Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Läkarna lyckades inte få igång min tarm

2013-08-30 17:37 #0 av: kotten86

Nåt som inte stämmer..

Första läkaren säger till mig att jag har en stillastående tarm men dom vet inte vart stoppet sitter eller om det "bara är ett halvt stopp".

Andra läkaren säger att det är normalt att ha så mycket i avföringen och kontrastvätskan åkte igenom hela tarmen. Men han sa aldrig om det finns ett halvt stopp, Liksom hur kan det variera så pass mycket?

Jag tror det va förstoppningsdiarrie jag fick ut för mamma sa det om det bara är som brunt vatten så är det just det.
För jag mår fortfarande illa och får magknip när jag äter.
Magen är fortfarande svullen och vikten står på desamma.

Magen vill inte ha fast föda,socker,gluten,mjölk. 
Och ja ne jag är fortfarande hård i magen med andra ord.
Nåt i tarmen hindrar tror jag fortfarande eller så vägrar förstoppningen ge med sig://.

Vill så gärna kunna göra nr 2 igen alltså:(.
Magen känns absolut inte tom utan precis som den kändes innan jag åkte in till akuten.

Har köpt hem kokosolja nu som jag tar 2teskedar av..
Och mosar all mat för då får jag ingen magknip.Så äter nu barnmat^^

Vad kan man mer göra ?
Nu har jag testat allt och inte ens akuten kan få igång min tarm..dom gav mig movicol.
Som fick min mage att blåsa upp sig och bubbla och gav brunt vatten vilket är förstoppningsdiariee.
Suck:(

Anmäl
2013-08-30 18:13 #1 av: OlgaMaria

Åh... jag har läst din andra tråd och lidit med dig. Det låter så hemskt jobbigt. Och jag tycker att det verkar konstigt... är det bara "vanlig" förstoppning så borde ju proppen ha släppt nu. Du behöver kanske mer vård. Du kan alltid ringa 1177 och resonera med dem.

Annars... det här med tarmrörelser behövs ju. Hur känns tarmen? Känns den stillastående? Känns det som att det är det som är orsaken... eller att problemet är ett hinder av något slag? Jag tycker man kan känna rätt bra själv om tarmen rör på sig eller inte...

Men. Kaliumbrist gör att tarmrörelserna stannar. (Drick isåfall mineralsalt utrört med vatten) Ett annat tips för att få igång tarmen kan vara den här tarmdrinken (ett antal av kryddorna i den triggar igång tarmrörelserna, men du kanske ska ta det försiktigt med linfrön och psyllium, det sväller ju upp magen mycket och kan bli jobbigt om det inte går igenom).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-08-30 18:17 #2 av: kotten86

Nja jag har försökt med dom men dom tycker bara jag är konstig som inte svarar på laxeringsmedel och bulkmedel. Och anser jag ska kontakta vårdcentralen.

Nja alltså tarmen rör sig mycket ,speciellt efter jag har ätit eller lägger mig ner. Då bubblar den och spänner sig ..

Nja linfrön undviker jag^^ Åt linfrön för nån vecka sen och dom har fortfarande inte kommit ut än^^.

Tänkte däremot eventuellt testa Oxytarm..med magnisumoxid i .

Anmäl
2013-08-30 18:41 #3 av: OlgaMaria

Oxytarm kan du testa, men jag vet inte om den kan åstadkomma mer än movicol, när det gäller att lösa proppen.. För är det bara en bajspropp borde den ju vara upplöst nu.

Problemet kan ju alltid lösa sig av sig själv... Men jag tycker det verkar vara något annat problem än bara förstoppning, och det verkar ju inte heller som att problemet bara är brist på tarmrörelser.

Vad var det de sa om röntgen? På väg till tarmvred, men det löste upp sig, eller vad sa de?

Anmäl
2013-08-30 18:44 #4 av: OlgaMaria

Hur brukar din mage vara annars? Har du ofta tendens till trög mage eller brukar den sköta sig?

Anmäl
2013-08-30 18:50 #5 av: Zepp

Du har väl fått ut allt gammalt va??

När jag hade förstoppning från helvetet så sket jag hela kvällen efter lavemanget.. och då riktigt kände jag hur tom jag var!

Nu skall du först o främst koncentrera dig på att få igång tarmar och peraldistiken.

Min mor tar Psyliumfrön varje morgon, antingen i filen eller i ett glas vatten!

Psylliumfrön, (loppfrön) är standard på äldreboendena, vid hård mage!

De ger en lagom smidig avföring.. oavsett man är lös eller hård i magen.

Kan tala om att min mor nästan får panik om hon glömt sina loppfrön.. tror inte hon behöver de längre utan det var tillfälligt när hon fick ny medecin.. men som sagt vad har man haft förstoppning från helvetet så är paniken nära.. om så vid blotta mistanken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-30 19:23 #6 av: BlackSwan

Om tarmen inte tömt sig bör du inte fylla på med mer. Någon skrev tidigare om massage. Försiktigt massera magen över tjocktarmen i dess riktning. Finns säkert beskrivning på nätet.

Om det är början till tarmvred, vågar man då ta laxermedel hur som helst? 

Anmäl
2013-08-30 19:41 #7 av: kotten86

Annars brukar min mage sköta sig när jag kör strik diet (ingen stärkelserik mat, utan man ta bort potatis,ris,pasta. Lagom med grönsaker)
Då blir det väl avföring 3ggr i veckan.
När jag faller ur min strikta diet som jag gör varje sommar så blir den förstoppad.

Anmäl
2013-08-30 19:46 #8 av: Zepp

Kan tala om för dig att jag ofta har problem med hård mage och det har mer med mina toalettvanor att göra!

Är inte såå förtjust i att uträtta mitt tarv på snuskiga offentliga toaletter, så då infinner sig inte alltid den rätta stämningen.. och då håller jag mig i stället.

Och då kan det hända att jag håller mig för länge.. vilket kan resultera i hård mage.

Numera har jag ett knep för att reglera det hela.. en näve nötter i några dagar då krysstandet har blivit lite ansträngt.

Anmäl
2013-08-30 19:53 #9 av: MimLan

Lägg in en påminnelse i din mobil inför nästa sommarsäsong at du skall börja dricka fettkaffe med kokosfett varje dag, eventuellt äta loppfrön och andra saker som kan hålla undan effekten av avstegen.  Bara att veta när det här uppstår är trots allt en hjälp.

Anmäl
2013-08-30 21:13 #10 av: asahars

Men fick du inte lavemang nerifrån när du var inne på akuten? Om så är fallet ska du åka in igen och ge dig inte förrän de har tömt tarmen nerifrån. Att bara stoppa i sig movicol och andra tarmlösande medl fungerar inte men det borde sjukvården känna till. Sedan när tarmen är igång ska du vänja dig vid att äta frukost på samma tid sju dagar i veckan och därefter sitta i lugn och ro på holken direkt efter frukosten. Vänta inte tills det trycker på, magen gillar regelbundenhet både vad gäller mat och toalettbesök. Trist och tråkigt och tjatigt men väldigt sant.

Anmäl
2013-08-30 23:30 #11 av: ullebull

Hm... har avvaktat en tid, följt dig i din kamp och har haft samma problem. Det är ett så stort problem om inte magen sköter sig.

Jag grät, var förtvivlad men fick ett råd jag följde. Upp i badkaret, av med duschmunstycket, sätt slangen till ändan, ljummet vatten,spruta upp, lugnt och stilla, du känner när tarmen sväller och så .... plötsligt var allt ute. Det var en lättnad, bara att stänga av vattnet ta upp det som kom ut med lite papper och jag + tarmen var jättenöjda. Rådet kom ifrån en sjuksköterska som tyckte synd om mig efter att jag förklarat om alla medel jag testat.

Prova, kan inte skada dig.

Anmäl
2013-08-31 16:09 #12 av: kotten86

Ne alltså på akuten gav dom mig bara movicol och katrinplommon FAST jag sa att det rinner bara rakt igenom.
OCh jag va blev resultatet? Movicol medlet kom ut men inte någon avföring.

Så det är i alla fall inte helt stopp bara jävligt hårt^^.

Dom tyckte att jag hade normalt mycket i tarmen att dom inte ville hjälpa mig med mer laxering.

Snällt va?:(.

Ska prova duschslangs tipset helt klart:)
Nu håller jag fasta tider fast har typ ingen aptit längre.
Tar en matsked olivolja varje morgon och en matsked kokosolja som jag blandar ut med kakao.

Sen nu idag har jag köpt oxytarm, så försöker hålla tummarna.

