Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 3810 ggr
[Jennifer71]
2013-09-04 22:38

Majonäsen smakar hö

Inspirerad av andra beslutade jag mig för att göra egen majonäs. Det blev allt annat än lyckat. Maken sa att det smakade som att gå in i en loge och ta en stor tugga hö! Han hade rätt. Någon klok själ kanske vet vad det beror på? Receptet var 2 äggulor, 1msk fransk senap, lite vitpeppar, salt efter smak, vitvinsvinäger. Jag använde sedan 3,5 dl rapsolja. Konsistensen blev däremot perfekt. Förslag emotses tacksamt😊.

Annons:
MimLan
2013-09-04 23:05
#1

Gissar att du använde kallpressad/"fin" rapsolja?

[Jennifer71]
2013-09-04 23:24
#2

Ja den var kallpressad ekologisk. Kan det vara så enkelt? Får testa imorgon med vanlig raps. Tack för svaret.

Orakletidelfi
2013-09-05 08:02
#3

Ja det smakar pärk med kallpressad, jag gör själv majonnäs, använder just nu en fikonbalsamico (med en del socker) som jag fått av syrran, det blir god smak på majjon man tar ju såpass lite att det nog inte blir någon större sockerchock i den portion man använder, (vet inte vad jag ska ha den till annars, den hade stått i ett år eller så innan jag kom på att testa i majjon)  och vanlig rapsolja samt tog nu sist ett helt ägg efter ett superlätt recept jag hittade här inne, salt vitpeppar och lite chiliflakes. tar också lite mer dijon än som det bbrukar vara, enl. min mans önskemål. La allt i en tillbringare och körde med mixerstaven. Funkade perfekt! Nu är det ju inte så optimalt med rå äggvita men det blir ju också pyttemängd och jag äter inte majonnäs var dag heller. Men så skönt att slippa droppa och ha sig med oljan som jag alltid gjort innan, och slängt äggvitan. Men jag gör glass med äggvita med så jag är inte så rädd för den. Skillnad, tror jag, om man äter mer och varje dag. Den blir hur som helst SUPERGOD!!

OlgaMaria
2013-09-05 08:25
#4

Precis, det blir äckelpäckel med kallpressad ekologisk rapsolja. Sen hade jag inte tagit så mycket senap heller i det receptet. Snarare hälften.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lchfman
2013-09-05 08:42
#5

#3

Kan du specificera hur ditt recept ser ut och hur du går till väga?

nyborjare08
2013-09-05 08:49
#6

#3 Ett tips om fikonbalsamicon är att doppa lagrad hårdost i den och äta. Alltså tyo peccorino eller parmesan. Fin smakbrytning 🙂

 

 

Annons:
OlgaMaria
2013-09-05 09:32
#7

Jag har hela tiden gjort majonäs på hela ägg och mixerstav, men min pappas majonäs är så sjuuukt mycket godare, och han gör den traditionellt, på äggulor, så nu gör jag också så. Det går smidigt om man använder elvisp och först tillsätter lite olja och vispar tills den tjocknar, sen fortsätter man att hälla på sakta och så fort den blir lös stannar man upp med oljan och vispar tills den är tjock igen. Det går smidigt när man vet hur man ska göra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

konichiwa
2013-09-05 10:24
#8

Jag tyckte all min hemgjorda majonnäs smakade illa tills jag skippade den franska och tog vanlig svensk svensson-senap. Då blev det gott!

MimLan
2013-09-05 10:40
#9

Och tycker inte en matsked dijonsenap är för mycket till så mycket olja. :)

kaisakavat
2013-09-05 15:01
#10

Jag har börjat göra majjo på hälften kallpressad - hälften sämre olja. En kompromiss, alltså, för jag vill verkligen använda bra fett egentligen. Med den blandningen besväras åtminstone inte jag av (bi)smaken från den kallpressade.. Men jag smaksätter den bea-inspirerat med lök, persilja, dragon, vitvin och dijon, kanske märks det mindre därför. 

Nästa gång ska jag göra vitlöksmajjo på samma grund. Får se då hur det funkar smakmässigt. Men tror det kommer gå bra.

Orakletidelfi
2013-09-05 15:47
#11

#5 tja jag kör ju lite på en höft men ungefär så här: knäcker ett ägg i en tillbringare (eller hinken/burken man ska ha majon i) häller i en dutt (kanske uppåt en msk)  vinäger samt en klick (en halv drygt msk) dijonsenap, samt salt och peppar. Plus lite chiliflakes som jag stött lite. En nypa eller så. Sen häller jag på olja, kanske 2-3 dl. Ja du ser.. jag har ju inte mätt direkt. Sen ner med stavmixern i botten och kör tills det blir vitt  som väller upp då drar jag den uppåt och kör tills allt ser färdigt ut. Sen kan man gärna röra lite med en sked, den blir slätare då.

Lchfman
2013-09-05 18:31
#12

#11 Ja ok! Tack!

Zepp
2013-09-05 18:41
#13

He he.. jag gjorde majo på extra virgin olivolja en gång.. synd på den fina oljan.. för inte åt jag upp majon inte!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2013-09-05 21:27
#14

Du skulle ha haft i vitlök. Eller, en egen uppfinning faktiskt, massor med pressad citron. Är faktiskt mycket gott. Men majonnäs smakar det inte!

Den del billig rapsolja har för mycket smak den också. ICAs egen t.ex. blir det äcklig majonnäs av. Zetas funkar.

Orakletidelfi
2013-09-05 22:01
#15

Citron har jag också i ibland, finns ju färdig citronmajonnäs att köpa som jag gillar så det var den första variant jag testade.

hemul
2013-09-05 22:15
#16

Jag menade i olivoljevarianten, alltså. Det blir gott, men man måsta ha mycket, inte bara ett par droppar.

Upp till toppen
Annons: