Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3245 ggr
Madelone
2013-09-04 19:03

LCHF funkar inte för min pojkvän

I början av sommar började jag och min pojkvän äta LCHF. Han vill testa det för att se om det kunde hjälpa han att gåner i vikt. Och hade läst på nätet att man även kan äta LCHF om man väger för lite för det hjälper en att gå upp i vikt i så fall (Jag behöver öka i vikt). Vi åt det i ca 1½ månad. Sen fick jag sluta äta LCHF då jag som appsolut inte behöver gå ner i vikt utan tvärt om upp i vikt hade tappat nästan 5kg och började må dåligt av det. Min kille slutade med att äta det då. Då han hade gått upp i stället för ner.

Och nu efter semesten ville han testa igen. Så vi lagar LCHF mat men jag kompletterar med pasta, ris eller potatis. Vi gör mycket grytor och har en LCHF recept bok som vi gör recept ur eller tar inspration ur. Han äter bara grönsaker till eller blomkåls ris eller wokad kol till maten. Men han märker ingen skillnad på sin vikt. Denna gången går han varken upp eller ner i vikt.

Vad gör vi/han för fel?

Annons:
Zepp
2013-09-04 19:34
#1

Ja för det första.. olika personer har olika behov.. och för det andra, olika kost påverkar olika personer på olika sätt!

Om vi säger som så.. du behöver gå upp.. det e väl inte fett du behöver lägga på dig eller.. ät mer protein, ta gärna potatis till maten.. och så behöver du antagligen äta mer mat!

För din sambo.. som skulle behöva gå ner.. antagligen fettvikt då antar jag.. knappast i muskelvikt va?

Mer fett, mindre portioner tillräckligt med protein och mindre kalorier!

Bra det med att han står still iallafall.. då verkar aptitregleringen fungera!

Då kommer vi till hur ofta ni äter, rätt normalt är två gånger om dagen.. inget däremellan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Madelone
2013-09-04 19:49
#2

Jag ätter massor. Men går aldrig upp ändå. Är expert på att små äta. Då blir det oftast frukt. Eller ost om vi har en riktigt god ost hemma. Ibland kanske en grönsak.. Och nu har jag precis börjat en lärlings utbildning till bagare. Så blir att man stoppar i sej en kant från en kaka. och en smörgås som lunch. Jag brukar äta frukost. Har svårt för det ibland men försöker få i mej en halv smörgås varje mårgon i alla fall. Sen är det middag när vi kommer hem från jobbet. Jag dricker även en chek varje dag som ska hjälpa mej att gå upp i vikt.

Min sambo äter typ aldrig frukost. Han har med sej en matlåda till jobbet med resten från dagen före. och sen middag efter jobbet. sen äter han inte så mycket mer.

Zepp
2013-09-04 20:00
#3

Okej.. då blir det för dig att småäta protein och fett i stället.. ost går oxå bra.. men som regel.. ät rejäl mat på fasta tider.. och ät rejält.. så man står sig på två-tre måltider!

Grejen är lite att det handlar om planering.. planera in tre måltider om dag för bägge.. handla för det.. och inget annat.. laga sen till den maten och ät gemensamma måltider!

Vad jag begriper så har ni inga barn.. för då hade ni behövt planera mer.. låtsas att ni har det.. de skall ha mat, som är näringsriktig på fasta tider!

Grejen är lite att går man och småäter hela tiden blir det ingen riktig ordning på matrutinerna.. och sen fallerar hela planeringen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2013-09-04 20:54
#4

#2 En intressant fakta om människor som säger sig äta mängder är att dom inte gör det. Har du provat att faktiskt dokumentera vad du äter? Det kanske inte är de mängder du tror.

KarinJ46
2013-09-04 20:56
#5

Några frågor bara:

- Hur gamla är ni?

- Hur långa är ni?

- Vad väger ni?

Kroppen kan ibland ha en annan uppfattning om vad som är lämplig vikt än vad man själv har.

wishcometrue
2013-09-05 07:01
#6

Många som småäter mycket, är inte hungriga till huvudmåltiderna och äter väldigt lite då istället. Det känns då lätt som att man äter "massor", för man har ju både småätit 2-3 gånger på förmiddagen, ätit lunch, småätit i kylskåpet 2-3 gånger till på eftermiddagen och sen ätit middag! Men i själva verket har man ätit en väldigt liten mängd, för man kanske bara orkade en halv portion mat vid måltiden.

Risken med att småäta lchf-livsmedel, tex nån skiva ost, är att det gör en mycket mättare än att småäta en kokosboll eller en skorpa med lättmargarin - och du kommer vara ännu mättare vid huvudmåltiderna.

Nu är jag verkligen inte någon expert men det kanske kan vara värt att testa att äta ordentligt 3 gånger om dagen istället för att småäta utspritt över dagen? Får du bli hungrig mellan måltiderna kommer du även ha ökad aptit när du väl får äta?

Annons:
MimLan
2013-09-05 07:52
#7

När det gäller smala har jag noterat att en del går ner initialt, för att sedan börja öka.

Men som nämnts, småätande är inte riktigt grejen alla gånger.

Med tanke på att din pojkvän inte verkar äta mycket kan hans metabolism vara skadad så att det kan ta lite tid att landa innan något händer.

SpurtAnne
2013-09-05 08:56
#8

Min mamma tycker också att hon äter jättemycket, det gör hon inte, hon väger 42 kilo och tror att det inte spelar någon roll hur mycket hon äter. Hon äter bra mat 3 ggr per dag. Småäter aldrig och äter aldrig godis i någon form, väldigt sällan kaffebröd och då väldigt lite. Jag har försökt förklara för henne att om du dricker en liter cola per dag och äter en påse chips till utöver det du redan äter så kommer du att gå upp i vikt men hon tror inte det.

Jag tror inte att du äter så mycket som du tror. 1,5 månad är lite kort tid för att få till det så det funkar perfekt. Man måste öka vissa saker, minska på andra och sen får man hålla på så ett tag innan man hittar rätt. Ge inte upp, varken du eller din pojkvän, det kommer.

evion
2013-09-05 09:00
#9

Är det inte ganska troligt att man även om man behöver gå upp i vikt, initialt tappar den extra vätska som binds i kroppen utav kolhydrater och alltså tappar några kilon? Därefter kan man börja bygga upp vikt?

hemul
2013-09-05 11:31
#10

Jo. Det är t.o.m. vanligt att man tappar lite till innan det vänder. Det finns beskrivet hos bl.a. Lutz och jag tror flera smalisar här gjort den erfarenheten också om jag minns rätt. Kanske tar det en stund innan man börjar bygga upp muskler, vad vet jag.

[WickedAlly]
2013-09-05 12:17
#11

Skriv upp vad ni äter under en vecka eller två, man blir ibland förvånad över resultatet :)

odezza
2013-09-05 12:21
#12

Jag vägde 50 kg när jag började med LCHF för 7 år sedan, gick ner initialt till 43 (156 cm lång). Jag var aldrig orolig över att jag skulle "försvinna", jag åt ju god och näringsriktig mat.

Sedan gick jag upp igen, numera väger jag runt 50 kg.

"still lost in space and time"

SpurtAnne
2013-09-05 12:28
#13

När jag började vägde jag 59, ville gå ner till 57, gick ner till 55 och efter några månader upp till 57 som sen hållt i sig.

Annons:
Madelone
2013-09-05 18:55
#14

Jag har redan gett upp LCHF lite sen första gången. Jag är 156 cm lång och vägde 47 kg innan sommaren. Sen började vi med LCHF och jag tappade till 42,3 kg under den perioden vi testade då. Och då mådde jag ganska dåligt. Med illamående, yrsel och ständigt huvudverk. Gick i lång byxor och tjocka tröjor när det va rund 25 ute. Och det brukar jag inte göra. Och nu pendlar min vikt mellan 44,5-45,6 kg. Jag har koll på va jag äter och det är en del. Jag älskar mat och har inga som helst problem med att äta mat fast jag inte är hungrig äter mej alltid för mät.
Jag ville börja med LCHF för att jag är så tröt på att folk inte tror att jag äter ordentligt och för att jag är tröt på att höra av andra att jag måste äta mera. hört det hela livet och är riktigt tröt på det. Denna gången är inte jag med på LCHF dieten. jag äter bröd till frukost och har ris,pasta eller potatis till min sambos LCHF mat. Och äter minst en shake om dan som ska hjälpa mej gå upp i vikt igen. Blir minst 2-3 äpplen om dagen och en del bullar och kakor på utbildningen nu.

Va min sambo väger vet jag inte han vill inte ställa sej på vågen. Men senast han prata om sin vikt för lite mer än en månad sen va det 110 kg och han är något på 180 tror jag.

Mest fundersam och bekymrad över hans LCHF för han vill verkligen att det ska fundera. Han blev besviken föra gången det inte fungerade och tror han börjar bli det nu med.😕 Han vill så gärna att det fungerar.

Upp till toppen
Annons: