Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4482 ggr
rosablomma
8/31/13, 4:03 PM

fattar noll!?

Hej.

Började med lchf för 2dagar sedan. Har blivit medlem i lchf.se och använder kostverktyget.

Jag har idag skrivit in vad jag ätit idag och det följer deras rekomendationer men är enbart 707kalorier. äter jag för lite då eller?

Annons:
Zepp
8/31/13, 4:16 PM
#1

Jaa.. på tok för lite.. såvida det inte var din frukost!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
8/31/13, 4:18 PM
#2

ja, alldeles för lite …Du ska inte gå under 1000 kalorier/dag för då går kroppen i svältläge och sparar på ALLT.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

rosablomma
8/31/13, 4:44 PM
#3

men då kommer jag ju äta mycket mer än den dagliga rekommendationen. Plus att jag är kräkmätt men känner mig samtidigt yr men ändå pigg och alert.

Jag har ca 40-45kg att gå ner för att bli normalviktig, har en låg aktivitetsnivå men kommer att börja öka den så småningom.

Ni får gärna komma med massor av tips till mig :D Då blir jag super glad

Zepp
8/31/13, 4:47 PM
#4

Altså.. hur gammal är du och hur lång?

Den dagliga rekomendationen kan på inga vilkor vara 707 Kcal.. möjligen till frukost!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
8/31/13, 4:48 PM
#5

kvinna med stillasittande jobb ska äta ca 2000 kalorier/dag. mer om du tränar. Vid restriktion kan du gå ner till 1500 kalorier/dag.

Om du kör 5:2 så har du två dagar i veckan som du äter under svältgräns för att sen 5 dagar i veckan äta vad du vill.. jag är inte så insatt i 5:2

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

perjoh
8/31/13, 6:01 PM
#6

Visar inte kostverktyget E% mycket mer markant än andra liknande verktyg och kan lätt missförstås?

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
smurfis
8/31/13, 6:19 PM
#7

Det låter väldigt lite, min frukost idag var 700 kcal 😃

Jag ligger runt 1500-2000 kcal per dag. Jag har stillasittande jobb och allt det där men jag försöker träna lite hemma 3 ggr i veckan. De dagarna äter jag närmare 2000 och andra dagarna mer runt 1500-1700.

Jag var också så där äckel-mätt första dagarna, var inte van vid allt fett. Men det blir bättre! Försök äta för då försvinner illamåendet.

rosablomma
8/31/13, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#4 jag är 23år och 164cm lång. Så här ser det ut på kostverktyg. Se bild

hemul
8/31/13, 6:39 PM
#9

De där rekommendationerna nu nämnder, hur lyder de?

perjoh
8/31/13, 6:42 PM
#10

Staplarna visar energiprocent, du har helt rätt fördelning. Du behöver nog äta dubbelt upp.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Orakletidelfi
8/31/13, 6:50 PM
#11

Om du testar att lägga till det du åt två gånger till ska du se att du fortfarande ligger exakt enl. rekommendation, eftersom det som sagt är energiprocent som visas!

rosablomma
8/31/13, 7:03 PM
#12

#11, dubbelt upp!! :O men Gud. Haha det kommer nog ta ett tag innan jag klarar äta så mycket :) skam den som ger sig :)

perjoh
8/31/13, 7:10 PM
#13

#12 Ät 50-100 g protein Max 25 g kolhydrater Minst 125 g fett Prova att ligga inom de gränserna om du räknar på vad du äter så kommer det gå bra.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
rosablomma
8/31/13, 7:31 PM
#14

#13 ska jag äta så som du skriver och skita i kalorier? Eller?

perjoh
8/31/13, 7:39 PM
#15

#14 Om du ligger inom de gränserna så bör du kunna undvika att bry dig om kalorierna, du har precis börjat med LCHF så ät dig mätt så blir eventuella övergångsproblem lindrigare. Ge det ett par månader innan du behöver justera, 1400-1800 kcal borde du ligga inom.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Zepp
8/31/13, 7:49 PM
#16

Som sagt vad det visar att du en bra fördelning.. det är första steget.. att äta en ketogen diet!

