Annons:
Etiketthälsa
Läst 4990 ggr
GeishaoChick
9/6/13, 4:33 PM

Ryck i ögonlocket pga LCHF?

Har gått på LCHF i 2 veckor nu, och sedan en vecka sen har mitt vänstra undre ögonlock inte slutat rycka!

Jag har läst att man kan få ryck i ögat av låg kolhydrats kost.

Hur kan jag fixa detta? Med att käka ris och annat onyttigt igen? Då kommer jag bara gå upp igen.

Det är inga allvarliga ryckningar, händer ibland och väldigt korta stunder… det är dock extremt irriterande och gör mig orolig när jag inte vet orsaken!

Vad kan jag göra för att fixa detta? Är tacksam för svar från de som kanske vart med om samma sak.

Annons:
kaisakavat
9/6/13, 4:58 PM
#1

Var kan man läsa att LCHF ger ryck i ögat? Har aldrig hört talas om förut.. 

Men ok. Ditt öga rycker. Kanske är det en följd av kostomställningen på det viset att alla större omställningar för kroppen kan ge diverse reaktioner. Det är vanligt med små konstigheter, men detta låter inte som nåt farligt, om än förstås irriterande. Gissar det är övergående, försvinner snart. 

Viktigt tänka på som ny, att dricka ordentligt med vatten. LCHF-maten innehåller mindre vatten än det man åt tidigare och man laddar ur vätska i början.

GeishaoChick
9/6/13, 5:01 PM
#2

Läste nyss att Magnesium kan vara en liten hemma kur, samt mer vatten och sånt.

Praefatio
9/6/13, 5:14 PM
#3

Ryckningar i ögat är också en vanlig reaktion på långvarig stress. Fick själv ryckningar i hö öga i juni pga enorm psykisk påfrestning. Nu får jag det fortfarande när jag blir utsatt för stress.

kaisakavat
9/6/13, 5:14 PM
#4

Ja, extra mg kan vara bra. Det följer med av lagret när man laddar ur vattten. 🙂

patriknn1
9/6/13, 6:40 PM
#5

Salta rikligt med mineralsalt.

Zepp
9/6/13, 7:49 PM
#6

Som sagt vad ryckningar i undre ögonlocken är nog en av de mer ovanliga biverkningarna av LCHF!

Pröva med att ta mer salt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
odjuren
9/6/13, 8:29 PM
#7

Mina tix i ögat har så gott som slutat med lchf! :D

Tror att de mesta dels beror på stress av något slag, fysisk eller psykisk..

//Odjuren

www.odjuren.com

GeishaoChick
9/6/13, 11:32 PM
#8

Vet inte om jag har vart stressad på senaste tiden… Kanske stressen med att hålla min LCHF korrekt kanske är en stress i sig. Köpt magnesium piller idag på Apoteket. Märker också att rycken försvinner när jag undviker datorn. Ska tagga ner på datorn ett tag ;)

Internettan
9/7/13, 6:24 AM
#9

Själva kostomställningen kanske är en stress för kroppen?

"Every point of view is a view from a point."

Tettan
9/7/13, 8:54 AM
#10

Var försiktig med apotekets mg. Du kan få tillbringa mycket tid på dass..

Praefatio
9/7/13, 12:07 PM
#11

#10 Det får man av alla magnesiumtillskott. Det är därför man ska börja på låg dos och vänta ett tag tills magen har stabiliserat upp sig, innan man provar att ev. höja dosen. Om besvären inte försvinner efter ett par dagar så har man tagit för hög dos och ska sänka.

GeishaoChick
9/7/13, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#9 Precis som jag tänkte :)

#10 Inte märkt nåt än! :D

#11 när du menar en lägre dos, menar du då halva tabletten? Den burken jag har köpt ser ut såhär.

Märker att rycken är mindre nu, och de försvinner mer eller mindre när jag spenderar mindre tid framför datorn. (nu är ett undantag dock)

Praefatio
9/7/13, 3:10 PM
#13

#12 Man brukar alltid ta en tablett till att börja med och vänta för att se om man får besvär alls. Får man inte det, så kan man höja till två tabletter (eller 1½, gör som du tycker känns bra!).

Om man får besvär så väntar man ut dem i ett par-tre dagar (lös mage är väldigt vanligt) och om det går över, så stannar man på den dosen. Om det inte går över, så minskar man den.

Annons:
GeishaoChick
9/7/13, 3:14 PM
#14

#13 doseringen är 1 tablett om dagen och det är inte rekommenderat att överskrida. Jag som hypokondriker tror ju alltid det värsta (tror liksom att rycket i ögat kommer utvecklas till en sjukdom eller att rycket blir värre och permanent!)

Praefatio
9/7/13, 3:15 PM
#15

Ett lite roligt sidofakta om magnesium är att chokladsug ofta är ett klart tecken på magnesiumbrist. Den som äter LCHF och ofta är sugen på mörk choklad bör prova att ta Mg-tillskott, det hjälper väldigt ofta.

Ett annat sidofakta är att magnesium är milt avslappnande. Effekten förstärks om man dricker grönt thé till, eftersom teaninet hjälper kroppen att ta upp Mg. Därför är grönt thé och en Mg-tablett en schysst kombination om man känner sig lite uppjagad på kvällen. Jag dricker det själv innan jag lägger mig för att somna lite bättre.

Praefatio
9/7/13, 3:17 PM
#16

#14 Mg är svårt att överdosera. TillVal och dylika "allmänna tillskott" har sällan jättebra koll på vad de skriver på sina burkar. Jag hämtar min info från en framstående forskare i ämnet och lång tids egen erfarenhet, försöker hitta min näringslärebibel för att ge dig källan men den ligger nerpackad någonstans…

luddet77
9/7/13, 10:54 PM
#17

jag får ryckningar i ögat när jag slarvat med magnesium. Det kommer ungefär samtidigt som lite värk i mina knän. nästa steg är oro i kroppen, sprattel i benen och sedan domnar armer eller ben. Där efter kommer kramp

Mooniq
9/8/13, 10:29 AM
#18

Bra att läsa på om magnesium då magnesium, kalcium och D-vitamin sammarbetar. För att kroppen effektivare ska ta upp magnesium bör man köra cal-mag tablett och d-vitamin, då har kroppen som lättast att ta till sig det. 

sen är det ju så att konstgjorda kosttillskott är svårare för kroppen att ta till sig än äkta vara. Om du läser på www.vitaminsidan.se så kolla var du hittar mycket magnesium/kalcium och ev öka på dessa livsmedel.

bara ett litet tips.. 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

odezza
9/8/13, 11:56 AM
#19

Muskelryckningar kring ögat kan även bero på en liten muskelinflammation. Oftast går det över av sig själv, bara att vänta ut. Ibland kan det övergå till en vagel, som även den läker så småningom.

"still lost in space and time"

KarinJ46
9/8/13, 3:34 PM
#20

Jag fick ryckningar i ena ögat då det hände en väldigt komplicerad sak på jobbet med en affär som skulle gå ilås. Samma dag som jag fick besked att allt hade gått som planerat så försvann ryckningarna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: