Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Ätardag för att optimera.

2013-09-06 11:59 #0 av: savonit

Läser just nu en mycket intressant bok, där pratas det om vikten av att ha en ätar dag en dag i veckan.

Där skriver de
"Måste jag verkligen vräka i mig mat en gång i veckan?
Det är viktigt att låta kaloriintaget slå i taket en gång per vecka.
Detta orsakar en rad hormonella förändringar som förbättrar fettminskningen, från att öka CAMP och GMP till att förbättra omvandlingen av sköldkörtelhormonet T4 till det mer aktiva T3.
Alla som går på diet vräker någon gång, förr eller senare, i sig mat, så det är bättre schemalägga det i förväg för att kunna begränsa skadan. De psykologiska fördelarna uppväger även de hormonella och metaboliska fördelarna. Jag äter så här hela tiden och har hållit på i sju år. Få sätt att äta (o, ve!) är lika hållbara och nyttiga."

Och jag tänker att det kanske ligger något i det.
Tänker mig att om man kör tex 5:2 Lchf och lägger till en ätar dag.
Det är inte så svårt att hålla i, man bör få ett kaloriunderskott, man optimerar kosten genom att hålla stabilt bs, insulin nivåre.

Det är lätt att hålla sig till det då det finns utrymme för att tappa fästet en dag i v.

Anmäl
2013-09-06 12:17 #1 av: RobinEH

Vad har de för referens till uttalandet? Inom träningsvärlden så är ju ätardagar/kolhydratsladdningar vanliga under perioder av vitnedgång. Här brukar det dock handla om att minimera fettintaget och maximera kolhydratsintaget för att öka produktionen av T3 men samtidigt minimera fettinlagringen. 

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-09-06 14:04 #2 av: Zepp

Det där handlar nog mest om kalorireducerare?

Sen så.. om man inte pysslar med någon elitidrott med viktbegränsningar så ser jag lixom ingen finess med att äta enligt något schema.

Ätardagar och även halvfastor kommer och går utan planering.. bara genom att leva ett normalt liv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-06 18:44 #3 av: smurfis

Jag vill inte planera in sånt. Däremot om jag en dag känner att jag är riktigt sugen och verkligen vill äta lite mer då gör jag det. Inte för att jag måste eller för att det skulle vara gynnsamt på något vis. En del påstår ju att det är bra att "chocka" kroppen lite om man fastnat lite och kilona inte vill lossna, men det kan lika gärna vara en skröna. Jag vet inte alls?

Har det samma effekt då om man äter lite någon dag i veckan att kroppen känner lika när man sen äter normalt igen? Eller är det frossa verkligen som krävs?!?!

Anmäl
2013-09-06 19:02 #4 av: Lilltilda

Ätardag som boken talar om måste ju vara riktat mot människor som siktar på viktnedgång genom kaloribegränsning. Det verkar ju direkt vansinnigt att äta mer mat än vad kroppen säger sig vilja ha.
Jag gick ner all övervikt utan att varken frossa eller kaloribanta så uppenbarligen går det.

Anmäl
2013-09-06 19:17 #5 av: savonit

Enligt boken handlar inte ätar dagen om att man skall äta mera än man behöver eg utan att man skall låta sig äta allt man är sugen på, utan att bry sig nämnvärt över kosten.

Resterande del i boken jag läst handlar inte heller om att kaloribegränsa sig utan om att äta bs balanserad kost.
Men tänket går lite längre än så då allt socker och allt mjöl osv är bannlyst.
Boken handlar om långsamma kolhydrater, ev åt det fettskrämda hållet, men boken skrevs för några år sedan med.

Det jag tänker mig är just att om man kör en 5:2 så kanske det är bra att ha en dag då man tillåter sig det som faller in, man kan kalla det fuskar dag, men det hindrar inte att man är strikt alla andra dagar och liberal under ätar dagen och då tillåter sig LCHF godis, vin osv.

Anmäl
2013-09-06 19:43 #6 av: Zepp

Jag äter alltid vad som faller mig in!

Men.. grunden för alla som har något så när hum om näringslära och vad en hälsosam kost är.. är planering.. främst i affären eller innan man kliver in i densamma!

Jag har oxå dagar då jag äter på donken.. det är inget jag planerar, det är något som kommer av situationen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl