Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Grädde gör ont

2013-09-08 05:31 #0 av: Jojomaja

Jag åt en LCHF-efterrätt med "rå" vispgrädde igår. Det blev rätt mycket grädde - det är ju så gott! Och jag fick lida för det. Blev illamående och fick svettningar. Magen liksom bara krökte sig i vånda och jag kände att jag verkligen måste låta bli vispgrädde. Jag har märkt de här tendenserna gradvis förut men nu var det riktigt jobbigt. Jag brukade kunna äta grädde i mängd utan problem för bara några månader sedan men jag börjar ana att min kropp nu vant sig av från mjölkproteinet eller mjölksockret och säger nej.  

Jag har försökt undvika grädde och mejerier ett tag och jag vet inte om det varit bra eller dåligt egentligen. Jag funderar om ifall vi som äter strikt LCHF och skippar mycket av mejeriprodukterna blir "avvanda" så till den grad att vår kropp inte vill ha laktos? Det är ju allmänt känt att de flesta asiater inte tål laktos för att de inte har det naturligt i kosten. Kan det bli samma sak för mig? Nu ska jag väl inte skapa för stort dilemma av det här. Det är ett okej pris att betala - jag kan fortfarande äta uppvärmda mjölkprodukter såsom gräddsåser och liknande. Men lite ledsamt var det. Kvällen blev rätt förstörd och jag gick och lade mig tidigt med magont och lätt ångest.

Någon med erfarenhet från detta som kan tillföra lite vettiga tankar?

Anmäl
2013-09-08 07:38 #1 av: Mooniq

Jag får rejält magknip av för mycket grädde /creme fraiche - spelar ingen roll om det är vanlig/låglaktos/laktosfri produkt.

Nu går jag upp i vikt av mejerier så jag använder väldigt lite - men ibland suktar jag rejält o ger efter - och gör jag då lite vispad grädde med stevia/sukrin - till bär, så får jag ont i magen.

Jag känner oftast inget om jag gör en sås till middagen på cf eller grädde men då äter jag inte så mycket sås.

Potatisgratäng/rotfruktsgratäng funkar inte alls numera - förr kunde jag ta en eller två små skedar utan att magen protesterade för mycket - om det var rejält med annat att äta till - nu får jag knip direkt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-09-08 09:13 #2 av: Lilltilda

TS: det kan ju vara så att du alltid varit lite t.ex. laktosintollerant men att kroppen varit så van vid intaget att det inte märktes så mycket. Nu när du hållit dig borta från mejerierna har kroppen blivit så avvand att den reagerar starkare.
Min kusin är född och uppväxt på bondgård och van vid att äta och dricka stora mängder mejeriprodukter, men sedan han träffade en mjölkallergisk tjej så äter båda hennes mat och vips visade det sig att min kusins mage blev mer lugn och harmonisk än tidigare och när han hos sina föräldrar åt den mat han ätit genom hela uppväxten så slog magen bakut med magknip som följd. Det visade sig att han var laktosintollerant och att han antagligen har varit det hela livet men att kroppen var så tillvand att ingen tänkte på att hans ibland oroliga mage kunde bero på kosten.

Anmäl
2013-09-08 10:48 #3 av: kaisakavat

Lilltilda - Som för din kusin tror jag det är för väldigt många. Vi dricker den där mjölken och käkar de andra varianterna, och tror det är ok, men mår egentligen inte på topp av det. Även om kroppen i viss mån kompenserar. Först när man gör ett brejk och startar om igen som det blir tydliggjort.

Jag tror tesen om nordbors mjölktolerans är kraftigt överdriven. 

Anmäl
2013-09-08 11:01 #4 av: Jojomaja

Tack för tankar och kommentarer. Ni har just påmint mig om att jag ju levt i 16 månader med en helt smärtfri mage och kropp. Jag hade en hel del plågor, kanske på grund av mjölkprodukter, förr men jag var så van vid min IBS och mina gaser att jag såg det som en naturlig del av livet. Idag med en ständigt lugn mage blir jag ju väldigt oroad för minsta fis eller knip i kistan. 

Anmäl
2013-09-08 11:37 #5 av: kaisakavat

#4 Ja, precis. Det är typ så jag menar att många/de flesta? går omkring, med knip och fis, men sätter det inte i samband med mjölkprodukterna. Kanske andra småkrämpor också hör till saken utan att vi ser det? 

Anmäl
2013-09-08 16:17 #6 av: Jojomaja

Nästa fråga är ju då hur vettigt det är att rekommendera mjölk till vuxna människor om vi inte är skapta för att äta eller dricka sånt. Vi är ju trots inte kalvar. Nu börjar man ju dock glida in på paleotänket och det var inte alls min önskan egentligen. Jag gillar ju kostupplägget med LCHF; att man faktiskt kan unna sig smör, grädde, ostar av alla sorter. 

Anmäl
2013-09-08 16:20 #7 av: Mooniq

Jag tror att många av oss mår otroligt bra på lchf/paleo-mix Glad

och jag tillhör dem som inte kan unna mig fritt av mejerivaror.

jag steker i smör och använder lite hårdost till semsambrödbaket. 

lite philadelphiaost i grytor o såser som redning

har dock tappat smak för ost som pålägg, vilket är bra.

sen blir det nån enstaka gång grädd/cremefraiche -sås men det blir mer o mer sällan för min del.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-09-08 16:48 #8 av: Lilltilda

#6: Det är väl som med allt annat, det gäller att prova sig fram till vad som passar en själv bäst. Jag har t.ex. inga som helst problem med mejeriprodukter. Jag mår super av en mejeririk kost och äter rikligt med både grädde och ostar, men däremot får jag vara lite försiktig då det kommer till frukt och vissa nötter då jag är överkänslig mot en del av dem. Ren paelokost skulle inte fungera för mig. Jag kombinerar just nu på ett sätt som passar min kropp och som jag tycks må väldigt bra på. 
Jag experimenterar lite än så länge för att hitta den kost som jag kan tänka mig att leva med resten av livet. LCHF är super, men jag mår bäst då jag inte äter allt för strikt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.