Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Få ett barn att äta mindre

2013-08-30 08:31 #0 av: stepside88

Någon som kan hjälpa mig med tips och idéer

till en fungerande kost till en 13-åring?

Jag själv äter enligt 20 g metoden och gjort det

över ett år nu men att tvinga barn att göra det samma det

kan jag inte.

Dom käkar mycket smörgås till frukost och

kvällsfika tex. Det skulle behöva bytas ut mot

kanske någon bra yoghurt och ägg kanske.

Sen tar mina idéer slut.

Anmäl
2013-08-30 08:41 #1 av: savonit

Sålänge de inte är överviktiga spelar det mindre roll.
Men däremot är ju inte gluten så jätte nyttigt, så att baka glutenfritt bröd skulle kunna vara ett bra steg, finns ju allt ifrån korvbröd till wraps nu så alternativ finns de inehåller mycket ägg så gär löser du det.

Däremot att undvika så mycket rent socker och dolt socker som möjligt är bra.

Anmäl
2013-08-30 08:48 #2 av: dufva

Det låter sig nog inte göras att tvinga en 13-åring som redan har bestämda vanor till nåt öht

Bara att föregå med gott exempel och berätta varför du inte själv äter gluten

Många ungar tar då till sig det spontant och "härmar" ens beteende i ganska hög omfattning

Ungarna mina verkar i allafall köpt det mesta av mitt beteende

Nu när dom nästan är vuxna käkar dom tom mer strikt än jag gör själv Skrattar

Anmäl
2013-08-30 09:02 #3 av: Sindri

Man behöver inte tvinga barn för att få dem att ändra matvanor. Vad jag förstår vill du främst inte få ditt barn att äta mindre, utan äta nyttigare.

Man kan informera om varför man tror att en annan kost skulle vara bättre för dem. Sedan erbjuder man dem alternativ som de skulle kunna tycka om.

Sök här på sajten på t ex Aylas ägg-och baconmuffins, eller Frukostbitar som jag själv gör till en son. Mycket populärt och det går snabbt att fixa frukosten för honom.

Olika sorts plättar och pannkakor brukar också vara populärt - mina ungdomar gör ibland bananpannkakor, äter med vispgrädde. Mättande och nyttigt. Det finns flera recept här på sajten med sån mat utan mjöl.

Det gick jättefort att få familjen att sluta med socker - nu vill ingen ha, och mina påsar och burkar med sötningsmedel räcker hur länge som helst.

Wraps är en annan sak du kan söka på och hitta recept. Det finns också en hel del recept på bröd utan mjöl, så mackor går att fixa. Provbaka och bjud.

Äggmjölk med chokladsmak kan man också bjuda barn och ungdomar på. När de får i sig nyttigheter som dessutom är mättande försvinner suget efter onyttigheter.

Våra hemmavarande barn har aldrig klagat över att maten hemma delvis ändrats. De äter fortfarande lite potatis och frukt och ibland en knäckemacka. Pizza o dyl kan också gå ner när de är ute med kompisar, men de märker tydligt vad de mår bäst av.

Så ta det lugnt, prata med ditt barn och prova lite olika saker i sakta mak.

Anmäl
2013-08-30 10:20 #4 av: perjoh

När det gäller mackor uppmanar jag barnen att ta rikligt med Bregott och pålägg så att de blir mätt på färre mackor.
De gånger de får ris/potatis/pasta till maten så är det nästan ransonerat, det är ett tillbehör till maten som inte ska utgöra huvudingrediensen.

Anmäl
2013-08-30 10:26 #5 av: MimLan

Du kan ju se till att det finns riktig och bra mat hemma. Smör/bregott istf margarin. Gammeldags mjölk, om ni inte har bättre varianter. Riktigt surdegsbröd och inte dåligt glutenskräp. Färdig mat som de kan värma så de inte jagar dålig skräpmat. Bra pålägg som ost, rökt kött, etc. Hemgjord glass istället för köpt skräp. Små bra desserter som gör att de inte söker behovet i godis, osv.

Men varför äta mindre? Och de skulle inte följa din metod för de tbehovet finns väl knappast, men att det finns riktig och bra mat hemma är inget som hindrar på något sätt.

PS. Du inser väl att du tvingade dem att äta mackor åt alla håll och kanter när du dels lärde dem att äta det, dels såg till att de kunde äta det? Att använda "tvinga" som begrep går faktiskt åt båda hållen.

Anmäl
2013-08-30 10:30 #6 av: OlgaMaria

Jag bakar eget bröd till min dotter och det innehåller så mycket fett och protein så det känns bra att hon äter det. Det är inte LCHF, men ett näringsrikt glutenfritt alternativ.

Fler alternativ: korv, avokado, ost, nötter, pannkakor (finns många glutenfria/paleo/lchf-varianter), smoothies, grönsaker med dipp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-08-30 12:55 #7 av: stepside88

Tack för alla tips och idéer!!

Jo inte tvingas det något och hela familjen är väl införstådd

i lågkolhydratskosten. Jag har både undervisat och predikat så de flesta är ganska trötta på mig :-)  Dottern var även med på tåget

någon månad men det var av förståeliga skäl väldigt svårt

för henne och jo hon är överviktig och vägrar röra sig mer än nödvändigt.

1# Det finns en sockerpolis i huset så den biten är fixad men glutenfritt lät ju bra...

2# hmm funkar inte på mina...

3# Mycket bra tips. Tack!

4# Jo samma här men det går inte in :-)

5# "äta mindre" med modifikation, mindre av det dåliga.

och jo det är mig vanorna kommer ifrån det är jag surt medveten om.

6# ett tips till om glutenfritt och pannkakor och det gillar hon så det ska praktiseras, tack!

O så vill ja poängtera att det är ingen hetsjakt eller liknande på ungen utan helt av hälsoskäl och för hennes egen skull

Anmäl
2013-08-30 18:09 #8 av: redets

Jag har fått min son att sluta med mackor efter att vi har diskuterat igenom alternativ och sakta men säkert så är brödet helt borta ur vårt hem.

Han har fått ta en sak i taget och kan fortfarande äta på Subway nå'n gång, då han älskar det (jag önskar att han skulle sluta med det men om han äter där nå'n gång i månaden så är det ju inte hela världen)

Frukostarna numera består ofta av riktig mat - grytor som man kan göra stora satser av innan för att bara värma på morgonen, ägg o bacon (dock vill han inte ha ägg för ofta och aldrig kokta).

Hans reaktion när jag föreslog de här frukostarna var - kan man göra så? Vad bra!

Anmäl
2013-08-30 18:48 #9 av: stepside88

8#

De va bra gjort.

Har en 8 åring som älskar ägg på morgonen men hon är å andra sidan nästan underviktig ironiskt nog :-)

Anmäl
2013-08-30 18:56 #10 av: Zepp

Bättre med en macka med pannbiff på än flera mackor där brödet står för den huvudsakliga energin!

Eller en sådan här!

http://www.kostdoktorn.se/omvand-dietist-smorgas

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-30 19:29 #11 av: stepside88

Verkar bra mycke bättre än 4 st brödkakeskivor med ägg och falukorv

iaf!

nu blev jag hungrig...

Anmäl
2013-08-30 19:36 #12 av: Zepp

Fyra kakor med ägg och falukorv blir ju en hel middag?

Anmäl
2013-08-30 20:37 #13 av: stepside88

haha jo jag vet å då förstår du att jag e orolig för henneGalen

Men fått lite inspiration nu så hoppas att det ska bli bättre.

Anmäl
2013-08-30 20:41 #14 av: Zepp

Hon kanske är hungrig?

Dvs problemet kanske är att hon skulle fått mer mat tidigare?

Ungdomar äter som hästar.. speciellt tonåringar.. de växer som sjutton.

Anmäl
2013-09-01 07:10 #15 av: stepside88

14# Jo så kan det vara.

Anmäl
2013-09-30 13:44 #16 av: Annanas5

Kan man få recept på brödet? :)
Vill baka till min dotter! Hon brukar få riskakor istället för bröd om hon vill äta macka, men hade hellre bakat nåt själv!

Anmäl
2013-09-30 14:15 #17 av: OlgaMaria

#16 Jag bakar på känsla varje gång men jag kan berätta ungefär... :)

5 ägg, vispa ihop ordentligt med 1,5 tsk bakpulver, lite salt och ev. lite sötning (jag brukar ha i lite Ica sötströ för att dottern ska gilla det mer, men behövs ej)

Sen häller jag i lite av varje: majsmjöl, potatismjöl, kokosmjöl, mandelmjöl, pofiber, 1 tsk fiberhusk, kanske lite psylliumfrön eller linfrön

tillsätt 200 g smält smör

Konsistensen ska vara kladdig så att degen lätt går att bre ut på en plåt med bakpapper. Lite kladdigare än när man gör scones typ.

Bre ut lagom tunt på en plåt, grädda i 200 grader cirka 10 minuter tror jag. Man får ha koll. Men brödet är lätt att lyckas med. Blir olika varje gång men bra, om man har i tillräckligt med stärkelse-mjöler och inte tar för mycket LCHF-mjöler ;-), åtminstone är min dotter kräsen =) Sista gångerna har jag använt mig av bara äggvitor (som blivit över då jag gjort majo) och det blev succe tyckte dottern. Lite segare. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-04 15:51 #18 av: Annanas5

#17 tack då mycket! Jag ska testa vid tillfälle :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.