Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1762 ggr
[Big-Ben]
2013-09-05 16:53

Finns det fördelar med LCHF vid avvänjning, sprit

Om någon kan svara eller har en en uppfattning…..

Annons:
Zepp
2013-09-05 18:43
#1

Mnja.. skulle vara att man slipper blodsocker som åker jojo då i så fall?

Dvs om man blir mer harmonisk och mår bättre av maten man äter så kanske man slipper brottas med den delen iallafall?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
2013-09-05 18:50
#2

Nja, tveksamt.
Troligtvis inte ens studerat.
Men att ha ett hormonsystem i balanse, och ett stabilt blodsocker kan inte vara negativt och att må bra och gå ner i vikt eller upp beroende på målet måste vara en bra bonus som ger fortsatt pepp.

Så visst kan det vara en morot.
Men inget som direkt kopplas till avvänjning.

OlgaMaria
2013-09-05 18:52
#3

Jag vet inte hur det är just när man ska avvänja sig. Men däremot menar iaf Bitten Jonsson som är beroendeexpert att en kostförändring där man bland annat utesluter socker gör det lättare att hålla sig nykter i längden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

dufva
2013-09-05 20:18
#4

Många inom missbrukarvården idag ser ett samband mellan olika missbruk och sockerberoende

Det kan vara sockerberoendet som uppstår först i livet

Sen fäster man mönstret även på andra saker längre fram på stigen

Tar man bort "roten" kanske resten av beroenderna också ger med sig??

Margareta
2013-09-05 20:59
#5

Ett blodsocker i balans ger mindre sug och lättare att stå emot frestelser. Motsatsen dvs blodsocker i obalans ger sug och då är det lättare att ta till den drog man är van att ta till.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kaisakavat
2013-09-05 22:56
#6

Vet inte hur användbart detta är, men ett möjligt tips: 

I den här boken hävdar författaren att kostprogram som kontrollerar blodsocker har använts med stor framgång inom missbruksvården. Är ganska säker på att hon har referenser för sina påståenden. De kanske är värda att kolla upp.

Det är länge sen jag läste den och minns få detaljer, men jag är säker på att hon diskuterar alkoholism.

Boken är inte ny.. verkar inte finnas på svenska i nätbokhandel längre. Biblioteken kan mycket väl ha den - den var väldigt omtalad på sin tid.

Tillägg: Jag gjorde snabbsökning på biblioteken häruppe i norr - finns i de flesta kommunbibliotek. På svenska: 

Potatis - inte prozac : [sju steg för att må bättre till kropp och själ] / Kathleen DesMaisons

Annons:
Margareta
2013-09-05 23:21
#7

#6 Jag tror den boken getts ut under ny titel

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lilltilda
2013-09-06 10:27
#8

#7: ja, under titeln "slut på sockersuget", men även den (http://www.bokus.com/bok/9789137122427/slut-pa-sockersuget/) verkar ha utgått. 
Har läst den boken och hon tar verkligen upp parallellerna mellan akoholmissbruk och sockerbegär och att många alkoholister istället blir sockerberoende för att socker och alkohol stimulerar samma receptorer i hjärnan (om jag nu minns rätt. Länge sedan jag läste den). 
Fast jag minns inte om hon verkligen menade på att en lågkolhydratskost verkligen skulle hjälpa även en alkoholist. Snarare så var väl fokus på att uppmärksamma läsaren om att båda begären påminner mycket om varandra och få inte kroppen det ena kan den vilja ha det andra. 

Fast som sagt, det var väldigt länge sedan jag läste den där boken så jag kan ha helt galet fel.

~God loves you, and I´m trying! ~

kaisakavat
2013-09-06 11:57
#9

Fokus i boken ligger som jga minns det - och som titeln säger - på att bekämpa sockersug. 

Hur stor del av boken som diskuterar förhållandet till andra missbruk minns jag inte. Men jag minns tydligt att hon skriver om hur behandlingscenter för missbrukare kommit att förbättra resultaten REJÄLT sedan de infört kostprogram i rehabarbetet. Även om hur de rehabliliterande som höll sig till kostplanen över tid, uppvisade betydligt mindre problem med återfall.

perjoh
2013-09-06 14:38
#11

Jag påverkas mer av alkohol sen jag började med LCH än innan, så på så sätt dricker jag mindre än tidigare.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Kajak11
2013-09-06 15:03
#12

Sockerberoende och alkohol beroende är båda något med bugspytkirtlen. Det är diabetes ochså. Så inget tvivel om sammanhäng. En före detta alkoholist jag känner äter godis. ..drickar mycket kaffe. ..och läsk. Äter inte LCH men han ju glad att inte fricka alkohol mer.

[Big-Ben]
2013-09-06 15:57
#13

Kanske min fråga var otydlig… men jag förstår att det inte finns ETT svar. För mig vore det intresant att veta…

Finns det fördelar med LCHF vid avvänjning, sprit?

Jag vet att svaren har duggat in… men ändå inte! Finns det inga svar på denna fråga? LCHF är en tidig form av näringsintag… spriten var inte ens uppfunnen!

Annons:
kaisakavat
2013-09-06 16:01
#14

Har du inte fått svar på just den frågan??

LCHF innebär undvikande av större mängder kolhydrater som i sin tur innebär inga eller ytterst små blodsockersvängningar, som i sin tur innebär BETYDLIGT mindre triggande av sockersug, men även sug efter t ex alkohol. Bland annat enligt författaren till boken jag länkat till. Och enligt hennes referenser. Och enligt flera andra som skrivit i tråden.

Så svaret är alltså JA.

Upp till toppen
Annons: