Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5756 ggr
cyfo
2013-09-02 16:45

Bacon med druvsocker

Hej, jag har kört lchf nu ett tag och har varit väldigt noga med att inte få i mig något alls samt väääldigt lite kolhydrater, sen såg jag närmare på ett bacon-paket jag köpt där det framgår att det innehåller druvsocker?

Innehållet lyder:Sida(svål- och broskfri), koksalt, stabiliseringsmedel E451, DRUVSOCKER, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250.

Jag har ingen vidare koll på alla dessa E-medel och vad dom verkligen "innehåller", men det är speciellt druvsockret jag tänker på, har något nån aning om vilken mängd det rör sig om?

Är det verkligen okej att äta när man ska hålla sig själv i ketos?

Och om någon kan det på rak arm, så säg gärna om dessa E-medel är något som ska undvikas eller om dom är okej :-)

Tack på förhand!

Annons:
RobinEH
2013-09-02 16:55
#1

Det är en mycket liten mängd druvsocker, såvida de inte öst på med natrium- och kaliumtrifosfater.

Med ketos antar jag att du menar vad som här brukar kallas "optimal ketos". I så fall krävs det att du äter ganska mycket bacon.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

obstitant
2013-09-02 17:16
#2

Nitrit går inte att undvika i charkprodukter, de får inte säljas utan tror jag eftersom man riskerar otrevliga bakterier då. 

Jag brukar titta efter bacon utan vare sig socker eller rökarom, och jag tror det är Tulip och Ica (!) som uppfyller de kraven. Kan förstås finnas någon mer. Sen försöker jag att inte äta så mycket bacon bl.a. just för nitriten.

Orakletidelfi
2013-09-02 18:00
#3

Vad är det du är väldigt noga med att inte få i dig? "har varit väldigt noga med att inte få i mig något alls samt väääldigt lite kolhydrater" det har ramlat bort något där, va?

hemul
2013-09-02 18:01
#4

Jodå, det får säljas och det finns också att köpa. Charkbranchen hävdar att de måste ha nitrit för kunderna vill ha den fina röda färgen. Sanningen är nog snarare att branchen vill ha långt shelf life.

Lilltilda
2013-09-02 18:07
#5

Jag är petigare då det kommer till  urpsprungsland än om det innehåller en aning druvsocker. Håller mig till svenskt kött så gott det går. Gör egentligen bara undantag för viss korv och pastej då Tyskarna är experter på att att göra god mat med få kolhydrater.
Ica tror jag hade svensk bacon tidigare, men när jag kollade sist så stod det holland (?) på 3-packen och dansk köttråvara på singelpacken. Har även sett bacon och sidfläsk med polskt ursprung märkt "Ica". Djurhållningen i dessa länder är betydligt värre än i Sverige och jag vägrar att sponsra den

Håller mig till Scans svenska bacon de få gånger jag äter just bacon.
innehåll: svenskt sidfläsk av gris, koksalt, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250, rökarom.

~God loves you, and I´m trying! ~

Brynhilde
2013-09-02 18:24
#6

Ica har ett torrsaltat, alspånsrökt bacon som innehåller:

Sidfläsk (uppfött o slaktat i Sverige), salt, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Annons:
Zepp
2013-09-02 18:29
#7

Tulips torrsaltade och ICAS extra prima alspånsrökta är faktist så nära riktigt bacon man kan komma!

ICA

http://karlskoga.matvaran.se/i_vara.asp?icaID=7318690098447

Bara tre ingredienser, varav en är sidfläsk, nitritsalt och askorbinsyra de andra om jag inte minns fel.

Är man rädd för nitrit skall man i fösta hand undvika grönsaker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
2013-09-02 18:40
#8

Oh! tack för tipset om det torrsaltade svenska ica-baconet. Förutom att de skippat rökaromen så verkar det ju innehålla exakt samma som Scans och kan jag hitta ett bacon utan rökarom så blir jag ju lycklig. Har dock aldrig sett det i min lokala butik. Får hålla koll och se om det finns på Maxi nästa gång jag åker in till stan.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zepp
2013-09-02 19:00
#9

Antingen har de Tulips eller Icas verkar det som.. på ICA altså!

Icas är faktist godast.. frågan är vem som gör det, för ICA gör inget eget?

Sen så hittade jag ICAS extra fina falukorv, helt okej för en falukorv!

Och senast Icas extra fina kavsylta!

De där varorna har samma svarta, (Icas extra fina altså) kör med samma svarta förpackningar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Dicobayo
2013-09-03 07:14
#10

Personligen handlar jag aldrig "butikens egna varor", eftersom dels vet man aldrig vart de kommer ifrån, kan variera från batch till batch, dels tillverkas de på absolut billigaste (läs miljövidrigaste) sätt, vilket varken är bra för miljön, djuren eller den stackars bonde som knappt får betalt för sina produkter.

starhawk
2013-09-03 07:54
#11

Om man är rädd för nitrit så är man rädd för sig själv 70-90% av den nitrit du får i dig är egenproducerat, nitritet i maten är därmed en mycket liten del och som sagt grönsaker innehåller betydligt mer, om jag inte minns fel så är nitritet man tillsätter baconet just utvunnet ur grönsaker. Nitritet är ett utmärkt medel mot botulism, kanske kroppens egen försvarsmekanism att producera det själv?

Egentligen är det mest nitrat i grönsakerna, men så fort du stoppar det i munnen så börjar det ombildas till nitrit, och om det är uppvärmt innan så har det mesta av nitratet redan ombildats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

cyfo
2013-09-07 12:24
#12

#3 , Jo det skulle stå att jag inte får i mig något socker alls, och att jag försöker hålla ett väldigt lågt kolhydratsintag. :)

Upp till toppen
Annons: