Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1678 ggr
Bläcket
8/30/13, 12:54 PM

Jag funderar på att börja igen..

Jag har planer på att hoppa på lchf-tåget igen. Inte för att gå ner i vikt (även om det inte skulle skada..) utan för mina tänders skull.

Jag var och gjorde en rotbehandling igår på tandakuten. Det kostade 788 kronor och jag måste ändå gå och fixa den ordentligt igen, för: "det här är en akutmottagning och vi hjälper bara med den akuta smärtan". Att det är sex månaders (!) väntetid till folktandvården, ja det sket hon fullständigt i. Ja, det var en förskräcklig upplevelse, men nog om det.

Har minst två hål till som gör ont, förbannat ont.

Så jag tänkte höra med er här på forat. Har er tandhälsa förbättrats sen ni gick över till LCHF? Jag vill bara inte att det här ska bli värre. Kan klara mig utan ris, potatis, frukt, pasta och sånt, min akilleshäl är (föga förvånande) smågodis, choklad och bröd. Samt te med honung.

Att äta lite knäckebröd, förstör jag allt då? Om jag äter det på kvällen innan jag borstar tänderna och sköljer med flour.

Berätta gärna om era egna erfarenheter om munhälsa och LCHF.

Annons:
Kajak11
8/30/13, 7:29 PM
#1

Ja tandköttet utan inflammation. ..men vänter att gå till tandläkaren. .snart för undersökning i år. Dog mer tandsten…mindra tandvärk då klart. ..ingen ilningar i tändar.

mtt78
8/31/13, 7:49 AM
#2

Min tandhälsa har varit väldigt bra sedan jag började med lågkolhydratskost. Har läst att kokosolja är väldigt bra för tänderna, och man kan t.o.m. skölja tänderna i oljan för att bli av med bakterier och plack. Googla oil pulling, det finns massa information om det på nätet!

Annars tror jag inte att ett knäckebröd på kvällen är så farligt om du lyckas utesluta godis, choklad och honung resten av dagen. Om du hellre vill ha en LCHF-variant av knäckebröd , så kommer här recept på två av mina favorit-knäcke som jag bakar varje vecka: http://matutanallergener.blogspot.no/2013/07/froknackebrod.html

och

http://matutanallergener.blogspot.no/2013/06/chiaknackebrod.html

MimLan
8/31/13, 8:17 AM
#3

Ja den har blivit bättre, att använda olja som munskölj har också förbättrat.

Men. Sex månaders väntetid är inte ok. Leta upp en privat tandläkare istället.

OlgaMaria
8/31/13, 8:34 AM
#4

Ja de flesta får betydligt mindre problem med karies och inflammation. Mer tandsten kan det bli dock. Nej, du förstör inte allt med lite knäckebröd. Vänjer du dig av med allt det andra lär du se en stor förbättring.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vyer
8/31/13, 8:38 AM
#5

Senast jag var hos tandläkaren hade jag varken hål eller tandsten. Innan LCHF hade jag alltid tandsten som behövde skrapas och haft småhål som inte behövts lagas. Dessa småhål var inte "aktiva" längre och jag behöver inte oroa mig för dem, sa tandläkaren.


Septima
8/31/13, 10:36 AM
#6

Är det inte så att rotinflammationer byggs upp under flera år? Jag har haft ett par sådana och en begynnande (upptäcktes i tid men tanden fick rotfyllas ändå) och alla har uppstått genom små sprickor i gamla lagningar där det sakta sipprat in bakterier som så småningom orsakat varbildning och vävnadsdöd. Har man redan en massa gamla lagningar (som de flesta i min generation har eftersom man borrade upp tänderna vid minsta antydan till småhål på 60- och 70-talen) så undrar jag om kosten kan påverka redan uppkomna skador. Men rimligen borde man få färre nya kariesangrepp om kosten har väldigt lite av sådant som gär näring åt karies. 

Jag "oljepullar" sen ett år drygt och har ätit LCHF i snart två år. Har fått laga tänder under denna tid men det är som sagt gamla lagningar som spruckit. Det lär de fortsätta göra tills allt är utbytt. Det har ju också med åldersförändringar att göra.  Har också tandsten och skadade tandhalsar vilket gör bortskrapandet (två gånger om året) till rena tortyren men har ännu inte märkt någon minskning på den fronten. Om den minskar tar det nog tid, misstänker jag. Oljesköljningen känns bra oavsett. 

Beställ tid hos privat tandläkare i stället om du har svårt att få tid! (Om du bor så att det finns sådana att tillgå.)  Det kostar inte mer och du kan välja en som du trivs med!

Annons:
Upp till toppen
Annons: