Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

"gammal hetsätare" & lchf - ingen viktnedgång?

2013-09-04 06:56 #0 av: wishcometrue

Hej ska försöka hålla mig kort nu, måste bara få skriva av mig min ångest även om det säkert verkar löjligt för många här (dock ett stort steg i rätt riktning - förr hetsåt jag bort all typ av ångest!).

 

Detta är min andra vecka på lchf och jag har inte gått ner ett enda gram/en enda cm! Jag har ett normalt BMI och är egentligen inte överviktig men skulle vilja gå ner 6-8 kg för att bli "smal" (inom normalt BMI men närmare lägre gränsen, istället för som nu, mot övre gränsen). Eftersom jag verkligen ätit som en gris hela semestern med glass, godis, pasta, pommes, pizza etc (och gått upp 3 kg under bara min semester!!) hade jag hoppats att åtminstone tappa något kg vattenvikt och bli motiverad i början. Men jag har inte gått ner något alls!

Så här äter jag:

Frukost: 1 st "bullet-coffee"

Lunch: 1 port av ett lchf-recept tex ost & baconpaj, en kycklingfile med blomkålsmos etc.

Middag: Samma som lunch.

Jobbar väldigt ofta över till kl 19-20, och då "hinner" jag inte träna, men tränar iaf spinning varje lör och sön. De få gånger jag hinner tränar jag spinning max 1-2 gånger på vardagarna också.

Efter träning: 1 st "bullet-tea" + 1 ägg

 

Eftersom jag vet att jag har lätt för att överäta lagar jag alltid efter  ett lchf recept och delar upp i rätt antal matlådor innan jag äter för att inte äta mer än en portion enligt receptet. Recepten jag har använt har inte beräknat antal kolhydrater och jag har inte räknat ut antal själv. Borde jag börja göra det för att veta hur många gram kh jag äter?

 

Tycker det har funkat bra. Jag är inte sugen på att småäta och är inte hungrig! Har trots mycket stress på jobbet denna drygt  1 ½ v inte hetsätit en enda gång!

 

Men jag blir så arg, ledsen, frustrerad, besviken att jag inte har gått ner i vikt. Det verkar ju som att ALLA andra går ner massor de första veckorna, för att det sedan ska lugna ner sig och stabilisera sig? Med tanke på hur mycket kh jag åt under semestern borde ju även jag ha gått ner massor nu när jag övergick till lchf, så jag fattar verkligen inte varför jag inte går ner i vikt.

Har det att göra med att jag jojo-bantat och över/hetsätit de senaste åren? Har bantat i perioder, för att sedan över/hetsäta pga hunger eller för att jag är stressad. Har konstant pendlat 5-8 kg upp o ner. Gick ner 4 kg innan semestern genom traditionell bantning, gick upp 3 kg under semestern då jag "unnade mig" att äta allt jag ville när jag ville för att jag var så less på att banta.

Någon med liknande bakgrund som idag äter lchf? Vad är era erfarenheter?

Anmäl
2013-09-04 07:05 #1 av: Gronstedt

2 veckor är ingen tid alls i sammanhanget. För en del tar det tid innan det händer något, det beror på vad det finns för orsak till den vikt man har.

Jojobantning och hetsätning kan göra det svårare att tappa vikt. Sedan kanske inte kroppen och du är överens om vad ni borde väga. Det kan vara svårt att bli fashionabelt pinnsmal med LCHF, många hamnar på mer rimlig kroppsform. Du kanske till och med kommer att gå upp i vikt men se smalare ut till följd av mer muskler, det är det många som gör.

Anmäl
2013-09-04 07:06 #2 av: Mooniq

Hej

Rom byggdes inte på en dag och du skriver att du är normalviktig men siktar ändå ner några snygg-kilon. Ta det lugnt.

Du stressar, du förväntar dig resultat om en kvart och blir frustrerad.

Ingen bra kombination.

Se istället till de positiva sidorna. Du äter bra mat, ger kroppen BRA näring, du är mätt och förhoppningsvis är ditt humör på topp. Du lagar mat och delar upp i lådor och allt verkar flyta på fantastiskt bra.

OM du är stressad på insidan och har jojobantat så kan du nog vara rätt säker på att kroppen håller på ALLT - den vet ju inte när du får ett "spel" och slutar ge den näring igen.. Kroppen vet inte om det är dåliga eller goda tider.. så den väntar ut dig..När du slappnar av och lugnar ner dig så kommer kroppen att göra likadant.

Om du vill höja förbränningen i kroppen så är promenader superbra. det skapar inte muskler utan ökar kondition och förbränning. Kanske kan du peta in en lite promenad här o där under veckan.

Så andas lugnt, och ge det lite tid. Jag tror att om bara du lugnar dig så lugnar sig kroppen oxå och formar om- du kanske inte ska stirra på vågen utan ta fram måttbandet och mäta dig på vissa ställen istället. Med rätt och bra mat så kan kroppen kosta på sig mer muskler och då kanske inte vågen visar skillnad - men måttbandet gör!

Lycka till GladSol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-09-04 07:24 #3 av: SpurtAnne


Skulle vara kul att veta din vikt och längd. Får för mig att du förmodligen inte behöver gå ner alls. Kanske inte ens bör gå ner mer. Det som händer med normalviktiga är att fettet "fördelas om" (orkar inte gå in på detaljer) till muskler. Vilket gör att du ser smalare ut men vågen kanske säger detsamma som innan.

Anmäl
2013-09-04 08:44 #4 av: MimLan

Håller med om vad som sagts innan. Din vikt är ett mindre problem i jämförelse med dina reaktionsmönster. Andas!

Skulle dock också vilja att du räknar lite på vad du äter, jag tycker det verkar lite mat. Ett problem med fettkaffe är att en del tar bort maten som behövs, speciellt proteinet, för att man är för mätt på fettet.

Och ställ undan vågen. Lär dig känna din kropp istället.

Anmäl
2013-09-05 06:53 #5 av: wishcometrue


Tack för era svar!

 

Det stämmer att jag nog förväntar mig resultat för snabbt, och blir frustrerad för att jag inte märker av en förändring så fort som jag hade önskat. Med hjälp av "vanlig" bantning så märker jag resultat ganska fort, så efter att ha läst hur mycket "alla" som börjar på lchf går ner i början (dock mest vattenvikt - men det märktes ändå på vågen) hade jag väl förväntat mig ett litet mirakel av något slag... Eftersom jag inte är överviktig kan jag inte förvänta mig samma resultat som någon med +40 kg, det är ju ganska logiskt.

Jag ska göra nytt matschema och räkna ut antal kolhydrater i helgen för att få se svart på vitt vad jag äter. Och sen göra som ni säger, bara njuta av att slippa vara hungrig/sugen och istället unna mig själv att faktiskt må bra! Än så länge mår jag ju faktiskt bättre än på flera år, trots att det är sinnesjukt stressigt på jobbet och jag jobbar 3-4 timmar övertid per dag. Måste försöka banka in i min skalle att hälsa och välmående är viktigare än att ens skinny-jeans passar ;)

 

Ps. Som några av er kommenterade. Jag tror att jag skrev det i mitt inledande inlägg, men jag har både mätt med måttband och vägt mig och inget av dem har gett resultat.

 

Ska försöka peta in mer promenader på kvällarna så fort det lugnar sig på jobbet, just nu är det i princip bara att åka hem och sova efter att jag slutar. Kanske all stress på jobbet också är en bidragande orsak till att inget händer?

Anmäl
2013-09-05 07:38 #6 av: Mooniq

Ja, stress är en effektiv bromskloss tyvärr. Men bra att du själv ändå märker att du mår bra och orkar med dina långa arbetsdagar.

och egentligen - vem vill banta o tappa vatten - sätta kroppen i krig och så fort man börjar äta normalt så tar kroppen tillbaka alltsammans med ränta...

Ät god mat, njut av vardagen och må bra!! GladSol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-09-05 07:46 #7 av: MimLan

Kanske är det så att du inte skall fundera på vikten och kroppen alls medan du har all stress? 

En sak i taget.


Anmäl
2013-09-05 14:37 #8 av: hemul

Men... du säger att du inte är överviktig. Om du menar det bokstavligen, att du inte är överviktig alls, ska du inte förvänta dig att gå ner. Varför skulle du göra det?


Anmäl
2013-09-23 10:30 #9 av: Amrit

Hej wishcometrue!

Du och jag är lite i samma sits. Jag har pendlat upp och ner i vikt under åren. Efter min andra graviditet gick jag över till strikt LCHF och mådde superbra (bättre mage, bättre sömn, jämnare humör, ingen huvudvärk, mer ork etc) plus att jag tappade i vikt. Jag kunde dock inte tapppa all vikt jag själv ville och även om det "Viktmål" jag hade nog var resultat av allmän Hollywoodstörning så hade jag svårt att släppa det.

Nu tre år senare har jag ännu en gång ramlat ner i kolhydratträsket. Det senaste året har jag gått upp någonstans mellan åtta och tio kilo?! Blir extremt trött på att hålla på så här så nu har jag tagit ett beslut "stark och frisk" är mitt nya motto. Detta innebär att jag ställt bort vågen, börjat träna regelbundet och äter strikt LCHF. Träningen började jag med i början av sommaren då jag även ställde bort vågen efter den totala ångest resultatet innebar. Nu efter semestern har jag också hoppat på strikt LCHF igen, har nu gjort EN vecka och ät väldigt nöjd! Det senaste halvåret har jag inte haft viljestyrkan nog att orka igenom min jävulska abstinens dag tre-fyra utan då "gett upp" och handlat godis eller käkat bröd varenda gång.

Nu är jag dock på banan igen och hänger här inne och ser dokumentärer om socker och kemikalier vilket hjälper mig i min strävan "stark och frisk".

Min plan är i alla fall att äta mig mätt på bra mat (köper LCHF-tidningar regelbundet för att få inspiration och inte hamna i samma, samma-träsket vilket fått mig att sluta förr), träna minst två gånger i veckan och INTE väga mig eftersom jag har en skev uppfattning om vikt, utseende och mitt människovärde vilket leder till att jag mår dåligt om jag, som du skriver, inte får fantastiska resultat direkt. Nu är det "stark och frisk" som gäller!

 

Oj, blev långt, ville bara säga att du är inte ensam :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.