Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Föredrag

Intressant film om övervikt och insulinresistens

2013-09-03 19:25 #0 av: nyttiga_jag

16 minuter väl värda att se om övervikt och insulinresistens.

Talet är på engelska och man kan ställa om textningen till engelska

http://www.ted.com/talks/lang/nl/peter_attia_what_if_we_re_wrong_about_diabetes.html?source=facebook#.UiYOCdM5H2J.facebook

Se den och kommentera sen!

Anmäl
2013-09-03 19:45 #1 av: RobinEH

Han har nog gått en retorikkurs. Att spela med känslor fungerar oftast.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-09-03 19:58 #2 av: savonit

Hur bra som helst och han har många bra poänger.
Jag gillar honnom skarpt.

#1 Kan han säkert ha gjort.
Men frågan är vad det spelar för roll?
Han tror på det han gör, han tar reda på fakta och har bred erfarenhet.
Ganska dumt att köra en föreläsning utan att jobba med ljud, bild, känsla osv.
Varför skulle man det? Att man sedan lärt sig göra det på ett sådant sätt att det ger ett bra gehör är väll just det man vill om man tror på det?

För du tror väll inte han hittar på?
Spela med känslor, han reffererar det han nu tror på till något han tidigare trodde var rätt som han nu är helt säker på är helt fel. Han förmedlar en känsla en ånger, ett fel en begått. Att leka med känslor är något helt annat.

Anmäl
2013-09-03 20:05 #3 av: Zepp

Kan till viss del hålla med Robin.. men han vänder sig antagligen till en amerikansk publik.. och nog får han genomslag alltid!

Sen så.. det är väl lite av hans avbön som läkare.. för att han inte visste bättre förut??

Och i bästa amerikanska såpopera stil.. hur som helst han är super!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-03 20:33 #4 av: savonit

#3 Jag säger ju inte att jag inte håller med i det Robin skriver, jag ser bara inte problemet i det.
Givetvis kan och har han säkert gått en retorikkurs, eller lärt sig det genom egna erfarenheter eller tittat på förebilder.
Att jobba med känslor fungerar givetvis, men det är ju inget fel i att jobba med känslor sålänge man inte ljuger om det, sedan kanske han överdriver en aning eller inte han vet ju vilket misstag han gjort. Men men.

Anmäl
2013-09-03 20:41 #5 av: nyttiga_jag

Jag är mer intresserad av vad ni tror om problematiken:

1 Fetma orsakar diabetes och insulinresistens

2 Diabetes och insulinresistens orsakar fetma

Visst är han dramatisk på slutet, men om vi bortser från det. Retoriskt tycker jag inte han är så bra, för han tittar ner väldigt ofta och lyfter inte blicken så mycket. Kan bero på hur publiken sitter, det framgår inte.

Anmäl
2013-09-03 21:01 #6 av: Zepp

#4 Ser heller inget problem i det.. iomed att man är van vid amerkanska såpor.. så ser man igenom upplägget.. och uppfattar budskapet!

Bra fråga.. först så menade man att det var fettman som var orsaken till de metabola problemen.. men numera kommer mer vetenskap som pekar på att diabetes, insulinresistens och fettma orsakas av hyperinsulinemi.. dvs kroniskt förhöjda insulinnivåer!

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år. Sannolikt fanns den där också före infarkten."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

"Individuals, including non-diabetics, are 69% more likely to develop ischemic cardiovascular disease if glucose levels in their blood are slightly elevated, say researchers."

http://www.medicalnewstoday.com/articles/246612.php

"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/fett-p%C3%A5verkar-hj%C3%A4rtat-innan-det-ger-diabetes-5632

Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

"In this conceptual model, insulin resistance is caused

by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

Anmäl
2013-09-03 21:03 #7 av: savonit

3 Insulinresistens, oskakar fetma och diabetes.

Att hela tiden basera sitt energiintag på blodsockerhöjande livsmedel, kräver mycket insulin.
Och kan bli en negativ spiral i många fall. Och det leder till problematiken.

PRoblemet är när man får en orolig kropp och när man kommer in i en ond spiral där man känner ett otröstligt sug som man vill råda bot på och av den anledningen äter för mycket och ofta fel saker.

Anmäl
2013-09-03 21:10 #8 av: nyttiga_jag

Zepp, visste jag kunde lita på att få utmärkt svar från dig, med referenser :-)

Tack!

Detta är något jag trott på sen jag började med LCHF för snart 3 år sen.

Visst är det nog så att allt raffinerat vitt vi äter påverkar oss. Varför har det annars blivit så mycket fler överviktiga, ju mer fettsnålt vi äter och ju mer raffinerat!

Anmäl
2013-09-03 21:30 #9 av: Zepp

Grejen är att vi inte äter så mycket mer kolhydrater än vad de gjorde för säg 5 generationer sedan.. däremot så äter vi mindre mat och mer mellanmålsprodukter.. dvs mer raffinerade kolhydrater.. typ socker som var en lyxvara för 5 generationer sedan!

Anmäl
2013-09-04 19:05 #10 av: RobinEH

Vad är den främsta orsaken till hyperinsulinemi då?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.