Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

blodfetter

2013-09-06 10:33 #0 av: goja

Nu behöver jag ett råd, lite argument för att slippa äta statiner. Vet ännu inte om det fortfarande är högt, det får jag veta vid läkarbesöket nästa vecka, har bara tagit proverna idag. Men jag behöver lite tips om argument för att inte börja med några mediciner.

Anmäl
2013-09-06 11:16 #1 av: dufva

Har du till att börja med berättat för din läkare att du äter lågkolhydratkost?

Detta påverkar bilden av blodfetterna och måste vägas in i bedömningen

Annars är risken stor att läkaren bara kollar på totalkolesterol och LDL och inte beaktar andra viktiga parametrar som förändras vid lågkolhydratkost

Fattar inte läkaren vad du pratar om --> Byt läkare

Anmäl
2013-09-06 11:21 #2 av: Zepp

Ja altså.. ingen kan tvinga dig att äta några medeciner alls!

Och har du inte haft någon hjärtkärlhändelse.. eller har massivt ärftligt påbrå så har statiner ingen effekt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-06 11:38 #3 av: goja

dufva: ja jag har berättat vid förra besöket och fick rekommendationen att via dietisten titta över maten. Hon föreslog att jag skulle skippa smör (mättade fetter) eftersom det finns forskning som påvisar att mättat fett gör blodådrorna mindre elastiska och därmed ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar. Jag skulle titta mer på oljoprodukter, olivolja, rapsolja etc istället för smör, grädde etc.

Zepp: nja, jag har fått problem med andningen, hjärtat slår så att jag får ont i bröstet och det värker i bröstet och ut i armen vid mycket kraftig ansträngning (tufft spinningpass, jogging, etc) men det gjorde det redan innan jag tjatade mig till att sluta med blodtrycksmedicinera. I övrigt har jag inga problem och vid en undersökning tidigare, för något år sedan (ultraljud, arbetsbelastning etc) så kom de fram till att mitt hjärta fungerade alldeles utmärkt inga problem. Ett piggt hjärta.

Min far har däremot haft hjärtinfarkt några gånger när han levde.

Jag gjorde samma undersökning i våras där mina värden var drygt 6, LDL 2 HDL 4 om jag kommer ihåg rätt.

Anmäl
2013-09-06 13:18 #4 av: Zepp

Låter mer som kärlkramp de symptomen?

Anmäl
2013-09-06 13:23 #5 av: SpurtAnne

Nicka och le bara! Sen hämtar du inte ut medicinen om du inte tycker att du behöver dem.

Anmäl
2013-09-06 13:29 #6 av: goja

Ja Zepp, förmodligen är det så. Får väl ta en diskussion med läkaren och även nämna att jag kör efter LCHF, även om jag stått stilla efter att ha tappat 7 kilo sedan nyår, det mesta är väl vatten vad jag förstår. Det verkar inte som om jag kommer längre. Har beställt en ketonmätare så får vi se om det kan bli något bra av det.

Anmäl
2013-09-06 13:57 #7 av: Zepp

Tycker du skall ta upp diskutionen med läkaren om huruvida det verkligen är kärlkramp.. för då undrar man ju hur belastningstestet kunde vara så bra!

Säg lågkolhydratkost.. så gott som helt utan snabba kolhydrater.. det brukar även dietister tycka verkar bra!

Anmäl
2013-09-07 02:43 #8 av: goliath

JAg hade i allafall vart jäkligt försiktig. Det där låter som kärlkramp. Jag räknar med du utreds hos läkare och att han skickar dig på en CT kalcium score (en typ MR av dina koronarartärer), om inte så kräv det eller betala det själv (1500 spänn).

Anmäl
2013-09-12 10:17 #9 av: goja

Idag har jag varit hos läkaren. Det blir en stor undersökning med arbetsprov och ultraljud av hjärtat. Jag tror att det beror på magen som trycker uppåt och orsakar smärtan.

Mina värden var för höga, enligt läkaren för mina blodfetter. För diabetiker rekommenderas att ligga under 4,5. Jag hade 6.2 i totalvärde och 1,7 i HDL och sedan var det något värde som var 3,42 om jag kommer ihåg rätt. Om jag har förstått rätt så skall man räkna kvoten av totalen och HDL, vilket i detta fall blir 3,67. Det är väl inte för högt?

Anmäl
2013-09-12 10:18 #10 av: goja

Jag kan även berätta att mitt långtidsvärde var 46, (48 i våras). Detta tack vare LCHF kosten.

Anmäl
2013-09-12 14:34 #11 av: Zepp

Låter som friska värden!

Skönt iallafall att de fortsätter undersökningen.. och dina blodfetter är som på en ungdom!

