Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 29944 ggr
Mozzarellan
9/7/13, 4:01 PM

Svullna anklar och fötter......

Undrar om någon har problem med svullna anklar. Isåfall när uppstår detta och vad gör du för att förebygga och behandla. Kan maten ha någon inverkan? Min man misstänker att lchf kan bidra till hur jag numera svullnar upp och får ont i mina fötter. Vad han har för grund till sitt tänkande vet jag inte. Var rädd när jag flög för några veckor sen med tänkte på 8 timmar. Stödstrumpor givetvis. Skall på en ecodoppler om en månad och skall reda ut vad jag egentligen har. Rör på mig mina ben och fötter men ändå sväller de otroligt. Solar ju för tillfället och det är ju ingen hit med för mycket värme. De ligger gömda under handduken. Det blossar upp röda kliande flammande områden här och där på benen. Ogillar läget. Vid sängläge vilar ju benen och blodet rinner tillbaka. Venös insufficiens? Har inga synliga åderbrock , ett litet spindlnät på ett ställe. Minns min mor med svullna ben, syrran har det…. Hjälp, så himla trist och ont.

Annons:
obstitant
9/7/13, 4:59 PM
#1

Jag misstänker att det ärftligt. Jag har också fått min mammas svullna vrister och fötter på senare år. 😕

Det som påverkar mest för mig, förutom kolhydrater förstås (när jag åt strikt och sen gjorde avsteg kunde vikten svänga med mer än 5 kilo, och det allra mesta verkar sitta runt vristerna!), är värme och överansträngning.

Mooniq
9/7/13, 7:18 PM
#2

jag har haft problem med svullna ben/händer under de sista 10 åren oavsett min kroppsvikt. Nu när jag började med MSM i maj så försvann de problemen. Jag boostar sen 1 månad tillbaka o kör 3 tsk/15 gram -dag och tänker göra det fram till november. Mår otroligt bra. Måste bara tänka på att inte äta MSM efter kl 15 då det är rejält uppiggande för mig.

Denna sommaren är första sommaren jag inte svullnat i kroppen och som jag kunnat sola/vara i solen utan att må dåligt 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jojomaja
9/7/13, 8:10 PM
#3

Jag har haft det av och till tidigare när min vikt var högre och då har det varit kopplat till att mitt Blodtryck dragit iväg. Har ni kollat blodtrycket?

Mooniq
9/7/13, 8:20 PM
#4

mitt Blodtryck är perfekt och har alltid varit. går på hälsokoll i jobbet varje år. 🙂

Jag har förstått under sommaren då jag läst en hel del att jag har haft dålig cirkulation i min kropp - antagligen i hela mitt liv. Alltid kalla fötter o händer, dålig hårväxt, frusen. Torr hud som varit som fnöske. Allt detta har förändrats under sommaren för mig. 

Jag tittade på gamla kort av mig själv och som 4-åring har jag blankt o fint hår - som 18-åring är håret torrt, frissigt, krusigt och helt glanslöst, så har det varit i hela mitt vuxna liv. Antagligen för att jag har haft brister i kroppen. Det ska bli spännande att se nästa vår om hårkvaliten förändrats till det bättre, när så många andra saker förbättrats på väldigt kort tid. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

OlgaMaria
9/8/13, 6:43 AM
#5

Mozarellan - äter du några tillskott? Mineralsalt?

Kalium och Magnesium är viktiga för hjärtfunktionen.

De här ämnena ska vara vätskedrivande: gurka, selleri, citron, lime, lök, kardemumma och kanel. Du kanske kan göra dig en drink för att lindra besvären.

Man kan få klåda och besvär - rött och ont, i huden bara av svullnaden.

Äter du några mediciner?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Inkanyezi
9/8/13, 8:02 AM
#6

Jag tänkte ställa samma fråga som TheresiaW: äter du några mediciner?

En typ av mediciner som är känd för att ge svullna anklar är blodtrycksmedicin baserad på kalciumkanalblockerare (AT2-receptorhämmare), som Plendil och Norvasc (amlodipin och felodipin och liknande). När jag tog Norvasc kunde jag inte få på mig skorna.

Annons:
PeggyD
9/8/13, 8:42 AM
#7

Jag har sedan många år haft problem med svullna fötter/anklar men tycker att det förbättrats rejält sedan jag börjat med LCHF i april. Jag har också börjat med MSM-kapslar sedan jag läst vad Mooniq skrivit om dem och tycker att jag nu svullnar ännu mindre nu. Jag bör egentligen alltid använda stödstrumpor (enligt läkare) men kan nu "fuska" utan att det märks så mycket som det gjorde tidigare. 

Så jag tror verkligen inte att LCHF är det som orsakar svullnaden utan något helt annat.