Anmäl
2013-08-31 16:40 #13 av: CasaRamon

Har du testat MICROLAX, finns på apoteket. Tub som sprutas in bak och hjälper på 15 minuter. Kan användas flera gånger samma dag. Köp också Ac3 en tub med applikator som lindrar och förebygger sprickor, som lätt kan uppstå vid långvarig förstoppning.

Ha dessa produkter hemma så att du snabbt kan ta till vid hård mage, innan det gått för långt.

Jag har själv perfekt mage normalt, men var tvungen att ta MICROLAX efter en operation då jag var stillasittande under lång tid. Hjälpte direkt.

Anmäl
2013-08-31 16:44 #14 av: Zepp

Gummislang och flaska med vatten är min rekomendation.. så gjorde man förr!

Men altså.. efter 11 dar vill man ha ut det och börja på nytt.

Anmäl
2013-08-31 17:31 #15 av: spirit

Jag skulle låta bli att använda vattenslang kopplad till vattenledningsnätet utan säkerhetstryckventil som öppnar vid max 0,1 kg/cm2

Vattentrycket i kranen är vanligtvis mer än 4 kg/cm2. Det kan spränga vilken tarm som helst om det blir stopp någonstans.

Vanligt vattenlavemang med kanna och pip ger inte mer än max 0,1 kg/cm2, högre orkar du inte lyfta kannan om du inte ska lyfta på taket också. Men då tar slangen lyckligtvis slut.

Men 0,1 kg/cm2 är obehagligt nog.

Så sök sjukvård NU eftersom ingen vet vad som är orsaken till stoppet.

Anmäl
2013-08-31 20:22 #16 av: Orakletidelfi

Det finns väl fortfarande lavemangspåsar att köpa på apoteket? Det har jag haft en, med slang och slangklämma. 

Anmäl
2013-09-02 14:17 #17 av: kotten86

Vattenlavemang funkade inte:/
Microlax funkar inte högre upp i tarmen utan tar bara de längre ner (läkarna sa så på sjukhuset att microlax bara i nedre delen av tarmen).

Håller på med oxytarm nu och har lyckas få ut 2 prinskorvar..men det är ny avföring och inte av det som har packats i tarmen.
Idag testar jag att bara äta katrinplommon och oxytarm..för att se.

Jobbiga är att jag blir pigg och oxytarm och inte avslappnad som man ska bli,

Anmäl
2013-09-02 14:27 #18 av: OlgaMaria

#17 Kommer det ut mer brunt vatten emellanåt också eller?

Hur mår du annars? Kan du sova på nätterna? Alltså hur besvärad är du av magen?

Hela linfrön och psylliumfrön kan vara bra. De kan suga upp och binda upp gammalt bajs.

Anmäl
2013-09-02 20:09 #19 av: kotten86

Nej inget brunt vatten längre ,Men fortfarande väldigt hårt. Fast jag dricker enorma mängder vatten.

Nja svårt att sova på nätter båda pga magen håller på och för att jag blir så pigg av magnesiumhydroxiden.
Stel i kroppen så antar att gifter har börjat gå ut i kroppen. Jätte mycket blodtrycksfall och så:(..

Nästan som vill kosta på sig en tarmsköljning som man gör hos någon.

Anmäl
2013-09-02 22:19 #20 av: Beate

Alltså, du måste åka in till akuten igen, nu måste det ju vara över 2 veckor som du inte har fått ut "stoppet"!?

Anmäl
2013-09-02 22:25 #21 av: Zepp

Håller med föregående.. börjar fundera i termer av tarmvred!

Det har gått för lång tid för att det skall handla om vanlig förstoppning!

Anmäl
2013-09-02 23:42 #22 av: BlackSwan

Det är inte bra att dricka för mycket vatten heller. Du måste söka hjälp snarast. Det låter inte alls bra det du berättar.

Anmäl
2013-09-03 08:16 #23 av: starhawk

Eftersom jag har IBS av den hårda typen har jag en viss erfarenhet av förstoppning, jag har också haft totalstopp, prövat åtskilliga huskurer men dom funkar bara inte, totalt värdelösa, jag löste det med en rejäl dos Laktulos, har även kört microlax och lavemang vid tillfällen men det hjälper inget vidare. Numera går jag på en daglig dos av Movicol som håller igång tarmen, Laktulos som jag använde förut ger tillvänjning och smakar för övrigt apa men kan fungera som propplösare. Min mor drabbades också av totalstopp men efter en dos Laktulos så bara sprutade det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.