Anmäl
2013-09-12 15:30 #12 av: goja

Men ändå tykcte läkaren att jag skulle äta statiner, men det fick jag avgöra själv. Jag sa att jag inte tyckte att det var så alarmerande värden, men enligt läkaren så var rekommendationen att diabetiker skall ligga under 4,5 i totalvärde.

Anmäl
2013-09-12 16:10 #13 av: RobinEH

Eller så ger man sjutton i att slösa bort läkarens tid om man ändå skall skita i vad hen säger. Jag vet inte vad du jobbar med, men läkare brukar ha en del som vill besöka dem och väntetiderna blir inte kortare av att folk bokar in sig för att nicka och le lite socialt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-09-12 16:19 #14 av: goja

Detta var bara en del av vad jag sökte för/kallades för undersökning av. Fler undersökningar av de andra åkommorna fortsätter.

Anmäl
2013-09-12 16:21 #15 av: goja

Förresten så gick läkaren med på att vi avvaktar ett tag till med statinerna. Skall försöka fortsätta att försöka få ned blodfetterna på annat sätt.

Anmäl
2013-09-12 17:03 #16 av: Zepp

Anledningen till att diabetiker skall ha låga blodfetter är att de har högt blodsocker.. dvs lipoproteinerna blir då lätt glykoliserade.. och kan inleda Ateroskleros!

Får man ner blodsockret till normala värden så är blodfetterna inte farligare än för friska!

Anmäl
2013-09-12 17:14 #17 av: goja

Jaha, och jag som har 46, har ju inte särkilt höga värden, eller hur?

Anmäl
2013-09-12 18:20 #18 av: Zepp

Joo.. är man diabetiker typ2 så har man högt blodsocker!

Grejen är att de inte har fått in det i sina skallar att man kan hålla ner det med kosten!

Har du inte högt blodsocker, men får om du äter kolhydrater så är du numera typ 0.. fast det har de alldrig hört talas om!

Anmäl
2013-09-12 18:22 #19 av: Eruts

Kan berätta att min fru som bypass opererades 1997 0ch fick typ 1 diabetes 2007, efter att nu ha ätit lchf i några år har ett HBA1c på 39.

Hennes totalkolesterol ligger på 13,2 trig. 0,93 hdl 2,72.

Hennes hjärtproblem är som bortblåsta och hon behöver aldrig använda nitroglycerin.

Anmäl
2013-09-13 09:19 #20 av: goja

Zepp: men 46 är väl inte höga värden?

Anmäl
2013-09-13 11:02 #21 av: Zepp

Näe, inte för en diabetiker!

Vad jag menar är att du behandlas som en diabetiker.. dvs någon med för högt blodsocker.. blir svårt för vårdpersonalen att tänka om!

När det i själva verket handlar om att man har svårt att hantera digesterbara kolhydrater!

Anmäl
2013-09-13 16:56 #22 av: MimLan

Chris Kresser om lågt vs. normalt blodsocker.

http://chriskresser.com/when-your-normal-blood-sugar-isnt-normal-part-1

Anmäl
2013-09-13 17:10 #23 av: goja

Då var det ju bra att jag sa ifrån om statinerna. Jag anser mig vara frisk eller åtminstonde symtomfri. Beträffande kärlkrampen som jag nämnde tidigare, kan det kanske vara magen som gör sig påmind och trycker uppåt som ger sådana symptom. Är ofta mycket hård i magen, vet inte om det beror på att jag äter för lite fett eller dricker för lite. Normal dagar dricker jag 2-3 L vatten så det borde inte vara det. Enligt div uträkningsprogram (fatsecret etc) så ligger jag på ett kaloriintag på 2500-2700 per dag. Vet inte riktigt vad jag skall ta bort.

Frukost: 1 dl turkisk youhurt, 0.5 dl vispgrädde, 2 msk solroskärnor, 2 msk linfrö, 2 ägg med 2 msk majonäs och 2 muggar kaffe.

Lunch: 1,5 dl riven squash, lite gurka tomater, ex 3 köttfärsbiffar á 50 gr ca, lite majonäs,

Middag som ovan, eller 3 stekta ägg, lite grönsaker 1 brk makrill, eller 2 grillkorvar med mycket kött (80%)

Kanske tillkommer lite vitkål, någon morot, ibland 1 ruta mörk choklad 85%, 0,5 dl mandlar. Bara frukosten blir 1100 kcal, resten kan inte bli så mycket.

Anmäl
2013-09-13 17:27 #24 av: Zepp

Pröva Psylliumfrön på yoghurten, det är nog det bästa fröet för magtarm problematik.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.