Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 9599 ggr
Klara75
9/7/13, 4:47 PM

Äta marinad där rått kött legat?

Jag och min sambo brukar grilla ibland tillsammans med ett annat par. Vad som förvånar mig är att de brukar lägga tillbaka det färdiggrillade köttet på fatet i den marinad där det råa köttet legat i flera timmar innan. Sedan ställer de fram detta fat på bordet och var och en tar för sig kött till sin tallrik.

Jag blir riktigt äcklad och har sagt till. Så jag och min sambo får ta vårt kött direkt från grillen men det här paret fortsätter att lägga tillbaks sitt kött i marinaden "för att få lite god smak"

Jag vet inte jag men är det verkligen bra att äta marinad i vilken rått kött legat? Alla jag pratat med och frågat tycker som jag. Vissa har till och med hävdat att det är farligt.

Vad anser ni?

Jag kan tillägga att det ofta varit griskött som använts.

Annons:
[rumelle]
9/7/13, 4:49 PM
#1

Nej nej nej! Det ska man inte göra. Griskött kan innehålla bakterier som grisarna lever med utan att bli sjuka. Däremot kan man bli sjuk om man äter sådant kött otillagat, detsamma gäller marinaden köttet legat i. Nu tror jag visserligen att riskerna i Sverige är låga, men det är dumt att chansa. Då får de hellre spara lite marinad vid sidan om och lägga det färdiggrillade köttet i.

Honestyisdead
9/7/13, 4:51 PM
#2

Griskött har inte innehållit trikiner i sverige på väldigt länge, så det borde vara relativt ofarligt. Men kyckling kan ge salmonella. Och har köttet marinerats många timmar utanför kyl kan det vara farligt.

Klara75
9/7/13, 4:53 PM
#3

Ja precis som jag anade då. Jag vet inte varför de inte vill lyssna. För mig är det självklart att inte göra så.

Honestyisdead
9/7/13, 4:55 PM
#4

1 vad syftar du på för bakterier?

Orakletidelfi
9/7/13, 5:04 PM
#5
  • Lägg aldrig tillagad mat på samma skärbräda eller tallrik som det legat rått kött på.

det borde innebära att det verkligen inte är ok att lägga tillagat kött i marinaden den legat i rå!!

från denna sida där det står mycket om bakterier i mat och hantering av densamma

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Matforgiftning/

[rumelle]
9/7/13, 5:13 PM
#6

#4 Jag vet ärligt talat inte vilka bakterier det rör sig om. Men vad jag har hört så är trikiner inte det enda som kan finnas i griskött.

Annons:
kaisakavat
9/7/13, 6:08 PM
#7

Jag har också den bestämda känslan av att det inte alls är ok att göra så. Vet typ ingenting om den verkliga risken eller vilka bakterier det skulle kunna röra sig om, men ändå säger hela min varelse NEJ. Man gör INTE så. Grundläggande livsmedelshygien/hygien over all.

Och sen.. att lägga varmt kött i en 'gammal' marinad måste ju vara MUMMA för de bakterier som möjligen finns där.. Explosionsartad tillväxt typ.. eller? Äckligt.

Zepp
9/7/13, 6:32 PM
#8

Risken är nog rätt liten.. men det handlar om hygien.. och trikiner överlever nog inte i marinaden.. men kanske kampylobakter, men det handlar främst om fågel och vilt!

Sen så.. det där med marinad är överdrivet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
9/7/13, 6:52 PM
#9

8 trikiner dör av värme

Orakletidelfi
9/7/13, 7:38 PM
#10

Tror du verkligen Zepp att trikiner dör så lätt? I lite olivolja och soja eller vad man nu har i sin marinad?

Zepp
9/7/13, 7:41 PM
#11

Frågan är om trikiner lever i marinaden över huvud taget?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
9/7/13, 7:43 PM
#12

Ja.. alltså.. inte vet jag. Men undrar lite stillsamt vad vitsen då är med att alls tillaga köttet?? 🤐 😉

Tror inte trikiner är ngt reellt hot. Möjligen att köttet legat under viss tid i geggan.. och geggan tagit till sig 'saker' (bacillusker).. och vise versa.. Men itne ens det är säkert.

Men jag tar det säkra före det osäkra. Livsmedelshygien, som sagt. Har inte 'lyckats' matförgifta nån i hela mitt liv.. kanske hänger det ihop.

Honestyisdead
9/7/13, 7:44 PM
#13

11 kag tror inte den dör direkt den kommer ur värddjuret.

Annons:
Zepp
9/7/13, 7:49 PM
#14

Ja som sagt vad så ser jag ingen finess med att lägga tillbaka färdiglagat kött i gammal marinad!

Ser över huvud taget ingen större finess med att låta kött ligga någon längre tid i marinad över huvud taget, för det enda som tränger in i köttet är salt, resten blir kvar på ytan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
9/7/13, 7:50 PM
#15

Har man syra i marinaden möras köttet.

Zepp
9/7/13, 8:10 PM
#16

Vissa enzymer mer toligtvis.. typ Annanas och Papaya?

Dvs Papain och/eller Bromelain!

Vanlig fruktsyra denaturerar inte köttet.. krävs starkare grejer för det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
9/7/13, 8:16 PM
#17

Marinader var från början till för att möra, inte smaksätta.

Zepp
9/7/13, 8:20 PM
#18

Då fick de innehålla ensymer.. och de vanliga är/var Papain och Bromelain!

Dvs de fick innehålla proteaser.. för resten är bara krydda!

Det folk missupfattar som mörning är i själva verket gravning.. dvs salt som tränger in extracellulärt.. tar med sig vatten via osmos.. och på så sätt verkar det saftigare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
9/7/13, 8:32 PM
#19

Det går bra att möra med citron, kiwi, rödvin, balsamvinäger mm.
Jag har aldrig hört missuppfattningen om att folk tror att möra är samma sak som att grava.

Däremot så har meningen med marinering förändrats.
Förr var det för att möra, numer är det för att smaksätta.

Smakerna kan gå in i köttet, men inte om man använder olja i marinaden. Den täpper till porerna.

Zepp
9/7/13, 8:58 PM
#20

Tvivlar på att citron och de andra du nämner innehåller ensymer för att köttet skall bli mörare.. däremot kan det ge en angenämare smak.

För övrigt betyder marinera att lägga i saltlag.. dvs det som numera menas att gravas.

Dvs det kommer från latinets Aqua marina.

För om köttet skall bli mörare krävs proteaser.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Orakletidelfi
9/7/13, 8:59 PM
#21

citron och lök gör iallafall kött mört och gott oavsett om det fungerar rent vetenskapligt eller ej!😉

Honestyisdead
9/7/13, 9:02 PM
#22

#20 Jodå, det mörar. Bara googla eller kolla i en skolbok om matlagning så ser du det.

Zepp
9/7/13, 9:09 PM
#23

Mörning av kött för nördar!

Man brukar marinera kött för att ge köttet smak och för att det under tiden ska hinna bli mörare. Men så är det inte. Marinaden har ingen egentlig funktion - den ger ingen direkt smakförändrin ach har ingen betydelse för mörningen. Marinaderna består oftast av oljor, vinäger, svagdricka, mjölk, kryddor mm. Marineringen tar oftast lång tid och det är lite omständigt. Men med egentligen fruktmörning går det snabbt och är enkelt att utföra. 

Tabellen visar vilka enzymer i några frukter som kan påskyndar mörningsprocessen, genom att spjälka peptidbindningarna i bindväven. Det är alltså proteiner (äggviteämnen) som bryts ned.

Frukt Enzym papaya papain
(3D-struktur)kiwifrukt actinidin (aktomyosin)
(3D-struktur)ananas bromelin

fikon ficin

http://school.chem.umu.se/Experiment/73

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jessirene
9/7/13, 10:45 PM
#24

Oavsett ev farlighet så är det äckligt. Och onödigt. Jag skulle inte få ner en bit.

Upp till toppen
Annons: