Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Magnesiumcitrat vs Magnesiumhydroxid

2013-09-08 17:04 #0 av: kotten86

Alltså nu har jag äntligen fått igång min mage, men har märkt att magen blir sitt gamla jag när jag slutade med Magnesiumhydroxiden.
Låg på 1200gram per dag och kunde gå på toa 2-3ggr per dag:).
Hade en toppen energi av att allt bara flöt på.

Sen nu har jag testat magnesiumcitrat istället för folk säger det är bättre för kroppen.
Tagit det i 3dar och jag har blivit hårdare i magen av det:/.
Har tagit 900mg,..
Fattar inte varför magen reagerar så?

Hur mycket magnesium tar ni för att hålla magen igång och av vilken sort?

Anmäl
2013-09-08 17:10 #1 av: MimLan

Om du tar mg för att få fart på magen, skall du hålla dig till "sämre" sorter som hydroxid. Vill du äta mg för att kroppen skall ta upp det, då skall du ta citrat.

Olika behov ger olika mg.

Anmäl
2013-09-08 17:14 #2 av: LaLj

Är det inte så att citratet tas upp av kroppen medan hydroxiden i princip går rakt ut och därmed sätter fart på magen. 

Anmäl
2013-09-08 17:21 #3 av: kotten86

Men jag har hört från andra att magnesiumcitrat också ska få igång magen? men kanske inte funkar på alla?

Anmäl
2013-09-08 17:25 #4 av: MimLan

#3 Skall det? Möjligen att ovana/högdos kan ställa till det oavsett sort.

Anmäl
2013-09-09 10:34 #5 av: [Rödluvan]

http://voices.yahoo.com/how-magnesium-citrate-relieves-constipation-470635.html

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.