt. 

Kan du få tag på kokosfett (inte härdat) så är det också fullt med nyttiga fetter.

Ägg är jättebra och går att variera, men allt beror på hur mycket ägg du äter. Och risken finns att du lessnar på en så ensidig kost.

Jag tycker köttfärs är en helt underbar proteinkälla, den kan varieras i det oändliga med kryddningar. Lätt att göra storkok och äta av flera gånger. Gott även att blanda i lite bacon ibland, salamikorv mm.

I England är den dessutom mer hållbar eftersom den är grövre malen där.

Att använda Dumbbell för att kolla ditt näringsintag är en jättebra idé.

Torparmor
9/12/13, 8:09 AM
#6

Bönor är proteinrika och brukar inte vara dyra (Engelsmännen älskar ju Running Beans). Bönor rekommenderas som viktig proteinkälla för de som bara äter vegetariskt. Kål är en bra källa med många viktiga näringsämnen. Vet inte priserna i England men vitkål säljs ofta runt 3-4 kr/kg höst/vinter här i Sverige.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
KarinJ46
9/12/13, 8:44 AM
#7

#4 Ett normalstort ägg (65g) innehåller ca 8g protein. Nu vet jag ju inte vad du väger men om du väger 80kg betyder det att du behöver ca 10 ägg om dagen ifall äggen är enda proteinkällan. Gör du det?

[MajaWrangstadh]
9/12/13, 12:05 PM
#8

#5 Aha! Ska kolla på smör och köttfärs då. Tack:)

#6 Bönor innehåller i och för sig ganska mycket kolhydrater? Eller det beror väl på vilka bönor, antar jag. Jag antar att du menar green beans när du skriver running beans, ska kolla på det!

#7 Nej det gör jag ju i och för sig inte. 😎

Jojo55
9/12/13, 8:28 PM
#9

Vad som är billigt och dyrt i matväg kan skilja väldigt mycket mellan olika länder men billigt kött här hemma är i varje fall. Fläskkarré, köttfärs, fläskfärs (ännu billigare), korv, bacon och så ägg då. 

Det saknas som andra har påpekat, protein och fett. Fettet får gärna vara i form av smör och kokosolja men även grädde och créme fraiche.

modesty007
9/14/13, 5:23 PM
#10

Kolla om du kan hitta Kerrygold (smör) eller organic till bra pris olika kedjor har ibland 2x250g för 2,50 etc. Kokosolja finns även om det inte är så billigt på Holland & Barrett, har i bland bra kampanjer - just nu köp en och halva priset på nästa vara.

Upp till toppen
Annons: