Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Fyra snabba frågor

2013-08-29 21:48 #0 av: Jessell

Hur många gram kolhydrater äter ni ungefär per dag?
Hur många gram fett äter ni per dag?
Hur många kalorier äter ni per dag?
Går ni ner i vikt?

Anmäl
2013-08-29 21:53 #1 av: Zepp

Mellan 0-100 gram kolhydrater!

Tills jag blir mätt och står mig mellan måltiderna.

Samma som föregående.

Ja, tidvis går jag ner, tidvis går jag upp.. men jag kommer inte upp i min gamla vikt längre.. framförallt så går jag inte upp ett kilo om året!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-29 22:18 #2 av: hemul

* 50-60. Enstaka dagar mer och enstaka mindre.

* 120-180 g sådär.

* 1800 utan motion. Med 2000-2500. Avvikelser förekommer såklart.

* Ja.

Anmäl
2013-08-29 22:50 #3 av: lizzzie86

*0-30 kolhydrater

*60-70 proteiner

*fett upp till jag når 1400 kalorier

kvinna, stillasittande.60+

*ja

Anmäl
2013-08-30 07:00 #4 av: totten

0-20 gr kolhydrater

80 proteiner

ca 140 fett

ca 1700 kalorier. 

gå ner

Anmäl
2013-08-30 07:38 #5 av: Lilltilda

20-100 g kh
80-100 g protein
Minst 160 g fett
1700-2400 kcal

Gått ner färdigt och satsar nu enbart på viktstabilisering. Åt färre kolhydrater och mer fett under viktnedgången än vad jag gör nu.
Är kvinna, 37 år och lever ett ganska aktivt liv.

Anmäl
2013-08-30 08:05 #6 av: andersson..

20 g kolh

150 g fett

2000 kcal

nej har normalvikt

Anmäl
2013-08-30 09:50 #7 av: SpurtAnne

Ingen aning

Ingen aning

Ingen aning

Nej, har normalvikt

Anmäl
2013-08-30 10:15 #8 av: jessirene

Vet ej
Vet ej
Vet ej
Stabil målvikt

Kommentar: jag är försiktig även med nyttiga kolhydratskällor så det är troligt att jag hamnar under 50 g/dag. Jag har aldrig vägt maten. Men andelen fett är uppskattningsvis i rätt proportion för mej map protein, mätt med ögat alltså.

Anmäl
2013-08-30 10:35 #9 av: Lchfman

Jag tro man blir förvånad om man inte väger/mäter maten, dvs. man äter massa mer kolisar och större mängder än man tror.

Anmäl
2013-08-30 11:38 #10 av: savonit

Många blandar ju ihop 5g per 100g och procent och så med så visst är det så.
Äter man dock sås, ägg, ost, sallad utan en massa extra behöver man inte räkna för att hamna under 20g
Men visst många har ingen eg koll.
Men samtidigt har många extremt bra koll med.
Och väldigt många väger emellan åt.

Anmäl
2013-08-30 12:35 #11 av: Orakletidelfi

Men många har vägt  i början och lärt sig hur de ska äta,  kan uppskatta och vet att man inte äter de saker som har mycket kolisar, det är ju inte så att man måste väga hela livet!

Anmäl
2013-08-30 13:07 #12 av: Lchfman

Visst är det så.

Nej jag håller med, jag tror inte heller orkar fortsätta väga resten av livet om man normalbegåvad. 

Men jag tror att just du skulle bli förvånad, eftersom just du tror att du har full koll.. :)

Känner du skillnad på 20 eller 35g smör?
100 eller 150g avokado?
175ml eller 230ml vispad grädde?

Det sticker snabbt iväg.

Anmäl
2013-08-30 13:55 #13 av: SpurtAnne

#9skrivet av Lchfman

Jag går på hur jag mår och om jag är i ketos. Håller mig borta från bröd, pasta, ris, godis, chips. lchf-bak osv. Ser ingen anledning att räkna nåt.

Anmäl
2013-08-30 14:08 #14 av: Orakletidelfi

# 12 Jag bryr mig inte om fettet, utan just, som jag också skrev, kolisar. Jag äter inte sånt som har speciellt mycket sådana. Mest bara rena proteinråvaror, och fett. I 50 ml grädde är det 1,5 gram kolisar, i 75 ml är det  2.25. Jag äter kanske 3 gram från grädde.  Resten äter jag smör eller hemlagad majonnäs. Men visst, det är pyttesmå mängder i kryddor, men jag har mätt där med en gång i tiden och vet att jag inte kommer upp i speciellt höga mängder, tror det blev max 2 gram kh, när jag tyckte jag tagit mycket. Av grönt äter jag mest gröna bladgrönsaker och de har väldigt lite kh och jag vet iallafall att jag inte kommer upp i mer än ca 50 gram sådana blad, vilket ger kanske mellan 1 och två gram kh. Kaffet vet jag innehåller kolisar med. Men när jag kollat så kommer jag inte upp i över 20 gram totalt. Fett vet jag inte förutom att jag inte snålar, kalorier skiter jag i. 

Eftersom jag trots allt inte går ner så har jag börjat med 5:2 denna vecka så de dagarna kollar jag kalorierna. Annars inte.

Anmäl
2013-08-30 20:17 #15 av: smurfis

Tror det ligger kring 15-20 g per dag, men varierar säkert lite för jag väger inte min mat (längre). Gjorde det i början för att ha lite koll. Nu har jag lärt mig. Det finns kanske dagar då det bara är 10 gram och kanske vissa dagar då det drar iväg lite när jag äter ute och inte har stenkoll på vad maten innehåller. Däremot håller jag mig ifrån pasta, ris, potatis, allt synligt socker.

Det varierar nog väldigt mkt, 60-120 g per dag skulle jag nog säga. Det enda jag väger är smöret i mitt kaffe på morgonen för jag vill att det ska vara max 30 gram. Jag mäter även kokosoljan i kaffet för jag vill ha 1 msk SkrattarDäremot har jag ingen koll på hur mkt smör jag har på mackan eller om det är exakt 1 dl grädde i såsen och inte 1,25 dl osv.

Mellan 1500-2000, anpassar mängden mat efter hur hungrig jag är. Äter oftast fyra mål mat per dag. För mig är kalorierna inte speciellt intressanta.

Går ni ner i vikt?

Ja, ca 0,5-1 kg per vecka (jag är nu nere på normal BMI på 24). Då försöker jag hålla nere mejeriprodukterna (äter bara ost och nån skvätt grädde ibland) och är lite restriktiv med nötter eftersom jag tror det är lätt att överäta det. Äter just nu inte sötningsmedel eller ens mörk choklad.

Anmäl
2013-08-30 20:32 #16 av: Vyer

- Varierar mycket, men ofta runt 20. Vissa dagar är det dock närmare 5, andra närmare 30. Enstaka dagar blir det närmare 50. 

- Även här varierar det, men mellan 80-110 på ett ungefär.

- 1100-1500. Äter mer när jag tränar, mindre när jag har passiva dagar, uppdelat på två lagade måltider och vid träningsdagar tillkommer ett mellanmål. 

Går ni ner i vikt?
- Ja

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.