Sen så är det bara att äta lika mycket till kvällsmat så är du uppe i 1400 Kcal!

Eller dela det i två måltider, beroende på hur aptit och annat utvecklas senare i dag.

Var inte så rädd för att göra misstag, det är bara rekomendationer.. och den stora utvärderingen är hur olika fördelning fungerar för dig!

Altså.. man äter riktigt.. enligt rekomendationen.. kanske blir lite lite kalorier.. sen så blir man svinhungrig sent på kvällen.. då vet du att du åt för lite.

Gäller det motsatta oxå.. man lassar in.. fortfarande rätt enligt rekomendationen.. är proppmätt hela kvällen.. då kanske om det passar din kontext bättre delar man ner det i fler men mindre måltider.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
9/1/13, 9:32 AM
#17

Jag är verkligen ingen expert på detta men en fråga som kommer upp hos mig och som skulle kunna vara intressant är vad dessa 707 kcal innehöll?

rosablomma
9/1/13, 9:51 AM
#18

#17 Mina måltider var 2 kokta ägg, mosade 4msk crème fraîche 50g broccoli Nästa 2 kokta ägg, mosade 2msk crème fraîche Och ca 20g torrostade jordnötter

smurfis
9/1/13, 10:11 AM
#19

Du äter väldigt mycket ägg, inget fel i det. Men prova lätt till lite kött/fisk/fågel. Risken är att du kommer tröttna på kokta ägg…. Mer grönsaker skulle jag också lägga till. Jag äter mycket vitkål, broccoli, spenat, tomat, gurka, sallad, avokado osv. Som tillbehör till t ex kött med någon sås till.

Sök LCHF recept så får du jätte många tips!

Jag skulle säga att du ska äta som vanligt bara undvika potatis, pasta och ris. Ät varierat och du kommer antagligen må bättre och känna dig piggare.

Orakletidelfi
9/1/13, 10:13 AM
#20

Om du provar med smör till äggen? Då får du mer fett och slipper så stor del mejerier, jag menar du äter ju nästan hälften mejerier, det är svårt för många att få det att funka. Då höjer du kalorihalten rejält också. Du kan ju köra lite CF men inte så stor del av intaget! Men mer totalt skulle ju behövas, några köttfärsbiffar? Fisk? kyckling?

Annons:
Mooniq
9/1/13, 10:25 AM
#21

Basen är kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur - detta äter man mest av.

Sen lägger man till ovanjordgrönsaker.

sen lägger man till lite mejeri - om man kan äta det utan att gå upp i vikt.

sen kan man lägga till fröer, nötter och mandlar som mellanmål eller snacks - om man inte går upp i vikt av dem.

Mörk choklad - nån enstaka gång

Jag äter mycket ägg i olika former men försöker även att variera mig dagligen med kött eller fågel (en portion är ungefär en handflata eller större om du utesluter eller äter lite grönsaker). Jag äter skaldjur o fisk sällan (är inte så förtjust i det). 

Ägg är stapelvara men som ovanstående skrev, ät inte så mycket att du föräter dig på dem. 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

rosablomma
9/1/13, 10:51 AM
#22

De måltider jag skrev i #18 är inget jag kommer äta så ofta. Det var ett snabbt ihop plock då jag börja jobba innan affären öppna och hade inte så mycket i kylen. I vanliga fall äter vi mycket fisk och kyckling och jag äter väldigt mycket grönsaker och sallad. Ägg äter jag bara på jobb!!

spirit
9/2/13, 6:44 PM
#23

Grönsaker är bara dyrt vatten med glada färger.

Kött, fisk, ägg i alla dess former är perfekt. Men det behövs bara 200 g per dag som minimum.

Sedan äter du alla former av fettrika såser, äkta bearnaise, hollandaise, hemgjord sås på vispgrädde (en halvliter per dag). Koka grädden smaksatt med vad du vill (kryddor, ost, lök, svamp med mera)

Pannacotta (½L vispgrädde, 1 msk socker kokas upp, blanda i 2 gelatinblad och när det svalnat under 50ºC vanilj till smak, ställ in i kyl några timmar) med eller utan bär och litet vispad grädde till. Brukar räcka till 4 pers.

Njut god gourmetmat!

Orakletidelfi
9/2/13, 7:09 PM
#24

200 gram? Upp till 40 gram protein låter väldigt lite? I ägg t.ex. är det ju bara 12,6 / 100 så är det proteinkällan blir det bara drygt 25 gram.

Lax har ännu mindre.

MimLan
9/2/13, 7:18 PM
#25

Bra för TS är att veta att #23:s rekommendation absolut inte är något generellt som rekommenderas, tvärtom!

TS väger för mycket för att svälta musklerna på det sättet. Det dubbla är mer rimligt.

spirit
9/2/13, 7:35 PM
#26

#25

200 g kött mm = 40 g protein = 160 kcal, Ät gärna mer animaliskt kött eftersom den angivna mängden är minimum vilket står..

500g vispgrädde = 1 875 kcal, innehåller 10 g protein till

Man behöver minimum 0,5 g/kg kroppsvikt av animaliskt protein, vegetabiliskt protein kan kräva upp till 5 g/kg kroppsvikt på grund av små mängder av livsnödvändiga aminosyror.

Summa 2 035 kcal

15 g animaliska kolhydrater (laktos) i vispgrädden. 3 E% kolhydrater.

Lägg till pannacottan och man får 50 g fett, 3 g protein och 7 g kolhydrater och 500 kcal extra.

Detta är perfekt för viktnedgång.

Orakletidelfi
9/2/13, 7:40 PM
#27

 # 26 Du har fel om du tror att 200 gram kött m.m. blir 40 gram protein. Som jag skrev har ägg och ofta fisk BETYDLIGT mindre protein än kött.

Och animaliskt kött? Vilket annat kött finns det? Tja fruktkött men….

Annons:
spirit
9/2/13, 7:46 PM
#28

#25

Man svälter inte musklerna när man äter tillräckligt med fett. Får kroppen inte tillräckligt med energi (=svält) så måste kroppen bryta ned musklerna.

Fett är vår primära energikälla, bryts ned till AcCoA som är bränslet i alla mitokondrier (cellernas energifabriker)

Ät kolhydrater och kroppen måste ställa om energiförbränningen från fett (stängs av av insulin) till att bryta ned kolhydrater=socker till AcCoA och bränna i mitokondrierna.

När sedan sockret tar slut är fettnedbrytningen fortfarande avstängd en stund till och då kan man börja bryta ned muskler till AcCoA.

Så för att gå ned i vikt äter man mer fett och hoppar över det mesta av kolhydraterna=socker=kolhydrater=socker

spirit
9/2/13, 7:55 PM
#29

#27

Lax har 18,4 g protein, alltså omkring 20 % precis som det mesta av köttsorter.

Ägg ligger på 12,3 g protein. Men ät stora ägg de väger omkring 70 g/st och då blir det 34 g protein, alltså omkring 40 g.

Nutrition är ingen exakt vetenskap och kroppen har stora regleringsmöjligheter över tid.

Men glöm inte att salta tillräckligt på maten. Man behöver normalt mellan 15-25 g salt per dag.

Orakletidelfi
9/2/13, 8:27 PM
#30

Jag kollade laxen på fineli http://www.fineli.fi/food.php?foodid=817&lang=sv

vet inte varför det anges så olika…

"Stora ägg väger omkring 70 gram då blir det 34 g, protein… alltså omkring 40"!? Hur räknar du då?  200 gram är väl 200 gram oavsett vad ett ägg väger?

spirit
9/2/13, 8:53 PM
#31

#30

Jag kollade på slv.

Fyra ägg om 70 g ger 34 g protein eftersom det var 4 ägg som åts per dag.

Fortfarande är nutrition en inexakt "vetenskap". Räkna med en siffras noggrannhet, 2 hg kött mm är matematiskt vilket värde som helst mellan 1,50 och 2,49 hg 

Strunta i mängder, se till att man mår bra och får i sig minst 0,4 hg protein och minst 2 hg fett och mindre än 1 hg kolhydrater varav högst 0,1 hg fruktsocker per dag så mår man bra om man har en normal ämnesomsättning. 

Hur man får i sig maten är ointressant, bara den är god.

Har man en metabol rubbning så måste man minska mängden kolhydrater ytterligare, i en del fall ner till noll.

Var praktisk, ät god mat med lagom med protein och tillräckligt mycket fett och tillräckligt litet kolhydrater.

Sedan behöver man inte bry sig så mycket. Man mår bra.

Mooniq
9/2/13, 9:06 PM
#32

5 dl grädde om dagen får mig att gå upp i vikt, det är nog så att vissa måste vara försiktigt med mejerier, lite dumt att skriva in en sån stor mängd, tycker jag. Fokus bör ligga på riktig lagad mat!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lilltilda
9/2/13, 11:39 PM
#33

Reagerade också på förslaget 5 dl grädde på en dag! Det finns betydligt bättre kolhydratsfattigare fettkällor. Smör, majonnäs och kallpressat kokosfett är några exempel.
Grädde innehåller en hel del kolhydrater, 500 g vispgrädde är 15g kh  och 1875,00 kcal enligt slv och redan där har mångas dagsgräns passerats både gällande kolhydraterna och energimängden. Det finns betydligt bättre sätt att få i sig energi och fett och dessutom bättre näring än att använda grädde annat än någon dl/dag för den goda smakens skull (OM man tål grädde utan att det triggar sug eller hindrar viktnedgång).

RIKTIG mat som Mooniq påpekar är grunden!
Rejäl proteinkälla, kompletterad med smart fettkälla och så lite valfria näringsrika grönsaker (t.ex. c-vitaminrika paprikan) till om man önskar.

~God loves you, and I´m trying! ~

spirit
9/3/13, 9:59 AM
#34

Tänk att vissa verkar vara låsta vid vad det bokstavligen står.

Jag har gett ett exempel på hur man uppnår minimikraven på fett och protein samtidigt som man inte ens uppnår maxnivån av kolhydrater.

Var och en måste prova sig fram till vad som passa en bäst. En del kan äta hur mycket mejerier som helst medan andra måste begränsa mejerierna.

Grädde är ETT exempel på fettkälla, innehåller 3 g eller 3 energiprocent kolhydrater i form av laktos.

Laktos bryts ganska långsamt ned till glukos och galaktos och galaktos bryts ned utan att bilda glukos. 

Så laktos höjer inte blodglukosnivån så mycket som lika mycket stärkelse.

Vilken form av fett man äter kan också spela roll. Det bästa fettet är enligt min åsikt animaliskt fett, smör, ister, talg. De innehåller alla fettsyror i ungefär samma proportioner som vårt eget fett så det behövs inte så mycket manipulerande med fetter för att de ska bli vad man behöver. Alla varmblodiga djur har ungefär samma fettsyrasammansättning för att ha rätt smälttemperatur på fettet. Om smälttemperaturen är fel fungerar inte fettet i kroppen. Vegetabiliska oljor bör man minimera eftersom de flesta innehåller för stora mängder fleromättade omega-6. Undantaget är just kokosfett. 

Så ät animaliskt protein och animaliskt fett för att må bra. Vad du äter avgör du själv, Jag föredrar husmanskost och gamla franska köket. Det är det godaste och oftast tillräckligt kolhydratfattigt.

Sedan behöver de flesta inte utesluta glass om man begränsar mängden kolhydrater genom att begränsa mängden glass. 100 g kolhydrater i form av Sia-glass innebär 6-7 dL på en dag men då blir det inga andra kolhydratkällor. Man väljer själv det som passar en.

Annons:
Upp till toppen
Annons: