Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 6034 ggr
Jojo55
2013-09-07 20:33

Asiatisk lchf?

Sonen suktar efter asiatisk mat. Tips på lchf varianter, eller kokböcker emottages tacksamt!

Annons:
MimLan
2013-09-07 20:38
#1

Vilken asiatisk mat? Indisk, kinesisk, japansk, thai? 

Annars, kokosmjölksbaserade rätter är en bra början.

Mooniq
2013-09-07 20:48
#2

jag kör en del av Mrs Chengs grytbaser eller Ica's grytaser. Man tillsätter kött,fisk eller fågel och ev lite mera grönsaker. jag kör dubbelt eller trippelt upp med kött/fisk/fågel och på så sätt blir det lite kolhydrater.

kolla varje burk -olika mycket kolhydrater i dem. Börja med Mild - bra drag smakmässigt i dem - Medium o Hot är bra att späda med 1 burk kokosmjölk eller kokosgrädde

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
2013-09-07 21:00
#3

Grytor med cocosmjölk, currypasta, chilli och citrongräs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

obstitant
2013-09-07 22:02
#4

Jag brukar ofta göra en gryta på strimlad kyckling, kokosmjölk/grädde, green curry paste, ingefära och lime och sen lite vad jag känner för - purjolök, paprika, bambuskott, minimajs kanske… Att köpa färdiga grytbaser blir onödigt dyrt tycker jag.

Upptäckte att ICAs green curry paste har grön chili som första ingrediens medan Santa Maria har vitlök först, det tog ett tag innan jag förstod varför det blev så olika starkt olika gånger!

Tyvärr tycker jag det blir godare med äggnudlar till… 😞 men såna där LCHF-nudlar kanske skulle funka lika bra?

Jojo55
2013-09-07 22:44
#5

Tack för tips!

Sindri
2013-09-07 23:49
#6

Vi kör asiatisk afton här hemma ibland. Då är det på menyn:

Soppa, som jag gör på olika buljonger av fisk, krabba, räkor mm. Har alltid nåt i frysen. Lägger i t ex champinjoner i skivor, lite sjögräs/alger, räkor eller annat man gillar. (Tofu vet jag ej om det är OK - det har vi inte längre)

Nori-maki-rullar gör vi med lite ugnsomelett istället för ris, fick tips här på sajten. Jag har en ugnsform som är ca dubbelt så  stor som ett nori-ark, till den gör jag omelett på två ägg. (Lägg i ett bakpapper i formen så lossnar omeletten lättare, fastnar den så pensla med lite vatten på baksidan.) Så fyller man som vanligt med avocado, räkor, gurka, lax, tonfisk eller vad man vill ha i.

Sashimi är perfekt LCHF-mat.

Sen kommer Okonomiyaki - finns en massa olika varianter https://www.google.com/search?q=okonomiyaki&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a och känns väldigt LCHF.

Jag använder Kikkomans soja till och den är fermenterad så den är OK vad jag hört. Wasabin kan vara tveksam - men hur mycket äter man?
Lite gari till känns också helt OK.

Till dricker vi jasminte och sake.

Ett annat tips är att woka kött och grönsaker, och istället för ris eller nudlar till gör man tunna ugnsomeletter och skär i skivor. Det får man ofta på kinarestauranger.

Annons:
ScarletMajesty
2013-09-08 03:05
#7

#6 okonomiyaki innehåller rikliga mändger mjöl, så då måste man byta ut det mot något bättre. Äkta japansk okonomiyaki är långt ifrån kolhydratssnål. Inte ätit någon som är lchf vänlig i japan alls… så ska man göra okonomiyaki måste man modifiera!

Sindri
2013-09-08 10:44
#8

Ooooops - bra synpunkt. Det skulle jag kanske tillagt. Nej, vi använder inte mjöl i vår, tar lite fiberhusk, det funkar jättebra, har också tänkt på att prova med kokosnötmjöl.

Ibland tar man saker lite för självklara här…

ScarletMajesty
2013-09-08 17:11
#9

#8 hur mycket fiberhusk använder du ungefär? 

Kokosnötmjöl borde funka, eller mandelmjöl, mandel smaken kan bli intressant i okonomiyaki..

Sindri
2013-09-10 09:10
#10

#9 av ScarletMajesty

Oj - jag är dålig på att mäta!!! Till två ägg tar jag kanske 1 -2 msk psyllium. Det går att göra helt utan, men den blir svår att vända då.

Mandelmjöl tycker jag är jättegott, med undviker det så mycket jag kan eftersom vi har en nötallergiker som besöker oss ibland.

Min dotter var i Japan för ett tag sedan och rapporterade mycket om mat. Själva maten (det som serverades i hemmet i alla fall) verkade mycket LCHF. Kött/kyckling/fisk med äggrätter och grönsaker var huvudfödan.
Det går rätt lätt att äta LCHF, bara att undvika riset och det svampiga brödet. Samt avstå de översöta efterrätterna såklart.

ScarletMajesty
2013-09-10 16:58
#11

#10 jag är nyss hemkommen från japan jag med, och japan är extremt fettskrämt land, smör finns knappt att få tag på, och FÅR du tag på det är det 200 gr för ca 140 svenska kronor.
 Jag bodde hemma hos min väns familj, och det är svårt att undvika riset om du inte ska vara extreeeemt oartig och otrevlig, det går helt enkelt inte om man ska ses som väluppfostrad att inte äta det som serveras. =/ Brödet i japan är inte bara svampigt, det är det sötaste jag någonsin sett, bara socker, socker och socker..

ScarletMajesty
2013-09-10 16:59
#12

Lagar man maten heelt själv, ja då går det utmärkt ^^

Upp till toppen
Annons: