Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7892 ggr
eemj
2013-09-11 08:47

en till nybörjare

Har inget direkt viktigt att säga utan ville bara säga hej till alla andra.

Valde att ge LCHF en chans då en bekant till mig har nått extremt stora resultat med den ( -21 kg på 2 månader).

Jag har aldrig bantat tidigare utan bara försökt med promenader etc, och det har aldrig gett något direkt resultat.

Är en stor spelare (dator/tv etc) och i år var jag på ett event tillsammans med min klubb jag vad med I och jag tror aldrig jag mått så dåligt innan. Då eventet var online fick man konstant påhopp om hur ful och fet man var på chatten.

Så jag satte mål till ett år framåt att gå ner till min mål vikt så mycket jag kan.

Har ingen våg just nu men kan nog höfta en vikt på runt 100kg, 170 cm lång med målvikt på runt 60kg.

Från idag har jag gått på strikt LCHF i en vecka, äter ingenting som innehåller mer än 5g/100g oavsett vad det är. Inga frukter/bär.

Bara ägg, smör, ost, kött, grädde, blomkål, korv (kollar innehållet så de är inget onödigt i det, gäller allt dock), fisk, fågel, blomkål, minimorötter (då dom stora innehåller för mycket kolhydrater/stärkelse), feta såser så som bearnaise, keso och crème fraiche.

Tagit bort mjölken och ersatt den med vatten.

Undviker alla produkter som har någon form av sötnings medel i sig även druvsocker.

Jag tycker de är lättare att bara ta bort precis allt som man inte ska ha och bara gå på så tills man nått sitt mål och först då ge en den belöningen man har förtjänat för att komma dit.

Haft en del övergångs besvär så som huvudvärk, yrsel, stel kropp, illamående, svettningar men de är ju smällar man får ta så det gör inget.

Vill man vara fin får man lida pin eller hur?

Nu får jag bara se hur det hela ger sig, ifall jag möter 60kg eller inte.

/eemj

Annons:
Zureel
2013-09-11 09:02
#1

Hej och välkommen det låter som du har bra förutsättningar att lyckas bra med lchf. Vill verkligen rekommendera måttband eller om du kanske har ett par för små jeans att använda som måttstock över resultaten, det är en väldigt skön känsla att plötsligt kunna ha ett par byxor som varit för små :)


Lilltilda
2013-09-11 10:02
#2

Välkommen och lycka till! 
Säger som #1! BRA råd fick du där!

~God loves you, and I´m trying! ~

eemj
2013-09-11 11:44
#3

ja jag har två olika par i min garderob som jag längtar tills jag kan använda igen. Efter dom får jag köpa nya byxor igen då dom är de minsta jag har heh..

Får se hur lång tid det tar tills jag kommer dit dock..

Mozzarellan
2013-09-11 18:39
#4

Hej, kul o se dig här. Det låter bra det du skrivet och du verkar vara målmedveten och bestämd. Gamla favorit jeans är alltid en bra kontroll och ha i garderoben. Skynda långsamt :)

Jessell
2013-09-11 23:20
#5

Gjorde precis som dig och åt inget med över 5 g kolhydrater per 100 gram dock tycker jag inte man hade tillräckligt mycket koll, kolhydraterna skjuter iväg när man inte vet exakt hur mycket man äter. Ett tips är att ladda ner en matdagbok till mobilen (jag använder code kick matdagbok,superbra!) och skaffa dig en våg. Man får mycket mer koll. Jag försöker hålla mig under 20 g/dag. :)

Lycka till!:)

eemj
2013-09-12 09:24
#6

jobbiga med att andvända sånt är att man måste väga precis allt..
det gjorde jag när jag försökte med träning och det orkar jag inte med längre..

istället ser jag bara till att jag inte tar i för mycket när jag lagar maten..

tex:

Frukost

omelett eller äggröra på 3-4 ägg + grädde och kryddor (oregano, svartpeppar, salt, paprikakrydda) ibland också lite lök eller champinjoner i, tillsammans med bakon/fläsk

Lunch

brukar inte vara så hungrig så det blir något litet som kanske 1-2 bitar brie. är jag hungrigare så blir det en till omelett..

Middag

här har det varit varierat, hemma gjorde köttbullar/köttbiffar/fisk soppa/fläskfile/fläskkarré/korv blandningar tillsammans med någon sås/crème fraiche/keso  och minimorötter/blomkål/paprika(gul)..

jag brukade inte äta så överdrivet innan LCHF heller så portionerna blir inte så stora, bara tillräkligt för att bli mätt..

Annons:
Emma Li
2013-09-12 09:58
#7

Vilket ohyggligt dåligt beteende från dem i chatten. Dels ser du ju jättesöt ut på din bild och dels var ni där för att spela, inte på skönhetstävling. Jag blir väldigt oroad över utseendehetsen i vårt samhälle och att utseende verkar ha reducerats till att mest gälla vikten, där folk tycker att det är OK att hoppa på en tjej med orakad armhåla som råkar hamna i bild under Melodifestivalen eller de reaktionerna du fick - får alltså bara 'snygga' människor göra saker och synas i bild? 😕 På sikt tror jag inte heller att man kan gå ned för andras skull, utifrån andras förväntningar, utan måste hitta den långsiktiga motivationen i sig själv, och då hellre koppla till hälsa, glädjen i att orka mer t.ex., än skäl som har med utseendet att göra. Däremot är det ju en väldigt trevlig bonus att det blir lättare att hitta kläder som sitter bra. 🙂

Hur som helst är det bra att du har dumpat en massa ohälsosamma kolhydrater och det låter ju utmärkt hur du äter. Om jag var i dina kläder skulle jag bara köra på som du gör och se hur det går - får du goda resultat med din metod finns det ingen anledning att föra matdagbok och räkna kolhydrater om du inte har lust med det. Men om du skulle fastna och inte komma någonstans kan det vara ett sätt att få bättre koll på vad du faktiskt får i dig och se om det kanske smyger sig in mer kolhydrater än vad du tänkt dig. En del lyckas också komma loss från en viktplatå med t.ex. periodisk fasta, att begränsa kaloriintaget, motion eller att köra på Sten Sture Skaldemans 'fakir', dvs att försöka utesluta kolhydrater helt (så gott det går). 

Lycka till! 😃

Tina62
2013-09-12 10:46
#8

Välkommen och lycka till!


Tina

eemj
2013-09-12 11:09
#9

@Emma Li
Ja visst kanske en del av anledningen är för att se bra ut men då jag aldrig haft en normal vikt som jag borde ha så vore de "kul" att för en gångs skull nå dit..

Och hade nog lätt dumpat alla kolhydrater om jag kunnat men då jag bor tillsammans med min sambo och han äter vanlig mat har det blivit lättare för oss och för mig att bara ta bort allt jag kan i den riktiga maten och sen göra pasta/ris vid sidan om till honom.

Men visst, som det är redan nu så försöker jag ta bort så mycket jag kan utan att det påverkar hans mat också. Det mesta kolhydrater som jag får som kan anses som "extra" vore krossade tomater men det är bara 4g/100 i dom jag använder så anser inte det som något direkt brott. 🙂

För att göra vatten mindre tråkigt blir det också en hel del loka i olika smaker annars hade de bara blivit så fruktansvärt enformigt.

eemj
2013-09-15 19:04
#10

Har nu beställt en våg
http://www.tretti.se/personvard/halsovardsprodukter/personvagar/salter-9147-bk3r

Och börjat på min crosstrainer igen, ökat upp från 100 till 200 kalorier per omgång.

LCHF + crosstrainer = sant

smurfis
2013-09-15 21:34
#11

Välkommen!

Jag registrerade min mat lite i början för att ha lite koll men nu kör jag bara på. Blir så trist att mäta och väga hela tiden. Däremot gör jag det ibland, när jag vill ha lite extra koll och det är bra när man lagar mat el .bakar.

Du kan använda saker som innehåller mer än 5g kolhydrater också, det handlar om hur stor mängd du äter av det också.

eemj
2013-09-16 07:15
#12

Jo det har jag förstått men som andra har sagt en gång

"det är lättare att vara strikt till vad man äter för börjar man andvända produkter som är utöver det är det lätt att det senare skenar iväg i gram"

Så allt jag äter är precis 5 eller under, enda jag haft som var över 5 var mina paranötter men av dem tog jag max 2-3 varje gång.

smurfis
2013-09-16 20:51
#13

Jo precis, men det är ju som t ex jordnötssmör som är väldigt bra men som innehåller lite mer kolhydrater. Däremot äter man ju inte enorma mängder och det mättar bra. Därför är det toppen ändå!

Däremot skulle jag inte välja annat än tillbehör med högre kolhydratsinnehåll. Nånting man bara äter 10-20 gram av spelar ju liksom ingen roll… Så det är en bra tumregel. Jag kan hålla med om att det är bra att vara mer strikt för det är lätt att kanske underskatta vad allt innehåller som man stoppar i sig.

Annons:
Orakletidelfi
2013-09-16 22:23
#14

# 12 Det är rätt värdelöst faktiskt att gå på det där med 5 gram! Det är på tok för mycket i vissa fall (sånt man äter mycket av) och -ja på tok för lite kan man ju inte säga- men det finns gott om saker som kryddor som kan ha rätt mycket per hundra gram men som man tar nåt gram av bara! Inte många kryddor som hamnar under fem men antar att du använder dem ändå?

Lilltilda
2013-09-16 22:31
#15

5gramsrekommendationen är onekligen lite knepig. Ta t.ex. Pofiber, flitigt använt inom lchf, men innehåller mycket mer kolhydrater än 5g/100g, men kan tack vare sin otroligt lätta vikt användas ändå pga man sällan använder särskilt mycket.
Nåt som däremot är lätt att överdosera är t.ex. korv. Många korvsorter innehåller strax under 5 g kh och borde  alltså vara helt ok, men handen på hjärtat, hur mycket korv behöver en vuxen hungrig person äta för att bli mätt och dessutom vill väl de flesta ha grönsaker till? Snabbt drar kolhydraterna iväg.

Det tar lite tid att komma in i det rätta tänket och fundera på vilka produkter som passar in i lchfkosten. Det är inte alltid de man först tror.

~God loves you, and I´m trying! ~

eemj
2013-09-17 08:09
#16

Det med korven finns samma tänk även på yoghurt.
Och jo det är för visso sant ska kolla det nästa gång jag tar korv hur mycket det blir i gram för mig då jag inte brukar ta så hutlöst mycket av det.

Äter man korv i sig själv kan jag förstå det men försöker alltid dryga ut det med annat så det inte blir så stort men mättande i alla fall.
Blir det för mycket så kommer jag troligtvis ta bort även den.

Kryddor jag använder
Paprika krydda, oregano, salt, peppar..
Även köpt krydd kvarnar som jag kollat noga på vad dom innehåller först så det borde inte vara någon fara..

Orakletidelfi
2013-09-17 08:29
#17

Och hur mycket kolisar tror du det är i paprikapulver och oregano procentuellt sett? 😉 Det är med största säkerhet mycket mer än 5%. Det är det jag menar, ett trubbigt instrument, hellre gå på faktiskt intag! Du vet vanlig paprika har kanske 4 % kolisar, torkar du det, tar bort vattnet blir det ju många gånger högre. Samma med oregano, har det 2% i färskt tillstånd och man tar bort vattnet ökar ju halten till kanske 8% (eftersom det ju inte har så mycket vatten blir det ju inte tiodubblat eller mer som det kanske blir i fallet med paprikan men det kanske är mer än jag tror i oreganon också när jag tänker på saken)

eemj
2013-09-17 10:06
#18

"THERE ARE CARBS IN SPICES SO I MADE A LIST FOR EVERYONE.

spices do have some hidden carbs!
I have created a list I hope this helps.

cinnamon for one tbsp = 1.7 net carbs
nutmeg for one tbsp = 2.0 net carbs
vanilla extract for one tbsp = 1.6 net carbs
imitation vanilla extract for one tbsp = 0.3 net carbs
black pepper for one tbsp = 2.4 net carbs
white pepper for one tbsp = 3.0 net carbs
curry powder for one tbsp = 1.6 net carbs
paprika for one tbsp = 1.2 net carbs
cloves for one tbsp = 1.7 net carbs
pumpkin pie spice for one tbsp = 3.1 net carbs
ginger ground for one tbsp = 3.1 net carbs
garlic for one tbsp = 5.3 net carbs
ground all spice for one tbsp = 3.0 net carbs
cardamom ground for one tbsp = 2.4 net carbs
mace ground for one tbsp = 1.6 net carbs
onion powder for one tbsp = 5.2 net carbs
cayenne pepper for one tbsp = 1.6 net carbs
poultry seasoning for one tbsp = 2.0 net carb
ground thyme for one tbsp = 1.1 net carbs
ground tarragon for one tbsp = 2.0 net carbs
ground sage for one tbsp = 0.4 net carbs
poppyseeds for one tbsp = 1.2 net carbs
ground cumin for one tbsp = 2.1 net carbs
fresh pepperment for 2 tbsp = 0.2 net carbs
dried spearment for one tbsp = 0.3 net carbs
dried basil for one tbsp = 0.9 net carbs
caraway seed for one tbsp = 0.8 net carbs
corriander leaf seed for one tbsp = 0.6 net carbs
ground oregano for one tbsp = 0.4 net carbs
fennel seed for one tbsp = 0.7 net carbs
dried parsley for one tbsp = 0.3 net carbs"

MimLan
2013-09-17 10:10
#19

#18 Är fiber borträknat där? :)

Det finns ingen anledning att fixera sig på max 5 gr kh/100 gr vara, lika lite som att jaga kolhydrater urskiljningslöst. Finns det någon här som verkligen går upp av att äta två tsk vitlök istf en?

Lägg hellre krutet på att laga mat och utgå från rena råvaror, de har sällan innehållsdeklarationer man behöver traggla sig igenom.

eemj
2013-09-17 10:14
#20

Och det är vad jag gör med, förutom korven är allt jag äter rent.

Därför också varför jag andvänder kryddor som inte är mixade förutom mina krydd kvarnar. Men även kvarnarna är rena kryddor och innehåller inget socker.

Där jag hittade texten kan ni hitta här:

http://www.lowcarbsite.com/f9/10637-carbs-spices.html

Ser inget fel att hålla på 5/100g, jag har inget extra till som inte behövs och har inte hittat något som går över 5g som jag behöver eller vill ha.

Det enda nämnvärda var isf korven men det är ju som sagt var pga mängden. Men innan jag kollat upp det kan jag inte säga ja eller nej ännu.

Annons:
eemj
2013-09-17 10:18
#21

Här är en annan lista som inkluderar fibrer som du frågade om..

http://www.realfoodnutrients.com/Diabetes/Carbs/Herbs-Spices.htm

Orakletidelfi
2013-09-17 16:23
#22

 Du inser ju själv att det är fel genom att titta på tabellen, men ändå säger du att du håller dig till max 5 %!? Jag bara menar att du ju inte håller dig till det. Du TROR att du håller dig till det men ang. t.ex. kryddorna gör du inte det. Och det behöver du inte heller. Om du stirrar dig blind på max 5 % kan du hamna på väldigt mycket kolhydrater i slutändan. Du äter kanske 100 gram av ditten, tvåhundra av datten, 50 av det och 75 av det. Allt under 5 % men vips har du hamnat på 30 gram kh totalt sett. Räkna mängder istället så vet du…

EN tsk paprikapulver enligt tabellen innehåller 1.17 gram kh, det blir ju 30 % kolisar eller så.

Emma Li
2013-09-17 22:26
#23

Orakletidelfi - jag förstår inte vad det är du försöker få fram här. Det där med 5 g holhydrater per 100 g matvara är ju bara en tumregel (dvs en regel eller ett samband som gäller ungefärligen), det är aldrig någon som har hävdat att man ska hålla på den in absrudum. Och vad är poängen med att ägna stor energi åt att påpeka för en nybörjare (som verkar ha hittat en bra nivå för sig) att hon är inkonsekvent, bara för att i nästa andetag lika energiskt argumentera för att just denna inkonsekvens inte spelar någon roll? Med andra ord kan hon visst köra på denna tumregel och börja peta i den först om hon fastnar på en platå. 

(Ett tips är för övrigt att inte skriva i % på det här sättet, för det är väldigt lätt att tro att du menar energi% istället.)

Orakletidelfi
2013-09-17 22:48
#24

Om du läser # 12  så kanske du förstår? "Så allt jag äter är precis 5 eller under, enda jag haft som var över 5 var mina paranötter men av dem tog jag max 2-3 varje gång."

Jag försöker förklara att det inte är vettigt att gå efter 5%-regeln. Precis som du!

Menar jag E% skriver jag det.

Orakletidelfi
2013-09-17 22:55
#25

Och det är åtminstone tre till som försökt förklara exakt detsamma… men eftersom eemj inte tycktes förstå försökte jag lite till…

eemj
2013-09-18 08:30
#26

Förstår inte denna hets, och ja tabellen är för en tesked..
Men jag andänder inte en tesked kryddor utan väldigt väldigt lite.
Behövs inte så mycket för att maten skall smaka..

Utöver det, fick hem vågen igår så de var skönt.
Även köpt en bok där jag skriver ner vikt, mått, träning/motion och mat och även fixat ett konto på matdagboken.

Ska mäta min mat på en vecka bara för att få ett ungefärligt mått på hur mycket jag äter för och utgå ifrån det.

"EN tsk paprikapulver enligt tabellen innehåller 1.17 gram kh, det blir ju 30 % kolisar eller så."
hur kan 1.17g kolhydrater bli 30%?

Emma Li
2013-09-18 09:41
#27

Orakletidelfi: när man tittar på eemjs konkreta exempel på vad hon äter så ser det ju schyst ut. Jag tror att du har hängt upp dig lite väl mycket på att hon skrev att enda undantaget var paranötterna fast du lyckats hitta att det finns ett undantag till - kryddorna. Det var skarpsynt av dig, men du verkar i denna försumbara (rent praktiskt är vi ju överens om att hennes kryddor inte påvekrar negativt) miss läsa in alltför mycket. Du verkar se det som bevis för att eemj inte förstår att 5-regeln är en ungefärlig regel, fast det nog bara handlar om lite slarv med hur exakt hon uttrycker sig. Tro mig, jag kan själv nörda in rejält på subtila skillnader i språket, men här ser jag verkligen inga tecken på att eemj inte har förstått det här med tumregel eller att hon skulle tillämpa den fel i praktiken. Så vilken nytta ligger då i att envisas med att förklara något för henne som hon inte verkar ha missförstått?

