Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 20648 ggr
Biadora
9/9/13, 2:43 PM

Omvandlingstabell mjöl?

Hej

Kan någon vänlig själ tipsa om det finns någon omvandlingstabell på ca hur mycket 1dl vetemjöl motsvaras av i kokosmjöl och olika nötmjöl?

Jag har lite familjerecept jag skulle vilja prova att göra om men jag vet inte hur jag ens ska börja med att omvandla mjölet.. -Min tanke är att börja med hälften vetemjöl och hälften nötmjöl för att se om jag kan smyga in det hos min omgivning utan att dom märker något. O;)

Annons:
Zepp
9/9/13, 5:53 PM
#1

På denna sidan finns det någonstans.. du får leta !

http://mariannslchf.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MillisB
9/9/13, 6:42 PM
#2

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Seglarina
9/9/13, 8:33 PM
#3

Jag tror inte att det är riktigt så enkelt att byta ut vetemjöl rakt av mot tex mandelmjöl. Vetemjöl har ju bakegenskaper som andra mjölsorter saknar, så man får nog meka lite innan man får till det. Det går till exempel inte att använda jäst i LCHF bröd utan om man vill jäsa så används bakpulver. Rätta mig om jag har fel, men jäst kan man väl bara använda till vetmjöl, på grund av glutenet?

hemul
9/9/13, 9:29 PM
#4

Nä, du har allt rätt. Och man byter ju ut och/eller ändrar mängd på andra ingredienser också. Man kan inte baka på samma mängd vätska om man använder mandelmjöl som om man använder vetemjöl t.ex. Ofta har man ingen vätska alls utan tar ägg och kanske ost istället.

Däremot Biadora, att byta ut en del mjöl mot något annat går nog alldeles utmärkt.

Biadora
9/9/13, 9:34 PM
#5

Tack för länken.
Jo, har noterat att alla LCHF-bröd recept är.. annorlunda, därav varför jag inte vet riktigt vart jag ska börja.
Men jag vill iallafall ge det ett försök.
Min tanke med att "bara" byta hälften var just för att kunna ha lite samma proportioner och smak kvar, men ändå få den positiva effekten av mindre gluten i brödet..
Eftersom i just det här fallet är det att minska gluten som jag vill, inte nödvändigtvis minska kolhydraterna (eftersom bröden ändå kommer att vara avsteg/unnande).

hemul
9/9/13, 11:15 PM
#6

Aha, men då tror jag att jag kan hjälpa dig. En av mina laster att riktigt ströbröd till panering ibland. Tyckte att det kändes lite fånigt när jag inte äter mjöl annars. Jag experimenterade fram ett formbröd utgående från nåt recept med bakpulver som jag hittade och istället för vetemjöl tog jag ungefär hälften rismjöl och hälften pofiber. Det blev hellyckat och jag har nu mitt eget glutenfria ströbröd som uppför sig precis som vanligt ströbröd, d.v.s. suger upp fett, eller vätska för den delen, och blir knaprigt och gott. Vet inte om man kan använda jäst till rismjöl, jag ville inte chansa så jag tog bakpulver.

Rismjöl innehåller lika mycket kolhydrater med inte gluten och inte heller de antinutrienter som "vanligt" spannmål innehåller. "Safe starches" enligt somliga. Det braiga är att man kan göra allt man kan göra på vete med det. Pannkakor t.ex. 

Mina första bakförsök på LC bestod av dr K's olika bröd. Han har alltid lite vetemjöl i. En så liten mängd att det inte ger nån större kolhydrateffekt, men det gör bröden mycket mer brödiga med bättre koncistens. De är fortfarande mina favoritbröd, men nu tar jag rismjöl i stället för vete.

Annons:
Biadora
9/9/13, 11:46 PM
#7

Tack så mycket. :)

hemul
9/10/13, 2:44 PM
#8

Glömde säga att formbrödet var gott som bröd också!

Upp till toppen
Annons: