Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Blir så trött

2013-09-01 09:52 #0 av: konichiwa

Jag försöker att inte predika LCHF för familj och vänner men släpper ibland lite subtil information som den personen kan ha nytta av hälsomässigt.

Med tiden har 2 stycken hoppat på LCHF och frågar mig om råd. Jag ger den bästa information jag kan och hänvisar till seriösa källor för information: kostoktorn och Kif.

Efter ett tag har båda klagat över att de inte går ner i vikt och att de är hungriga hela tiden.

Då visar det sig att de hoppar över frukosten och sen äter en ordentlig lunch på yoghurt och finn crisp (för det säger Annica Dahlquist att man kan äta). Till det kaffe med mjölk. Middag är ofta sallad med oljedresseing.

När jag säger att det är ju inte mat, du måste äta MAT! så att du blir mätt. Då tittar de förvånat på mig och det visar sig att de hittat 'bättre' källor till LCHF-info på nätet som ger helt andra råd och de tycker att jag är onödigt sträng.

Sen kommer de igen efter ett tag och vill ha råd eftersom det inte fungerat. Men som det visar sig att de inte följt. Sen slutar de och säger att LCHF inte fungerar.

Vad är det med kvinnor? Varför vill de äta så dåligt. Och så lite? Ses det som kvinnligt att vara snål med maten?

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-09-01 10:04 #1 av: MimLan

"Vad är det med kvinnor? Varför vill de äta så dåligt. Och så lite? Ses det som kvinnligt att vara snål med maten?"

Fettskräcken kommer direkt efter modersmjölken. Många växer upp med att sallad och lite lätta mavaror är vad kvinnor skall äta.

Det sitter hårt, helt enkelt. 

Visserligen tjatar jag själv om att man skall äta MAT, men det är lite dumt att säga så, många tror innerligen att yoghurt och sallad är bra mat. Oljedressingen är alibiet som gör det till LCHF.

Anmäl
2013-09-01 10:07 #2 av: smurfis

Det är väl så det blir om man börjar med LCHF utan att egentligen riktigt veta vad det handlar om. Det låter ju som en vanlig bantningsmetod där man äter så lite som möjligt, inte alls LCHF i mina ögon. Var är fettet och proteinet liksom???

Ordentlig lunch på yoghurt och finn crisp??? Låter mer som en lätt frukost och ingen lunch.

Tipsa dem om att registrera sin mat någon dag så får de själva se hur fel de äter. För lite fett, för lite protein och för lite kcal!

En del är så vana att äta på det där sättet så de är rädda att äta mer för då tror de att man går upp i vikt.

Anmäl
2013-09-01 10:08 #3 av: Seglarina

konichiwa

"Vad är det med kvinnor? Varför vill de äta så dåligt. Och så lite? Ses det som kvinnligt att vara snål med maten?"

Ja, jag tror det.

Dom äter ju inte LCHF så om det inte fungerar är det ju inte LCHF's fel. Sen är vi ju, som du vet så olika. Finn crisp är väl för dem som inte har en så skadad metabolism antar jag Annika menar. En väninna till mig gick ner de 4kg hon ville bli av med bara genom att äta lite mindre potatis. Jag har inte ätit potatis på flera år och ändå inte gått ner i vikt. Bättre källor, ja ja, som inte fungerar, men som är lättare att följa
Glad

Detta handlar ju om att ta reda på hur ens kropp fungerar, man kan inte anama ett sätt som någon berättar om utan kritiskt tänkande och sedan förkasta det om det inte fungerar som man vill.

Det är att leta efter nyckeln i ljuset istället för där man tappat den.

Anmäl
2013-09-01 10:20 #4 av: OlgaMaria

Kan det inte vara lite så också att man VILL äta mellanmål och lättare maträtter. Det är min dröm... hade jag inte familj hade jag bara levt på mellanmål, för det är så mycket godare och roligare. Och är jag ensam någon dag så passar jag på att äta så. 

Jag tror det beror på något mer än bara hur vi formats... som jag har en känslig mage och har lätt att bli illamående.. då vill man ha enkel mat. Min syster har aldrig såna problem och hon äter heller aldrig såna mellanmålsaktiga saker som jag gärna gör. 

För min del har det ingenting alls med fetträdsla att göra. Det har med aptit att göra. Den här typen av mat behöver ju heller inte alls vara fettsnål. Snarare är den kanske proteinsnål många gånger och det blir en anledning till att man inte står sig.

Dessutom är det väl enklare att äta mellanmål än att laga till riktig mat. Och så är det väl, att många inte orkar laga mat åt sig själv.

Och är man så här... så är det kanske inte konstigt att man dragit på sig problem, för man äter gärna det som är enkelt och gott... istället för det som är nyttigt och kräver engagemang. Det tar tid, motivation och kunskap att ge sig själv bättre vanor. För min del är det ju en klar fördel att jag har en man som bara måste ha riktig mat två gånger om dagen och två barn som fördelaktligen också får det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-09-02 11:00 #5 av: jessirene

Om man bara vill gå ner i vikt, men tror att det är skitfarligt med lchf egentligen, ja då blir det nog så.
Det behövs ett ganska stort intresse, motivation och kanske tid, i olika mått för olika personer, för att komma över den fettskrämda tröskeln. Det är en insikt som de måste få själva. Själv trodde jag att det var osunt och att lchf:arna inte var riktigt kloka. Jag började läsa på om GI och tyckte först att det verkade vettigt. Tills jag skulle applicera det, helt sjukt med dessa tabeller, där allt egentligen var lika illa eller lika bra. Varför inte skippa hela faderullan och gå all-in? Det var spiken i kistan till att släppa min fettskräck.
Nu kan jag fortfarande få lyckorus av att äta fett och gott! Och jag lagar mat för första gången på 20 år.
Om det är kvinnligt eller ej vet jag inte. Men jag förstår inte varför det skulle skilja särskilt mycket på mäns och kvinnors behov om man bortser från proportioner av fett/muskler i kroppen. För mej känns det jätteviktigt att få i mej olika sorters fett map hormoner och fetthalt i kroppen.

Jag berättar bara för de allra närmaste, just för att jag inte ska hamna i en coachade sits som jag inte klarar av.

Man behöver kunna utvärdera själv sitt ätande, som föregående inlägg, att se vad som passar för ens egna kropp. Med om man bara tar ett koncept och litar på andra utan att tänka och analysera vad som händer, då hamnar man ju lätt lite snett och faller tillbaka i det gamla tänket.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.