Enkelhet är bra, det gör det ofta lättare att följa en kost. Eemj har hittat ett sätt som funkar för henne, såvitt jag kan se ser hennes kosthållning ut att följa LCHF väl. Hon ska till och med väga och räkna på maten ett tag för att försäkra sig om att hon i praktiken verkligen hamnar rätt. Kan vi inte bara låta henne köra på det här ett tag, så får hon själv efterfråga vidare tips, ev. felkällor, fallgropar osv, den dagen hon själv uttrycker behov av det? Just nu finns så många tips här som jag tror bara överkomplicerar bilden för en nybörjare. 

Lycka till eemj, jag tycker att det ser ut som att du är inne på rätt väg.

Annons:
Lilltilda
2013-09-18 10:07
#28

#26: Va roligt att vågen kommit hem nu! Jag har i perioder också använt matdagboken och reggat maten. Det var lite bökigt från början men sedan gick det av bara farten. Ibland fick jag riktiga "aha-upplevelser" och lärde mig en del nytt tänk. Bl.a. upptäckte jag en period då jag stod still i vikt att jag åt för lite.

~God loves you, and I´m trying! ~

Orakletidelfi
2013-09-18 10:09
#29

Det enda jag ville förklara är att 5 gram per hundra (vilket ju faktiskt ÄR 5%)  är ett trubbigt verktyg. Punkt. Det handlade inte om paranötterna.

eemj
2013-09-18 11:47
#30

Det enda förvirrande jag ser med matdagboken är att den ändå räknar kalorier även fast jag hört att med LCHF ska du inte behöva göra det.

Så hur är det med det egentligen?
Jag har ju min träning på min crosstrainer hemma där jag kör minst 200-400 per dag och vill ju att det ska gå neråt men hur vet jag om jag äter för lite?

MimLan
2013-09-18 12:06
#31

#30 Men visst finns det en poäng med antalet kalorier. Det hjälper inte att fördelningen är vettig när det är skillnad på om du äter 500 eller 5000 kcal om dagen.

Du kan glömma att siffrorna på crosstrainern stämmer. Det är värden som beror på alltför mycket. Och det är inte så att motion gör att du går ner i vikt så självklart heller.

Kalorier ut/in avgörs helt hur du fungerar i din kropp. Det du inte vet är hur din kropp omsätter kalorierna. Jag märker inge skillnad på om jag äter 1500 kcal eller 3000 kcal om dagen. Kroppen anpassar sig förbränning efter intag om man äter på ett sätt som fungerar för en.

Det är många här som märkt att det är dåligt att äta för lite eller ligga lågt i kaloriintaget, och kroppen släpper inte på fettet förrän de börjar äta ordentligt.

Använd kaloritänket för att se att du inte äter för lite, av dels energi, dels protein. Låt resten avgöras av hur din hunger fungerar, kroppen är inte så dum på att tala om saker när man väl kört in sig på fettdrift.

eemj
2013-09-18 12:37
#32

Förlåt om jag kan verka enkelspårig, har asperger så de förklarar förhoppningsvis en del.

Om jag äter strikt LCHF ska jag hålla mig på 5-10% av dagligt intag av kolhydrater om jag förstått det hela rätt. Men ändå ska jag äta mer mat och samtidigt räkna kalorier..

Det som i början kändes rätt så enkelt har nu blivit en hel röra i mitt huvud. Kan någon bara ge mig ett simpelt svar som för mitt asperger tänkande kan bli 1+1 för mig.

På min matdagbok kan jag se procentuellt hur mycket jag ätit för kolhydrater för hela dagen. Så mycket är jag med.

Som just nu med min frukost och lunch så har jag ätit för 2%.
(Då jag antar att det är "Min Energifördelning (E %)" som jag ska kolla på och "Önskad Energifördelning (E %)" är vad jag borde ligga på.)
Medan jag har 1025 kalorier kvar att äta för.

Och min crosstrainer är på mellan medel och högsta nivån så de är definitivt motstånd där, vet vad du syftar på dock.

###

MimLan
2013-09-18 12:57
#33

Du KAN blunda för kalorierna. Det är långt viktigare att du känner efter om du har hunger eller inte. Men det hjälper ju inte om du/man inte har någon aptit och äter för lite. Du skall dock inte äta snålt för att du tror att du skall dra ner på kalorierna, låt kroppen sköta viktnedgången själv.

Jag vet inte hur matdagboken fungerar så jag kan inte uttala mig om den, mer än att LCHF är inte ett begrepp som är standardiserat och vad en del tycker är inte vad andra tycker. Och att rekommenderade energiintag är orelaterat vad som händer i kroppen på riktigt. Med andra ord behöver du definiera för dig själv varför du skall kostregistrera och vilka siffror som är relevanta för dig, inte vad som är relevant för den som utvecklade matdagboken.

De enda siffor jag tycker du skall titta på är om du äter tillräckligt med protein, och tillräckligt med energi. När du sett det några dagar/måltider, kan du strunta i det och gå på dina hungerssignaler.

För visst så fungerade det ok för dig innan du började ta in mer uppgifter och kostregistrera, etc? Det räcker faktiskt bra så. Du behöver inte göra ett dugg mer.

Mitt recept: Tre mål om dagen i början. En proteinkälla. Lägg till något fett om proteinet är magert. Lägg till grönsaker om du vill.

Upprepa om du är hungrig. 

Som ny är det inte mer än så man behöver göra. Det viktigaste är att lära känna hur ens kropp fungerar, inte att räkna minsta lilla kolhydrat.

eemj
2013-09-18 14:12
#34

Jo just nu äter jag efter hunger och anpassar maten efter det med.. Är jag mer eller mindre hungrig blir det utefter det.

Men då jag vill äta så strikt som möjligt (utan att det ska påverka för stort på middagen då sambon äter som vanligt) skall man väll kolla på kolhydraterna så man inte ärter för stor andel av det?

Annons:
Lilltilda
2013-09-18 15:28
#35

#34 Helt korrekt, håll koll på kolhydraterna. Det är det viktigaste. Sedan är det viktigt att tillräckligt stor andel av energin kommer från fett.
Jag tycker inte att du nu i början ska bry dig om kalorierna. Matdagboken har dem med oavsett vilken kost man väljer att äta, men du kan ignorera dem helt nu.
Lägg fokus på bra protein, lägg till fett och komplettera med grönsaker, precis som MimLan här ovan säger. 
Lyssna till kroppens signaler för hunger och mättnad. 

Att se på kalorierna kan bli aktuellt ifall du står still i vikt under en längre period och inget händer varken på våg eller måttband, men strunta totalt i dem just nu. 
Jag stod helt still under flera månader då jag började registrera maten och det var då jag upptäckte att jag åt galet lite. Det var sommar och det var varmt och min aptit var inte så stor så jag slarvade med att äta tillräckligt, men tränade samtidigt och tydligen så hamnade kroppen i någon form av "sparläge". 

Jag tillhör dem som fram för allt inte ska äta för lite, men om jag äter 1700 kcal eller 2700 kcal/dag verkar inte spela så stor roll så länge jag håller nere kolhydraterna och inte "okynnesäter" bara för att det är gott.

~God loves you, and I´m trying! ~

MimLan
2013-09-18 17:29
#36

#34 Jo, ha koll på kolhydraterna har sin poäng, men så mycket att kolla är det inte i slutändan om man ändå skurit bort det mesta. 

Jag t.ex. ger fullständigt blanka fasen i att ha koll på vad för kolhydrater som kommer från grönsakerna, jag ser ingen poäng i att räkna något som inte stör. 

Ju mer råvaror, desto mindre att kolla.

eemj
2013-09-18 17:39
#37

Okej så i början är det bra att veta vad man har för ungefär av kolhydrater varje dag så man vet vad man kan ta till och kan ta ifrån.

Men hur äter man upp sig om man skulle äta förlite utan att ta mer grönsaker etc? Bara smör?

eemj
2013-09-18 18:09
#38

Kollade nyss min middag efter jag la in alla siffror och den gick upp till 16g kolhydrater. Det känns alldeles för högt.. 😮

Totala av dagen hitintills ligger på 22g.
Dock så står det att utefter min "Min Energifördelning (E %)" så ligger den på 5% kolhydrater och 82% fett.

Så åt jag för mycket kolhydrater idag eller vad säger andra..?

Orakletidelfi
2013-09-18 18:16
#39

Om man äter ca 1800-2000 kcal har jag för mig att 5E% kh blir runt 20 gram så det låter inte så orimligt. Du kanske åt större delen av dina kh just på middagen? Har du möjlighet att klistra in precis VAD du åt är det ju lättare att se förstås.

Du åt väl lite protein, det blir bara 13E% och det är rätt kraftigt i underkant. Hellre lite mindre fett eller kolhydrater och öka där. Man brukar sikta på ca 20E%, runt 1 gram per kilo kroppsvikt.

MimLan
2013-09-18 21:02
#40

5 E% eller 20 gr kh är ENBART riktmärken. Inte skallkrav, eller gärnser där det plötsligt händer något om man äter 6 E% eller 21 gr kh. 

Du säger själv att du vill äta strikt för att det är enklast för dig, men då undrar jag varför du frågar om 16 gr kh är för mycket? Undrar du om det är en strikt nivå eller om det är för mycket för dig? 

Och som nämns ovan, du behöver snarare fokusera på att äta tillräckligt med protein. Att trycka ner kolhydraterna i botten behöver ytterst få göra, då har man vanligtvis riktigt störd metabolism, du verkar mest behöva ge kroppen en chans att få äta bra mat.

eemj
2013-09-18 21:18
#41

Anledningen att jag vill äta så strikt jag kan är för att ha större chans till bättre vikt nedgång. Och jag trodde 16g kh var alldeles för mycket. Det lät alldeles för mycket iaf. Jag har hört att strikt LCHF ska vara runt 10g kh.

Okej detta skrev jag in på matdagboken:

07:00 Frukost
Omelett och fläsk

Plats:Hemma
Känsla före:Avslappnad
Känsla efter:Nöjd
Hungerkänsla:04. Småhungrig
Mättnadskänsla:06. Lagom mätt

» 3,0 st Ägg rått 233 Kcal » 23,0 gram Vispgrädde 40% fett 86 Kcal » 126,0 gram Rimmat sidfläsk el stekfläsk gris i skivor 445 Kcal » 0,1 gram Svartpeppar 0 Kcal » 0,1 gram Paprikapulver 0 Kcal » 1,0 gram Oregano 0 Kcal

Fett: 70 g Protein: 36 g Kolhydrater: 1 g 764 kcal

12:00 Lunch
Rester från frukosten

Egen kommentar
Halva omeletten ifrån frukosten och 1 fläsk utöver detta.

Plats:Hemma

Känsla före:Avslappnad

Känsla efter:Nöjd

Hungerkänsla:04. Småhungrig

Mättnadskänsla:06. Lagom mätt

» 116,0 gram Avokado 195 Kcal » 12,0 gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik 80 Kcal

Fett: 27 g Protein: 2 g Kolhydrater: 5 g 275 kcal

17:50 Middag
Middag

Plats:Hemma
Känsla före:Avslappnad
Känsla efter:Nöjd
Hungerkänsla:03. Ganska hungrig
Mättnadskänsla:07. Mycket mätt

» 122,0 gram Falukorv 23% fett 316 Kcal » 43,0 gram Lök gul röd 14 Kcal » 47,5 gram Paprika gul 14 Kcal » 97,5 gram Krossade tomater konserv m lag 25 Kcal » 12,5 gram Vispgrädde 40% fett 47 Kcal » 60,0 gram Creme fraiche 34% fett 203 Kcal

Fett: 53 g Protein: 16 g Kolhydrater: 16 g 619 kcal

Totalt intag Fett: 150 g Protein: 54 g Kolhydrater: 22 g 1658 kcal

Annons:
Emma Li
2013-09-18 21:47
#42

Gränser jag har hört i LCHF-sammanhang är att max 20 g kh/dag är strikt och upp till 50 g kh/dag liberal LCHF. Men som nämnts ovan även det här bara ungefärliga gränser, det händer inget magiskt vid 20,3 g kh/dag. I slutändan får alla testa vad som funkar för dem. 

Keep it simple. :-)

eemj
2013-09-18 22:18
#43

Jasså? Så då var det inte för mycket iaf?

Trodde jag hade gått över gränsen till liberal..

Orakletidelfi
2013-09-19 08:09
#44

Mja runt 20 är normal LCHF och under tio nog strikt. 16 är absolut inte liberal iallafall.

Orakletidelfi
2013-09-19 08:11
#45

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4f088b8388f4720884044f48-lchf-definitionen?discussions-1

Här kan du läsa om definitionen, ett annat tips är att leta upp tråden som heter Vanliga frågor och svar, den bör alla läsa! Men den är så svår att hitta nu, kan någon annan hjälpa till?

eemj
2013-09-20 07:53
#47

Måste göra någonting rätt iaf då jag gått ner 1.1kg sen i tisdas.. Får se hur länge det håller i sig.. :)

Inte ens när jag simmade 1h 3 ggr i veckan gick jag ner så här pass..

MimLan
2013-09-20 19:43
#48

#47 Du ser, motionen är inte alltid till för att förlora vikt. Det gör det för en del, för andra inte alls. Det du behöver motionen för är hälsan och rörligheten. Du kan iofs testa att spela vid ett ståbord istället, det skulle göra en hel del för dig, mer än motion skulle jag tippa på, då det som ger mer hälsa är den vardagliga mängden lågintensiv rörelse, inte ett par timmar hetsig motion.

Det bra att du noterar hunger och mättnad, man kan lätt missa hur sådant förändrar sig om man inte synliggör det för sig själv. 

Att äta strikt ger inte självklart mesta och snabbaste viktnedgången. Så gör inte den kopplingen om den inte är relevant för dig.

Annons:
magma
2013-09-22 02:44
#49

Först- välkommen hit! 😘

Sedan- jag tycker du de första veckorna ska fokusera på att bli varm i kläderna, trivas med din nya kosthållning och lära känna din kropps reaktioner på det du äter utan stress över en eller ett par gram kolhydrater hit eller dit. Ät, fokusera på att må bra utan stress och utvärdera efter ett par veckor vad som hänt med kropp och knopp. Börja inte i andra änden, dvs med att böka till det.  

Det du skrev i ditt första inlägg såg helt OK ut! 

För min egen del så skulle allt det du skrev ingå förutom morötterna. Om du håller dig till den typen av livsmedel så kan du tillåta dig att slappna av och se vad som händer låt säga den första månaden. Om du äter det du räknade upp och måttliga mängder grönsaker till proteinet/fettet så är chansen god att du kommer att ligga under 20 gram kolhydrater/dag. Eftersom din kropp verkar ha börjat släppa vätska så är du antagligen på rätt väg. 🙂

Läsa innehållsförteckningar som du skrev att du gör är bra, likaså tumregeln max 5%. Försök tänka "förenkla" och inte tvärtom…

En annan sak man kan ha i bakhuvudet är att om man är less på att mäta, väga och räkna (vilket man inte bör gräva ner sig i mer än tillfälligt för att veta hur man ligger till) så kan man alltid ta till "säkra" livsmedel. Dvs ju striktare man äter, desto större frihet vad gäller mängden mat. Dock kan det resultera i att man tröttnar, och om man vet med sig att man som person är sådan att man riskerar att ge upp hela projektet om det blir för strikt så är det ingen lysande idé.

Andra är tvärtom- de trivs med enkel kosthållning och kan äta samma sak flera dagar i rad. För min egen del tycker jag det fungerar alldeles utmärkt att vara enkelspårig… Åtminstone kostmässigt 😛

Lycka till!

eemj
2013-09-25 15:41
#50

Var till våran life butik i centrum och köpte mig en burk cocosa. Hört att det skall vara effektivt och bra, luktar gott gör det iaf!

Ska börja med det i morgon..

Tack för alla trevliga svar hitintills.. 🙂

eemj
2013-09-26 06:55
#51

hu va svårt det var att äta på mitt cocosa..

och jag dricker ju varken kaffe eller te..

får lära mig tycka om det här, smaken är inte farlig men konsistensen känns så mysko!

Mozzarellan
2013-09-26 07:27
#52

Ta det försiktigt med kokosfett i början. Börja med lite o öka så småningom. Man kan få racermage och eller känna sig varm inombords, Tycker själv det är godast när den är i fast form o ta en tesked rakt av o låta smälta långsamt i mun. När den är som olja är det inte lika gott tycker jag.

Orakletidelfi
2013-09-26 07:55
#53

Du kan gömma! det i mat, speciellt thaimat, där passar smaken fint! Men det märks ju inte mycket i annat heller då, klicka i eller stek i det.

SpurtAnne
2013-09-26 10:28
#54

Jag köper ett ekologisk kokosfett som är smaklöst. Det har jag på mina varma ägg på morgonen. Jag pallar inte med kokossmaken heller. Det vänder sig i magen på mig men den här funkar bra.

Hittade den på Citygross i hälsohyllan. En vit rund burk.

Vet inte om det var en tillfällighet men den var slut för ett tag sen och 2 dagar senare fick jag en förkylning. Köpte nytt och det kändes som om förkylningen trappades av direkt. JAg tror kokosfett är otroligt nyttigt och bra för immunförsvaret!

eemj
2013-09-26 11:01
#55

Kokossmaken var de inget problem med bara konsistensen.. men ska testa att ha det i något annat istället..

och ja jag läste inte upp noga om cocosa innan bara att folk alltid sa "ta 1-2 msk om dagen", smart som jag var tog 1 msk och mått illa sen dess men nu vet jag bättre..

Annons:
CasaRamon
2013-09-26 14:29
#56

Ett annat "tips" är att inte äta kokosfett sent på kvällen. Jag la det i kaffet

kl 18 och mådde riktigt illa på natten, trots att jag ätit kokosfett länge och är van. Blandar det i kaffet till frukost och till lunch, förutom till matlagning.

eemj
2013-09-26 16:18
#57

Jo det har jag också hört men idag var det på morgonen..

eemj
2013-09-26 18:41
#58

Någon annan som äter cocosa som fått extra mycket hunger i början av det? Var hungrig nästan konstant idag efter illamåendet hade lagt sig..

eemj
2013-09-29 09:16
#59

okej jag tror jag behöver hjälp.. :/

börjar vekligen kännas som jag gör 100% fel..

i början gick allting bra och veckan efter då vågen kom så gick de bra där med men veckan efter det.. ja de har bara gått skit.. har gått upp ch ner som en jojo och aldrig gått ner förbi dit jag kom som "längst" på dom första 3 veckorna..

känns som jag sitter fast i en ond cirkel :(

Zepp
2013-09-29 10:13
#60

Nämen altså.. du har prexis börjat.. kommit igenom omställningen, det är nu det verkligen börjar!

I början tappade du lite vatten, sen så har kroppen prexis kommit i ett stadium där den blivit tvungen att börja använda fett som främsta energikälla.. i brist på glukos.. som regel så har man även haft en del omställningsbesvär.. orsakade av glukosbristen!?

Det finns en massa regler och siffror hit o dit.. det är mest för att folk frågar efter siffror och enkla regler att följa, de är bara enkla regler.. mellan tummen och pekfingret, som har fungerat för andra!

Glöm det där med att det finns någon magisk siffra/regel där allt går helt automatiskt.. det finns bara din egen magiska kropp.. som vill ha näring och lagom med energi.. för att ha hälsan, lagom vikt och för att må bra!

För mig tog det tre månader innan något som helst hände.. det var den tiden det tog för mig att dels lära mig var alla kolisar gömde sig, dels komma underfund med hur min kropp fungerade.. och i början gjorde jag alla misstag som fanns, gav upp/föll av, började igen och det viktigaste.. lärde mig en hel del.. man lär sig nästan bara av egna misstag!

Efter tre månader lade jag märke till hur min aptit fungerade.. dvs min inbyggda kaloriräknare.. som bestämde hur mycket energi jag behövde.

Och så småningom kalibrerades mina ögonmått, så att de överensstämde med vad som var en lagom måltid.. som gjorde att jag stod mig till nästa planerade måltid.. och inte minst gjorde att jag var lagom hungrig strax innan!

Såå, du har prexis startat en resa som förhoppningsvis skall vara ditt liv ut en sk livstilsförändring och du är i en speciell fas av denna som handlar om nya matvanor för ett speciell syfte.. de kommer att ändras över tiden, allt efter hur det hela utvecklas.

Tex så var det viktigt för mig i början med en rejäl frukost på ägg o bacon stekt i kokosfett.. då stod man sig lättare utan att göra avsteg tills man kom hem senare på kvällen!

Numera.. äter jag sällan frukost.. ofta blir det två måltider om dagen.. inget emellan, förutom släta koppar kaffe.. och jag mår som bäst på det, ger en massa tid över för annat och så blir allt mycket lättare att planera!

5% regeln är för att använda när du står i affären och kikar på olika samansatta matvaror.. typ charkuterier.. typ korvar, skinka och smörgåspålägg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

eemj
2013-09-29 11:12
#61

känns bara så tufft då jag aldrig riktigt går ner längre,

i början var det helt okej sen när jag gjorde efter andras recept så blev det skit..

Zepp
2013-09-29 11:28
#62

I början är det enklare att vara lite ensidigare.. frukost.. ägg o bacon.. lunch, rester från middagen.. middag, karre/fläsk/stekt lax/färsrätter, med gröna bladgrönsaker/olika sorters kål på längden och tvären!

Sen så.. stöd på hemmafronten är A och O, be din sambo om lite stöd, att tex acceptera att under tre månader äta lite ensidigare/samma mat kanske varierat på 7 olika rätter under en vecka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
eemj
2013-09-29 11:33
#63

de är så jag började också.. alltid haft omelett och fläsk varje morgon,

lunch har alltid varit resterna från frukosten för jag har aldrig orkat allt och middag brukade vara lax, körbullar, biffar etc..

men sen testade jag stuvad spenat, kyckling klubbor och laxpudding och allt gick bara skit.. ska väll stanna med det som gick bra i början(?!)

Zepp
2013-09-29 11:42
#64

Japp gör så, gå tillbaka till där det fungerade!

Du skall ha klart för dig att din kropp kommer att förändra sin metabolism under kanske ett halvt år innan den är trygg med den nya kostregimen.. under tiden vill den falla tillbaka till det gamla vanliga.. och antagligen ditt psyke oxå!

Så småningom vill du bara äta två gånger om dagen.. men där är vi inte ännu!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
2013-09-29 12:24
#65

Känner igen det där när jag ibörjan utökade med nya rätter, verkar som att hålla sig till enkla saker som kött med bea och grönt funkade bättre en när jag testade med ex moussaka. Trots att innehållet är lchf. Så typ kött,fisk o kyckling med nån fet sås och avokado och eller lite ruccolasallad. Ägg o bacon tröttnar jag aldrig på. Nån gång hallon och blåbär med grädde. Det tar tid för kroppen och man får skynda långsamt. Började 1feb och gått ner 6.6kg (176 cm o startvikt 87.6kg) Första månaden händer så mycket med omställning för kropp och hjärna, och komma in i nya rutiner. Har haft en otrolig hjälp härifrån av alla som alltid ställer upp och svarar på alla frågor .

Orakletidelfi
2013-09-29 15:48
#66

Du kan inte utvärdera NÅGONTING efter knappt tre veckor! Efter tre månader kanske du kan börja utvärdera.

smurfis
2013-09-30 22:08
#67

Ge det mer tid, du kommer hitta ett sätt som funkar för dig bara du låter kroppen hinna anpassa sig lite.

Försök att inte väga dig så ofta heller, det är bara påfrestande.

Nu efter 6 veckor eller vad det kan vara så känner jag att jag har bra rutiner och jag vet vad som funkar för mig. Det tar också tid att ändra om portionsstorlekar m.m. Vi äter ganska ensidigt dvs mycket omelett men som vi varierar med t ex skinka, lax, kalkon osv. Vi har alltid även broccoli, ost, grädde, lite tomat. Gör vi en sån på 4-5 ägg så klarar jag mig på 1/4 nu. Då räcker det både till frukost och middag vilket för mig är perfekt. Frukost äter jag alltid kaffe med kokosfett (2 msk) och ca 10-20 g osaltat smör. Till det tar jag ett litet lchf-knäckebröd med en stor skiva ost eller skinka på. Jag står mig lätt 6 timmar på det.

Jag har försökt att inte bry mig om vågen, väger mig en gång i månaden. Det räcker! Jag märker på kläder att jag går ner. Jag mår bättre så det räcker för mig. Jag är inte alls sugen längre på sötsaker eller annat skräp. Det gäller bara att komma över tröskeln i början sen rullar det på. Men ge inte upp för tidigt och experimentera inte för mycket så kroppen hinner vänja sig!

eemj
2013-10-02 15:02
#68

Orakletidelf varför ska du alltid lyckas låta så otrevlig när du svarar på det jag skriver om?

Kan du aldrig uttrycka dig på ett trevligt sätt behöver du inte svara alls.

smurfis ja de gör det väll.. kändes bara så dumt att först gick de ner nästan 0.5 nästan varje dag och nu har jag väll stått still på de här i två veckor..

Ary
2013-10-02 15:48
#69

I början går man ofta ner mest sedan planar det ju ut lite. Min viktnedgång är alltid lite med "ketchupeffekt" först ingenting och sedan ett helt kilo, vet inte varför men har förstått att det inte är helt ovanligt att det är så. Min kropp verkar inte vilja släppa ifrån sig hela tiden utan bara emellan varven….

Annons:
Simonson
2013-10-02 17:18
#70

Ta det bara lugnt och komplicera inte i onödan. Gör det som har funkat för dig. Gå tillbaka till det som fungerade och ge det nästa 3 veckor till nästa utvärdering. Stressa inte upp dig:) det kommer att funka:)

Orakletidelfi
2013-10-02 21:05
#71

Otrevlig!? Det var verkligen inte meningen!? Hur kan du läsa in det i det jag skrev? 😮

Orakletidelfi
2013-10-02 21:15
#72

Mitt inlägg om kokosfett, att du kan gömma det i mat var alltså också otrevligt, om jag alltid är  det? Då begriper jag inget faktiskt… Försöker låta bli att svara dig i fortsättningen då. Om jag kommer ihåg…

eemj
2013-10-03 07:57
#73

ja de med kokosfett var väll det trevligaste du sagt, känns bara som du kunde tänka på hur du formulerar dig ibland. På internet är det väldigt lätt att låta otrevlig även om det inte var utav mening.

beproud
2013-11-05 22:12
#74

Hej eemj

Hej alla

Jag har precis börjat med LCHF igår, och försöker få så mycket info som går, fått mycket nytta av denna tråden och disk. här tack 

och blev lite orolig när jag läste att din vikt eemj saktade efter 3 veckor :( hoppas det går  bättre för oss 

hur mycket gick du när hittills om jag får fråga ?

eemj
2013-11-17 11:51
#75

hitintills har jag gått ner runt 10kg på ung 2½ månad :)

de gick på igen så fort jag tog bort grädden och startade med periodisk fasta på 16:8.

har även lagt på mer träning så nu är det simning minst 3 ggr veckan 1 timma varje gång och crosstrainer hemma.

Orakletidelfi
2013-11-17 12:32
#76

De kilo du gått ner kom på igen när du tog bort grädden och började med periodisk fasta?!

Låter ovanligt men trösterikt för dem som gillar grädde!! Och inte vill trixa. Själv går jag nu ner med 5:2 OCH grädde  😃

Annons:
Emma Li
2013-11-17 15:55
#77

'De(t)' syftar gissningsvis på viktnedgången, att den 'gick på igen', dvs kom igång igen, när eemj tog bort grädden och började fasta periodiskt enligt 16:8.

Orakletidelfi
2013-11-17 16:12
#78

Åhå? Tror du? Jo så kanske det går att tolka med!

Emma Li
2013-11-17 17:09
#79

Först gick eemj ned. Sen avstannade viktnedgången. Att något "går på igen" är rimligen viktnedgången som kommit igång igen. 

Eemj har hållit på med detta i 2,5 månader (se även datum för första inlägget). 10 kg är en rimlig viktnedgång för en sådan tid. Att först gå ned 10 kg och sedan gå upp 10 kg inom samma tidsperiod verkar … extremt. 

Åtgärder som att ta bort grädde och börja med 16:8-fasta brukar leda till viktnedgång. Kanske händer inget ibland och man står still, men jag har aldrig läst om någon som har gått upp av att göra så. 

Trots att det hela var lite slarvigt skrivet ser jag sammantaget inte hur det går att tolka på något annat sätt, så jag inte bara tror, jag är övertygad. ;-)

Orakletidelfi
2013-11-17 17:33
#80

Jo jag ser nu när jag läser om att det säkert ska tolkas så, det var "de" som gjorde att jag tolkade det till kilona!  "Har gått ner 10 kg (…) de gick på igen" 

Tyckte det var ovanligt, som jag skrev! 😃 Men allt är ju möjligt! Tänkte jag…

Lilltilda
2013-11-17 17:55
#81

Av sammanhanget gjorde jag också tolkningen att viktnedgången kommit igång igen, men taget ur sitt sammanhang så hade jag nog tolkat orden "de gick på igen" som en viktUPPgång. Antar att det är dialektala skillnader helt enkelt. Har pluggat med människor från hela landet och oj vilka missförstånd våra olika dialekter ställt till med ibland 😃.

TS: va kul att du hittat nåt som fungerar (om jag/vi nu tolkade inlägget rätt) så att viktnedgången kickade igång igen! Alltid roligt då det går åt rätt håll.

~God loves you, and I´m trying! ~

eemj
2013-11-18 08:58
#82

Ja de började gå neråt igen efter jag tog bort grädden och startade 16:8. :)

Nu rullar de på i stort sätt varje dag. ^^

Och "det gick på" är samma som "det gigck igång igen".
kanske slarvigt skrivet men så jag menade..

Upp till toppen
Annons: