Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 20267 ggr
Gia91an
9/4/13, 11:00 AM

Billigaste LCHF- maten?

Vi har det lite knapert nu och skulle behöva tips på billiga men totalt acceptabla lchfmaträtter. Gärna med mycket fett då jag har dålig fantasi.. Ätit lchf i snart ett år and loving it. Så ge mig bra tips nu!

Annons:
Mooniq
9/4/13, 11:03 AM
#1

ägg i alla former, mättar bra och relativt billigt och massa nyttigt.

kött på extrapris, färs på extrapris. Hoppas du har frys så du kan handla, dela upp och frysa in.

äggomelett är supermat. tänk pizzafyllning och lite ost överst. funkar att frysa in i portionsstorlekar.

makrill i tomat

frysta grönsaker är oftast billigare än färska -kolla runt lite.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Gia91an
9/4/13, 11:07 AM
#2

1# Allt det gör jag redan. äter minst tre ägg per dag och har alltid makrill hemma. köper alltid hem kött på extrapris, nästan aldrig på fullpris… och köper frysta grönsaker oftast.. Men det är suveräna råd… Funderar mer över maträtter förutom omelett som jag äter massa av redan då jag också tycker det är supermat, vill bara inte bli trött på det! ;-) så billiga maträtter helt enkelt. Igår gjorde jag tex biffar med vitkål som utfyllnad för att få mer utan att ha mer kött..

Zureel
9/4/13, 11:13 AM
#3

Man kan göra en lchf variant av okonomiyaki ta ett lchf recept på pannkakor dryga ut med rikligt med strimlad förvälld vitkål ha gärna lite buljong i smeten också stek stora plättar ät med soja och majonäs.


Mooniq
9/4/13, 11:14 AM
#4

GOD KÖTTGRYTA 4 – 6 port

DEL 1:

4 – 7 hg GRYTBITAR ca 2 x 3 cm – fläsk, nöt eller kyckling

1 – 2 st GUL LÖK, grovt hackad

3 -4 MORÖTTER, delade i bitar

Salt & peppar

Bryn köttet i smör, tillsätt lök, morötter. Salta och peppra

Tillsätt sedan:

2 - 3 krm CAYENNEPEPPAR

2 – 3 krm PAPRIKAPULVER

1 HÖNSBULJONGTÄRNING

1 pkt PASSERADE (KROSSADE) TOMATER, ca 500 gram

4 – 5 dl VATTEN

Låt alltsammans koka på svag värme, gärna med lock - lämna liten glipa:

Nötkött 2,5 – 3 timmar

Fläskkött 1 – 1.5 timmar

Kycklingfilé – ca 1 timme

(här kan du låta grytan kallna och ev. Frysa in)

DEL 2:

Blanda sedan i:

2 dl GRÄDDE eller CREME FRAICHE

3 -4 msk PERSILJA, finhackad ( frysdisken färdighackad i småpaket)

Koka upp. Eventuellt reda av såsen lite.

Servera med kokt potatis eller kokta blandade grönsaker. Grytan är godast dagen efter tillagning.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Gia91an
9/4/13, 11:17 AM
#5

3# oooh jag som har ett halv kålhuvud hemma. detta måste jag testa! 4# grytor är underbara, tack! den ska jag testa! :-) ge gärna fler tips! :-)

OlgaMaria
9/4/13, 11:23 AM
#6

Ät mindre kött genom att öka på fettet. Hyvla smör över allt och gör din egen majonäs (300 gånger godare än den du köper). Det är viktigt att ha bra fettkällor till varje måltid så att man inte behöver äta sig mätt på det dyrare köttet och grönsakerna.

LCHF-pannkakor och LCHF-bröd kan ersätta vissa måltider och dra ner priset för en måltid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Gia91an
9/4/13, 11:31 AM
#7

jo jag häller ofta på smör för att bli mättare… och lchfpannkakor åt jag senast igår vilket är riktigt gott… :-) tar gärna emot fler tips på hur man ökar fettet utan att ta så mycket mejerier! :-) jag har som sagt ganska dålig fantasi just nu! :-)

Zureel
9/4/13, 11:34 AM
#8

Skivspill är ett bra sätt att få mycket kött för pengarna kräver oftast lite mer arbetsinsats men jag brukar få ut ungefär 50% någorlunda dugliga skivor som går att använda som de vanliga produkterna resten får man hacka upp och använda på så sätt. Man brukar kunna hitta bacon, fläsk karre och kotlett skivspill lättast brukar vara att hitta bacon


Anders-S
9/4/13, 11:47 AM
#9

Frysta sillfiléer är billigt och kan tillagas på en massa olika sätt.

Innehåller dessutom omega-3 som du behöver lite varje dag.

Strömming bör du däremot undvika om du är i fertil ålder.

På Västkustfilés paket visas sill som A-kvalitet och strömming som B-kvalitet. Kolla på paketet och köp A men inte B.

Andra märken har ofta fångstplats angiven på paketet.

http://www.nyttigfisk.se/

http://youtu.be/s7R3AIFL1No

[stass]
9/4/13, 11:50 AM
#10

Kladdigt att äta men väldigt gott (och billigt) är att steka upp ett par kycklingvingar med lite curry, salt och peppar i ganska ordentligt med rapsolja (de behöver ca 20 min i stekpannan), servera med lätta grönsaker.

Ungsstekta kycklinglår är också billigt och mättande.

OlgaMaria
9/4/13, 12:20 PM
#11

Ja, kyckling är billigt och bra! Speciellt hel fryst kyckling! Lever är väl billigt också, om man gillar det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Jennifer71]
9/4/13, 4:31 PM
#12

Hej,

Soppor är både mättande och billiga, prova gärna svamp eller kanske blomkålssoppa med lite knaperstekt bacon som du klipper över vid servering. Om du äter mycket kyckling så köp hellre en hel och stycka själv, mycket billigare än att köpa delar i låda. Pajer är också sådana du lätt drygar ut med grönsaker och kan varieras i det oändliga.

Praefatio
9/4/13, 4:42 PM
#13

Hel kyckling finns ofta på extrapris, toppenmat! Godast när man kokar den i kycklingbuljong, serveras med curry, grönsaker och något kladdigt (sås, majjo, créme fraische eller vad som helst).

Annons:
Gia91an
9/4/13, 4:46 PM
#14

Äter både mycket kyckling och lever. Ofta köper jag hel kyckling med och grillar så det är lugnt liksom… Soppor är jag dålig på. Brukar göra kycklingsoppa men det är i stort sett det enda jag gillar… Mannen gillar inte blomkål annars hade jag kunnat göra soppa på det! :-)

Praefatio
9/4/13, 4:56 PM
#15

Snabbgulash a'la LCHF är sjukt gott! Köttfärs, lite morot, grön paprika, vitlök och lök, lite krossade tomater, spiskummin och paprikapulver efter smak och tycke samt köttbuljong, ev smaka av med lite smör och grädde om man vill.

Serveras med en REJÄL klick CF för att bibehålla mättnaden.

Gia91an
9/4/13, 6:25 PM
#16

Usch av denna tråden blev jag supersugen på kycklingsoppan. Nu blir det det ikväll! :)

JMW
9/4/13, 6:37 PM
#17

http://airamsmat.webblogg.se/2008/august/bogsambalgryta.html Denna gryta gjorde jag häromdagen. Underbart god! Jag gjorde den med picnicbog jag köpte förra veckan. Till min stora lycka hade de kvar av köttet på Maxi så jag köpte två bitar till idag, endast 39,90/kg.

Praefatio
9/4/13, 6:47 PM
#18

Igår köpte jag fläskkarré för 49 kr kilot, extrapris på Willys. Idag äter vi brynt karré som sedan får ligga och puttra under lock på låg värme i 30 minuter. Den puttrar i en buljong gjord på vatten, soja, timjan, rosmarin, chili flakes, peppar, köttbuljong. Man kan också ha i lite, lite granatäppeljuice eller dylikt om det känns okej, den osötade varianten, ingenting för den som kör strikt (jag äter av andra skäl än viktnedgång så några enstaka kolisar här och där är helt okej för mig).

Köttet blir supermört och extremt gott. Sambon äter ris till, jag kör på haricots verts. En smörklick på köttet och en på grönsakerna så är man hemma. Jäklar i havet vad gott. Buljongen är så god att jag häller resten av den i en mugg och smuttar under kvällen… Riktigt så tokig är inte sambon :P

Zepp
9/4/13, 7:06 PM
#19

Torskblock.. tina och lägg i en form med smör, vispa ihop grädde med ägg, strimla purjolök och skiva en tomat!

Kör in formen i ugnen en kvart, ta sen ut den och lägg på grönsakerna, slå på stanningen och strö ost ovanpå.. kör ytterligare en kvart - ½ timme!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

renvert
8/12/14, 2:51 PM
#20

Är student…..
Då och då, havregrynsgröt med kanel och äppelbitar. Ha i smör utan salt i, det är gott och smakar rundare. M. grädde istället för mjölk.
Morotsstavar i hemgjord dipsås eller "bearnaiseförsök" då det är omöjligt tycker jag, men skitgott:P
Ostgratinerad grönkål.  Blir som chips, glöm inte salt!
Blomkålsmos med smör och uppvispad grädde. Sååååå gott med köttbullar med vitkål och morötter i till.

Annons:
misty09
8/12/14, 6:16 PM
#21

Crepes, paj och pizza är bra mat när kassan är skral. Finns gott om LCHF recept på pajdeg, pizzadeg och pannkakor. Fyll sen med det du har i frysen….rester. Skivspill finns billigt på Willys. Blir fyllning i alla tre rätterna. Ostkanter har ju en LCHF ätare gott om. Har du stekt en billig hel kyckling kan ju ett lår få hackas ner som fyllning i en paj. 3 ägg, 0,5 dl grädde och 2,5 dl vatten blir äggstanning. Fantasin är det som sätter gränsen för vad du fyller crepes, paj och pizza med  :)

SpurtAnne
8/14/14, 7:14 AM
#22

Jag har äntligen lärt mig hur man gör stek i ugnen! Köpte en fransyska häromdan. Den kostade 75:-. Fräste den i stekpannan och sen in i ugnen på 150 grader en timma. Skar upp den och nu har jag middag och lunch i flera dagar. Till det har jag Bea på burk, blåmögelost och lite tomat, gurka eller paprika. Totalt kostade det kanske 200:- och det räcker i nästan en vecka!

opssk
8/15/14, 12:15 PM
#23

Strimlad vitkål stekt med massor av smör o kryddor är i alla fall väldigt gott och billigt tillbehör till valfri proteinkälla.

Loria
8/17/14, 7:58 PM
#24

Pizzalåda är en bra o omväxlande variant på omelett.  Jag brukar göra det när ag hittat billig skinka eller annat pålägg på butiken. http://www.matplatsen.net/2013/04/05/fredagsfeelings-pizzalada-varldens-godaste-coleslaw/

Coleslaw är ju galet billigt det med.

Har ni Lidl där du bor kan du hålla utkik efter saker med kort datum. De brukar vara duktiga på att sälja med 30-50% rabatt på sånt som ligger nära på att gå ut.

Jag äter ofta Icas kvarg till frukost. Tycker att en halv burk räcker rätt bra. De kostar 9kr/st på Maxi. Vill man ha lite mer tuggmotsånd kan man ha på en matsked nötter eller frön.

Har du plats i frysen kan du köpa billiga grönskaer (tex paprika, purjolök, blomkål) när de är på specialpris. Hacka och lägg i frysen.

Loria
8/17/14, 7:58 PM
#25

Pizzalåda är en bra o omväxlande variant på omelett.  Jag brukar göra det när ag hittat billig skinka eller annat pålägg på butiken. http://www.matplatsen.net/2013/04/05/fredagsfeelings-pizzalada-varldens-godaste-coleslaw/

Coleslaw är ju galet billigt det med.

Har ni Lidl där du bor kan du hålla utkik efter saker med kort datum. De brukar vara duktiga på att sälja med 30-50% rabatt på sånt som ligger nära på att gå ut.

Jag äter ofta Icas kvarg till frukost. Tycker att en halv burk räcker rätt bra. De kostar 9kr/st på Maxi. Vill man ha lite mer tuggmotsånd kan man ha på en matsked nötter eller frön.

Har du plats i frysen kan du köpa billiga grönskaer (tex paprika, purjolök, blomkål) när de är på specialpris. Hacka och lägg i frysen.

Upp till toppen
Annons: