Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Något som saknas? (studentkäk)

2013-09-11 17:19 #0 av: [MajaWrangstadh]

Jag är nybliven ny-utflyttad student och är på en extremt tight budget när det gäller mat. De senaste dagarna har jag främst levt på:

Broccoli, blomkål, lök, ägg, olivolja, salt och peppar.

Såklart varierar det lite grann också, men det här är basfödan liksom.

Är det något jättejättejätteviktigt som saknas? Något näringsämne som jag inte får i mig om jag mestadels håller mig till detta? Och hur kan jag utöka det lite grann utan att öka på kostnaden? Jag bor i England om det har något med saken att göra.

(Är medveten om att olivolja är en av de dyrare oljorna, men det var antingen det eller rapsolja och jag har fått för mig att det inte är speciellt nyttigt. Eller är jag helt ute och cyklar nu?)

HÄR har ni min senaste måltid!

/Maja

http://majaelsas.blogg.se

Anmäl
2013-09-11 17:31 #1 av: Cajsavarg

Gå in hos My, som också är en fattig student, och läs vad hon äter: http://lchfingenjoren.blogg.se/

Smör måste ju vara billigare än olivolja. Vad har du för andra proteiner, förutom ägg?

Anmäl
2013-09-11 17:31 #2 av: Mooniq

Jag tycker det saknas protein. Kolla efter färs/kött/fisk på extrapris. Om du är osäker så bokför din mat för nån dag o kolla - du bör ligga ungefär på 1 gram protein per kilo av din kroppsvikt. 

www.dumbbell.se är gratis o lätt att använda.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-09-11 20:12 #3 av: Arlosa80

Köttfärs (gärna blandfärs), bacon och tonfisk var basföda när jag var student. Billigt protein!

Anmäl
2013-09-11 23:42 #4 av: [MajaWrangstadh]

#1 Varför är smör bättre än olivolja?

#2 Så äggen är inte tillräckligt? Det ska väl vara fullproppat med protein?

#3 Jag ska leta efter billig fisk, billigt kött (griskött blir det väl då också) är jag inte helt hundra på i det här landet. Tonfisk äter jag också ibland! Jag tycker tyvärr inte om det så mycket bara... Lipar


Anmäl
2013-09-12 08:08 #5 av: Sindri

Därför att smör är ett naturligt, animaliskt fett, vissa invänder att mejerivaror inte är en del av en ursprunglig, naturlig kost men å andra sidan äter vi inte så mycket av djurets kroppsfett och inälvor som våra förfäder gjorde. Jag ser det som en naturlig kompensation för det.

Smör innehåller omega3 som vi behöver mycket av.

Olivolja är OK som dressing, - när du hettar upp den omvandlas den till sånt som inte är så nyttigt. 

Kan du få tag på kokosfett (inte härdat) så är det också fullt med nyttiga fetter.

Ägg är jättebra och går att variera, men allt beror på hur mycket ägg du äter. Och risken finns att du lessnar på en så ensidig kost.

Jag tycker köttfärs är en helt underbar proteinkälla, den kan varieras i det oändliga med kryddningar. Lätt att göra storkok och äta av flera gånger. Gott även att blanda i lite bacon ibland, salamikorv mm.

I England är den dessutom mer hållbar eftersom den är grövre malen där.

Att använda Dumbbell för att kolla ditt näringsintag är en jättebra idé.

Anmäl
2013-09-12 08:09 #6 av: Torparmor

Bönor är proteinrika och brukar inte vara dyra (Engelsmännen älskar ju Running Beans). Bönor rekommenderas som viktig proteinkälla för de som bara äter vegetariskt. Kål är en bra källa med många viktiga näringsämnen. Vet inte priserna i England men vitkål säljs ofta runt 3-4 kr/kg höst/vinter här i Sverige.

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2013-09-12 08:44 #7 av: KarinJ46

#4 Ett normalstort ägg (65g) innehåller ca 8g protein. Nu vet jag ju inte vad du väger men om du väger 80kg betyder det att du behöver ca 10 ägg om dagen ifall äggen är enda proteinkällan. Gör du det?

Anmäl
2013-09-12 12:05 #8 av: [MajaWrangstadh]

#5 Aha! Ska kolla på smör och köttfärs då. Tack:)

#6 Bönor innehåller i och för sig ganska mycket kolhydrater? Eller det beror väl på vilka bönor, antar jag. Jag antar att du menar green beans när du skriver running beans, ska kolla på det!

#7 Nej det gör jag ju i och för sig inte. Cool

Anmäl
2013-09-12 20:28 #9 av: Jojo55

Vad som är billigt och dyrt i matväg kan skilja väldigt mycket mellan olika länder men billigt kött här hemma är i varje fall. Fläskkarré, köttfärs, fläskfärs (ännu billigare), korv, bacon och så ägg då. 

Det saknas som andra har påpekat, protein och fett. Fettet får gärna vara i form av smör och kokosolja men även grädde och créme fraiche.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.