Mozzarellan
9/8/13, 12:43 PM
#8

Äter inga mediciner förutom zomig mot migrän då den hälsar på.p-piller oxå men det jag jag ju ätit i alla år. Just nu är jag på solsemester och värmen är 25-32 , om jag skall ut o har jeans tar jag knästödstrumperna under. Blodtrycket är samma som alltid sen ungdomen :) perfekt. Angående MSM så körde jag en burk i juli/ augusti med 2 gr om dagen. Nu tar jag fem gram i färskpressad citron/vatten det första jag gör när jag vaknar. Gjort så i ca två veckor. Tar även magnesium, omega3 på morgonen. Använder mineralvatten och mineralsalt till bords. Misstänker dålig pumpning i blodcirkulationen. Dessa dagar dricker jag även som lunch en smoothie på grönkål(kale), spenat, gurka, avokado, halv banan, pressad citron samt spirulina. Några gröna oliver och en bit parmesanost. Smidigt o svalkande i hettan. Vågen står precis som innan… Alla andra mumsar foccaccia, pizza och bröd. Äter vidare med min lchf då jag känner mig bra och går sakta ner i vikt.

penny
9/8/13, 1:03 PM
#9

När jag äter kolhydrater svullnar mina fötter och anklar upp. Jag brukar ha stödstrumpor när jag flyger. 

För några år sedan sa den amerikanske läkaren/forskaren, som råkade sitta bredvid mig på ett flyg, att det var en "kolhydratsjuka"! Och det märker jag verkligen! Numera klarar jag flygresor ganska bra och att vistas i hett klimat.

OlgaMaria
9/8/13, 1:54 PM
#10

Du kanske ska kolla upp biverkningar för de p-piller du tar. Det är ju många faktorer som spelar in vilket kan göra att biverkningar dyker upp som man inte märkt av tidigare. Vilka p-piller tar du?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
9/8/13, 1:55 PM
#11

#8 Mozzarellan 

öka på dosen så sakta till 10 - 15 gram MSM - och håll det i 1-2 månader. Jag märker enorm  skillnad när jag äter 3 tsk/ dag (15 gram) och mår toppenbra! jag tar 2 tsk på morgonen och 1 tsk vi 14-15 tiden. inte senare då jag blir enormt pigg oxå. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
9/8/13, 2:12 PM
#12

Äter cerazette p piller.har aldrig haft problem med dessa. Hittade mina gamla mått från tupperware så nu kan jag dosera fint MSM. Tycker det smakar helt ok med citron vatten och MSM. Skall testa öka då det inte går att överdosera utan det isåfall kommer ut naturlig väg.

Mooniq
9/8/13, 2:21 PM
#13

På sista burken jag beställde från hightechscandinavia står det dosering 

1 krm - 2 msk. individuellt - man får prova sig fram.  Och man kissar ut eventuellt överskott så inget farligt kan hända.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
OlgaMaria
9/8/13, 2:29 PM
#14

Jag tycker att du antingen ska testa att sluta med cerazette ett tag eller gå till läkaren. Tror säkert att MSM kan hjälpa till viss del men det kanske bara kompenserar för ett problem du skulle behöva åtgärda direkt mot orsaken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mozzarellan
10/9/13, 10:25 AM
#15

Har precis varit hos min Dottore och pratat med honom om mitt problem. Det var ju en vikarie som skrev ut att göra en ecodoppler. Han kollade blodtrycket och undertrycket är lite högt. Brukar ha 120/80. Under var något högre, så nu blir det blodprov. På varje remiss kan han skriva in 8 olika prover, fick tre fullskrivna remisser.!!! När jag kollade så fanns inte LDL med och han tyckte det räckte med total och hdl….. Men han skrev ut ett nytt med o kolla även LDL. Får väl ta ett lån för o lösa ut detta ;) Skall gå nästa vecka på morgonen och fastande mage. Känns faktiskt lite pirrig då jag inte har en aning om mina värden….. Nu har jag ju ätit lchf sen 1 feb och är givetvis nyfiken på mina värden. Angående svullna anklar är läkarn nyfiken på just mina potassium o creatin värde.

Mozzarellan
10/25/13, 8:40 AM
#16

Äntligen vet jag varför!!! Gjorde en ecocolordoppler och det visade sig att serfana femorale venen i ljumsken därden möter en annan ven, "klaffen" håller inte tätt utan det sipprar tillbaka ner i benet. Inkontinent helt enkelt. Löses med stödstrumpor och ja vad kan detta heta hemma i Sverige, alltså elektriska stövlar med tryck … Som man kan göra på termalbad. Kul att de kostar skjortan i inköp. Och bör göras en gång om dagen för trycket i benen. Även om alla tekniska namn o termer är korrekta hoppas jag ni hajar ändå.

OlgaMaria
10/25/13, 9:27 AM
#17

#16 Har du diskuterat dina p-piller med läkaren? Jag tänker att det inte är omöjligt att detta är en biverkning av dina p-piller. De kan ju ha en stark påverkan på blodet och venerna. För mycket östrogen gör att blodet koagulerar och proppar kan bildas. Jag är inte expert på hur sånt här fungerar… men varför har klaffen kommit till skada? Kan det ha varit en liten propp (sådana kan uppstå och försvinna av sig själva) som skadat klaffen?

Om du absolut vill fortsätta med dina p-piller kanske du ska överväga att också ta naturligt progesteron-kräm. Progesteron skyddar mot de negativa effekterna av östrogen som finns i p-pillrena.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mozzarellan
10/25/13, 9:39 AM
#18

Intressant din input som jag skall fundera på Jag fick även 10 fina foton som ser hur flödet är osv. Genetiskt enligt doktorn. Nåt jag alltid haft

SpurtAnne
10/25/13, 3:55 PM
#19

Jag hade precis samma sak i båda mina ben. Det resulterade i enorma åderbråck efter 3 barn. Då operade jag mig, det är 6 år sen och jag har inget tillstymmelse till åderbråck eller svullna fötter längre. Kan verkligen rekommendera operation för det här. Annars är operation något jag undviker in i det sista.
Det måste dock göras rätt, dvs att man täpper till i ljumsken och inte bara tar bort åderbråcken som vissa andra jag känner gjort. Då kommer de tillbaka ganska snart igen och det avhjälper inte svullnaden.

Mozzarellan
10/25/13, 4:35 PM
#20

Låter väldigt intressant. Dock kom aldrig operation på tal, bara att i framtiden kan jag få åderbråck. Då miN mor hade massor med åderbråck, skojade alltid att de kom för hon alltid bromsade i passagerarstolen då min far gasade på i bilen. Syrran är full så även hennes barn. Man ser mer lila än hudfärg nästan… Jag har inte en blå synlig ven på mina ben, syns några tunna små blå/ röda spindelnät runt anklarna . Har inte fött några barn. I dagens tekniska kirurgivärld vore det ju fantastiskt att bli av med detta problem. Speciellt när det är varmt. Här är uppemot 40 under större du delen av sommaren. Kommer du ihåg exakt vad ingreppet kallas som du gjorde?

Annons:
SpurtAnne
10/28/13, 7:17 AM
#21

Hej igen!

Nej, jag vet inte vad det hette, men så här gick det till:(Ni som är kräsmagade, sluta läs här)

Han sprutade först åderbråcken med nåt slags medel som tar död på ådrorna. Det var inte skönt…fick så på en trappstol helt obedövad.

Sen fick jag ligga på en brits och fick lokalbedövning i ljumsken. Där tog han den stora venen som det var bakfall i och drog upp den så långt han kunde och knipsade av den. Sen sydde han igen hålet från den andra venen i ljumsken. Ärret i ljumsken blev ca 8 cm men sitter så att det inte syns.
Min ven var helt paj hela vägen ner, dvs, alla klaffar var i princip paj efter bakfall i så många år. Därför tog han död på hela venen. Det som var kvar dog ju efter ett tag och absorberades av kroppen.
Enligt honom så skulle vener som behövs återskapas av sig självt. Jag vet inte men jag har inga som helst problem längre och är inte alls svullen. Jag får på mig mina gamla ridstövlar igen som jag inte använt på flera år.

Efter 2 veckor gjordes samma procedur på vänsterbenet.

Har en kompis som flera gånger opererat sina åderbråck. Då har de gått i precis vid åderbråcken och knipsat av och sytt. De kommer tillbaka efter ett par år igen så den proceduren verkar inget bra…

Mozzarellan
10/28/13, 7:26 AM
#22

Oj, att man kan knipsa av en såpass viktig ven och det blir så bra, det låter ju fantastiskt bra resultat. Då ingen sa nåt om operatiion i dagsläget utan mer att hålla det under kontroll. Dom där elektriska stövlarna med tryck i kostar mellan 500-800 euro!!! Jag har ju inte haft nåt egentligt problem sen semestern då det var över 30 grader i stan. Sen passar jag på o vila benen på soffan nån gång under dagen;) Håller jag vikten nere är ju det oxå en fördel

SpurtAnne
10/28/13, 7:34 AM
#23

Det var ingen som sa nåt till mig heller. Det var jag som hörde talas om det via en arbetskamrat. Vill man operera åderbråck idag så får man bekosta det själv och de säger att man måste gå via sin husläkare för att få remiss. Då behöver man typ vara döende för att slippa betala själv. Eller så kan man göra som jag gjorde, ringa direkt till en mottagning som opererar åderbråcken, och be att de tittar. De vill ju så klart operera eftersom de får betalt av landstinget för varje operation, så de kommer inte att säga nej. Det kostade mig som ett vanligt läkarbesök. Typ 300 per gång istället för 20000 eller vad det kan kosta om man får betala själv.

Upp till toppen
Annons: