Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5506 ggr
nospnt
9/9/13, 6:34 PM

Snabbaste rostbrödet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Världens snabbaste lågkolhydratsbröd?? 4 ägg och ca 2 dl kesella blandas med visp. Vill du ha mer fett så blanda i valfritt 1/2-1 dl… Sen i med mjölblandning av: 1 dl kokosmjöl, 1 dl mandelmjöl, 2-3 msk husk, 2 tsk bakpulver, ev 1 msk brödkryddor, ev lite frön typ 1/2 dl vardera solros o linfrö men det blir bra utan.. Vispa ihop allt, låt svälla 5 min. Lägg i smörsmord microsäker form, jag har fyrkantig 1 liter, vill du så på med lite extra frön: vallmo, sesam el annat.. Kör på högsta effekt i micron 6-7 min. Voila! Klart. Blir 10 skivor perfekt rostbröd. Varje skiva innehåller, om man tar kesella o inget extra fett: 7 g protein, 7 g fett, o 1,7 g kolhydrater. Och det tar max 15 min inalles!!

Annons:
nospnt
9/9/13, 6:52 PM
#1

Kom på 1 tsk salt också!!

CasaRamon
9/14/13, 12:13 PM
#2

Nu har jag bakat detta bröd och det blev jättebra. Snabbt, lätt och gott. Kan verkligen rekommenderas.

Men när jag lagt in alla ingr. + 1/2 dl linfrö (1 gr kolh) på kostbevakningen, får jag det till totalt 24 kolhydrater. Alltså 2,4 per skiva och inte 1,7.  Jag hade ingen form på 1 liter så det blev en på 750 gr och då blev det ett högt bröd men ändå 10 ganska tjock skivor.🙂

Gerd Fors
9/14/13, 12:23 PM
#3

Tror ni att man kan grädda det där brödet i en vanlig ugn också?

smurfis
9/14/13, 3:01 PM
#4

Jag skulle säga att allt man kan göra i micron funkar även i vanlig ugn men man kan ju få prova sig fram med värme och tid.

CasaRamon
9/15/13, 11:46 AM
#5

#3

Har du ingen mikro? Finessen är just att baka detta bröd i mikron för att det går så snabbt. Det finns många fina recept på bröd i ugn. Då slipper du att testa dej fram.

Ett litet tillägg i bakningen: Jag tog 30 gr smör som jag smälte i formen i mikron och sedan hällde i smeten. Då blev formen smörad "på köpet"

Hungerflickan
9/15/13, 3:03 PM
#6

Perfekt! Har ingen ugn så detta ska testas!

Annons:
crikarlshamn
9/16/13, 2:46 PM
#7

Slängt ut micron sà om nàgon testar ugn…

CasaRamon
9/16/13, 3:10 PM
#8

#7

Nu förstår jag inte vad du menar.

Det finns massor av brödrecept som bakas i ugn, men bara något enstaka som bakas i mikron. Varför skulle vi då ändra på detta?

crikarlshamn
9/16/13, 3:15 PM
#9

Men oj, kära #8 inte har jag väl bett att nàgon ska ändra nàgot…?

Receptet ser enkelt och gott ut och innehàller det jag har hemma och undrade i all enkel och vänlighet om nàgon provat i ugn.

Ber om ursäkt om jag trampat pà tàrna och hoppas i all välmening att detta inlägg förstàs.

Namasté

Orakletidelfi
9/16/13, 3:29 PM
#10

Testa själva vettja, ni som vill veta om det går att göra i ugn vilket det med största sannolikhet gör!

Gerd Fors
9/16/13, 3:53 PM
#11

#5 Jodå jag har micro men ingen lämplig bakform att använda i micro.

Jag bara frågade IFALL någon skulle ha råkat prova före mig i vanlig ugn då jag tyckte det såg gott och enkelt ut att göra.

Men jag ska absolut testa någon dag när det passar

Orakletidelfi
9/18/13, 1:34 PM
#12

Testade detta bröd, och det var toppen! Gott både rostat och orostat. Jag hade bara ca en halv dl mandelmjöl hemma så jag fyllde upp med gult linfrö som jag malde. Tog också en slatt smält smör, smorde runt i burken och blandade sen det som rann ner med smeten. Fick nog köra lite längre tid än 7 minuter tror jag, började med fem men fick lägga till en minut tre gånger om jag nu räknade rätt. Tror det är bäst att börja lågt och lägga till om det verkar behövas så man slipper få det för torrt. (första gången alltså, nu vågar jag börja med 7 nästa gång)  Det blev helt perfekt iallafall! Lägre med kh också med linfrö än mandelmjöl. Tänkte först ta hälften lin och hälften sesam för jag trodde inte jag hade nåt mandelmjöl alls. Det skulle nog också gå bra. 

Min man äter rätt mycket bröd (carbzone) det är ju inte optimalt pga glutenet så jag ska göra massor av detta och skiva så han kan göra mackor att ta med till jobbet av det! Han kan inte tänka sig att äta t.ex. köttskivor som macka.

Orakletidelfi
9/18/13, 2:36 PM
#13

Funderar också på att använda fil som får rinna av istället för kesella, borde bli ungefär samma sak, men billigare. Tror man ska kunna få ut tre ggr så mycket för ungefär samma pris.

Annons:
CasaRamon
9/19/13, 3:59 PM
#14

#9 crikarlshamn

Måste be om ursäkt.

När jag nu läste ditt svar #7 för andra gången ( har just hämtat mina nya glasögon) så ser jag att du skriver "slängt ut micron". Jag läste "släng ut micron" som en uppmaning alltså. Det var det jag inte förstod.

Lovar att läsa tydligare i fortsättningen så att inga missförstånd uppstår.☺️

crikarlshamn
9/19/13, 4:09 PM
#15

CasaRamon - Stoooort leende 👍 och allt ok! 

Har själv läst andras email och inlägg "baklänges" ibland.

Zureel
9/19/13, 4:34 PM
#16

Måste testa det här på lördag


Upp till toppen
Annons: